Peste 900 de directori de școală, alături de contabilii, administratorii de patrimoniu și secretarele din acele școli, urmează să-și piardă posturile de conducere/administrative în urma comasării unităților de învățământ prevăzute de legea fiscal-bugetară promovată de Guvernul Bolojan. Ministrul Daniel David a declarat sâmbătă la Digi 24 că aceasta este estimarea pe care o are ca impact la măsura din proiectul de lege Bolojan prin care crește pragul de elevi necesar pentru ca o unitate școlară să aibă personalitate juridică, de la 300 la 500 de copii.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a confirmat că această decizie este una deliberată, parte dintr-o strategie de „reorganizare și eficientizare” a sistemului, care suferă – în viziunea sa – de o fragmentare excesivă.
„Haideți să vă mai spun că legat de normă mai avem, de exemplu, situația în care încercăm să creștem numărul de copii pentru o unitate școlară, ca să aibă personalitate juridică, de la 300 la 500. Sistemul nostru este foarte fragmentat de multe ori, avem foarte multe unități școlare mici și, atunci, dacă facem acest lucru, spre exemplu, mai eliberăm în jur de 900 de poziții de directori. Ei nu rămân pe drumuri, că ei sunt profesori practic și se întorc la predare, dar reușim să concentrăm zonele astea educaționale, ca sistemul să nu fie foarte fragmentat”, a declarat Daniel David la Digi24.
Modificarea vine la mai puțin de un an de la intrarea în vigoare a noii Legi a educației (Legea 198/2023), care menționa „descentralizarea” și „autonomia unităților de învățământ” ca principii de bază. Acum, în numele economiei și al eficienței, autoritățile propun consolidarea școlilor sub un număr mai mic de conduceri și entități administrative.
Pentru că doar o școală cu personalitate juridică are director, contabil, secretariat, administrator de patrimoniu, procesul din legea Bolojan va presupune desființarea personalității juridice pentru sute de școli care au mai puțin de 500 de elevi – în special din rural – care vor deveni structuri arondate altor școli, unele chiar din alte localități.
Proiectul de lege fiscal-bugetară al Guvernului, supranumit informal „legea Bolojan”, propune modificarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, în sensul ridicării pragului minim necesar pentru ca o unitate de învățământ să aibă personalitate juridică.
Concret, articolul LIII din Legea Bolojan modifică articolul 16, alineatul (1) din Legea 198/2023 astfel:
„Unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel:
a) cu minimum 500 de elevi;
b) cu minimum 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari;
c) cu minimum 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari;
d) cu minimum 200 de antepreșcolari;
e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal;
f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special.”
Comparativ cu forma în vigoare anterior, care impunea un prag de 300 de elevi, noile cerințe vor desființa personalitatea juridică pentru sute de școli care nu ating noile limite. Din estimarea ministrului Daniel David, ar fi vorba de 900 de școli.
În România sunt circa 9.000 de directori și directori adjuncți de școli publice, licee și grădinițe, iar măsura din legea Bolojan concediază din funcții circa 10% dintre aceștia.
Directorii rămași în funcții, la școlile care vor avea mai mulți elevi veniți din comasări și din creșterea numărului per clasă, vor avea normă de predare de 14 ore pe săptămână, față de 6 ore în prezent și nu mai au dreptul la ore în regim „plata cu ora”. Automat, dacă directorii se întorc la predare, profesorii care suplineau catedra directorilor nu vor mai avea orele respective.
93 comments
nu la scoli incepeti voi curatenia bugetara…ci la celelalte domenii unde voi dati bani la niste oameni ca desteptul de dragnea le o dat…
Este foarte bine să reducă din numărul de directori nu se poate o școală cu 250 elevi un director să ia bani și ca director și ca profesor și tot nu sunt rezultate se mai cred pe moșia lor fac numai ce vor ei dar sunt susținuți și de la județ, nu mai zic de teme îi pun pe copii să cumpere caiete de vacanță la toate materiile și în timpul școlii când să mai învețe copiii?
Bună ziua!
Nu se iau bani ca director separat și ca profesor separat, adică doua salarii, acele ore suplimentare pe care le tine un director face diferența între salariu de profesor la clasa și cel de director .
Dacă nu ar fi acele ore atunci între cele două salarii nu ar fi nici o diferența, numai ca profesorul nu are in spate grijile unei școli și nici nu răspunde cererilor de la ISJ ce vin la orice ora din zi și noapte, și tuturor lucrurilor administrative pe care le are o școala cu 4 structuri de exemplu, ca fugi pe la toate de nu mai știi pe unde sa te împarți .
Uneori îți notezi în agenda sa nu uiți, și pe lângă ce ți-ai notat mai apar și altele ce îți da peste cap agenda, visezi noaptea cu ochii deschiși cum vei rezolva problemele de a doua zi.
Si pot continua multe pagini.
Mulțumesc frumos!
Sunt de acord ca acele griji si cereri se intampla, as dori sa stiu insa si in ce procent din timpul de lucru se intampla ele.
La noi in scoala cel putin directorul e non-stop acolo. Fata de alti profesori, care aleg sa corecteze sau sa-si pregateasca orele din tihna casei, directorul nu are acest beneficiu. Orice control de la o institutie publica, DSP, ISJ, ARACIP, etc il implica foarte mult in găsirea unor solutii, de regula cu bani putini.
Sistemul de invatamant e asa facut incat daca ti s-au dat bani pentru un gard nou, nu ii poti redirectiona pentru reparatia unei tevi sparte, de exemplu, chiar daca e o urgenta mult mai mare. Directorul isi bate capul cu toate aceste situatii concrete, ore in sir, inclusiv peste program.
adică, comasam educația.. dar comasarea localităților cu aparat administrativ stufos și populație ioc…pensii speciale…etc…nu se poate?
„Bravo” domnilor guvernanți, „bravo” vouă. Bine că desființați școli pt copii dar țineți în sistem fel și fel de pensionați de pe la MApN și MAI pentru care au fost chiar înființate posturi de directori. Vezi cazul de la Univ. Politehnica Timișoara.
O, ce veste minunată!
Directorii și inspectorii trebuie să fie modele de comportament didactic, modele de profesori, nu doar să se plimbe pe la „formări” în străinătate… vii de pe un drum, pleci pe altul, ca să te „formezi”… pardon, plimbi.
Cred ca va ganditi la cateva cazuri izolate de exemple de rea cuviinta su generalizati si aratati cu degetul spre toti, inclusiv oamenii de buna credinta care isi fac munca cinstit si nu merita aceasta batjocura. Nu mai aruncati cu rautati gratuite.
Domnule Ministru al Educației
Referitor la desființarea școlilor cu personalitate juridică sub 500 de elevi – o măsură care lovește nedrept în școlile din rural și urban
Stimate Domnule Ministru,
Vă adresez acest mesaj din poziția de personal auxiliar într-o unitate de învățământ cu mai puțin de 500 de elevi, din mediul rural, unde lipsa personalului auxiliar și volumul imens de muncă transformă fiecare zi într-o provocare.
Înainte de a decide desființarea școlilor cu personalitate juridică sub 500 de elevi, vă rog să înțelegeți ce presupune activitatea zilnică a unui secretar fără funcție de conducere, care primește doar salariul de încadrare și norma de hrană (puțin peste 4000 lei).
Noi nu muncim doar pentru elevi. Muncim și pentru:
personalul angajat (contracte, decizii, state, Revisal, încadrare),
foștii salariați (adeverințe de pensionare, arhivă, situații de personal),
foștii elevi (acte de studii, foi matricole),
instituțiile de control și minister, cărora le raportăm constant.
Pe lângă volumul de muncă, lucrăm și în platforme instabile, răspundem la solicitări urgente în afara orelor, iar când suntem în concediu medical sau de odihnă, telefonul sună constant – pentru că nimeni nu poate prelua toate responsabilitățile.
Iată doar câteva dintre activitățile concrete pe care le desfășurăm:
Situații statistice și salariale
Operare în Revisal și SIIIR (activități care presupun cunoștințe informatice specializate)
Întocmire decizii: suspendări, încetări, majorări salariale
Întocmire și verificare dosare: burse, rechizite, carduri sociale, CES
Adeverințe pentru elevi, salariați și pensionari
Acte de studii și foi matricole (transcriere, arhivare, eliberare)
Documente pentru mobilitate, grade didactice
Normări, încadrări, state pentru burse, navetă, CES
Operare în platforma 0.2.4.6, SIIIR, Revisal, corespondență și adresare instituțională
Întocmiri pontaje, state de plată pentru proiectele derulate în scoli
Admitere elevi, comenzi de manuale și multe alte situații
Toate acestea sunt făcute în lipsa unor norme suficiente, adesea de o singură persoană, în școli care funcționează impecabil administrativ, dar riscă să fie „desființate pe hârtie” doar pentru că au sub 500 de elevi.
