ANALIZĂ România a cheltuit peste 2 miliarde de lei din fonduri europene pentru reducerea ratei de părăsire timpurie a școlii în ultimii 9 ani, iar indicatorul a scăzut cu doar 2 puncte

[jp_post_view]
Abandon școlar timpuriu
Foto: Pixabay.com
România a cheltuit peste 2 miliarde de lei pentru reducerea cu 2 puncte procentuale a ratei de părăsire timpurie a școlii în perioada 2012-2021, potrivit unor date furnizate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, la solicitarea Edupedu.ro. În perioada analizată, rata acestui indicator a scăzut de la 17.8% în 2012, la 15.6% în 2020. Nu a fost atins obiectivul propus în Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a școlii în România de a înregistra valoarea de 11.3% în 2020.

După ce, în 2019, România avea rata de părăsire timpurie de 15.3% și a înregistrat atunci cel mai mic nivel al acestui indicator din perioada 2012-2020, anul trecut rata a crescut.

Suma cheltuită pentru reducerea și a acestui fenomen de reducere a părăsirii timpurii a școlii a fost de 2.398.097.983 lei (484.581.713 euro la cursul actual al BNR, de 4.9488 lei/euro), potrivit datelor de la Ministerul Fondurilor Europene.

  • Rata de părăsire timpurie a școlii este definită ca procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 18-24 de ani care au terminat cel mult clasa a VIII-a și care au abandonat școala în acel moment, nu au mai urmat nicio altă formă de școlarizare sau formare profesională. Se mai numește abandon școlar timpuriu.

Aproape 16% dintre cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani au terminat cel mult clasa a VIII-a și nu și-au continuat studiile obligatorii. Cu alte cuvinte, dintr-o clasă cu 25 de copii, 4 dintre ei renunță la școală până la clasa a VIII-a sau după finalizarea ei.

Potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică, la 1 ianuarie 2021, locuiau în România 1.402.079 de persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani. Pe indicatorul din 2020, raportat la numărul persoanelor din România, cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, 218.724 de tineri nu terminaseră mai mult de clasa a VIII-a.

Anul în care a fost cheltuită cea mai mare sumă pentru acest indicator a fost 2020. Atunci au fost direcționați 711.237.553 lei. În contrast, anul cu cea mai mică suma alocată a fost 2012. În 2012 au fost alocați 42.668.217 lei, arată datele oficiale analizate de Edupedu.ro.

Date privind plățile în cadrul operațiunilor ce vizează și reducerea indicatorului de părăsire timpurie a școlii, prin Programul Operațional Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013:

Foto: Captură Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene

Date privind plățile în cadrul operațiunilor ce vizează și reducerea indicatorului de părăsire timpurie a școlii, prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020:

Foto: Captură Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene

În răspunsul dat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, aceste 2 miliarde reprezintă suma operată care vizează și reducerea indicatorului de părăsire timpurie a școlii.

Potrivit Strategiei privind reducerea părăsirii timpurii a școlii, până în 2020 România ar fi trebuit să reducă rata de părăsire timpurie a școlii până la 11.3%, ceea ce nu s-a întâmplat.

Sursa: Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a școlii în România

Rata de părăsire timpurie a școlii a fost în România în perioada 2012-2020 următoarea:

Sursă foto: Eurostat

Potrivit datelor, în perioada 2011-2020, cea mai ridicată rată de părăsire timpurie a școlii a fost înregistrată în anul 2015, când a fost înregistrată ponderea de 19.1%, iar rata la nivelul Uniunii Europene era de 11%. Din 2015 a început să scadă și a ajuns la procentul de 15.3% în 2019. Cu toate acestea, în 2020 a existat o creștere de 0.3% față de anul anterior.

Anul trecut, România avea al treilea cel mai mare procent de părăsire timpurie a școlii a populației cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, la nivelul Uniunii Europene. Pe primul loc s-a aflat Malta, cu un procent de 16.7% și pe locul al doilea, Spania, cu o rată de 16%.

La nivelul mediei Uniunii Europene, rata de părăsire este de 9.9% în 2020, față de 12.6% în 2012, iar ținta asumată pentru anul 2020 a fost de 10%.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a răspuns că au existat și proiecte implementate în perioada 2014-2017 prin intermediul Mecanismului Financiar din granturile Spațiului Economic European (SEE) și Norvegiene, care au avut o valoare totală de 21.760.157 euro. Pe lângă acestea, au mai fost în implementare proiecte prin intermediul Mecanismul Financiar SEE Și Norvegian 2014-2021 cu suma totală de 37.810.589 euro.

