Vicepreședinta Comisiei Europene responsabilă cu educația, Roxana Mînzatu, despre schimbarea curriculumului de liceu în România: Statele decid câte ore de sport, religie, istorie, geografie pun. Dar Europa are nevoie de focus pe STEM și digital. Fără acestea, să nu ne supărăm că discutăm doar de migrație

Roxana Minzatu / Foto: Agerpres

Vicepreședinta executivă a Comisiei Europene responsabilă pentru competențe, locuri de muncă de calitate și pregătire, Roxana Mînzatu, a declarat marți că se așteaptă – în urma schimbărilor planurilor-cadru de liceu anunțate de ministrul român al Educației – „ca abilitățile de bază ale elevilor români să se îmbunătățească la matematică, la citire, la scriere, la abilitățile digitale”. 

Statele membre decid câte ore de sport, de religie, de istorie, de geografie pun în programe. Dar evident că avem niște obiective comune și avem finanțări pentru a sprijini statele membre. Avem recomandări prin care încercăm să ajungem, până la urmă, iată, la niște rezultate la testele PISA care să pună Europa pe picior de egalitate cu China, cu SUA”, a explicat vicepreședinta executivă a Comisiei Europene, într-o conferință de presă organizată la București. 

Europa „are nevoie de o refocusare pe aceste tipuri de abilități cheie: STEM, digital. Fără acestea să nu ne supărăm după aceea că discutăm doar de migrație”, a atras atenția oficialul european.

Aflată în prima vizită oficială în România ca vicepreședintă executivă a Comisiei Europene responsabilă pentru drepturi sociale, competențe, locuri de muncă de calitate și pregătire, Roxana Mînzatu este adjuncta președintei Guvernului Uniunii, Ursula von der Leyen, cu un portofoliu regândit și care conține și responsabilitățile fostului comisar european pe educație. 

Întrebată de reporterul Edupedu.ro în cadrul conferinței de presă organizate marți, 4 februarie 2025, la București ce așteptări are, prin prisma competențelor-cheie europene și a țintelor europene privind educația și formarea, de la schimbările curriculare la nivel de liceu anunțate de România, Roxana Mînzatu a răspuns:

Declarațiile oficialului european vin în contextul în care Ministerul Educației condus de Daniel David a pus în dezbatere publică vineri, 31 ianuarie 2025, proiectele noilor planuri-cadru pentru liceu. Este vorba despre documentele care conțin disciplinele de liceu, parte a reformei curriculare care ar urma să se aplice începând cu clasele de a IX-a din septembrie 2026.

Reforma întârziată de cel puțin 4 ani înlocuiește planurile-cadru vechi de 20 de ani după care studiază elevii de liceu din România. Noua filosofie curriculară aduce o libertate mai mare de alegere liceenilor, eliminând din zona până acum obligatorie, la anumite clase, ore de Geografie, Latină, Istoria studiată până acum va fi înlocuită la clasele a XI-a și a XII-a cu Istoria comunismului și Istoria evreilor, Holocaustul. Liceenii vor studia în continuare parte din aceste materii și vor putea alege altele, în funcție de specializare, optând pentru acestea dintr-o listă mai mare de discipline care le va fi pusă la dispoziție de școală fie în ceea ce se numește Curriculumul de Specialitate (CȘ), fie în Curriculumul la dispoziția elevului din oferta școlii (CDEOȘ), și în funcție de disciplinele pe care le vor susține la Bacalaureatul nou prevăzut de Legea învățământului preuniversitar. În vreme ce dezbaterea publică din România se concentrează pe disciplinele care își pierd statutul de obligatorii în noul curriculum liceal, Ministerul Educației menține din clasa a IX-a și până în a XII-a orele de Religie, astfel încât în oferta pusă în dezbatere de ministrul David Religia are mai multe ore decât orice disciplină din aria STEM/ȘTIM.

Citește și:
Religia, materie la care elevii pot alege să nu participe, are de două ori mai multe ore în trunchiul comun decât Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, în proiectul de planuri-cadru pentru liceu
O „Agendă UE a Profesorilor” și Planul strategic pentru educația STEM – printre sarcinile pe care le are Roxana Mînzatu, propusă comisar responsabil cu educația și competențele în viitoarea Comisie Europeană
UPDATE România a primit portofoliul care acoperă Competențele și Educația pentru Roxana Mînzatu, în viitoarea Comisie Europeană condusă de Ursula von der Leyen / Cât de important este acest post
Plan strategic pentru educația în domeniul STEM, pentru a remedia declinul performanțelor elevilor și lipsa profesorilor, prioritate a președintei Comisiei Europene Ursula von der Leyen în noul mandat
România a reușit să atragă doar 500 de milioane de euro din cele 3,5 miliarde pentru investiții în Educație, prin PNRR, în trei ani și jumătate de la aprobarea programului / Toți banii trebuie folosiți în următorul an și jumătate, până în 31 august 2026, potrivit Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene

Exit mobile version