6 din 10 școli din mediul rural nu au bibliotecă – semnal de alarmă World Vision România, de Ziua Națională a Lecturii

[jp_post_view]
Foto: © Richard Villalon | Dreamstime.com
6 din 10 școli din mediul rural nu au o bibliotecă, în condițiile în care România este pe primele locuri în Europa la analfabetismul funcțional, cu 44% dintre tinerii în vârstă de 15 ani care nu înțeleg textele citite, arată o sinteză a World Vision România, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro, cu ocazia Zilei Naționale a Lecturii.

Potrivit comunicatului, copiii şi tinerii din mediul rural spun însă că situaţia este mai gravă decât o vedem pe hârtie. Practic, dintre cele 1.877 de biblioteci comunale din România, mult mai puţine sunt, de fapt, funcţionale, majoritatea cărţilor fiind foarte vechi, iar clădirile nu sunt reabilitate. Atunci când au totuşi acces la anumite cărţi solicitate în programa şcolară, numărul acestora este extrem de limitat, de multe ori fiind doar un exemplar dintr-o anumită carte.

”Vă dau un exemplu simplu. La Limba Română am primit ca sarcină să citim Baltagul.  La bibliotecă – suntem dintre norocoşii care au o bibliotecă în şcoală – este un singur exemplar. Cum să procedăm noi pentru a putea să citim această operă obligatorie?”, spune Ştefan, elev din Dolj.  

O elevă din Vaslui a mărturisit că „bibiloteca comunală nu funcționează, pentru că nu a mai fost reabilitată de zeci de ani, de când erau părinții noștri copii. Pereții stau să cadă, cărțile sunt foarte vechi, trebuie reabilitat totul pentru că este un pericol foarte mare pentru copii dacă ar merge acolo”.

Pandemia a înrăutăţit lucrurile, deoarece veniturile părinţilor din mediul rural s-au diminuat şi posibilitatea de achiziţie a cărţilor pentru copii a scăzut. Astfel, conform Raportului de Bunăstare în pandemie realizat de World Vision România în 2020, 38% dintre părinţii din mediul rural cumpără mai puţine cărţi pentru copii ca să facă economie pentru alimente, îmbrăcăminte și alte nevoi de bază. Mai mult , un sfert dintre dintre copii nu au acces întotdeauna la suportul educaţional de care au nevoie la şcoală. 

„La nivelul populaţiei generale, românii alocă doar 1% din veniturile lor pentru educație şi 1,3% pentru cultură, recreere şi sport. Cheltuielile de consum dețin ponderea principală din totalul veniturilor (aproximativ 50% în cazul salariaților și aproximativ 73-83% în cazul celorlalte categorii de statut ocupațional), conform studiului Costul Educaţiei realizat de World Vision România la finalul anului 2021”, se arată în comunicat.

Lipsa accesului la educaţie este reflectată şi de priorităţile părinţilor şi rolul pe care aceştia consideră că-l ocupă şcoala. Astfel, o treime dintre părinţi consideră că pentru a-ţi găsi de lucru este mai important să ai relaţii, decât să termini o şcoală, conform Raportului de Bunăstare a copilului din mediul rural. 

World Vision România solicită un program national de încurajare a lecturii prin investiţii în infrastructură, mai ales în mediul rural şi în ceea ce priveşte bibliotecile şcolare.

„Ne bucurăm că ţara noastră are o Zi Naţională a Lecturii şi o sărbătorim şi în proiectele noastre educaţionale (…) Într-o ţară în care jumătate din populaţie stă la sat, însă aici accesul la orice resursă culturală este aproape inexistent, cum ne putem aştepta să fim campioni la citit? Trebuie să începem cu accesul la educaţie de calitate şi acces la cărţi relevante pentru copiii anului 2022. Mai apoi, în şcoli trebuie amenajate spaţii pentru lectură şi asigurarea stării de bine a copiilor – putem schimba conceptul de bibliotecă şi să-l tranformăm în spaţii special amenajate pentru citit, în afara şi în interiorul şcolii”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România. 

Foto: © Richard Villalon | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Semnal de alarma muta: 9/10 elevi nici nu si doresc vreo biblioteca, nu au citit o carte in viata lor si sunt fani inraitiJador si Dani Mocanu. Cui ii pasa? Oricum pe lotul de sparanghel nu se asculta Bach si nu se recita din Macedonski. Pana si aia din parnaie au declarat ca nu citesc si cand te gandesti ca prefera sa se uite la un tavan si niste zabrele decat sa se intoxice de la vreo carte. Tara asta nu se mai face bine si tocmai din cauza ca e locuita.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primăria București vrea să taie 22% din bugetul pentru Educație la rectificare. Unele investiții în infrastructura școlară, în after-school și grădinițe sunt lăsate cu 1.000 de lei în buget

Peste 35,6 milioane de lei sunt propuse pentru tăiere de la capitolul Învățământ, din totalul alocării pentru acest capitol de 162,9 milioane de lei. Proiectul de hotărâre pentru rectificare bugetară…
Vezi articolul

Trei studente la Universitatea de Medicină din Cluj au făcut o aplicație pentru pacienții cu Crohn și medicii lor / ”Unii dintre ei au probleme în construirea unei rutine pentru că nu-și dau seama ce aliment le face rău”

Alexandra Pascu, Alexia Petrovai și Roxana Petruț, studente în anul IV la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, îndrumate de dr. Radu Fărcaș, asistent universitar, au dezvoltat…
Vezi articolul

UDMR a lansat o campanie de școlarizare pentru a promova învățământul în maghiară. Tivadar Magyari: 14-16% din familii trebuie să fie convinse că merită să-şi înscrie copilul. Hunor: Dorim ca mesajul cu promovarea şcolilor maghiare să curgă şi din robinet

UDMR a lansat joi o campanie de şcolarizare pentru a promova alegerea învăţământului în limba maghiară, care se adresează familiilor având copii de 6-7 ani, care vor începe clasa pregătitoare…
Vezi articolul
începerea școlii, predare bilingvă

Împărțirea anului școlar pe module este foarte bună, încheierea unei singure medii, de asemenea, nu cred că ridică niciun fel de problemă, spune un învățător: Consider că săptămâna „Școala altfel” este suficientă, nu cred că trebuia adăugată și „Săptămâna verde”

Un învățător a declarat pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, că„ împărțirea (anului școlar – n.red) pe module este foarte bună, încheierea unei singure medii, de asemenea, nu cred că ridică…
Vezi articolul

DOCUMENT Bâlbe la Ministerul Educației. Sorin Cîmpeanu a semnat un ordin prin care doar școlile de stat intră în vacanță, după ce prezentase un document care prevedea că măsura se aplică și celor private / Școlile particulare sunt închise prin decizia CNSU

Ministrul Sorin Cîmpeanu a revenit cu precizări și a prezentat ca „semnat și trimis la Monitorul Oficial” un text de ordin prin care doar școlile de stat intră în vacanță…
Vezi articolul