Analiză a mediului de afaceri: Doar 20% din liceele tehnologice și școlile profesionale care nu sunt duale fac practică cu elevii

[jp_post_view]
Mariuca Talpes / Foto: www.wall-street.ro
Doar 20% dintre liceele tehnologice și școlile profesionale care nu sunt duale fac practică în mod real cu elevii, arată analizele Coaliției pentru Dezvoltarea României, organizație a mediului de afaceri din care care fac parte cele mai mari și importante organizații de companii din România. „Școlile profesionale au obligația să încheie parteneriate, însă încheie cu firme prietene și prin contract nu se angajează la nimic”, a acuzat Măriuca Talpeș, liderul grupului pe educație din CDR.

Declarațiile au fost făcute la evenimentul de lansare a platformei digitale Meserii.ro, realizate de organizația CivicNet cu sprijinul OMV Petrom; acesta este primul site care încrucișează datele de la Ministerul Educației, cu cele de la Ministerul Finanțelor și Institutul Național de Statistică, pentru a arăta toate școlile profesionale și liceele tehnologice din țară, numărul de elevi aflați în pregătire în fiecare calificare și companiile cu obiect de activitate legat de calificările elevilor.

„În task force-ul din Coaliția pentru Dezvoltarea României, am analizat câte școli profesionale chiar fac practică, câte licee tehnologice chiar au ateliere și un partener pentru practica copiilor, iar procentele sunt foarte mici. Aici nu vorbesc despre dual. Cred că 20% din aceste școli, care nu sunt în dual, fac practica respectivă”, a declarat Măriuca Talpeș.

Aceasta a susținut că „școlile profesionale au obligația să încheie parteneriate, însă încheie cu firme prietene și prin contract nu se angajează la nimic. 80% dintre copiii care sunt în Învățământul Profesional și Tehnic – iar cei mai mulți copii la clasa a IX-a merg în școlile profesionale și licee tehnologice, la dual sunt încă foarte puțini – chiulesc. Restul cam 20% au șansa să facă cât de cât o calificare”.

„Pe de altă parte, profesorii care îi primesc pe copii la partea teoretică nu îi prea apreciază pe elevi și le spun: acum, dacă ați ajuns la profesională, voi nu prea puteți, să o luăm mai ușor. Deci și partea teoretică și practica pentru ei este o perioadă aproape pierdută”, a continuat liderul Grupului de lucru Educație din Coaliția pentru Dezvoltarea României.

Talpeș a precizat că, la nivelul CDR, a „discutat cu angajatorii, acolo unde ei se plâng că nu au oameni. Am vorbit cu partea de HORECA, în ideea că restaurantele și hotelurile se plângeau că nu au copii. Și uitându-ne în școlile profesionale am văzut că erau aproape 40.000 de copii în pregătire. Angajatorii nu știau. Angajatorii trebuie să se uite unde sunt copiii care fac practică pe zona pe care o doresc”.

„De ani de zile se întâmplă aceleași parteneriate, aceleași calificări. În afara dualului, sunt excepții școlile în care chiar se fac calificări”, a avertizat aceasta.

În ceea ce privește imaginea pe care școlile profesionale o au în societate, Măriuca Talpeș a declarat că „mentalitatea părinților este generată fix de succesul sau insuccesul în viață al copiilor lor. Acolo unde au văzut că există rezultate, că la Kronstadt (Școala Profesională Germană din Brașov – n.red.) se întâmplă lucruri bune, se bat pe locuri. Media mediilor de intrare la liceele teoretice e peste 8, media mediilor la licee tehnologice este sub 7, iar la profesională va fi sub 5. La tehnologic, jumătate din timpul lor vor chiuli. Mi se pare o mare dramă să ții copiii blocați într-un liceu unde, de fapt, nu fac nicio practică”.

Mariuca Talpes / Foto: www.wall-street.ro

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cine este Monica Anisie, propunerea lui Orban la Ministerul Educației și Cercetării: profesor de română la Vianu în București, fost secretar de stat în Guvernul Cioloș, a acuzat Ministerul că îi discriminează pe elevii cu medii sub 5 prin obligativitatea de a urma profesionala

Monica Anisie este propunerea premierului desemnat, Ludovic Orban, pentru a ocupa funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor G4Media.ro. Anisie este profesoară de Limba și literatura română la…
Vezi articolul

Raportul anual al OECD: Finanțarea educației în sprijinul elevilor cu pierderi mari de învățare și aducerea copiilor la școală, puncte cheie pentru specialiștii în educație / România stă mai prost decât statele organizației internaționale

Abandonul școlar, efectele de durată ale închiderii școlilor în ultimul an și jumătate și folosirea banilor publici în educație sunt câteva dintre principalele probleme asupra cărora țările trebuie să-și concentreze…
Vezi articolul

Ioan-Aurel Pop, președintele CNATDCU, și vicepreședinții Andruh, Banabic și Dumitru: Autoritățile naționale să se pronunțe urgent dacă Curtea de Conturi a României are atribuții de oportunitate academică. Instituția a impus includerea în contabilitate a oricărui rezultat științific. Ce “valoare contabilă” ar avea o poezie de Mircea Cărtărescu?

Reacție dură a conducerii CNATDCU, la ingerințele academice ale Curții de Conturi a României care verifică zilele acestea dacă Ministerul Educației a pus în aplicare în universități recomandările de a…
Vezi articolul