ANALIZĂ Cele mai multe instituții care acum 14 ani erau identificate, independent, ca universități de educație se declară acum universități de educație și cercetare sau de cercetare avansată, deși numărul absolvenților de masterat, doctorat și studii postuniversitare s-a prăbușit

Foto: Pixabay.com

Mai bine de jumătate dintre universitățile românești se declară, în 2025, universități de educație și cercetare, iar aproape 40% dintre ele se declară universități de cercetare avansată. În același timp, doar 7 – toate, universități particulare – se declară universități de educație, în diferențierea instituțiilor de învățământ superior, cerută de ministrul Daniel David și care ar urma să aibă un rol în evaluarea și finanțarea acestor organizații. Peisajul realizat de ele prin autoasumarea misiunii universitare este total diferit de cel realizat acum 14 ani, când o analiză – în acel caz, independentă – a categorisit universitățile după roluri similare.

O comparație directă și pe deplin relevantă între evaluarea din 2011 și autoevaluarea de acum – ce urmează să fie urmată de o evaluare a instituțiilor de învățământ superior în funcție de încadrarea lor – nu poate fi făcută: atunci a existat o analiză independentă internațională, acum există doar declarațiile universităților. Pe de altă parte, pot fi comparate rezultatele demersurilor, fiind vorba despre o diferențiere a universităților după criterii similare: de educație, de educație și cercetare, de educație și cercetare avansată.

Potrivit celor mai noi date raportate de Ministerul Educației, la sfârșitul anului universitar 2022-2023 se înregistrau:

În momentul realizării precedentei evaluări a universităților pentru clasificarea lor în funcție de misiune existau mult mai multe universități. 108 în 2011-2012 și 107 în 2012-2013, față de 84 raportate acum.

Cele mai vechi date comparabile în raportările MEC sunt cele pentru anul 2012-2013 (vezi Raportul privind starea învățământului superior 2015). Atunci erau raportați:

Datele la nivel de doctorat sunt anterioare valului de anchete privind plagiatele la nivel înalt, ce au determinat o scădere considerabilă a numărului de doctoranzi în anii ulteriori.

Dar se observă valori mult peste cele actuale, în urmă cu mai bine de un deceniu, la toate ciclurile de studii și mai ales la cele de master și doctorat, care, la precedenta evaluare, au reprezentat un element de valorificare a clasificării universităților după misiunea lor. Atunci, în urma analizei independente realizate de Asociația Universităților Europene, era prevăzută, între altele, creșterea numărului de locuri la master și doctorat pentru universitățile de cercetare avansată și diminuarea numărului de locuri la doctorat pentru celelalte, potrivit relatării HotNews.ro de atunci.

Între timp, numărul universităților a scăzut, numărul absolvenților a scăzut, în special la nivel de master și doctorat, mulți rectori aleși la începutul deceniului trecut sunt în continuare în funcție, dar universitățile declară un rol mult mai activ în cercetare decât în urmă cu 14 ani. Iar categoria universităților care se ocupă doar de educație aproape s-a evaporat, aici rămânând doar 7 universități, toate particulare.

În 2025, s-au declarat universități de educație și cercetare avansată 32 de instituții de învățământ superior. În 2011, în urma evaluării independente europene, doar 12 erau clasificate astfel. 

45 de universități s-au declarat, acum, a fi de educație și cercetare. În 2011, acestea erau 30 la număr, inclusiv mare parte dintre cele care acum se declară a fi de cercetare avansată. 

Doar 7 instituții s-au declarat, în 2025, a fi universități de educație. Toate sunt universități particulare. În 2011, la această categorie erau încadrate, în evaluarea independentă, mai bine de jumătate dintre universități: 48.

Amintim că, în comunicatul transmis joi de MEC, la lansarea listei cu misiunile declarate de universități, ministrul Daniel David preciza cu privire la impactul fiecărui tip de universitate:

Demersurile cu caracter mai vocațional (inclusiv de creație artistică) trebuie să fie elemente fundamentale ale componentei educaționale, evaluate prin caracteristicile proprii.”

Citește și:
BREAKING Diferențierea universităților în 3 categorii, în funcție de misiunile pe care și le declară acestea, a fost publicată de Ministerul Educației și Cercetării / 32 de universități de educație și cercetare avansată, 45 – de educație și cercetare, doar 7 universități de educație
Exit mobile version