Vă întreb:
Cum poate funcționa o școală eficient dacă pierde personalitatea juridică și rămâne doar o „structură” ignorată administrativ?
Cum mai motivăm un secretar/contabil/ sau alte funcții din cadrul personalului auxiliar să rămână într-un sistem care îl epuizează și îl ignoră?
Cum susțineți școlile din rural, dacă în loc de sprijin, propuneți absorbții și comasări fără consultarea celor care muncesc acolo?
Vă cerem:
1. Să opriți desființarea automată a unităților cu personalitate juridică sub 500 de elevi.
2. Să consultați direct personalul auxiliar și conducerea școlilor afectate.
3. Să asigurați o normare realistă pentru secretari, contabili, alte funcții din cadrul personalul auxiliar în raport cu volumul de muncă real.
4. Să înțelegeți că aceste școli funcționează bine nu datorită sistemului, ci în ciuda lui – prin efortul a prea puțini oameni, care muncesc enorm, pe salarii mici și fără recunoaștere.
credeți că va citi ministrul acest mesaj? Sau,credeți că îi pasă? De ce de la polițiști,medici, asistente ,jandarmi,pompieri, pensii speciale,parlamentari,judecatori,avocați,procurori,nu taie?
deci, până la urmă doar partidele și nomenclatura de partid contează, copii vor ajunge analfabeți
Ne-am învățat cu prea binele.
Sunt oameni ff pregatiti, citind și păscând vitele în același timp, iar temele, la lumânare. Nu mai spun de navetă pe jos, pe drum de noroi, 4 km apoi la 7 km.
Ce pachet la noi? Ce autobuz sau mașină la scară? Ce burse?
S-a tot vorbit în ultimul timp de criză și cum copiii , tinerii nu vor suporta restricțiile din nici un pdv. Ei, a venit criza!
Doamne, dă-ne putere!
Cel mai cinic și lipsit de empatie cu elevii și dascălii acest individ numit ministru al educației. Nu face decât politica distrugerii educație în această țară. A spus că își dă demisia dacă scad salariile dascălilor. Nu doar că nu o face, distruge tot ce mai e în acest sector de importantă vitală pentru neam și țară. Demisia!!!
eu cred ca vom avea un film SF, curand, directori si profesori AI, roboti. materialistii astia transumanisti ca bolojan si david, slugile dusmanilor, pot fi deja cipati, … e un pamflet desigur 😉 dar seamana perfect cu realitatea…
jos guvernul. traiasca motiunea de cenzura!
Buna asta cu „traiasca motiunea de cenzura” :-)))))
Da… Parcă spuneați că nu pleacă nimeni din învățământ! Cum, ne cum , uite așa țineți droaia de sinecuri angajate în urmă cu câțiva ani, ce să vezi, pe posturile nou înființate! Și cei mai buni, vor pleca acasă! Dreptate marca PNL ! Ați dublat numărul de copii și gata… Ați rezolvat problema! În anii în care s a întâmplat așa ceva, s a ales praful de unitățile arondate! Asta este o bătaie de joc! Țineți tot felul de angajați în alte instituții unde , se calcă pe bătături! Păi da, că doar sunt ai partidului! Ce restructurare ați propus acolo? Sau în minister? Să sperăm că veți reveni la sentimente mai bune….
Pe drumuri vor rămâne cei care-i înlocuiesc în momentul de față, ca mulți alți profesori suplinitori pe care domnul ministru nu-i ia deloc în calcu din păcate.
Daca nu ati fost structura vreodata, nu stiti cum e! Am fost 5 ani in aceasta situatie si a fost dezastru… Gradinitei i s-a mancat bugetul de catre scoala! Gradinita avrea 28 de copii la grupa, scoala 10-15 maxim. Scoala a fost renovata, gradinita nu avea bani nici de coli. Sedinte interminabile pe tema scolara la care noi, educatoarele asistam si nu era de interesul nostru… Pentru o adeverinta aveam nevoie de un fel de audienta la secretariat si director, eram umilite pana si de portar…. Trist!
un executant…face ce i se spune!!! o dezamăgire …
Ce sa spunem? Masele nescolarizate se conduc si se influenteaza mult mai usor. Forta de munca bruta si ieftina. Ne apropiem vertiginos spre o tara de lumea a 3-a. Poate aici trebuie sa ajungem, dictat de tarile puternice ale Europei ca urmare a schimbarilor din noile dimensiuni geo-politice si de interese economice. Oricum, ai nostri au pus pe butuci tara si educatia in mod sistematic. Parerea mea…
Sau nu chiar toate! Scuze!
Nu văd nimic incorect în a crește numărul minim de elevi la 500 pentru ca o unitate școlară să aibă personalitate juridică.
Nu văd nimic incorect în a comasa, după caz, clase de elevi. Există situații în care în școala X la un anumit an de studii să avem într-o clasă 14 elevi și la școala Y din apropiere, la o clasă similară să avem 13 elevi . Prin fuziunea acestor două clase ar rezulta o clasă de 27 de elevi și o eficiență sporită în acoperirea cheltuielilor de școlarizare.
Cu norma de 14 ore pentru director nu sunt de acord. Un director are mult de muncă și, dacă nu se poate o degrevare de 100 %, atunci una de 70 % este acceptabilă!
MINTE SCURTĂ!
Problemă de clasă pregătitoare: dacă directorii pleacă la ore, suplinitorii lor pleacă definitiv! Cu ei ce faceți, dacă îi rezolvați din pix? Devin ȘOMERI, iar cheltuielile de șomaj vor fi mai mari decât economiile amărâte pentru cele câteva ore din normele de 14 sau 20 de ore.
Iar după ce vor câștiga la CEDO, vor plăti conțopiștii din guvern, ori tot românii, VINOVAȚI FĂRĂ VINĂ, pe care îi pedepsiți acum a câta oară?
Ar trebui sa I dea afara pe cei incompetenți și sa aducă profesori tineri care vin după băncile facultății au metoda de predare nu sa I tine pe cei după 70 de ani cum a fost unele din liceul unde a învățat fata mea care era pe lângă materie și lucra decât cu un copil care era mai bun restul la coada .Și mai era profa de romana care venea cu 15 min înainte de terminarea orei și în loc sa I pregătească ptr bac vorbea baliverne povesti nemuritoare din familie nu a făcut redactări nu a făcut nimic .
Hai ca bine mai zici !
Se vede ca ai invatat „DUPA” COLTUL SCOLII.
Asa se foloseste acest cuvant ” DUPA” .
Nu stii a scrie corect , nu stii sa te exprimi , dar ai pareri despre metodele profesorilor .
Un profesor bun , este acela care detine cunoastere , asa ca nu metoda te face profesor mai bun , ci stapanirea informatiilor pe care le detii , incat sa le poti manevra , conform auditoriului.
AI PRICEPUT !
SAU SI PENTRU A INTELEGE CE CITESTI , DE VINA ESTE TOT PROFESORUL !
Arondați gradinitele din oraș școlilor din apropiere. Directoarele de grădiniță platite fară obiectul muncii. Mai sunt și degrevate.
Ce vorbesti duduie ? Gradinitele sa devina anexa scoli ? Ce are scoala generala cu gradinita in comun ? Sa ne milogim la voi pentru un top de hartie si un bax de hartie igienica ? Nu iri este rusine ? Asta au patit toate gradinitele arondate la scoli au devenit a saptea roata la caruta .
Cum sa înțeleg diferenta dintre un om cu 4 clase, taran și unul cu doctorate, educat la oraș? Cum sa fac diferența între Ceaușescu, cu câteva clase și ministrii de azi? Primul a înființat scoli în toate catunele, alții le „comaseaza”( citiți „desfiinteaza). In localitatea in care nu exista scoala, dispare orice instituție, inclusiv familia. Omul se fixeaza acolo unde le este bine copiilor lui. Un președinte modern a desființat scoli și spitale, pentru ca era elev slab și pentru ca el se poate opera în Franța. Sa fii roman pentru romani este foarte dificil…
Cred că este bine să se facă și comasări că sunt tot felul de sinecuri posturile de director din scoli, mai ales cele din rural. Cred că este bine și ca directorii să aibă în normă orele de care se degrevează ca apoi să le ia la plata cu ora. Poate se face doar pe la noi, prin Olt, asta și în alte judete, nu. Tot pe la noi intrările sunt pline de SUV urile părinților și elevilor că profesorii nu prea au asa ceva, la gimnaziu vorbesc. La liceu se mai găsește și câte o Tesla pe la directori. Dar sunt lucruri punctuale ce ar trebui analizate punctual. Din păcate înseamnă timp. De aici poate a pornit și ideea că suntem creatori de deficit bugetar, din excesele create de partidele care oferă unora multe privilegii și pe ceilalți îi tratează ca pe slugi.
