Edupedu.ro
  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate
Edupedu.ro

Știri la zi despre educație

  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

Donează
  • CartON
  • Educație

Serie de evenimente susținută de APRIL

Lapte și Carte 2024. Dezbatere regională, la Timișoara, despre viitorul programului de lapte în școli, miercuri, 17 aprilie

Redacția
  • 15 aprilie 2024
  • 4 minute read
  • One comment
[jp_post_view]
Foto: Portant
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
Reprezentanți ai autorităților locale, județene și ai inspectoratelor școlare, directori de unități de învățământ, reprezentanți ai patronatului producătorilor și distribuitorilor de lapte, elevi, profesori, părinți – cu toții vor participa, miercuri, de la ora 14:00, la Timișoara, la dezbaterea „Lapte și Carte”, organizată cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Timiș și Consiliul Județean Timiș.
  • Dezbaterea este a doua din această serie, după ce pe 15 martie a fost primul eveniment de acest fel, la Iași.

Dezbaterea își propune să aducă în prim-plan exemplele de bună practică în implementarea Programului pentru școli, dar și să identifice soluții pentru problemele care continuă să afecteze distribuția laptelui și a produselor lactate către elevi, prin oferirea unui cadru de dialog în care fiecare parte implicată să-și poată susține opinia și să poată prezenta expertiza sa în acest domeniu.

Moderat de jurnalistul Mihai Peticilă, co-fondator Edupedu.ro, evenimentul va reuni reprezentanți din Timiș și județele învecinate, Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Bihor, ai autorităților publice locale și județene, inspectoratelor școlare județene, centrelor județene ale Agenției pentru Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), directori de școli, producători de lactate / procesatori și distribuitori de produse lactate, precum și reprezentanți ai asociațiilor de elevi și asociațiilor de părinți. Dorin Cojocaru, președintele APRIL (Asociația Patronală Română din Industria Laptelui, alături de reprezentanți ai Consiliului Județean Timiș și Inspectoratului Școlar Județean Timiș vor deschide dezbaterea de la Timișoara.

Peste 62.000 de elevi şi preşcolari din învăţământul preuniversitar de stat și din învăţământul particular sunt beneficiari ai acestui program în județul Timiș. Pentru distribuția laptelui către aceste școli, Consiliul Județean a încheiat anul acesta un acord cadru pe o durată de 4 ani, ceea ce ar putea elimina întârzierile în distribuția produselor în timpul anilor școlari viitori.

Măsuri educative, prin promovarea unor comportamente de consum sănătos când vine vorba de alimente în programul cu finanțare europeană

Programul pentru școli (cunoscut și sub numele de Lapte și corn) a fost inițiat ca program national în 2002, iar din 2007 a devenit program european. Programul pentru școli a fost extins, în 2023, cu încă 6 ani — pentru perioada 2023-2029. Pe lângă distribuția laptelui și a produselor lactate către copii, programul prevede si măsuri educative, prin promovarea unor comportamente de consum sănătos când vine vorba de alimente. De asemenea, este și un sprijin pentru producătorii și procesatorii de lapte din România. Astfel, Programul pentru școli a devenit unul dintre cele mai cunoscute programe implementate la nivel național.

În 2023, au fost modificate unele dintre condițiile de organizare a programului, prin introducerea unor noi criterii de atribuire a contractelor. De asemenea, a crescut numărul de zile de distribuție pentru lapte și produse lactate de la 3 la 5 zile/săptămână pentru fiecare preșcolar și elev din ciclurile primar și gimnazial.

Un program universal, pentru toți elevii, la fel ca alocația pentru copii

Programul a fost gândit la nivel european, planificat și prezentat de autoritățile din România drept unul uniform, indiferent de mediul în care este școala, din care provin elevii sau de gradul de bunăstare al acestora. Ar trebui să fie un program universal, pentru toți elevii, la fel ca alocația pentru copii, dacă ar fi să facem o analogie.  

Principalul scop al Schemei europene Lapte în școli este acela de a încuraja alimentația sănătoasă la copii. Un al doilea obiectiv al Schemei europene este susținerea producătorilor (fermierilor) și procesatorilor de lapte, motiv pentru care măsura și este parte a Politicii Agricole Comune și gestionată de DIGI AGRI.

