Alfabetizarea digitală, inclusă printre propunerile-cheie în cea mai nouă Recomandare privind Copiii și Mediul Digital, adresată guvernelor de către OECD

[jp_post_view]
Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com
Promovarea alfabetizării digitale ca instrument esențial pentru a răspunde nevoilor pe care le au copiii în mediul digital a fost inclusă de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică într-o nouă Recomandare privind Copiii și Mediul Digital. Recomandarea, emisă la începutul acestei săptămâni, vorbește despre acțiunile pe care autoritățile statale ar trebui să le ia pentru a proteja copiii, pentru a servi intereselor și a garanta drepturile acestora în mediile digitale.
  • Recomandarea, publicată pe 31 mai 2021, reprezintă o actualizare a unei recomandări vechi de 9 ani, mult mai sumară. Documentul are drept scop să “sprijine guvernele în crearea condițiilor pentru protejarea copiilor în mediul digital, lucru cu atât mai important în timpul crizei Covid-19 și în perioada de redresare, când riscurile pot fi exacerbate”.

Printre propunerile OECD se numără atât măsuri legale, acțiuni de protejare a datelor private, de încurajare a activităților benefice în mediul online, cât și măsuri menite să sporească posibilitatea copiilor de a face față provocărilor din spațiul digital.

Alfabetizarea digitală, în materialul OECD

OECD recomandă promovarea acesteia în special prin:

  • Clarificarea riscurilor digitale, în funcție de vârsta copiilor, maturitate, circumstanțele de trai
  • Armonizarea terminologiei folosite pentru a informa publicul
  • Sprijinirea copiilor în efortul acestora de a înțelege cum sunt colectate datele personale, cum sunt prezentate terților etc.; de a evalua critic informația, pentru a crește reziliența în fața dezinformării; înțelegerea Termenilor de folosire, a proceselor de moderare și a acțiunilor de remediere și a modurilor cum acestea pot fi folosite în cazul conținuturilor dăunătoare.
  • Măsurarea regulată a abilităților copiilor în domeniul alfabetizării digitale.

Aceste propuneri însoțesc altele, ce vizează reducerea riscurilor și întărirea beneficiilor folosirii mediilor digitale. Printre acestea:

  • Sprijin pentru părinți și îngrijitori în înțelegerea riscurilor și beneficiilor prezenței online/offline
  • Înțelegerea și educarea copiilor și părinților în privința colectării și folosirii datelor personale
  • Susținerea acestora în accesarea tehnologiilor necesare, dar și în accesarea unor servicii ce ar putea rezulta din activități în mediul online, precum cele de natură psihosocială, legală, terapeutică etc.
  • Promovarea libertății de expresie, cu respectarea drepturilor omului și a drepturilor copiilor

Recomandarea completă a OECD

Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Învățătorii sunt invitați să-și înscrie elevii în programul Școala Siguranței, ediția aniversară: zece ani de lecții despre siguranță, 10 ani de când Tedi le este alături elevilor (P)

Anul școlar 2024-2025 va fi unul și mai interesant pentru elevii de clasa I din toată țara. Tedi a adăugat lecțiilor și activităților cunoscute un plus de dinamism și veselie.…
Vezi articolul

„Suntem puși într-o situație umilitoare să stăm în picioare ore în șir”, spune un candidat din Brașov despre înscrierea la Titularizare 2025 / Ștefania Molnar, Inspector Școlar General Adjunct: Preluăm dosarele fizic pentru a avea un control asupra documentelor

Un candidat la titularizare din Brașov a spus, pentru Știrile ProTV, că „suntem puși într-o situație umilitoare să stăm în picioare ore în șir”. Amintim că profesorii sau viitoarele cadre…
Vezi articolul

Proiectul de strategie pentru digitalizarea educației, redus de la aproape 100 de pagini la un subcapitol de 4 pagini și jumătate în proiectul „România Educată”. Ce rămâne?

Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor, includerea educației digitale în formarea inițială și continuă a cadrelor didactice, consolidarea infrastructurii și elemente precum securitatea cibernetică sunt principalele prevederi pe tema…
Vezi articolul

Reprezentanții studenților semnalează că universitățile au crescut tarifele pentru cămin cu peste 50% față de anul trecut, iar autoritățile nu au luat măsuri / „Este inacceptabil ca statul să presupună faptul că un student se poate hrăni din 18 lei pe zi”, potrivit ANOSR

„Multe universități au crescut, la începutului acestui an universitar, tarifele pentru regia de cămin, aceasta situându-se, în medie, între 150 și 450 RON/lună, existând majorări chiar și de peste 50%…
Vezi articolul

UPDATE Ministerul Educației și Cercetării și Autoritatea Națională pentru Cercetare anunță lansarea a două apeluri noi de proiecte pentru cercetătorii români din Diaspora / Pachetele de informații detaliate vor fi publicate pe 7 iulie

Autoritatea Națională pentru Cercetare (ANC) și Ministerul Educației și Cercetării (MEC) anunță că au lansat apelurile de proiecte pentru anul 2025 dedicate cercetătorilor români din diaspora. Este vorba despre Proiecte…
Vezi articolul

Mugur Isărescu, BNR: Acum mai bine de un secol și jumătate, Mihail Kogălniceanu spunea: „Dacă țara trebuie să aibă un loc în concertul Europei, apoi nu va putea ajunge prin industrie, nici prin comerț, decât numai prin învățământ”

Educația financiară nu mai este un lux sau o opțiune, ci o necesitate stringentă în societatea actuală, a spus Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale a României, în deschiderea Forumului Educației…
Vezi articolul