Fara secretar si contabil bun poate functiona o instituție oricare ar fi ea? Nu! Treziți-va guvernanți si faceti si lucruri bune pentru tara asta, ca ni s-a umplut paharul! Lasati învățământul in pace, ce a mai rămas din ce ati distrus voi in 30 ani. Păcat! Pe timpul comuniștilor cadrul didactic era topul. Dupa 1989 ati distrus educația. Rușine!
In speranța că dl. ministru este interesat de feedback-ul directorilor la măsurile fiscale anunțate, îl întreb aici anonim pentru că, din păcate, mi-am pierdut încrederea în disponibilitatea dumnealui sinceră către dialog constructiv:
1. Se dă o școală cu 500 de elevi grupați în colective cu efectivul minim permis și o școală cu 1400 de elevi, 6 clădiri, 55 de colective (preșcolar, primar, gimnaziu) cu efective peste maximul admis. Degrevarea directorilor va fi aceeași?
2. Nu am avut niciodată ore suplimentare pentru că nu am avut timp să le fac și, chiar și așa , am depășit constant numărul de 40 de ore pe săptămână. La o normă didactică de 20 de ore, sunt 40 de ore prin CIM. La 14 ore (cât va trebui să fac) ar fi 28 pentru pregătirea lețiilor, elaborare fișe, teste și corectare etc. Până la 40 rămân 12 în care directorul ar trebui să realizeze activitățile din fișa postului. Până acum aveam 4 ore de predare pentru care, pe principiul de mai sus, aveam 4 ore de pregătire a lecțiilor și, oficial, îmi rămâneau 32 de ore pentru activități de director. Deci, voi trece de la 32 la 12 pe aceeași fișă a postului. Ce să fac, domnule ministru ca să am măcar aceleași rezultate ca în anul școlar trecut și să nu se blocheze școala? Am avut peste 160 de absolvenți de clasa a VIII-a promovați toți, intrați toți în Evaluarea națională și doar 2 au obținut medii sub 5. Vă spun eu ce m-am gândit să fac. Nu îmi dau demisia. Din atașament și respect pentru colegii mei și școala mea. Dar, până pe 17 ianuarie 2026, voi lucra în modul ”supraviețuire”: niciun proiect nou, nicio activitate extrașcolară de amploare, audiențe – doar 1 oră/săptămână, asistențe la ore – doar 1 oră/săptămână, consiliere debutanți (am avut 8 în acest an școlar) și profesori care au nevoie să ne sfătuim în diverse probleme – doar 1 oră/săptămână, monitorizare activitate structuri/corpuri (la 1 km distanță de corpul principal) – doar 1 oră/săptămână, consilii profesorale + ședințe cu ISJ + consilii de administrație (după ora 16 că așa pot cei din exteriorul școlii) – aproximativ 2 ore/săptămână. Am ajuns la 6. Rămân 6 pentru semnare documente (1400 de elevi și 120 de angajați), elaborare documente (nu le mai enumăr; dacă le știți, nu are rost iar dacă nu le știți, tot nu are rost. Și restul: controale (ISU, ITM, DSP, AJPIS, Poliție, Siguranță școlară etc) … Nu mai continui pentru că realizez că nu voi reuși să fac față. Va fi nevoie ”să trag chiulul” pe alocuri. Și știți ce? Până pe 17 ianuarie 2026 nu voi mai lucra nicio oră peste cele 40 din contractul pe care l-am semnat și pe care dvs. vreți să nu îl respectați. Și, dacă va fi nevoie să lucrez în weekend-uri, îmi voi calcula dublu nr. de ore și le voi scădea din cele 40. Și voi face tot ce pot (și pot) ca să nu pierd nicio zi din cele 28 de zile de concediu de odihnă la care am dreptul. Și vă mai spun că nu mă motivează deloc salariul pe care îl iau acum. Nici 10.000 de lei net nu mi s-ar părea OK pentru munca mea actuală (mai ales că am colegi care cu 2 ore suplimentare mă depășesc binișor la salariu). Am vrut să fiu director din cu totul alte motive. Și da, sunt 2 adjuncți, dar unul nu este deloc degrevat și lucrează într-o structură la 1 km de sediul principal, iar celălalt, pentru că legea permite iar eu, ca director, ”am mâinile legate” este doar un profesor degrevat de ore cu salariu de director – titular în altă școală cu obligație de catedră în altă școală
Ar exista și 3 și 4 și mai multe. Nu mai continui pentru că nu are rost.
Concluzie, ca profesor cu 30 de ani vechime și director de 15 ani (cu concurs și total neafiliat politic): înțeleg că e nevoie de economii și știu că și în educație se pot face, dar dacă măsurile nu vor fi echitabile, nu vor fi drepte, oamenii nu vor fi dispuși să facă sacrificii ( spun sacrificii pentru că nu e vina noastră că s-a ajuns aici), vor înghiți, pentru că nu au încotro dar, se vor blaza toți. Domnule ministru, știți la fel de bine ca și mine (sau poate nu pentru că nu ați lucrat în preuniversitar) că profesorul (mai ales cel care predă o disciplină care nu e materie de examen) poate să stea toată ora la catedră și să își facă ora fără să facă nimic. Poate să facă asta orice titular cu gradul I, pentru că legislația actuală îi permite. Nu deschid discuția despre Fișa – cadru de evaluare neschimbată din 2014, nici despre cercetarea disciplinară total inaplicabilă în practică. Riscați, cu aceste măsuri (gândite de cineva care nu are habar ce înseamnă preuniversitarul) să faceți un rău imens școlii.
Opinia mea:
modificarea modului de calcul a orelor suplimentare este necesară, corectă și posibilă;
eliminarea sporului de doctorat în preuniversitar este corectă și posibilă (am 6 colegi care inventează lunar un raport de activități);
eliminarea degrevării pentru cei cu gradul I nu este chiar greșită (i-aș degreva mai degrabă pe cei care predau materii de examen);
creșterea normei de predare la 20 de ore – doar pe perioadă limitată și nu de la 1 septembrie 2025 pentru că aruncați totul în aer și vă veți alege cu procese intentate de cei care au deja decizii de completare, transfer, menținere ca titular, continuitate la suplinire, modificare durată CIM, cu excepția profesorilor care predau materii de examen și cu asigurarea echității (învățătorul are 15 ore/săptămână, ar putea face remediale obligatorii și 1 oră de dirigenție, că nu strică),
îndemnizație de dirigenție în sumă fixă (nu e corect pentru aceeași muncă să fie remunerați diferit),
creșterea numărului de elevi în clasă propus, comasarea școlilor propusă mi se par posibile
interzicerea PO pentru directori – corectă, dar degrevările directorilor să țină cont de structura școlii și de fișa postului în vigoare
Inchei exprimându-mi frustrarea că am înțeles că în toate aceste calcule de reducere a cheltuielilor sunt mai valoroși și de neatins cei care țipă mai tare și amenință mai deșănțat (de tipul ”nu ne vom prezenta la lucru în ziua când se dau salariile”), că tot un calcul este să lovești în cei care sunt mai puțini la număr și care nu sunt neapărat susținuți de restul. Știu că un director în minus nu contează în sistem. Va veni altul care pe aceeași bani și în aceleași condiții va ști să se descurce mai bine. Pentru că legislația și vremurile îți permit să trăiești bine cu eforturi minime.
In speranța că dl. ministru este interesat de feedback-ul directorilor la măsurile fiscale anunțate, îl întreb aici anonim pentru că, din păcate, mi-am pierdut încrederea în disponibilitatea dumnealui sinceră către dialog constructiv:
1. Se dă o școală cu 500 de elevi grupați în colective cu efectivul minim permis și o școală cu 1400 de elevi, 6 clădiri, 55 de colective (preșcolar, primar, gimnaziu) cu efective peste maximul admis. Degrevarea directorilor va fi aceeași?
