Alianța studenților reclamă încălcarea de către universități a contribuției pentru burse din fondurile proprii: Media națională este de 5.4%

[jp_post_view]
ANOSR
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) trage un semnal de alarmă în privința contribuției universităților pentru fondul de burse, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Conform analizei realizate de reprezentanții studenților, media națională a contribuției universităților, în perioada 2017-2020, este de 5.44%. „Nu există o obligație juridică a universităților să contribuie cu o anumită sumă, ci doar să contribuie”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele ANOSR, Horia Onița.
  • Au fost analizate cele 46 de universități de stat analizate pentru perioada 2017-2020, conform comunicatului.

Potrivit comunicatului, primele universități din perspectiva contribuției proprii la fondul de burse, pentru perioada 2017-2020, sunt: UMF „Carol Davila” București (23,84%), Universitatea din Oradea (17,44%), UMF „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca (16,00%), Universitatea de Arte din Tg. Mureș (15,52%), UMFST Tg. Mureș (13,18%), Universitatea „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu (10,34%) și Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași (10,12%).

În cazul universităților de medicină și farmacie, o explicație poate veni și din prevalența studenților din state care nu fac parte din Uniunea Europeană, pentru care 20% din taxele de școlarizare trebuie utilizate pentru fondul de burse, conform legii, se arată în comunicat.

Foto: Captură – Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)

Universitățile unde ponderea contribuției a scăzut în perioada 2017-2020: 

  • Universitatea din Oradea (locul 2 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 7,10%; 
  • UMF „Iuliu Hațieganu” Cluj Napoca (locul 3 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 7,64%; 
  • Universitatea Politehnica Timișoara (locul 13 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 7,7%; 
  • Universitatea de Arte „George Enescu” Iași (locul 17 – medie ponderată 2017-2020) scădere de 11,2%; 
  • UMF „Gr. T. Popa” Iași (locul 9 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 12,5%; 
  • Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava (locul 22 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 14,04%; 
  • SNSPA București (locul 19 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 16,84%; 
  • Universitatea din Pitești (locul 14 – medie ponderată 2017-2020), scădere de 17,83%.

Universitățile unde ponderea contribuției a crescut în aceeași perioadă, și anume: 

  • Universitatea „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu (locul 6 – medie ponderată 2017- 2020), creștere de 11,32%; 
  • Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași (locul 7 – medie ponderată 2017-2020), creștere de 8,37%. 

În alte situații se remarcă anumite fluctuații pe parcursul perioadei analizate, respectiv:

  • pentru Universitatea de Arte din Tg. Mureș (locul 4 – medie ponderată 2017-2020): o creștere de 23,46% în anul 2018, urmată de o scădere de 10,88% în 2019 și o scădere de 16,47% în anul 2020;
  • pentru Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș (locul 5 – medie ponderată 2017-2020): o creștere de 17,30% în 2019, urmată de o scădere de 15,96% în anul 2020.

Art. 1 alin. (3) din Ordonana de Urgență nr. 22 din 2009 stabilește că „din sumele încasate din taxele de școlarizare prevăzute la alin. (1) (studenții din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene, precum și din cele care nu fac parte din Spațiul Economic European și din Confederația Elvețiană – n.red) universitățile alocă cel puțin 20% pentru burse acordate studenților români și/sau străini.”

Iată ce prevede articolul 11 din Ordinul nr. 3392/2017 privind stabilirea Criteriilor generale de acordare a burselor şi a altor forme de sprijin material pentru studenţii şi cursanţii din învăţământul superior de stat, învăţământ cu frecvenţă:

„(1) Instituțiile de învățământ superior pot suplimenta fondul pentru burse provenit de la bugetul de stat, pentru fiecare categorie de burse, cu fonduri provenite din venituri proprii.

(2) Ponderea fondurilor alocate de universități pentru burse, provenite din venituri proprii, din totalul fondului pentru burse al universității constituie un indicator de performanță în evaluările instituționale realizate de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), respectiv indicator de performanță pentru acordarea finanțării suplimentare a instituțiilor de învățământ superior.”

„Printre recomandările ANOSR se regăsesc creșterea treptată a contribuției la fondul de burse până la minimum 20%, utilizarea contribuției din venituri proprii atât pentru suplimentarea cuantumului sau numărului burselor acordate de la bugetul de stat, cât și pentru alte categorii de burse introduse de universitate și consultarea studenților privind destinația contribuției din venituri proprii la fondul de burse.”

Analiza ANOSR pote fi consultată mai jos:

Comunicatul integral:

Citește și:
Alianța studenților cere creșterea subvenției pentru burse până la 272 lei per student pe lună: E “nemodificată din 2017”

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii și învățătorii vor primi instrucțiuni avizate de Colegiul Psihologilor din România pentru a ajuta elevii ucraineni să se integreze, spune consilierul ministrului Educației, Radu Szekely: La Colegiul Mihai Viteazu din București vor preda 8 învățătoare din Odessa

Este nevoie de un efort comun, elevi, profesori și părinți pentru ca elevii ucraineni să poată fi incluși în sistemul de învățământ românesc, a spus la Europa FM, consilierul ministrului…
Vezi articolul

Educația financiară – abordată „transversal” în proiectul planurilor-cadru pentru liceu, la economie, matematică și în „zona descentralizată”, spune ministrul Daniel David / Locul ei – „în acele competențe personale, sociale și antreprenoriale” 

Locul educației financiare „eu acolo l-aș vedea, ca fiind foarte important în acele competențe personale, sociale și antreprenoriale”, a spus ministrul Daniel David marți, 4 februarie, în cadrul evenimentului de…
Vezi articolul

Expresia “Învățământul preuniversitar este centrat pe elev” dispare în proiectul de modificare a Statutului elevilor, iar articolul este reformulat / Drepturile elevilor, de la transportul gratuit la burse, actualizate în document

“Gratuitate la servicii publice de transport local şi judeţean” și mutarea parțială a deciziei de la autoritățile locale de la guvern, în ceea ce privește cuantumul burselor, sunt două dintre…
Vezi articolul

Răspândirea tulpinii indiene în școlile din Marea Britanie, păstrată sub tăcere de Guvernul Johnson pentru a putea elimina obligativitatea măștilor pentru elevii de gimnaziu, la jumătatea lunii mai – susține Observer

Guvernul Johnson ar fi blocat publicarea datelor referitoare la răspândirea tulpinii indiene în școli, pentru a putea elimina obligativitatea măștilor pentru elevii de gimnaziu, la jumătatea lunii mai, susține publicația…
Vezi articolul