La Evaluarea Națională 2025, 6.994 de elevi au fost înscriși la probe, dar nu s-au prezentat. Absența lor poate părea, statistic, „în grafic” scrie într-o analiză publicată pe blogul său consultantul Alexandru F. Ghiță, analist de date specializat în politici publice, guvernare și dezvoltare teritorială, dar la o privire mai atentă cifrele arată că aproape jumătate provin din doar 13 județe. În Olt, peste 11% dintre elevii înscriși nu au venit la examen, iar în Teleorman și Satu Mare absenteismul a depășit 9%. Capitala, în schimb, a avut o rată de absență de doar 1,25%.
Fenomenul absenteismului de la examen este cu precădere rural: în județe precum Teleorman și Argeș, peste 80% dintre absenți provin din mediul rural, iar în Hunedoara și Constanța apare o raritate – urbanul are mai mulți absenți decât ruralul.
O altă problemă pe care specialistul o semnalează este discrepanța între notele din școală și rezultatele la examen. După ce a agregat la rezultatele de la Evaluarea Națională 2025 și pe cele de la școală, publicate în ierarhia județeană, datele arată că mii de elevi cu medii generale de peste 8 în clasele V–VIII au luat sub 5 la Evaluarea Națională. Diferențele sunt de până la 3 puncte în județe precum Mehedinți, Satu Mare sau Caraș-Severin. Asta ridică semne de întrebare privind obiectivitatea notării în gimnaziu și pregătirea reală a elevilor, scrie analistul.
Acesta tratează separat rezultatele pe medii de proveniență a școlilor și pe disciplinele de examen – Limba și literatura română și Matematică. Notele sunt la poli opuți în rural față de urban.
Alexandru F. Ghiță arată că „harta mediilor la evaluarea națională seamănă cu orice hartă socio-economică a României: locurile mai răsărite economic și urbane apar în verde și albastru (note mai mari), în timp ce roșul și portocaliul caracterizează zonele rurale, urbanul mic și zonele mai puțin dezvoltate în general”.
Ce date scoate în evidență analistul:
- „431 de comune sunt în zona 2,00 – 5,00, adică au medii foarte joase. Sunt locuri unde copiii se chinuie să treacă de 5.
- E important să spunem că uneori acele note de 1 sau 1,5 care trag media în jos vin de la un singur elev sau de la o mână de elevi, pentru că numărul de elevi din localitate este foarte mic. Deci statistic, poate nu sunt cele mai relevante, dar pentru că tot vorbim de eficientizarea rețelei școlare poate ar trebui notate și lucrurile astea.
- 1.014 comune și 50 de orașe sunt între 5,00 și 6,00, deci la limită…
- Categoria 6,00 – 7,00 e cea mai populată: 1.073 comune, 101 orașe și chiar 24 de municipii. Aici se află “plutonul” de bază al României, decent, dar nu spectaculos.
- Pentru 7,00 – 8,00, ne mutăm în zonele mai dezvoltate și mai mari: 257 de comune (puține), dar deja 62 de orașe, 36 de municipii, și 37 de municipii reședință de județ. Aici e clar urbanul care ține sus media națională și livrează știrile cu “elevi buni.”
- Partea albastră de pe hartă, adică media 8,00 – 8,72, e o elită: doar 15 comune și 3 municipii reședință de județ. Aici vorbim de locuri unde meditațiile și școlile bune fac diferența”.
Harta notelor sub 5 din fiecare localitate e„ cea mai dură radiografie a Evaluării Naționale”, scrie acesta, „aici nu mai vorbim de medii de 7 sau 8, ci de proporția elevilor care n-au reușit să ia măcar nota 5. Știm că nota 5 nu reprezintă un prag în acest caz, dar pentru noi toți, trecuți prin școală, are o valoare simbolică”.
„Ce ne spun datele?
- Există 874 de comune, 40 de municipii reședință de județ, 54 de municipii mai mici și 121 de orașe unde sub 20% dintre elevi au luat sub 5. Acolo, să zicem că lucrurile arată decent.
- În zona 20 – 40%, lucrurile încep să scârțâie. Sunt 990 de comune, 8 municipii mici și 68 de orașe unde între 1 din 5 și 2 din 5 elevi nu iau 5! Asta înseamnă că aproape o treime din țară are probleme serioase.
- În zona 40 – 60%, deja vorbim de panică: 607 comune și 25 de orașe unde jumătate dintre elevi iau sub 5 la Evaluarea Națională.
- 60 – 80% e deja zona de dezastru: 229 de comune și 2 orașe în care mai mult de 3 elevi din 5 nu ating nota 5.
- Și avem și 91 de comune și 1 oraș în care 80 – 100% dintre elevi au luat sub 5 la Evaluarea Națională. Acolo, efectiv, Evaluarea Națională a fost zero barat. În localitățile astea, evaluarea nu e filtru, ci zid de beton și impactul a fost la viteză maximă.”
1 comment
„diferențele uriașe dintre media de absolvire și notele reale de la examen” – pe de-o parte, evaluarea națională cuprinde doar 2 materii, poate pasiunea este altundeva. Pe de alta, nu vad cum ai putea fi de 9-10 la fizica, chimie, limbi străine, dacă română și matematica știi de 5. Intervine și stresul examenului, dar nu cred ca sunt asa multi elevi cu note mici pentru ca au fost bolnavi în ziua aceea.
Și apoi vine dl ministru și ne spune ca doar 15% dintre elevii din fiecare clasa sunt merituosi. Realitatea este ca sistemul de învățământ are mari probleme, și vor plăti elevii care învață. Și profesorii care chiar ar merita sa fie titulari, dar nu au posturi.