2. Nu am avut niciodată ore suplimentare pentru că nu am avut timp să le fac și, chiar și așa , am depășit constant numărul de 40 de ore pe săptămână. La o normă didactică de 20 de ore, sunt 40 de ore prin CIM. La 14 ore (cât va trebui să fac) ar fi 28 pentru pregătirea lețiilor, elaborare fișe, teste și corectare etc. Până la 40 rămân 12 în care directorul ar trebui să realizeze activitățile din fișa postului. Până acum aveam 4 ore de predare pentru care, pe principiul de mai sus, aveam 4 ore de pregătire a lecțiilor și, oficial, îmi rămâneau 32 de ore pentru activități de director. Deci, voi trece de la 32 la 12 pe aceeași fișă a postului. Ce să fac, domnule ministru ca să am măcar aceleași rezultate ca în anul școlar trecut și să nu se blocheze școala? Am avut peste 160 de absolvenți de clasa a VIII-a promovați toți, intrați toți în Evaluarea națională și doar 2 au obținut medii sub 5. Vă spun eu ce m-am gândit să fac. Nu îmi dau demisia. Din atașament și respect pentru colegii mei și școala mea. Dar, până pe 17 ianuarie 2026, voi lucra în modul ”supraviețuire”: niciun proiect nou, nicio activitate extrașcolară de amploare, audiențe – doar 1 oră/săptămână, asistențe la ore – doar 1 oră/săptămână, consiliere debutanți (am avut 8 în acest an școlar) și profesori care au nevoie să ne sfătuim în diverse probleme – doar 1 oră/săptămână, monitorizare activitate structuri/corpuri (la 1 km distanță de corpul principal) – doar 1 oră/săptămână, consilii profesorale + ședințe cu ISJ + consilii de administrație (după ora 16 că așa pot cei din exteriorul școlii) – aproximativ 2 ore/săptămână. Am ajuns la 6. Rămân 6 pentru semnare documente (1400 de elevi și 120 de angajați), elaborare documente (nu le mai enumăr; dacă le știți, nu are rost iar dacă nu le știți, tot nu are rost. Și restul: controale (ISU, ITM, DSP, AJPIS, Poliție, Siguranță școlară etc) … Nu mai continui pentru că realizez că nu voi reuși să fac față. Va fi nevoie ”să trag chiulul” pe alocuri. Și știți ce? Până pe 17 ianuarie 2026 nu voi mai lucra nicio oră peste cele 40 din contractul pe care l-am semnat și pe care dvs. vreți să nu îl respectați. Și, dacă va fi nevoie să lucrez în weekend-uri, îmi voi calcula dublu nr. de ore și le voi scădea din cele 40. Și voi face tot ce pot (și pot) ca să nu pierd nicio zi din cele 28 de zile de concediu de odihnă la care am dreptul. Și vă mai spun că nu mă motivează deloc salariul pe care îl iau acum. Nici 10.000 de lei net nu mi s-ar părea OK pentru munca mea actuală (mai ales că am colegi care cu 2 ore suplimentare mă depășesc binișor la salariu). Am vrut să fiu director din cu totul alte motive. Și da, sunt 2 adjuncți, dar unul nu este deloc degrevat și lucrează într-o structură la 1 km de sediul principal, iar celălalt, pentru că legea permite iar eu, ca director, ”am mâinile legate” este doar un profesor degrevat de ore cu salariu de director – titular în altă școală cu obligație de catedră în altă școală
Ar exista și 3 și 4 și mai multe. Nu mai continui pentru că nu are rost.
Concluzie, ca profesor cu 30 de ani vechime și director de 15 ani (cu concurs și total neafiliat politic): înțeleg că e nevoie de economii și știu că și în educație se pot face, dar dacă măsurile nu vor fi echitabile, nu vor fi drepte, oamenii nu vor fi dispuși să facă sacrificii ( spun sacrificii pentru că nu e vina noastră că s-a ajuns aici), vor înghiți, pentru că nu au încotro dar, se vor blaza toți. Domnule ministru, știți la fel de bine ca și mine (sau poate nu pentru că nu ați lucrat în preuniversitar) că profesorul (mai ales cel care predă o disciplină care nu e materie de examen) poate să stea toată ora la catedră și să își facă ora fără să facă nimic. Poate să facă asta orice titular cu gradul I, pentru că legislația actuală îi permite. Nu deschid discuția despre Fișa – cadru de evaluare neschimbată din 2014, nici despre cercetarea disciplinară total inaplicabilă în practică. Riscați, cu aceste măsuri (gândite de cineva care nu are habar ce înseamnă preuniversitarul) să faceți un rău imens școlii.
Opinia mea:
modificarea modului de calcul a orelor suplimentare este necesară, corectă și posibilă;
eliminarea sporului de doctorat în preuniversitar este corectă și posibilă (am 6 colegi care inventează lunar un raport de activități);
eliminarea degrevării pentru cei cu gradul I nu este chiar greșită (i-aș degreva mai degrabă pe cei care predau materii de examen);
creșterea normei de predare la 20 de ore – doar pe perioadă limitată și nu de la 1 septembrie 2025 pentru că aruncați totul în aer și vă veți alege cu procese intentate de cei care au deja decizii de completare, transfer, menținere ca titular, continuitate la suplinire, modificare durată CIM, cu excepția profesorilor care predau materii de examen și cu asigurarea echității (învățătorul are 15 ore/săptămână, ar putea face remediale obligatorii și 1 oră de dirigenție, că nu strică),
îndemnizație de dirigenție în sumă fixă (nu e corect pentru aceeași muncă să fie remunerați diferit),
creșterea numărului de elevi în clasă propus, comasarea școlilor propusă mi se par posibile
interzicerea PO pentru directori – corectă, dar degrevările directorilor să țină cont de structura școlii și de fișa postului în vigoare
Inchei exprimându-mi frustrarea că am înțeles că în toate aceste calcule de reducere a cheltuielilor sunt mai valoroși și de neatins cei care țipă mai tare și amenință mai deșănțat (de tipul ”nu ne vom prezenta la lucru în ziua când se dau salariile”), că tot un calcul este să lovești în cei care sunt mai puțini la număr și care nu sunt neapărat susținuți de restul. Știu că un director în minus nu contează în sistem. Va veni altul care pe aceeași bani și în aceleași condiții va ști să se descurce mai bine. Pentru că legislația și vremurile îți permit să trăiești bine cu eforturi minime.
Realitatea din școli asta este,directorii peste 95 % dintre ei au ore suplinite și nu și fac orele la clasa aproape deloc.Asta nu zice niciun director de școală,in proiectul Legii 198/2023 exista o propunere sa existe in scoli un director administrativ ,profesorii au refuzat, au perceput un pericol pentru locurile lor călduțe și s ar fi văzut mai evident incompetenta și autosuficienta directorilor de școli /profesorilor din Romania.
Domnule Ministru de ca nu începeți cu voi ?
De ce nu începeți cu salariile voastre ?
De ce nu începeți cu reducerea numărului de parlamentari care trebuia făcută de mult ?
De ce nu umblați în agențiile guv ,județene ,primării ?
Domnule ministru te-ai gândit mult sau ai visat ca trebuie 500 elevi în loc de 300 ca o școală să aibă PJ …?
Tot în boii care trag ,tragi domnule ministru ..?
Uiți sau nu ști (de fapt ești sociolog ca meserie ) ca secretarul și contabilul au ținut pe linie funcțională aceste școli mai mici …?!?! și ca respect față de aceștia i-ați pus pe grila de salarizare în linie cu bibliotecarii ,șoferii …?!?!
Sunteți de plâns dacă nu de râs ,de șmecheri nu vă atingeți ca aia vă ard de vă sar capacele …?!?
O măsură foarte bună!
Pierderea personalității juridice nu înseamnă că se închide școala și nici că rămâne cineva fără serviciu. Când ești în criză, concentrezi, pentru reducerea cheltuielilor, ce este atât de greu de înțeles?
Această măsură trebuie luată în orice instituție sau autoritate publică centrală sau locală.
Restul sunt frustrări personale.
habar nu ai ce este în teren…tot ce s- a putut comasa ,s- a făcut demult! Au rămas acele unități izolate,situate la distanțe mari de școală coordonatoare!!
De fapt, prin comasare, unele norme vor dispărea, se va ajunge la concurs de dosare si restrangeri de activitate. Deci vor rămâne oameni fara post.
Nu sunt director, dar sunt profesor titular și voi intra la restrangere de cadre. De ce nu se spune adevarul: în februarie 2024 s-a făcut normarea profesorilor pe 18 ore pentru anul școlar 2025-2026, astfel încât orele rămâne vacante au fost scoase la titularizare sau date în alte etape ale mobilității. Deși a apărut ordonanța, concursul de titularizarea va avea loc. Si, astfel apare problema: eu de unde voi lua cele 2 ore, pentru a avea catedra de 20? În școală nu mai sunt ore, ISJ încearcă să îmi completeze catedra, dar stai, ce să vezi?! Cum nu sunt ore în școala mea, nu sunt nici în alte instituții. Asa că demisia matale, tovarășe ministru, este o propagandă.
Mă oripilează comentariile voastre despre profesori. Vă invit să intrați în sistem și să vedeți ce înseamnă presiunea examenelor, presiunea părinților, a copiilor, a directorilor și a inspectorilor de specialitate, corectura a cel puțin 30 de lucrări, olimpiadele organizate și pe cheltuiala noastră sambata si dumininica, cursurile de formare pe care le plătim din buzunarul nostru, munca suplimentară în proiecte județene, naționale sau Erasmus, munca în comisii și comitete. Acestea nu se văd. Veți spune că am primit primă de carieră de 1500 de lei, dar știți cât costă un curs de formare? Între 400 și 800 de lei, pentru care primești 10 credite. Noi avem nevoie de 90 de credite. Dar pe voi nu vă interesează. Sper totuși să vă intereseze că tinerii nu vor mai intra în sistem, că la restrângere ei vor pleca, deoarece nu au punctaj, iar de răbdare cu voi nici nu mai spun.
