Am creat o bursiadă în școli, în care copiii alergau după note pentru burse, în loc să ne concentrăm pe competențe reale, susține ministrul Daniel David / Dacă nu interveneam acum, am fi pierdut această bătălie în preuniversitar, iar copiii n-ar fi înțeles că școala este obligatorie

Foto: Gov.ro

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat marți, 8 iulie, într-o transmise live pe Faceebok, că sistemul generos de burse pentru elevi a creat „o bursiadă” și a plasat în plan secund „competențele reale”. Criza în care se află România și, implicit, măsurile adoptate în domeniul Educației au dat ocazia sistemul de învățământ „să se însănătoșească”, susține acesta.

„Probabil că intențiile din spatele legilor Educației au fost intenții bune dar, repet, complet nesustenabile și, pe alocuri, cred că au dat și greș. Am creat o bursiadă, ca să spun așa, la nivelul școlii, în care copiii începeau să alerge după note pentru a obține burse, în loc să ne focalizăm pe competențe și să avem grijă ca notele să reflecte totuși competențele”, a declarat ministrul.

„Eu cred că dacă nu interveneam acuma și nu era această situație de criză, am fi pierdut această bătălie în preuniversitar. Copiii n-ar fi înțeles că școala este obligatorie, trebuie să mergi cu plăcere la școală și să vezi școala ca o cale bună pentru succesul social, iar bursele reprezintă mecanisme de excepție pe care și le permite un stat la un anumit nivel”, a completat el.

Daniel David a contrazis opiniile din mediul public, potrivit cărora sistemul de învățământ este distrus, și chiar a susținut contrariul.

„Vă spun sincer că, chiar dacă nu erau că dacă nu era această situație de criză, unele mecanisme pe care le avem sau pe care le-am avut nu sunt mecanisme sănătoase și cu ocazia asta putem să și însănătoșim sistemul. Am văzut că unii colegi vorbeau despre faptul că se distruge educația. Nu se distruge educația, se distrug mecanismele proaste din educație, se distruge ideea de bursiadă […]”.

În plus, ministrul a reamintit care sunt tipurile de burse care rămân în vigoare și în ce condiții, precum și argumentele care stau la baza deciziei de a elimina bursele de excelență olimpică.

„În acest moment, propunerile pe care le-am făcut sunt legate de faptul că meritul trebuie să fie merit. Altfel spus, [n. red. bursele de merit] vor viza, direct spus, maxim 15% dintr-o clasă. Nota minimă va fi nota 9, astfel încât meritul să fie merit. Până acum am avut variante, într-un an, în care dădeam burse la minimum 30% dintre elevii dintr-o clasă, și am avut variantă în care luau bursa cu bursa de merit copiii cu nota 5, 6 sau 7”.

„Chiar distorsionează ideea de merit, iar, ulterior, când am pus limita de 9.50, ne-am adaptat rapid și au început să crească notele de 9.50 și ne-am trezit că, deși vorbeam de minim 30% în unele clase, începeam să dăm la 80-90-100% dintre elevi, fiindcă aproape toți aveau 9.50. Este nesănătos și nu sunt un partener al celor care susțin vechiul sistem de burse”, a completat Daniel David.

În ceea ce privește bursele sociale, ministrul a menționat că li se va acorda o atenție specială, întrucât joacă un rol important în aducerea și păstrarea elevilor în sistemul de învățământ.

„În zona burselor sociale acolo trebuie să avem mai mare grijă, pentru că, învățământul fiind obligatoriu, noi trebuie să-i aducem pe copii la școală, iar unii copii efectiv nu-și permit cheltuielile legate de participarea la școală. Prin bursele sociale încercăm să corectăm aceste situații”.

Bursele tehnologice vor fi, la rândul lor, acordate în continuare, astfel încât contractele cu firmele partenere să fie onorate, după cum a declarat Daniel David: „Bursele tehnologice pentru învățământul profesional și dual pe care le avem acum rămân, pentru că avem un angajament față de firme, față de partenerii cu care facem învățământul de acest tip”.

Bursele de excelență tip I și II vor fi eliminate complet, a reafirmat acesta. Rămâne ca elevii olimpici să primească doar premii pentru rezultatele obținute.

„În zona olimpiadelor, premiile pe care le avem rămân. Vor fi, sub aspectul valorii, chiar ușor crescute și cred că sunt premii rezonabile. La nivel internațional, dacă obții, de exemplu, mențiune, premiul este cam de 1.000 euro, poate va fi ușor crescut, astfel încât îți permiți cu siguranță să-ți dai din acel premiu o bursă de merit în fiecare lună”.

Potrivit lui Daniel David, olimpicii nu au nevoie de burse în contextul în care participarea la olimpiade este voluntară și în care au deja alte beneficii.

„În zona olimpiadelor, cred că premiile sunt suficiente, fiindcă, până la urmă, copiii care participă la olimpiadă, participă voluntar, fiindcă își doresc acest lucru și mă bucur că își doresc și că participă la olimpiade. Pot fi eligibili pentru burse sociale, pot fi eligibili pentru bursele clasice de merit, au avantaje la examenul național, au avantaje la înscrierea la facultate, astfel încât cred că onorăm, la cât își permite acum țara, performanța la olimpiade”.

Cât despre bursele studenților, ministrul Educației și Cercetării a afirmat că modificările introduse sunt „temporare”, după cum a semnalat Edupedu.ro. Acesta a anunțat că, alături de studenți, va încerca să caute „soluții pentru a compensa această scădere în acești 3 ani și a gândi un alt mecanism de finanțare, atunci când situația financiară a țării se stabilizează”.

Informații de context

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a precizat, în contextul nemulțumirii publice create de tăierea burselor pentru elevi și studenți, că bugetul Ministerului este pe terminate. „Dacă peste câteva săptămâni nu facem nimic și nu înțelegem prin ce trecem, mă tem că nu mai putem da nicio bursă”, a precizat acesta.

Potrivit proiectului de lege privind măsurile fiscal-bugetare pentru care Guvernul Bolojan și-a asumat răspunderea în Parlament luni, 7 iulie, doar trei tipuri de burse vor rămâne în vigoare: cele de merit, tehnologice și sociale.

Tăierea burselor de excelență a fost criticată de mai multe voci din domeniul Educației.

Exit mobile version