Programul Laptele Școlar, ca parte a Schemei pentru fructe, legume și lapte în școli, a Comisiei Europene, este un exemplu important de politică publică care integrează sănătatea, educația și sprijinul pentru sectorul agricol, având un rol semnificativ în promovarea unui stil de viață sănătos în rândul tinerilor europeni, nu numai în România.

Un program esențial pentru școală, pentru sănătate, pentru viitorii tineri și adulți care acum, în clase, alături de colegii și profesorii lor, își formează valorile pe care-și clădesc viața și deciziile viitoare. Gândit ca o încurajare a vieții sănătoase, susținut cu zeci de milioane de euro, fonduri comunitare, an de an, răspândit la nivelul tuturor statelor europene, Programul Laptele în școli are nevoie de o evaluare obiectivă după 20 de ani de funcționare, într-un moment în care copiii au nevoie și mai tare de repere sănătoase. Îmbunătățirea și adaptarea la nevoile copiilor din prezent sunt obiective necesare pentru potențialul Programului Lapte în școli.

Întrebările generale de la care pornim în cadrul dezbaterii:
  • Care sunt soluțiile pentru a ne asigura de implementarea programului încă de la începutul anului școlar?
  • Ce se poate schimba la nivel legislativ pentru a evita întârzierile de distribuție a laptelui în școli?
  • Care este situația în acest moment la nivelul județelor? Cu ce probleme se confruntă autoritățile în derularea programului?
  • Ce putem învăța din experiența altor state europene care implementează programul?
  • Cum influențează programul reducerea absenteismului și abandonului școlar? Ce ne pot spune cadrele didactice în acest sens?

Dezbaterea este a doua dintr-o serie de dezbateri regionale susținute de Asociația Patronală Română din Industria Laptelui – APRIL și organizate împreună cu Portant și Edupedu.ro.

Citește și:
Lapte și Carte 2024. Dezbatere regională, la Iași, despre viitorul programului de lapte în școli, miercuri, 20 martie
Elevii și copiii de grădiniță din județul Ilfov au început să primească laptele școlar abia la începutul lunii martie, cu o întârziere de 6 luni
VIDEO Rolul programului „Laptele școlar” trebuie clarificat, spune Dorin Cojocaru, președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui: În primul rând are rol educațional, are și impact social, dar și impact economic asupra fermierilor, pentru că e vorba de 6% din producția de lapte din România
VIDEO Programele „Masa caldă în școli” și „Cornul și laptele” să fie gândite complementar și nu unul împotriva altuia. Se poate rezolva problema licitației realizând licitații multianuale – Szabó Ödön, vicepreședintele comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților
VIDEO Senatorul Vasile Dîncu, despre „Laptele și Cornul”, programul pe care l-a lansat acum 20 de ani: „Trebuie să transformăm acest program într-un program educațional” – VIDEO
0
0
0
Share 0
Tweet 0
Share 0

Edupedu.ro este și pe Google News

ABONEAZĂ-TE
Redacția

Redacția EduPedu.ro - Tot ce e important să știi pentru Educația copilului tău. Află în timp real ce decizii iau autoritățile și cum influențează ele viața de zi cu zi a școlii și viața pe termen mediu și lung a românilor.

1 comment
  1. Propunere spune:
    15 aprilie 2024 la 15:48

    Poate ca ideea de la care a pornit programul este buna, însă implementarea lui lasă de dorit. În București a fost programul”laptele și cornul”, laptele fiind unul ultra-pasteurizat, și înțeleg asta din motive logistice, dar în cazul laptelui UHT nu mai putem vorbi de un lapte sănătos și cu siguranță nici de promovarea micilor producători, pentru ca era lapte de la o firmă mare. Cornul era de fapt un corn de pâine, deci nimic sănătos, care expira a doua zi. Ca doar așa dăm copiilor, produse aproape expirate.
    Dacă există bani de cheltuit cu aceste programe, mai bine s-ar da sub formă de carduri/bani pentru alimente. Si așa ar putea fi folosiți și de copii cu alimentație vegana, sau de persoane care au intolerantă la lapte, iar partea logistică ar fi clară și nu ar mai fi o muncă în plus pentru școli.