Nu vă săturați să blamați, dar va veni o vreme când nu veți găsi proști ca noi care să vă asculte, care veți conștientiza că școala nu e babysittig, club sau podium.
Băi băiete, tu ai o minimă rațiune acasă?
Îți mai trebuie un al treilea neuron ca să duci un raționament de clasa a doua până la capăt. Dacă directorul își preia toată catedra (acum are 8 ore din cele 18, 10, o jumătate de normă, intrând în încadrarea altui profesor. Așa a fost întotdeauna. În noua situație, directorul nu-și va îndeplini bine nici sarcinile funcției, nici predarea la clasă.
Ăsta e al treilea neuron, care se vede că lipsește și la guvern și mai ales la ministerul de resort.
Profesorii știau că psihologia este o disciplină umanistă, iar promotorul ei, în tot ce face, este, prin excelență, un umanist. Nu un perceptor, ca în perioada interbelică, preocupat, în primul rând, să strângă bani pentru impozite.
Dintre toate domeniile de activitate socială, numai educația este în vizorul tuturor și fără nicio apărare din partea propriului diriguitor, nici sănătatea, nici ordinea socială, nici chiar funcționarii publici nu suferă modificări radicale de structură
Numai educația a fost pusă sub lupă, numai asupra ei s-au făcut, printr-un exces de zel ieșit din comun, toate calculele posibile și imposibile,
în ideea stupidă că „educația are o contribuție mare la deficitul pe care îl avem”.
Evident, nu am avut noroc. Se merge, în detaliu, până la o destructurare masivă și practic ireversibilă a sistemului de educație, prin modificarea normelor didactice și a degrevărilor pentru funcțiile de conducere instituite de peste 80 de ani, precum și prin mărirea numărului de elevi din clase. Și câte și mai câte. Și toate aceste bulversări, la nivel de țară, pentru câteva improbabile 2-3 miliarde de lei.
Ce înseamnă acestea, la scară de masă, într-un domeniu social cu peste șase milioane de profesori, elevi și părinți, în comparație cu câteva mii, poate ceva mai mulți, de bugetari supraretribuiți în anumite sectoare de activitate? Sau cu clemența de a scădea impozitul pe jocurile de noroc de la 10% la numai 4%, sursă din care, în 2024, s-au obținut, cu numai 3%, circa două miliarde de lei, aproape tot atât cât s-ar dobândi anul acesta, prin atâtea chinuri ale facerii, „regândirii” și transformării în întregul sistem de învățământ!!
Dar cu 10% impozit la jocurile de noroc nu cumva s-ar obține cele 2- 3 miliardebuclucașe? Punem pariu, iubit guvern al României?
UNDE NU AR AVEA PROFESORII ȘI ÎNVĂȚĂMÂNTUL ROMÂNESC NOROCUL ACESTA, SĂ FIE PE PICIOR DE EGALITATE MĂCAR CU JOCURILE DE NOROC?!
POST-SCRIPTUM.
SPERĂM CĂ ÎNVĂȚĂMÂNTUL NU VA FI TRAS LA SORȚI CU JOCURILE DE NOROC!
Lasă să se termine o dată cu directorii de grădinițe , care au câte 150 de copii pe hârtie (ei fiind la PN câte 10 sau sub 10 în clasă ) iar la PP câte 25 , și stă un director degrevat , 1 secretar cu normă întreagă și două Adm de patrimoniu cu câte 4 ore, și un contabil , iar o educatoare la PP cu câte 25 de copii printre care și 2-3 cu TSA.
Foarte adevărat!
bibi cat stai tu la clasa ? ce faci bibi in tura de dupa-amiaza ? Ce activitate didactica de profesor nvatamant prescolar predai ? Nu iti este rusine toate educatoarele va pontam 8 ore pe zi si voi nu stai si 5 ore la lucru . 3 ore sa ii spui la mutu ca lucrezi tu acasa .
Dar de unde stiti? Director de gradinita fara secretar pt ca este degrevat, face el toata munca de secretariat. contabil 0.5 norma, unde este de lucru mai mult de 0.5 norma, administrator de patrimoniu nu exista, 270 de copii. despre ce gradinite vorbiti dvs?
Dar nu s-a gandit nimeni ca multe dintre problemele evocate acum sunt si un efect al prelungirii invatamantului obligatoriu din Romania de la 10 ani la 13 sau chiar 14 ani (conform platformei Eurydice)? Banuiesc ca e durata cea mai mare a invatamantului obligatoriu din tarile europene si nu numai – sau, oricum, in top. Nu s-a gandit nimeni atunci la uriasele costuri suplimentare? Şcoli cu putini elevi prin toate colturile tarii, mai multe cladiri, mai multi profesori, directori, secretari etc?
Iar in foarte multe cazuri, beneficiarii sunt elevi care pot munci fara probleme incepand de la varsta de 16 ani, conform legii. Prezenta lor la scoala in multe licee si scoli este formala, uneori chiar fictiva, chiar daca, teoretic, au la dispozitie toate resursele, inclusiv burse. Nu ar fi mai bine pentru toata lumea sa nu obligam sa vina la scoala, timp de 13 sau 14 ani, niste tineri care nici nu vor si, in destule cazuri, nici nu prea pot? Asa e in marea majoritate a țărilor: ai posibilitatea de a munci de la varsta de 16 ani – cand se incheie invatamantul obligatoriu pentru cei mai multi – daca nu iti place scoala prea mult(ă). Nu e nicio problema, nicio discriminare, si e si mult mai folositor pentru toata lumea, inclusiv pentru ei !
Dar el se jura (probabil ca pe pantera roz) ca nimeni nu va fi dat afara…. Ministru al învățământului, mai împotriva învățământului, ca el, nu am mai avut pana acum…
Treaba cu comasarea de scoli e cam asa: ordonanța austerității nu va duce la desființarea școlilor din mediul rural cu mai puțin de 500 de elevi,pentru ca a fost modificat doar aliniatul 1 din Legea 198 din 2023;aliniatul 2(care nu a fost modificat acum) prevede ca,dacă intr o comună există doar o școală, aceasta va funcționa cu personalitate juridică și sub limita fixată.
Vor fi afectate însă comune mai mari,unde există mai multe școli,dar și orașe de mărime medie/mică, care probabil.nu au 500 de elevi.
Și dacă are 480 de elevi?
Dar 499?
Și dacă nu nicio școală cu PJ mai aproape de 20 km???
David încep sa cred tot mai tare că ai fost membru PDL si ai studiat doar cu BOC.
Tocmai când speram că înțelegeți ceva din învățământ și eram încrezătoare că se va întâmpla o reformă adevărată, așa cum ați promis, vreți să distrugeți și ce a mai rămas! Vreți scoli mamut, unde merg copiii și profesorii ca la fabrică, una de spălat creiere. In loc să lăsați școlile mai mici să-și vadă de specificul și de comunitatea în care se află, vreți să le puneți în cârca altor scoli, deja aglomerate. In țările civilizate, spre care ne tot îndemnați să ne uităm, educația este prioritate națională, nu Cenușăreasă, iar descentralizarea este principiu de bază, cum părea să fie în ultima lege a educației. Să spun că sunt dezamăgită ar fi prea puțin. Daca nu sunteți incompetent, atunci sunteți rău intenționat. Ministerul justiției nu e tot din tara asta? Ei la ce fac economie? Pensiile speciale le-ați tăiat? Toți cei 5 viceprim-miniștri erau necesari, cu tot aparatul aferent? 14 ore sa predea directorii? Serios? Dumneavoastră mai aveți timp să predați măcar 4.sau 2? Sa vă și pregătiți pentru ele, sa vorbiți cu părinții și cu elevii în afara orelor, sa mai stați și cu familia? Vreți să faceți economie? Pe spinarea copiilor acestei țări o faceți. Sper ca de data asta liderii de sindicat sa nu mai trădeze și să aveți parte de cea mai mare greva din istoria grevelor din învățământ.
Să le dea bani degeaba, pentru câteva ore câteva ore, care freacă țiparul pe la școli.
Dar asta nu reușești să înțelegi.
Alții lucrează peste opt ore și nu primesc banii unui cadru didactic.
Tovarășe activist David, obedient si grabnic ascultător in a ghilotina ce a mai rămas din sistem.
Educația nu e șurub sa fie rectificat la strung.
Ce distrugi tu azi NU se mai repară niciodată.
NU ai comportament de ministru al educației ci de satrap.
NU iubești profesorii și nici copiii pe care ii vei afecta.