Informații de background

Părăsirea timpurie a școlii este un fenomen complex, dinamic și multidimensional, produs al unei combinații de factori personali, sociali, economici, educaționali și familiali și asociat de foarte multe ori cu dezavantaje de ordin economic. Rareori decizia de a părăsi școala este luată pe moment, de obicei fiind rezultatul vizibil al unui lung proces de rezultate sub așteptări și de pierdere treptată a interesului pentru educație.

Tinerii părăsesc școala prea devreme dintr-o varietate de motive, acestea fiind foarte specifice în fiecare caz. Unii părăsesc școala deoarece se confruntă cu probleme personale sau familiale, alții din cauza sănătății sau a dificultăților emoționale; unii tineri nu sunt mulțumiți de educația pe care o primesc – în legătură cu programa școlară, metodele de predare inadecvate nevoilor lor, relația precară cu cadrele didactice sau colegii, agresivitatea sau climatul negativ din școală. Totuși, părăsirea timpurie a școlii pare să urmeze anumite tipare, unii tineri fiind considerați mai expuși riscului decât alții.

Tinerii care părăsesc timpuriu școala provin cel mai probabil din medii dezavantajate social (gospodării de șomeri, familii cu un nivel de educație scăzut, familii cu un singur părinte sau gospodării în care există situații tensionate), din grupuri mai vulnerabile (de exemplu, copii cu nevoi educaționale speciale sau mame adolescente) sau din grupuri minoritare sau familii de migranți. De asemenea, băieții au o pondere mai mare decât fetele în acest grup.


4 comments
  1. Dati cate o masa calda in ficare zi pentru scolari! Introduceti invatarea practica in loc de papagalism! Construiti camine si acordati transport gratuit pentru cei care locuiesc in alte localitati! Introduceti sistemul de silentium/mentorat/voluntariat pentru elevi si remediati educatia/comportamentul lor! Si cel mai important, nu aruncati banii degeaba pentru niste proiecte pentru a invata pe cei care „se ocupa” de combaterea abandonului pentru ca ajutarea copiilor depinde de bun simt si dedicatie!

  2. Elevii care nu le părăsesc fizic le părăsesc mental, fiind prezenți cu corpul și absenți cu mintea. E rezultatul curriculei școlare, care, comparativ cu alte curricule e îndesată cu furca, pe principiul „să fie acolo, că nu cere de mâncare”. Sunt și materii la dousă săptămâni unde programei nu i-ar ajunge nici trei ore săptămânal ca să fie parcursă.
    De unde se vede ce rol au meditațiile: ele fixează ce se predă în clasă. Nu pentru că profesorul ar fi slab – mulți nu sunt – ci pentru că profesorul e obligat să predea și mai puțin să fixeze. Programa românească seamănă cu un depozit unde fiecare capăt de ață e adunat, că poate folosește la ceva. De regulă nu folosește, dar trebuie să iasă la inventar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea: În toamnă, când vom merge la școală, vom ști cum să procedăm? Nu, pentru că n-am experimentat / Poți începe în județele cu puțini infectați, prin a merge la școală cu jumătate din efective

„Sunt studii foarte serioase despre risc. Ele arată următorul lucru: un sistem este mai în siguranță dacă începe să experimenteze. Învață din ce experimentează, se corectează și atunci devine din…
Vezi articolul
Cum pot adolescenții să-și protejeze sănătatea mintală

Cum pot adolescenții să-și protejeze sănătatea mintală, în timpul pandemiei de coronavirus. Psihoterapeuta Lisa Damour, pentru UNICEF: Ne putem depăși sentimentele dureroase trăindu-le și înfruntându-le direct

UNICEF publică 6 strategii pentru tinerii care se confruntă cu noua normalitate temporară: izolarea în case alături de părinți și închiderea școlilor. Experții organizației pentru copii au contactat-o pe Lisa…
Vezi articolul

Domeniile de studii universitare cu cei mai mulți studenți din România: Afacerile, ingineria, medicina se detașează în fața celorlalte / Dreptul, domeniu pentru care România lipsește din clasamentele internaționale, conduce din punct de vedere al ofertei de studii 

Doar șase domenii de licență, dintr-un total de circa 80 câte există în România, atrag un sfert dintre totalul studenților pe care îi pot primi, în anul I, universitățile din…
Vezi articolul

INFOGRAFIC Fetele de 15 ani tind să fie mai ambițioase decât băieții, dar să aibă comportamente mai puțin sănătoase și rezistență mai scăzută la stres – studiu internațional OCDE / Elevii tind să prefere anumite cariere în funcție de propriile competențe socio-emoționale

Elevii de zece ani raportează, de obicei, competențe sociale și emoționale superioare elevilor mai mari, anume cei în vârstă de 15 ani, iar fetele, mai ambițioase decât băieții, tind să…
Vezi articolul