Analiză a mediului de afaceri: Doar 20% din liceele tehnologice și școlile profesionale care nu sunt duale fac practică cu elevii

1.217 vizualizări
Mariuca Talpes / Foto: www.wall-street.ro
Doar 20% dintre liceele tehnologice și școlile profesionale care nu sunt duale fac practică în mod real cu elevii, arată analizele Coaliției pentru Dezvoltarea României, organizație a mediului de afaceri din care care fac parte cele mai mari și importante organizații de companii din România. „Școlile profesionale au obligația să încheie parteneriate, însă încheie cu firme prietene și prin contract nu se angajează la nimic”, a acuzat Măriuca Talpeș, liderul grupului pe educație din CDR.

Declarațiile au fost făcute la evenimentul de lansare a platformei digitale Meserii.ro, realizate de organizația CivicNet cu sprijinul OMV Petrom; acesta este primul site care încrucișează datele de la Ministerul Educației, cu cele de la Ministerul Finanțelor și Institutul Național de Statistică, pentru a arăta toate școlile profesionale și liceele tehnologice din țară, numărul de elevi aflați în pregătire în fiecare calificare și companiile cu obiect de activitate legat de calificările elevilor.

„În task force-ul din Coaliția pentru Dezvoltarea României, am analizat câte școli profesionale chiar fac practică, câte licee tehnologice chiar au ateliere și un partener pentru practica copiilor, iar procentele sunt foarte mici. Aici nu vorbesc despre dual. Cred că 20% din aceste școli, care nu sunt în dual, fac practica respectivă”, a declarat Măriuca Talpeș.

Aceasta a susținut că „școlile profesionale au obligația să încheie parteneriate, însă încheie cu firme prietene și prin contract nu se angajează la nimic. 80% dintre copiii care sunt în Învățământul Profesional și Tehnic – iar cei mai mulți copii la clasa a IX-a merg în școlile profesionale și licee tehnologice, la dual sunt încă foarte puțini – chiulesc. Restul cam 20% au șansa să facă cât de cât o calificare”.

„Pe de altă parte, profesorii care îi primesc pe copii la partea teoretică nu îi prea apreciază pe elevi și le spun: acum, dacă ați ajuns la profesională, voi nu prea puteți, să o luăm mai ușor. Deci și partea teoretică și practica pentru ei este o perioadă aproape pierdută”, a continuat liderul Grupului de lucru Educație din Coaliția pentru Dezvoltarea României.

Talpeș a precizat că, la nivelul CDR, a „discutat cu angajatorii, acolo unde ei se plâng că nu au oameni. Am vorbit cu partea de HORECA, în ideea că restaurantele și hotelurile se plângeau că nu au copii. Și uitându-ne în școlile profesionale am văzut că erau aproape 40.000 de copii în pregătire. Angajatorii nu știau. Angajatorii trebuie să se uite unde sunt copiii care fac practică pe zona pe care o doresc”.

„De ani de zile se întâmplă aceleași parteneriate, aceleași calificări. În afara dualului, sunt excepții școlile în care chiar se fac calificări”, a avertizat aceasta.

În ceea ce privește imaginea pe care școlile profesionale o au în societate, Măriuca Talpeș a declarat că „mentalitatea părinților este generată fix de succesul sau insuccesul în viață al copiilor lor. Acolo unde au văzut că există rezultate, că la Kronstadt (Școala Profesională Germană din Brașov – n.red.) se întâmplă lucruri bune, se bat pe locuri. Media mediilor de intrare la liceele teoretice e peste 8, media mediilor la licee tehnologice este sub 7, iar la profesională va fi sub 5. La tehnologic, jumătate din timpul lor vor chiuli. Mi se pare o mare dramă să ții copiii blocați într-un liceu unde, de fapt, nu fac nicio practică”.

Mariuca Talpes / Foto: www.wall-street.ro

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Se pregătește un tip de schimbare inacceptabilă” ce va duce la lipsă de seriozitate privind finanțarea educației, segregarea elevilor, protecție totală pentru plagiatori – analiza universitarului clujean Claudiu Turcuș pe tema proiectelor de lege

“Noile proiecte de legi ale Educației din 2022 ne arată, din păcate, că singurul consens pare a fi acela că se pregătește un tip de schimbare inacceptabilă”, scrie, într-o analiză…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca anunță că vrea să creeze un pol al universităților din Transilvania, după ce a ratat intrarea în primele consorții paneuropene cu finanțare europeană

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca își anunță intenția de a construi “un pol academic în Transilvania”, după ce a ratat primul val de finanțări europene pentru construirea de „Universități europene”. UBB…
Vezi articolul

Cea mai bună universitate din România, Babeș-Bolyai, este pe locul 260 în Europa și pe 15 în Europa Centrală și de Est, în clasamentul QS World University Rankings – Europe 2024 / Doar două instituții românești în prima jumătate a ierarhiei europene

Cea mai bună universitate din România, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, se situează pe poziția 260 dintr-un total de 688 de universități luate în considerare în cel mai nou clasament…
Vezi articolul

Unul din doi elevi participanți la un sondaj Salvați Copiii spune că a fost victima bullying-ului în școală, iar unul din patru admite că a fost agresor / Peste 80% afirmă că au fost martorii unor situații de bullying în școală

Jumătate (49%) dintre elevii participanți la un sondaj online realizat de Salvați Copiii România spun că au fost victime ale bullying-ului, iar unul din zece afirmă că a fost des…
Vezi articolul

România – cea mai ridicată rată NEET, a tinerilor care nici nu muncesc, nici nu merg la școală, la nivel UE / Pe ultimele locuri din punct de vedere al participării tinerilor pe piața muncii și fruntașă la creșterea ratei șomajului între 2019 și 2024

România a înregistrat, în ultimii doi ani, cea mai ridicată rată a tinerilor care nici nu muncesc, nici nu învață sau participă la programe de formare (NEET) la nivelul întregii…
Vezi articolul