21 februarie, Ziua Internațională a Limbii Materne: 40% din locuitorii planetei nu au acces la educație într-o limbă pe care o vorbesc și o înțeleg – UNESCO

726 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Ziua Internaţională a Limbii Materne este o sărbătoare marcată anual la 21 februarie în întreaga lume, cu scopul de a promova diversitatea lingvistică şi culturală, precum şi multilingvismul, potrivit Agerpres.

Tema Zilei Internaţionale a Limbii Materne din acest an este, conform UNESCO, „Folosirea tehnologiei pentru învăţarea multilingvă: Provocări şi oportunităţi” şi pune în discuţie rolul potenţial al tehnologiei în progresul educaţiei multilingve şi în sprijinul dezvoltării învăţământului de calitate pentru toţi.

Potrivit britishcouncil.org, există aproximativ 6.500 de limbi în lume, dar o limbă „moare” la fiecare două săptămâni. Ziua Internaţională a Limbii Materne este o zi în care sunt celebrate şi protejate toate limbile din lume.

Conform UNESCO, diversitatea lingvistică este în pericol pe măsură ce din ce în ce mai multe limbi şi dialecte dispar. La nivel global, 40% din locuitorii planetei nu au acces la educaţie într-o limbă pe care o vorbesc şi o înţeleg. Societăţile multiculturale există prin limbile vorbite în cadrul lor, care păstrează şi transmit tradiţiile şi cultura oamenilor într-un mod sustenabil.

Anunţată de UNESCO în 1999, la iniţiativa Bangladeshului, Ziua Internaţională a Limbii Materne (#InternationalMotherLanguage) sărbătoreşte diversitatea culturală şi comemorează studenţii „martiri ai limbii” din Bangladesh.

În 21 februarie 1952, când zona care este acum Bangladesh făcea parte din Pakistan sub numele „Pakistanul de Est”, mai mulţi studenţi care manifestau pentru recunoaşterea limbii bengali ca una dintre limbile vorbite pe teritoriul statului Pakistan au fost ucişi prin împuşcare la Dhaka, actuala capitală a Bangladeshului. Sacrificiul acestor studenţi este onorat, în fiecare an, prin încurajarea multiculturalismului şi promovarea de măsuri de protecţie pentru limbile şi dialectele considerate a fi în pericol.

Statul modern Bangladesh a obţinut independenţa faţă de Pakistan abia în 1971. Limba oficială a Bangladeshului este bangla, cunoscută şi sub numele de bengali.

Fără incluziune lingvistică, nu poate exista acces egal la educaţie pentru toţi. Printre evenimentele care marchează Ziua Internaţională a Limbii Materne se numără festivaluri multiculturale care promovează pluralismul vocilor şi coeziunea socială, conştientizarea culturală şi toleranţa. Nuanţele unice şi subtilităţile comunicării lingvistice care-i conectează pe indivizi la o cultură şi le creează o identitate personală sunt preţuite şi încurajate.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Mircea Miclea / Sursa foto: Ciprian Hord

VIDEO Mircea Miclea, despre cum se definește succesul învățării: Dacă eu la școală primesc o notă mare pentru că am reprodus două sau trei propoziții notate în caiet, treptat, eu îmi fac o teorie cum că învățarea înseamnă acest lucru – a reține 3-4 propoziții

Psihologul Mircea Miclea, fondator al școlii cognitive în psihologia românească, a explicat cum se definește succesul învățării în rândul elevilor. Invitat la Starea Nației, Mircea Miclea a spus că fiecare…
Vezi articolul

Patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, ISJ: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date

Raportul privind rezultatele simulării de la Evaluarea Națională 2024 pe județul Iași arată un decalaj foarte mare între procentul elevilor cu note sub 5 la Matematică din mediul rural față…
Vezi articolul