    Răspunde
Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
  • Educație
  • Profesori
  • Știri
  • 5 minute read
  • No comments

Asociațiile de elevi, studenți, tineri și părinți cer Guvernului să introducă mai mult sport în școli, după ce ministrul a propus scoaterea profesorilor de Sport din primele clase

  • R.P.
  • 15 iunie 2019
„Ne dorim mai multe ore de sport! Ne dorim o sală de sport, ne dorim spații amenajate pentru a face sport!” – a fost una dintre dorințele exprimate recurent de…
Vezi articolul
Serviciul pe școală
  • Educație
  • Profesori
  • Știri
  • 4 minute read
  • 4 comments

Serviciul pe școală – Oana Moraru: Ești o adunare de funcționari, nu școală, dacă nu ești în pauze să ajuți la reglarea relațiilor între copii

  • Raluca Pantazi
  • 8 noiembrie 2018
“Dacă tu, ca școală, nu ești acolo, în pauze, să ajuți la reglarea relațiilor între copii, să dezvolți conștient digestia lor emoțională, să tranșezi cu ei, să îi ajuți să…
Vezi articolul
  • Educație
  • Evaluare Națională 2025
  • Învățământ Primar
  • Știri
  • 4 minute read
  • One comment

Subiecte Matematică clasa a II-a 2019: Descarcă testele de la Evaluarea Națională la Matematică

  • Redacția
  • 9 mai 2019
Subiectele de la Evaluarea Națională la Matematică susținută astăzi de elevii de clasa a II-a au fost publicate de Ministerul Educației și pot fi descărcate de mai jos. Subiectele sunt…
Vezi articolul
  • CartON
  • Educație
  • 4 minute read
  • No comments

Material susținut de APRIL

VIDEO Paradoxul laptelui școlar: deși sunt mii de oameni implicați în producția, distribuția și furnizarea lui până pe bancă, elevul este primul și singurul care intră în contact direct cu lichidul alb atunci când îl bea, la școală

  • Redacția
  • 8 iunie 2024
Călătoria laptelui, de la fermele agricole până pe banca fiecărui elev din România, este un drum al responsabilității. Povestea acestuia nu implică doar aspecte tehnice, ci și foarte multe chestiuni…
Vezi articolul
  • Educație
  • Știri
  • 2 minute read
  • One comment

Diplomele de asistent medical generalist eliberate înaintea aderării României vor fi recunoscute în țările membre UE

  • Redacția
  • 15 mai 2020
Comisia Europeană a publicat pe 11 mai 2020 raportul prin care diplomele de asistent medical generalist emise de instituțiile de învățământ din România, eliberate anterior datei aderării la Uniunea Europeană,…
Vezi articolul
  • Educație
  • Știri
  • 4 minute read
  • One comment

Ce face PSD în Singapore: a educat funcționarii publici să fie inventivi, iar acum reformează toată administrația și le dă oamenilor soluții practice

  • Mihai Peticilă
  • 20 ianuarie 2019
De la roboți de poliție la recunoaștere facială pe post de buletin de identitate și până la pregătire gratuită a funcționarilor publici pentru aptitudinile de care au nevoie ca să…
Vezi articolul
COPYRIGHT

Pentru că scrieți despre educație, sau cu atât mai mult datorită acestui lucru, ar fi util să citați cu link, atunci când preluați un articol, părți dintr-un articol sau o idee care v-a inspirat. Noi, la EduPedu.ro ne-am asumat această conduită etică și sperăm că și publicațiile cu mult mai multă experiență vor face la fel. Ne bucurăm că găsiți subiecte interesante pe Edupedu.ro și suntem siguri că înțelegeți rugămintea noastră de a cita sursa (cu link), ca o declarație reciprocă de respect și profesionalism. Vă mulțumim!

DESPRE NOI

EduPedu.ro este o publicație online care găzduiește exclusiv articole din domeniul educației și cercetării. Urmărim constant cum sunt educați copiii noștri, cine și cum face politicile din educație și cercetare, cine și cum îi formează pe profesori, cât de adecvate la lumea în care trăim sunt sistemele de educație și cercetare.

CONTACT REDACȚIE

Adrese e-mail
raluca.pantazi@edupedu.ro
mihai.peticila@edupedu.ro
costin.ionescu@edupedu.ro
alexa.stanescu@edupedu.ro
diana.ghimisi@edupedu.ro
stefan.lefter@edupedu.ro
ramona.florea@edupedu.ro

Notă de informare cu privire la prelucrarea de date personale prin intermediul site-ului

Politica de cookie

Modifică setarile cookie-urilor

Publicitate și parteneriate

Adresă de e-mail
comunicare@edupedu.ro

Total
0
Share
0
0
0
0
0
0