Uite ce sa ii transmiți lui BOC_lojan in ședința de guvern cu televiziunile de față:
1. Țara nu e in recesiune
2. Educația sacrificată NU va rezolva problema deficitului
încetați cu concedierile colective
3. Educația nu mai poate fi vacă de muls
4. Am găsit alte surse de unde sa iau banii.
(banii pt cursuri de ,,formare” , softurile de zeci de milioane de euro, consumabilele prin contracte cu firme de casă, imobile aglate in proprietate si nefolosite de zeci de ani etc)
5. Deficitul NU trebuie reparat in 3 luni, avem 7 ani la dispoziție dați de UE
6. Dacă NU mă asculți BOClojan, îmi voi da demisia ca un semnal de alarmă pt ce se întâmplă.
Cam atât pt început.
PS
Un ministru are grija înainte de toate de domeniul lui, asta daca are cu adevărat empatie sau o cunoaște doar din manualul de psihologie.
felicitări! Trimiteți asta sinistrului,pardon ,ministrului ,că el nu citește comentariile!!
se distruge sistemul cu un plan bine pus pe punct …
In speranța că dl. ministru este interesat de feedback-ul directorilor la măsurile fiscale anunțate, îl întreb aici anonim pentru că, din păcate, mi-am pierdut încrederea în disponibilitatea dumnealui sinceră către dialog constructiv:
1. Se dă o școală cu 500 de elevi grupați în colective cu efectivul minim permis și o școală cu 1400 de elevi, 6 clădiri, 55 de colective (preșcolar, primar, gimnaziu) cu efective peste maximul admis. Degrevarea directorilor va fi aceeași?
2. Nu am avut niciodată ore suplimentare pentru că nu am avut timp să le fac și, chiar și așa , am depășit constant numărul de 40 de ore pe săptămână. La o normă didactică de 20 de ore, sunt 40 de ore prin CIM. La 14 ore (cât va trebui să fac) ar fi 28 pentru pregătirea lețiilor, elaborare fișe, teste și corectare etc. Până la 40 rămân 12 în care directorul ar trebui să realizeze activitățile din fișa postului. Până acum aveam 4 ore de predare pentru care, pe principiul de mai sus, aveam 4 ore de pregătire a lecțiilor și, oficial, îmi rămâneau 32 de ore pentru activități de director. Deci, voi trece de la 32 la 12 pe aceeași fișă a postului. Ce să fac, domnule ministru ca să am măcar aceleași rezultate ca în anul școlar trecut și să nu se blocheze școala? Am avut peste 160 de absolvenți de clasa a VIII-a promovați toți, intrați toți în Evaluarea națională și doar 2 au obținut medii sub 5. Vă spun eu ce m-am gândit să fac. Nu îmi dau demisia. Din atașament și respect pentru colegii mei și școala mea. Dar, până pe 17 ianuarie 2026, voi lucra în modul ”supraviețuire”: niciun proiect nou, nicio activitate extrașcolară de amploare, audiențe – doar 1 oră/săptămână, asistențe la ore – doar 1 oră/săptămână, consiliere debutanți (am avut 8 în acest an școlar) și profesori care au nevoie să ne sfătuim în diverse probleme – doar 1 oră/săptămână, monitorizare activitate structuri/corpuri (la 1 km distanță de corpul principal) – doar 1 oră/săptămână, consilii profesorale + ședințe cu ISJ + consilii de administrație (după ora 16 că așa pot cei din exteriorul școlii) – aproximativ 2 ore/săptămână. Am ajuns la 6. Rămân 6 pentru semnare documente (1400 de elevi și 120 de angajați), elaborare documente (nu le mai enumăr; dacă le știți, nu are rost iar dacă nu le știți, tot nu are rost. Și restul: controale (ISU, ITM, DSP, AJPIS, Poliție, Siguranță școlară etc) … Nu mai continui pentru că realizez că nu voi reuși să fac față. Va fi nevoie ”să trag chiulul” pe alocuri. Și știți ce? Până pe 17 ianuarie 2026 nu voi mai lucra nicio oră peste cele 40 din contractul pe care l-am semnat și pe care dvs. vreți să nu îl respectați. Și, dacă va fi nevoie să lucrez în weekend-uri, îmi voi calcula dublu nr. de ore și le voi scădea din cele 40. Și voi face tot ce pot (și pot) ca să nu pierd nicio zi din cele 28 de zile de concediu de odihnă la care am dreptul. Și vă mai spun că nu mă motivează deloc salariul pe care îl iau acum. Nici 10.000 de lei net nu mi s-ar părea OK pentru munca mea actuală (mai ales că am colegi care cu 2 ore suplimentare mă depășesc binișor la salariu). Am vrut să fiu director din cu totul alte motive. Și da, sunt 2 adjuncți, dar unul nu este deloc degrevat și lucrează într-o structură la 1 km de sediul principal, iar celălalt, pentru că legea permite iar eu, ca director, ”am mâinile legate” este doar un profesor degrevat de ore cu salariu de director – titular în altă școală cu obligație de catedră în altă școală
Ar exista și 3 și 4 și mai multe. Nu mai continui pentru că nu are rost.
Concluzie, ca profesor cu 30 de ani vechime și director de 15 ani (cu concurs și total neafiliat politic): înțeleg că e nevoie de economii și știu că și în educație se pot face, dar dacă măsurile nu vor fi echitabile, nu vor fi drepte, oamenii nu vor fi dispuși să facă sacrificii ( spun sacrificii pentru că nu e vina noastră că s-a ajuns aici), vor înghiți, pentru că nu au încotro dar, se vor blaza toți. Domnule ministru, știți la fel de bine ca și mine (sau poate nu pentru că nu ați lucrat în preuniversitar) că profesorul (mai ales cel care predă o disciplină care nu e materie de examen) poate să stea toată ora la catedră și să își facă ora fără să facă nimic. Poate să facă asta orice titular cu gradul I, pentru că legislația actuală îi permite. Nu deschid discuția despre Fișa – cadru de evaluare neschimbată din 2014, nici despre cercetarea disciplinară total inaplicabilă în practică. Riscați, cu aceste măsuri (gândite de cineva care nu are habar ce înseamnă preuniversitarul) să faceți un rău imens școlii.
Opinia mea:
modificarea modului de calcul a orelor suplimentare este necesară, corectă și posibilă;
eliminarea sporului de doctorat în preuniversitar este corectă și posibilă (am 6 colegi care inventează lunar un raport de activități);
eliminarea degrevării pentru cei cu gradul I nu este chiar greșită (i-aș degreva mai degrabă pe cei care predau materii de examen);
creșterea normei de predare la 20 de ore – doar pe perioadă limitată și nu de la 1 septembrie 2025 pentru că aruncați totul în aer și vă veți alege cu procese intentate de cei care au deja decizii de completare, transfer, menținere ca titular, continuitate la suplinire, modificare durată CIM, cu excepția profesorilor care predau materii de examen și cu asigurarea echității (învățătorul are 15 ore/săptămână, ar putea face remediale obligatorii și 1 oră de dirigenție, că nu strică),
îndemnizație de dirigenție în sumă fixă (nu e corect pentru aceeași muncă să fie remunerați diferit),
creșterea numărului de elevi în clasă propus, comasarea școlilor propusă mi se par posibile
interzicerea PO pentru directori – corectă, dar degrevările directorilor să țină cont de structura școlii și de fișa postului în vigoare
Inchei exprimându-mi frustrarea că am înțeles că în toate aceste calcule de reducere a cheltuielilor bugetare sunt mai valoroși și de neatins cei care țipă mai tare și amenință mai deșănțat (de tipul ”nu ne vom prezenta la lucru în ziua când se dau salariile”), că tot un calcul este să lovești în cei care sunt mai puțini la număr și care nu sunt neapărat susținuți de restul. Știu că un director în minus nu contează în sistem. Va veni altul care pe aceeași bani și în aceleași condiții va ști ”să se descurce” mai bine. Pentru că legislația și vremurile îți permit să trăiești bine cu eforturi minime. Dar eu mi-am dorit altceva, nu voi mai putea, așa că mă dau la o parte
roboti administrativi, nu va aude nimeni, ei au poezii invatate, pe care le recita sacadat
Da! Eu mă gândesc cum să mai am grijă de școală și de cele trei structuri arondate, ținând cont că eu sunt titular în altă școală. 14 ore de predare presupune ca 2-3 zile neglijez școala unde sunt director. Probabil că așa va crește nivelul educației în viziunea unora.
Clar că voi reveni la catedră ca profesor. Aștept ordonanța și voi face o vizită la inspectorat.
