Unul dintre grupurile cu cea mai mare aplecare să folosească inteligența artificială în educație, în viața profesională și socială, studenții din domeniul sistemelor informaționale – atrași în principal de familiaritatea cu tehnologia IA și cel mai puțin interesați de problemele etice – studiu

Foto: © Suriya Phosri | Dreamstime.com

„Nu constatăm că evaluările de legitimitate etică ar conta în formarea intențiilor comportamentale ale utilizatorilor” în ceea ce privește inteligența artificială generativă (GenAI), apreciază autorii unui studiu realizat de cercetători de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) și de la Universitatea din Edinburgh, semnalat, miercuri, de UBB. Studiul, ce urmărește să analizeze factorii care influențează adoptarea IA, a fost realizat în rândul unui grup de studenți din domeniul sistemelor informaționale și a avut în vedere în mod aparte „contextul educațional” pentru adoptarea instrumentelor de GenAI.

Acești studenți au fost  interesați, în adoptarea instrumentelor de inteligență artificială, în primul rând de familiaritatea cu tehnologiile respective și abia apoi de chestiuni practice. „Legitimitatea etică” este abia a treia și ultima dintre cele trei tipuri de „legitimitate” a tehnologiilor GenAI în vederea adoptării lor, luate în calcul în cadrul studiului.

Autorii spun că pot confirma alte analize privind adoptarea tehnologiilor la nivel instituțional, care arată că cei care au potențialul de a adopta tehnologiile pun accent puternic pe familiaritate (legitimitate cognitivă) și pe aliniere cu normele sociale într-un context existent deja (legitimitate morală). În același timp, însă, evaluările pragmatice și cele cognitive (ce țin de familiaritate) au impactul cel mai puternic asupra intenției de adoptare a tehnologiilor, dar „în contextul folosirii GenAI pentru generarea de conținut, judecățile ce țin de legitimitate morală nu au niciun rol în explicarea intențiilor de folosire”.

Autorii apreciază că „se poate ca aspectele etice și de reglementare complexe implicate de folosirea IA generativă poate îngreuna evaluarea legitimității morale a tehnologiei de către utilizatori, ceea ce sugerează că furnizorii și forurile de reglementare au un rol important în conștientizarea, de către utilizatori, a regulilor și reglementărilor” din domeniu.

Concluziile studiului, sumarizate într-o prezentare UBB:

Aceeași prezentare a UBB arată că „un alt rezultat surprinzător este că incertitudinea asociată tehnologiilor emergente poate facilita adoptarea acestora. Când utilizatorii nu sunt siguri de impactul unei tehnologii, ei tind să se bazeze pe reacțiile celor din jur, accelerând astfel difuzarea noii inovații”.

Două tipuri de implicații identificate pentru companii și factorii politici, potrivit UBB:

Studiul „A legitimacy-based explanation for user acceptance of controversial technologies: The case of Generative AI” aste semnat de cercetătorii Raluca Bunduchi, Dan-Andrei Sitar-Tăut și Daniel Mican și este publicat în revista Technology Forecasting & Social Change (2025) – integral aici

Citește și:
Eurobarometru: Tinerii din România sunt pe primul loc în UE la utilizarea aplicațiilor bazate pe inteligență artificială / 26% le folosesc pentru studiu și cercetare, 24% pentru ajutor la teme
Estonia anunță că integrează ChatGPT și alte instrumente de inteligență artificială în sistemul național de învățământ, din luna septembrie / Măsura – prezentată drept prima inițiativă mondială pentru introducerea acestor instrumente în școli
Universitățile chineze lansează cursuri de inteligență artificială bazate pe DeepSeek, pentru a profita de boom-ul AI

Foto: © Suriya Phosri | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version