Admiterea la liceu 2023. Vor fi cu 3.400 de locuri mai multe, în clasa a IX-a, față de anul trecut, potrivit unui proiect de hotărâre / Scade numărul de locuri pentru clasa pregătitoare, după ce grupa mare a devenit obligatorie

7.078 de vizualizări
Foto: Angelo Brezoianu – Agerpres Foto
Pentru anul școlar 2023-2024 vor fi alocate cu 3.400 de locuri mai multe la liceu, față de anul 2022-2023, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern. Documentul a fost avizat, vineri, 24 martie, în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social de la Ministerul Educației. Pe de altă parte, conform documentului consultat de Edupedu.ro, este o scădere cu 2.000 de locuri pentru învățământului primar.

Concret, pentru anul școlar viitor sunt alocate 134.000 de locuri pentru clasa a IX-a, învățământ cu frecvență zi, conform documentului consultat de Edupedu.ro. În anul 2022-2023 au fost 130.600 de locuri (învățământ cu frecvență zi).

Foto: Captură – proiect

Conform notei de fundamentare, proiectul vizează modificarea cifrelor aferente unor niveluri și forme de învățământ prin realocarea acestora în vederea suplimentării cifrei de școlarizare la învățământul liceal cu frecvență zi, cu 3.400 locuri și cu 100 locuri la învățământul profesional pentru stagiile de pregătire practică.

Potrivit sursei citate, se remarcă diminuarea cifrelor de școlarizare pe anumite niveluri / forme de învățământ, deoarece s-a constatat o scădere a numărului de elevi care solicită școlarizarea:

  • „diminuarea cu 1.500 de locuri la învățământul liceal pentru clasa a IX-a, cu frecvență seral și cu frecvență redusă deoarece se constată o scădere a numărului de elevi care solicită școlarizarea la aceste forme de învățământ;
  • diminuarea cu 2.000 de locuri la învățământul primar, având în vedere faptul că din centralizarea solicitărilor inspectoratelor școlare rezultă o scădere. Această scădere se datorează faptului că grupa mare a devenit obligatorie.”

Se mențin cifrele de școlarizare la nivelul celor aprobate pentru anul 2022-2023, pentru:

  • educație timpurie;
  • învățământul gimnazial – zi;
  • învățământul liceal pentru clasa a XI-a, învățământ cu frecvență seral;
  • învățământul profesional;
  • învățământul terțiar – nonuniversitar (postliceal);
  • învățământul sportiv – nivel primar și gimnazial;
  • învățământul de artă și învățământul sportiv suplimentar;
  • învățământul primar și învățământul secundar – Programul ”A doua șansă”
  • învățământul special.
Informații de context

În vară, 1.216 elevi care au terminat gimnaziul și au dat Evaluarea Națională au rămas fără un loc la liceu în București, după prima repartizare computerizată. Șeful Inspectoratului București, Vlad Drînceanu, a declarat atunci pentru Edupedu.ro că a găsit planul de școlarizare gata făcut:

„În funcție de numărul de elevi care o să vină, dacă va fi mai mare decât cel de anul acesta, cum a fost în această sesiune (n. red. anul acesta a fost o generație mult mai numeroasă de elevii care au terminat clasa a VIII-a, față de 2021, fiind prima serie de elevi care a mers obligatoriu la clasa pregătitoare), trebuie gândit un plan de școlarizare mai mare. Planul de școlarizare anul acesta a fost deja întocmit când am ajuns eu în funcția de inspector general școlar”, a spus inspectorul.

Edupedu.ro a scris că nu au fost suficiente locuri disponibile în liceele din țară, inclusiv în Capitală, pentru că numărul elevilor aflați în clasa a VIII-a în luna aprilie anul acesta era de 172.822, potrivit datelor Ministerului Educației, însă cifra de școlarizare anunțată de ministrul Educației și aprobată prin Hotărâre de Guvern în luna mai, a fost de 168.316, din care 41.052 la școli profesionale.

Așadar, au fost alocate mai puține locuri față de numărul elevilor care erau în clasa a VIII-a. De altfel, din cauza întârzierii publicării cifrei de școlarizare, inspectoratele din țară au întârziat la rândul lor publicarea broșurilor de admitere cu locurile disponibile în licee și ultima media de anul trecut, documente după care părinții și elevii se orientează când aleg liceele.

Suplimentarea numărului de locuri la liceu în București a fost cerută prin intermediul a două petiții de către sute de părinți.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
elaborarea curriculumului de liceu

OFICIAL Școlile și inspectoratele pot angaja experți externi, în afara organigramei, pentru implementarea proiectelor cu fonduri europene / Etapele organizării și desfășurării selecției experților

Școlile și inspectoratele pot înființa posturi în afara organigramei și selecta experți în cadrul echipelor de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile. Prevederea se aplică proiectelor în care instituția subordonată…
Vezi articolul

La Matematică și Științe ale naturii, elevii trebuie implicați direct în procesul de învățare, nu prin simpla observare a experimentelor efectuate de învățător sau prin observare de imagini – scrisoare metodică pentru învățători

La Matematică și Științe ale naturii, învățarea trebuie să fie abordată din perspectiva implicării directe a elevului, potrivit unui document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Brașov. Este vorba despre recomandările pentru dezvoltarea…
Vezi articolul

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești solicită universităților să publice cu cel puțin 14 zile înainte de începerea anului universitar scenariul ales și modalitatea de implementare a acestuia

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești (ANOSR) solicită universităților să publice cu cel puțin 14 zile înainte de începerea anului universitar scenariul ales și modalitatea completă și detaliată de implementare a…
Vezi articolul

Profesoara Dorica Boltașu, despre meditații: Elevii ar putea să învețe singuri, cel puțin la Limba română. Sunt niște generații puțin dispuse la efort, distrase de tot felul de dispozitive, preferă să aibă un meditator, dacă mami și tati plătesc

Dorica Boltașu, profesoară la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre mediații și a spus că „la română, cel puțin, nu mai…
Vezi articolul

Petiție cu peste 1.500 de semnături pentru ca absolvenții de liceu să intre la facultate fără admitere și cu premiile II, III și mențiune la olimpiade – etapele naționale. Șase argumente „pentru”

Decizia ca absolvenții de liceu din 2025 să nu se poată înscrie la facultate fără admitere, în baza premiilor II, III sau mențiune la olimpiade, este „nejustificată și are urmări…
Vezi articolul