În anul școlar 2023-2024, erau ocupate „prin detașare în interesul învățământului” 2101 posturi de conducere în școli, din care 1.373 posturi de directori și 728 posturi de director adjunct, potrivit celui mai nou Raport privind situația din învățământul preuniversitar, dat publicității de Ministerul Educației și Cercetării luna aceasta. Numărul posturilor de conducere ocupate „din pix” este, astfel, cu 765 mai mare decât numărul posturilor rămase neocupate după cele trei valuri de concursuri de director organizate în perioada 2021-2022. Înseamnă că tot atâția directori, dintre cei numiți prin concurs, au părăsit funcția, din vara anului 2022, când a avut loc ultimul val de concursuri, până în anul școlar 2023-2024. Iar aceștia au fost înlocuiți cu alții numiți de inspectori, la rândul lor numiți politic.
În perioada 2021-2022, au avut loc 3 rânduri de concursuri pentru ocuparea posturilor de director și director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar din România:
- Într-o primă fază, în sesiunea 2021, au fost scoase la concurs 6231 de posturi de director și 2421 posturi de director adjunct (8652 de posturi). Au fost ocupate prin concurs 5264 de posturi de conducere în școli (din care 3972 posturi de director). Au rămas, astfel, neocupate prin concurs 3388 de posturi de conducere, din care 2259 posturi de director, potrivit Raportului privind situația învățământului preuniversitar 2021-2022.
- În a doua sesiune, din ianuarie-aprilie 2022, au fost scoase la concurs puțin mai multe posturi decât cele care rămăseseră inițial neocupate – 3425 posturi de conducere, din care 2287 posturi de director. După concurs, au rămas vacante 1719 posturi, din care 1.125 de posturi de director și 594 posturi de director adjunct, potrivit aceluiași raport.
- În a treia sesiune, din iunie -octombrie 2022, au fost scoase la concurs, din nou, ușor mai multe posturi decât cele rămase vacante după primele sesiuni: 1738, din care au fost ocupate 402 posturi (din care 259 de director), potrivit Raportului privind situația învățământului preuniversitar 2022-2023. Au rămas, astfel, vacante 1,336 de posturi de conducere (director și director adjunct).
Pe baza datelor din cele două rapoarte – cele 1135 de posturi de director rămase vacante după a doua sesiune și cele 259 ocupate în a treia sesiune – rezultă, ținând cont și de fluctuațiile cifrelor de la o sesiune la alta, că peste 800 dintre aceste posturi rămase vacante erau de director.
Or, ultimul raport de acest fel publicat de Ministerul Educației și Cercetării, Raportul privind Starea învățământului preuniversitar 2023-2024 , arată că un an mai târziu numărul posturilor de conducere ocupate prin detașare în interesul învățământului, adică așa cum au decis inspectoratele, era de 2.101, din care 1.373 posturi de director și 728 posturi de director adjunct.
Față de situația înregistrată la finalizarea concursurilor, aceste cifre indică o creștere majoră a numărului de cadre numite de decidenți politici (inspectorii), în locul unor profesori care câștigaseră posturile prin concurs: un plus de 765 de posturi de conducere ocupate fără concurs. Dintre acestea, în jur de 600 erau posturi de director (diferența între numărul cel mai recent raportat, 1373, și numărul aproximativ de 800 posturi vacante rămase după a treia sesiune de concurs).
Numărul de 765 de posturi de conducere ocupate prin detașare, în plus față de locurile vacante rămase după concursuri, reprezintă circa 10% din totalul de aproape 7400 de posturilor de director și director adjunct ocupate prin concurs în cele trei sesiuni din 2021-2022. Aceasta semnalează că aproape 1 din 10 directori au părăsit postul la scurtă vreme după preluarea lui, fie prin demisie, fie dați afară, fiind înlocuiți de inspectorii numiți politic și, adesea, ei înșiși politicieni.
Amintim că în august 2023, la puțin timp după cea mai mare grevă a profesorilor din ultimii 20 de ani, liderii sindicali atrăgeau atenția asupra nemulțumirii directorilor de școli față de nivelul salariilor lor și față de „anomaliile” din grila de salarizare. Aceiași lideri sindicali avertizau în legătură cu demisiile din sistem, la doar un an după finalizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor de director și director-adjunct: „sunt deja directori care au început să-și dea demisia și procentul este destul de ridicat”, spunea atunci Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.
În aceeași perioadă, 2.500 de directori de școli cereau Guvernului salarii mai mari.
Ulterior, Edupedu.ro a relatat în legătură cu diverse situații punctuale din țară. Iar în septembrie 2023 ministra de atunci, Ligia Deca, aprecia că 94-95 de directori își dăduseră demisia de la începutul acelui an, 60% dintre ei invocând motive salariale – de 8 ori mai puțini decât „surplusul” de directori care, după cum reiese acum, s-au retras din sistem între 2022 și 2023-2024.
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.