Acest ministru infatuat isi tradeaza breasla din dorinta de a fi pe prima pagina constant primul lingau al marelui afacerist Bolojan. Acesti ipocriti se si vad trimisii mesianici ai tarii in lupta cu fraierii care muncesc. De 15 ani de zile Educatia este Cenusareasa tuturor executivelor, cu buget ciuntit desi prin lege ar trebui sa primeasca 6 procente din PIB. In loc sa mearga cu toate parghiile dupa marii evazionisti care ne fura de 35 de ani mancarea de la gura, prin vocea acestui personaj care se umple de ridicol in fiecare zi se dau peste cap sa alunge si ultimii oameni competenti care mai tineau sandramaua in picioare. Furati viitorul tarii si al copiilor vostri si ingrosati exodul de creiere catre alte tari care stiu sa isi vada interesul. Sunteti o rusine!! Va incalziti cu ovatiile gloatei care stigamatizeaza scoala pentru toate frustrarile lor in loc sa creati un mediu care sa atraga oameni capabili.
Domnul pinochio ,ministru al asa zisei educatii, recidiveaza.Populist, ii baga pe directori in fata stiind ca nu-s iubiti,cu toate ca majoritatea sunt de la pinochio din partid (au politizat tot ce se putea).Asta inseamana concedieri imediate la didactic auxiliar si nedidactic si intr-un an la didactic mai accentuat.Spune ca educatia e la pamant.Pai cine a condus nu iubitu dvs partid?IN primul rans e raspunderea voastra si ar trebui sa raspundeti.DE ex locul de rector e vacant sa il pastrati acolo cum si-a pastrat iohanis postul de prof de fizica sau antonescu de istorie?
Măsuri luate de oameni care nu au ieșit în viața lor din birou și nu au fost măcar o zi într-o unitate de învățământ să vadă exact ce activitate se desfășoară într-o zi de lucru. Întreb pe domnul ministru care este forma legală prin care celor care rămân din didacticul auxiliar să li se dubleze norma? Modificarea contractului de muncă și a fișei postului se poate face doar cu acordul angajatului. Așa spune Codul Muncii! Ce facem, abrogăm și Codul Muncii? Stimați colegi, trebuie unitate și deschise procese pe toate problemele care se vor crea prin aceste măsuri ilegale, care nu sunt în interesul elevului și nici al celor angajați în sistem.
MODIFICAREA NORMEI DIDACTICE ÎN PLINĂ DESFĂȘURARE A MOBILITĂȚII PERSONALULUI DIDACTIC? UN HAOS PREDICTIBIL!
Printre măsurile guvernamentale de redresare a situației financiare a României se află una care va trage în jos credibilitatea în priceperea noilor gospodari ai țării de a drege ceea ce alți „gospodari” au pricinuit.
Este vorba despre imposibilitatea practică de aplicare curentă a măsurii privind mărirea normei didactice de predare la 20 de ore, în contextul efervescenței etapelor de mobilitate/”mișcare” a personalului didactic, etape deja parcurse sau în curs, care au fost construite pe baza normei actuale de 18 ore.
Așadar, cea mai mare parte a acestor etape de mobilitate a cadrelor didactice din România – restrângeri de norme, completări de norme, transferuri, detașări, concurs de ocupare (titularizări, „supliniri” de tot felul) s-au desfășurat deja pentru anul școlar 2025-2026 pe baza normei legale existente: 18 ore (cu anumite particularități).
Anunțarea creșterii normei la 20 ore/săptămână în timpul acestor etape nu e un disconfort intelectual de neacceptat, însă creează o imposibilitate practică și legală de implementare:
● Posturile deja publicate devin nevalabile (nu au 20 ore, asa cum prevede modificarea);
● Restrângerile de normă, completările, transferurile aprobate devin incorecte – se bazează pe normarea actuală, ce va deveni inexistentă;
● Restrângerile și completările trebuie refăcute. Cine le mai gestionează?
● Ce se întâmplă cu contractele deja semnate? Cu dosarele depuse?
Nu poți schimba regulile jocului după ce meciul a început.
Dacă această măsură s-ar impune acum, sistemul ar intra în:
• blocaj administrativ în școli și inspectorate;
• haos în alocarea orelor;
• valuri de contestații și conflicte între cadrele didactice.
Cum se va respecta calendarul național de mobilitate deja în desfășurare?
Sistemul de educație are nevoie de coerență, asta însemnând tranziție transparentă, păstrarea stabilității legale și profesionale a cadrelor didactice.
In alte ministere nu iese ministrul sa anunțe în fiecare zi tăieri și sa facă comentarii!
Da- ti domnule ministru „Demisia mai repede și poate vine și guvernul la pachet”.
Educația este cea mai importanta componenta a dezvoltării unei țări.
Distrugi tinerii….rușine!
burse pt mame minore dar pentru mamele majore care au facut studii și s au angajat și au cotizat , nu se da asigurare de sanatate pe perioada concediului de creste copil. !!!
Ce țara e asta și valori promovează!?!
foarte bine comasați dar mergeți prin comune la tara sa vedeți primar mîna în mîna cu directori de școală elevi la număr sunt că înscriu romii care sunt plecați afara la ore un elev doi și au salarii babane într-o comună suficient o școală toate au microbuze pot duce elevii comasare dar atenție la falsuri
Păi ce faci domnule ministru ?
Poate nu știai ca școlile de care faci vorbire nu au administrator de patrimoniu ,iar ele funcționau cu 1/2 normă de secretar și 1/2 normă de administrator financiar ,nu contabil …!
Poate nu știai ca făcând acest lucru încarci alți administratori Finaciari /secretare ,cu un volum de lucru suplimentar (aceștia fiind deja supra aglomerați de activitățile de bază din unitățile de bază),sau nu vă interesează ..?
Păi ce faci domnule ministru iara îți bați joc de administratorii financiari (cum de altfel v-ați bătut joc 30 de ani )?
Ne-ați pus în grila de salarizare pe același palier cu bibliotecari …, la atribuții și răspunderea nu cred ca sunt pe același palier !
Ce faci cu salariile actuale ale administratorilor financiari domnule ministru ,ca aceștia au ajuns să aibă după 30 de ani salariile precum șoferii …,sau nu vă interesează …?
Le bagi pe gât muncă suplimentară și salariile ….de șoferi …?
Domnule ministru știai ca și aceste școli mici cum le zici au accesat și gestionează proiecte pe fonduri europene iar echipa de management nu este plătită ?Legea 1543 la noi de ce nu a fost aplicata …?
Prin primarii ,județene …le-ați dat aceste sporuri ..!
Sau mergem pe principiul dai dracu pe ăștia din școli ,să crape ca poate scăpăm mai ușor de ei din sistem …?!?
De ai crezi domnule ministru ca scazi din deficit …..!
Avem cei mai compenteti politicieni din UE, au gasit sinecuri in scoli de 300 elevi. Sa le fie rusine!
Dreptul la Educatie in constitutie mai exista? Avocatul poporului mai exista?
Foarte pertinent și corect comentariul… Asa este… Administratorii financiari au o mare răspundere, tot timpul, inclusiv după program, în week-end, în concediu, au câte ceva de transmis la ISJ, vreun link ceva, cu termen limită, și tot noi suntem bătaia de joc a tuturor ca nu avem nici un spor, nimic în plus… Pe salariu de bibliotecar, și pe răspundere cât casa..
Foarte adevărat! 👏👏👏👏
Este total în afara! Intenționat sau nu, provoacă haos în tot sistemul preuniversitar . Ce îi scapă este că mulți directori își vor da demisia , intorcandu-se la catedră. Nu numai 900!
nu vad și nici nu cred ca există vreo diferență între ce fac cei de azi și ce au făcut cei din 2009-2010
este rezultatul exprimării incompetenței.
lipsa de viziune, psihologie ieftina, analfabetizarea…..țării
Este diferența mare ! Aia atunci au taiat sli au comasat si asa a ramas ! Astia acum mai comaseaza o data comasarile lu aia de atunci !
Dar sa stiti ca nu ei sunt vinovați, noi suntem vinovați ca nu am reusit sa ii facem sa înțeleagă pe cei ce i-au votat de ce nu sunt buni acesti falsi care inainte de alegeri erau tot un lapte si o miere , Europa seiful Romaniei !
Pana nu vom intelege ca e nevoie de independență financiara si ca ea nu poate fi obținută in acest fel , vom merge tot in genunchi, fiind ca acolo ii sta bine omului de rand ! Nu taras ca s-ar putea razvrati urat , nu in picioare ca ii vin idei ! In genunchi…….
Dragi directori, acum 2 ani ati pus presiune sa iesim din greva. Dar nu ati vrut sa faceti greva pentru ca ne spuneati ca nu este legal, dar in sanatate se poate cand opresc totul.
Ce-s prostelile astea?
Dacă modidicarea numărului de elevi de la 300 la 500 o mai înțeleg (cu toate că și aici e discutabil), celelalte sunt prostii de-a dreptu’.
