Suntem în mare cacao cu educația românească. Avem grădinițe în care se pun semințele învinovățirii copiilor pe viață, gimnazii unde cresc ca brazii complexele de inferioritate, agresivitatea și bullying-ul între copii, profesori și părinți

[jp_post_view]
Foto: Facebook.com – Oana Moraru
Ca să te vindeci sau să ieși din propriul rahat – toate formele de terapie spun – trebuie mai întâi să îl vezi foarte bine, scrie Oana Moraru într-o postare pe contul său de Facebook. Aceasta analizează căteva elemente din starea învățământului românesc la începutul anului 2019 (și final de 2018). „Să îi fii observator, ascultător, mirositor, degustător, pipăitor. Să îl integrezi, să îl accepți ca parte din tine. Lucid, chiar dacă doare. Adică să arunci pe el lumina conștiinței tale, până îl arzi și-l faci să dispară“.

Iată continuarea textului publicat de Oana Moraru.

În lumina acestui adevăr științific, amintesc, la sfârșit de an (n.r 2018), că suntem în mare cacao cu educația românească.

Dar, ca oameni fragili și răniți ce suntem, ne-am tot dat curaj unul altuia să vorbim și în termeni pozitivi, să subliniem exemplele frumoase, să nu îi facem pe actorii sistemului să se simtă vizați, învinovățiți la grămadă etc. Să fim luminoși și pozitivi – zic unii.

Nu sunt de acord, deși, în comunități mici și la dezbateri restrânse tot sunt luminoasă de ani încoace și nu merge. Nu merge pentru că există o masă mare de populație care încă nu vede realitatea în splendoarea ei:

1. Avem grădinițe în care se pun semințele învinovățirii copiilor pe viață, sub rușinea că nu sunt suficient de atenți și cuminți. În plan cognitiv, pentru intervalul 2-6 ani, nu se lucrează nici 50% din câtă stimulare ar avea nevoie un copil la vârsta educației preșcolare;

2. Avem școli primare în care se lasă sistematic să crească răsadurile neputinței personale. Copiii sunt puși în competiții și comparații despre cât de productiv le e creierul în raport cu programe extra-stufoase și învățători super-exigenți și supra-inconștienți pe tema nevoilor psihologice ale vârstei. În plan academic se neglijează bazele concrete și pragmatice ale formării conceptelor;

3. Avem gimnazii unde cresc ca brazii complexele de inferioritate, agresivitatea și bullying-ul între copii, profesori și părinți. În plan academic, nu există nicio răspundere personală la clasă pe calitatea actului didactic; acesta este salvat pentru 60% dintre copii de meditațiile private; Mai toți pleacă la liceu fără să fi învățat cum să învețe.

4. Avem licee unde fructele neputinței, ale anxietății, ale rușinii și învinovățirii cultivate sistematic de 9-10 ani se reflectă în incapacitatea elevilor de a învăța, susține idei, face raționamente critice sau decide propriul viitor. Mulți profesori dezinteresați, incapabili să măsoare și să evalueze ce predau. Mulți părinți care pompează și mai abitir în meditații.

5. Avem facultăți încă terfelite de reputația copy-paste-ului în lucrări și cercetare, politizate, care promovează în tăcere, de la an la an, studenți care încă nu știu să scrie corect.

Nu, nu sunt pesimistă. A, daa, sunt și multe exemple frumoase, desigur. Cine citește asta este exclus din start. Persoanele de față să nu se simtă vizate!

Voiam doar să mai mirosim un pic adevărul, acum, la final de an, după un Crăciun plin de poze frumoase, fericite și împlinite! Scuze!

Cine este Oana Moraru:

Oana Moraru este fondator și manager al Școlii Helikon din Călărași, este absolvent al Liceului Pedagogic și al Facultății de Litere din București, consultant educațional în domeniul învățământului privat preuniversitar, are 20 de ani de experiență la catedră și a fost membru al grupului de experți pe curriculum constituit în 2016 la nivelul Ministerului Educației.


7 comments
  1. „[facultati]care promovează în tăcere, de la an la an, studenți care încă nu știu să scrie corect.” Sti ce e ciudat, ca masori capacitatea tuturor din prisma ” a scrie corect”. Te informez ca un inginer bun ( fie el calculatoare, electronist, mecanic, constructor), un inginer care isi cunoaste perfect meseria, nu va scrie corect. Si sti de ce? Fiindca 4 ani cat face facultatea, daca il intereseaza meseria sa, va citi enorm de mult. Si va citi carti/articole/tutoriale, toate in engleza. Nu va avea timp foarte mult pe care sa-l dedice unor carti non tehnice. Mai mult decat atat, se va dezobisnui din a respecta toate regulile de gramatica, va uita unele.Deci, despre ce vorbim?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Capcanele întinse de Guvernul Ciucă profesorilor, după ce în ultimii doi ani miniștrii Educației au promovat intens creșterea salariului debutantului la nivelul salariului mediu pe economie din anul bugetar încheiat

Salarizarea profesorilor, așa cum a fost adoptată cu forța de Guvernul Ciucă, prin OUG 53/2023, arată două capcane întinse de Executiv pentru corpul profesoral. Concret, în loc să aplice Legea…
Vezi articolul

Material susținut de Joblandia

Profesoară: Elevii pot fi captați ușor, de profesori implicați este nevoie. Încerc să le ofer o plajă cât mai largă și mai diversificată de activități, atât în cadrul orei de dirigenție, cât și în cadrul săptămânii „Școala altfel” / Interviu cu un elev, un părinte și un cadru didactic despre orientarea în carieră a tinerilor

Făcută în mod profesionist, orientarea în carieră devine cheia pentru un viitor profesional stabil și o viață cu satisfacții. Odată ce se apropie momentul pentru o decizie, fie că este…
Vezi articolul
Inspecția specială

DOCUMENT Inspecția specială și susținerea lucrării pentru gradul didactic I se realizează online, potrivit Ministerului Educației. Celelalte precizări pentru definitivat și gradul II / Criteriile generale pentru selecția profesorilor metodiști

Inspecția specială și susținerea lucrării metodico-științifice pentru obținerea gradului didactic I se realizează online, potrivit unei adrese a Ministerului Educației către inspectoratele școlare. Inspecțiile pentru obținerea definitivatului și pentru gradului…
Vezi articolul

Olimpiade școlare 2022. Regulamentele actualizate pentru olimpiadele naționale, precum cele de Sârbă și Slovacă maternă, au fost publicate de Ministerul Educației. Nu au apărut pentru Olimpiadele de Fizică, de Chimie – DOCUMENTE

Au fost publicate regulamentele specifice pentru olimpiadele școlare naționale din anul școlar 2021-2022, de către Ministerul Educației, pe edu.ro. Acestea cuprind informații despre probele de concurs, participarea elevilor, calificarea acestora,…
Vezi articolul