Degrevați directorii de toate orele, lăsați-i să-și facă treaba de manageriere a școlilor. Cu 14 ore ca normă obligatorie de predare, nu se mai pot numi directori. În plus, încă de anul trecut școlar lor li s-au tăiat și voucherele de vacanță (când era de 1500 lei) și indemnizația de hrană.
Deci măsura corectă ar fi fost degrevarea totală de ore (fără permisiunea de a preda nici măcar o oră). În felul acesta s-ar mai rezolva cu norma de predare pentru profesorii care au parcurs deja etapele de mobilitate din acest an. Altfel, mulți directori vor renunța la funcții și vor rămâne școlile de izbeliște, pentru că nici nu vor accepta alții să le preia funcțiile.
Sau desființați aceste funcții de tot și lăsați CA-urile din școli să le conducă. Dar atunci, remunerați profesorii care sunt membri CA, că ei nu au primit niciodată nimic, așa cum primesc membrii de CA din alte domenii de activitate.
Si asa vor face loc managerilor externi care cica sunt experti in management si zero ore de predare.Nu mai vor profesorii sa fie directori?Foarte bine.Ei au o agenda politica si trebuie sa si-o indeplineasca
Scolile și grădinițele in zona mea au porțile blocate de mașinile de lux ale personalului. sigur se câștigă prost, sau se compensează cu 10 indemnizații pontate în fals pe la alte instituții? Au nici asta nu nu vreau sa accept, că mașinile angajaților care vin primii la școală, primărie, sau spital sa fie în poarta toată ziua, până când tot ei ar trebui să plece ultimii. Femeii gravide, copii și toți ceilalți sunt nevoiți să se strecoare pe lângă mașină directorului din dreptul scării, a porții, a ușii.
Mașinile alea de lux sunt ale sotilor profesoarelor. Dar deh, asta nu se vede. Din salariul de profesor nu iti permiti in 20 de ani sa iti iei o casa si o masina. Decat daca mai ai al doilea job din meditații. Iar meditațiile au fost o necesitate.
Prefer de o mie de ori condiții, sa lucrez 8 ore LA BIROU, aer condiționat, laptop, imprimanta, internet, curent, LA SCOALA, birou cu maxim 3 colegi. Sa fiu platit DECENT incat sa nu mai fac meditații si SA AM WEEKENDUL LIBER SA SIMT CA MAI TRAIESC.
Si dupa alea 8 ore AM INCHIS TELEFONUL DE SERVICIU SI MA BUCUR DE TIMPUL MEU LIBER fara sa mai fiu hartuit de parintii nesimtiti care sunau si la ora 21 seara si in weekend.
RESPECT pentru meseria mea, nu sa fiu balacarit din cauza uscaturilor din sistem.
Da, sunt de acord, afara cu politizarea din învățământ, afara cu frecatorii de menta, afara cu incompententii.
Afara cu cei care au intrat in invatamant pentru ca au crezut ca e călduț.
Afara cu indisciplina si nesimtirea.
Din nou eficienta, decenta, disciplina, uniforme, nr matricol. CIVILIZATIE.
Vorbeşti de cei puşi politic, pe pile….interesează-te apoi răspunde. Tot politicul este de vină, ca de obicei…,
Dar s-a gândit cineva că mulți din zonele rurale nu au transport.
Dar copii cu cerințe educaționale nu ar trebui să nu fie într-o clasă cu 30 de copii, cum vor putea profesorii face față, cum vor putea ajuta copilul???
Ar trebui redus numărul parlamentarilor și celor din partide, oricum sunt exagerat de mulți și salariul este exagerat de mare pentru ce fac și ar trebui mărit numărul de ore de munca al lor.
Și că răspuns pentru comentariul tău:
Spune-mi și mie daca profesorii și directorii zici tu au mașini de lux ( eu nu am văzut să aibă personalul mașini de lux)… cei din parlament ce au și câte? Eu cred că acolo este problema nu la scoli
Încă o mare dezamăgire, marca PNL. Numărul votanților AUR la viitoarele alegeri va crește vertiginos
corect
Va fi o harababură fără de margini, tovarășe ministru! Praful și pulberea se va alege de ceea ce mai rămăsese bun din învățământul românesc!… Ești un maestru al creării acestui haos, dumneata și tovarășul Bolojan!… Simte-te bine, tovarășe! Simțiți-vă bine, tovarăși!!!
Sper sa le iasă tuturor pe nas aceasta guvernare 🙂
Începeți prin interzicerea înscrierii la examenul de directori a profesorilor care nu au elevi în școală.
Nu spuneati ca nu se dau oameni afara din Educatie?
Ei nu, dar cei care au fost pe locurile lor, da!
E de Kafka ce se intampla! Omul diatruge sistemul si mii de intelepti nu vad asta!!!
Asta e reforma promisă de David și Nicușor? Să ne trezim cu sute sau chiar mii de profesori concediați, trimiși acasă fără milă, în urma comasărilor forțate și a restrângerilor de activitate? Asta nu înseamnă „optimizare”, ci distrugerea sistematică a învățământului public românesc!
Multe școli vor dispărea, nu doar în sate izolate, ci și în orașe! La noi în oraș, de exemplu, există un singur liceu tehnologic cu predare în limba română, cu aproximativ 300 de elevi. Ghiciți ce urmează? Desființare. Comasare. Absorbție într-un liceu tehnologic cu predare în limba maghiară.
Și ce se întâmplă cu profesorii români care nu cunosc limba maghiară? Simplu: vor fi dați afară! Da, asta e realitatea crudă, pe care autoritățile se fac că nu o văd. În loc să susținem diversitatea și să păstrăm școli pentru toți, se promovează o uniformizare periculoasă, care afectează direct dreptul la educație în limba maternă și locurile de muncă ale cadrelor didactice!
Dar hai să vorbim și despre mediul rural, că acolo e adevărata dramă: multe școli sunt izolate, la zeci de kilometri de orașe, fără transport public, fără condiții decente de navetă. Dacă acele școli se închid, unde se vor duce elevii? Cine îi va duce? Părinții care abia au bani de pâine? Și ce se va întâmpla cu profesorii de acolo? Vor fi toți dați afară? Asta e soluția Guvernului?
Realitatea e simplă: dacă se merge pe această linie, mii de elevi vor abandona școala, pentru că nu vor avea fizic cum să ajungă la altă unitate. Se distruge exact ce ar trebui apărat: școala din sat, profesorul din comunitate, șansa la educație pentru toți.
E momentul să ne trezim! Nu putem accepta ca școala românească să fie redusă la cifre și tabele, în timp ce comunități întregi rămân fără acces la educație.
Aici trebuie sa se implice si parintii, pentru ca elevii vor fi cei mai afectati de aceste masuri.
Bai, da prost mai esti! Citeste proiectul integral, nu doar titlul… Trolli ce sunteti!
De asta avem rezultate asa „bune ” la examene naționale (evaluare, bacalaureat, titularizare) pentru ca sunt persoane cu asa gândire, ca a dumneavoastră, manipulatoare. Nu se dau profesorii afara, nu se desființează școlile, se desființează personalitatea juridica, școlile vor fi arondate altor unități, doar nu vor mai avea director, secretar, contabil. Mi-e greu sa cred ca nu ați înțeles asta. Probabil singurele posturi care se vor desființa vor fi cele de secretar, contabil, administrator dar de care nu cred ca va pasa prea mult, nu v-a pasat niciodată. Și sunt convinsa ca și mărirea nr. de elevi la clasa nu e un lucru rău. Eu am învățat cu 36 elevi în clasa și se învață mai mult decât acum. Și norma de 20 ore la profesori e un lucru bun, oricum niciun profesor nu sta 8 ore/contract de munca în scoala. Sunt de 35 ani în învățământ (am lucrat în mai multe scoli) si n-am văzut niciodată un cadru didactic sa-si facă cele 40 ore/săptămâna în scoala, conform Codului muncii și a celorlalte legi în vigoare.
Tie nu ti se pare nimic. Sigur esti mucusor. Anul acesta au fost cele mai mari note la evaluare din ultimii 13 ani. Ce tot dati vina pe profesori , cand vina este a copiilor care primesc totul pe tava si nu isi mai ridica ochii din telefoane . Nu ai cu cine discuta. Unii va meritati soarta. Va place sa fiti exploatati la maximum
Poate nu ați citit cu atenție, dar nu este vorba despre desființarea școlilor ci doar ca nu vor mai avea personalitate juridică – se poate asemana cu situația în care mai multe facultăți sunt sub „umbrela” juridică a unei universități. Dacă funcționează în învățământul superior, de ce nu ar functiona și în cel preuniversitar?
Nu se închid acele scoli, ați înțeles greșit!
Exact.Sunt scoli cu 50-60 de elevi și au director.Hai sa fim serioși.