Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău: Educația morală precară și confuzia de valori sunt două realități izbitoare ale sistemului de învățământ din România / Este rolul sistemelor educaţionale să promoveze elitele, ca reper coagulant al societății

7.163 de vizualizări
Foto: Anca Florea / arhivă Facebook
Directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din județul Buzău, Anca Florea, a afirmat, recent, într-o postare pe pagina sa de Facebook, că „educația morală precară și confuzia de valori sunt două realități izbitoare ale sistemului de învățământ din România”. Ea a subliniat că „școala nu poate fi redusă la simpla transmitere de informații”, ci că „rolul sistemelor educaționale este de a promova elitele, ca reper coagulant al societății”.

Anca Florea, profesoară cu 27 de ani de experiență, pledează pentru revalorizarea meritocrației și reafirmarea misiunii autentice a școlii: aceea de a forma caractere și a cultiva autenticitatea, nu doar de a furniza informații: „misiunea şcolii este de a promova valorile intelectuale şi morale ca un răspuns pragmatic la dislocări sociale evidente”.

„Sinceritatea este o formă de raportare la celălalt. Autenticitatea înseamnă ceva mai mult; ea este în primul rând sinceritate față de sine”, scrie profesoara, afirmând că educația trebuie să favorizeze tocmai această autenticitate, atât în exprimare, cât și în formarea identității elevilor.

Redăm postarea integrală a directoarei adjuncte de la Colegiul Național „B. P. Hasdeu” din Buzău:

Educație morală precară și confuzie de valori-două realități izbitoare ale sistemului de învățământ din România

Afirmam recent, într-un interviu, faptul că sinceritatea este o formă de raportare la celălalt. Autenticitatea înseamnă ceva mai mult; ea este în primul rând sinceritate față de sine. Dacă acceptăm această nuanță, probabil că ar fi mai adecvat să vorbim despre relația dintre scris și autenticitate, ca o formă lucidă de asumare a cuvântului, a ideii, a propriului Eu. Nu mai puțin adevărat este faptul că a fi autentic în raport cu textul scris înseamnă să fii prezent nu numai mental, ci să aderi și sufletește. Nu pot privi scrisul ca pe un exercițiu contextual, egoist, oportunist. Textul autentic poate traduce căutări uneori calme, alteori tumultoase, dar niciodată duplicitare. Sincerității deconcertante a cuvântului rostit îi poate corespunde echilibrul minuțios al cuvântului scris.

Cu această convingere, scriam cu ceva timp în urmă, aplecându-mă asupra unei analize a sistemului de educație, faptul că astăzi constatăm că tendința de normativizare a politicilor educaționale ne confruntă cu abandonarea dimensiunii axiologice tradiționale în favoarea unui relativism moral. Ideea reformei, detașată de sensurile ei moderne, a devenit intim corelată politicilor arbitrare ale unor factori de putere și control care renunță la perspectiva paideică asupra unui sistem educațional competitiv, însă atent la forma în care tinerii gestionează devenirea lor în termenii autenticității, pentru un sistem educațional reformist. Abordarea genealogică funcționează în acest context pentru a constata mai simplu că există elemente transistorice asupra cărora, într-o formă fidelă sau împotrivită, politicile educaționale și modelele paideice aferente lor revin. În acest sens, este necesară completarea acestei analize cu o perspectivă menită a permite evaluarea pe orizontală, nu pe verticală – ca în metoda genealogică – a manierei în care conținuturile axiologice ale modelelor paideice și ale politicilor educaționale s-au propagat în funcție de diferite toposuri culturale, de particularitățile morale și economice ale diferitelor societăți sau de tendințele instituționalizării învățământului și liberalizării lui.

Pentru a ne îndepărta de riscul acceptării unui sistem educaţional anacronic, argumentul schimbării paradigmei culturale, des invocat astăzi pentru a justifica ideea necesităţii reformei, trebuie corelat cu cel potrivit căruia criza unei societăți, indiferent de rațiunea politică, economică sau socială antrenată, se rezumă la un conflict valoric. Apar astfel câteva întrebări legitime: Pe ce bază fundamentăm reinventarea valorilor? Cine evaluează competenţa în multiplele ei coordonate axiologice şi epistemice ?

Pornind de la constatarea şi asumarea a două realităţi izbitoare ale societăţii actuale – educaţie morală precară şi confuzie de valori – apare evidentă necesitatea revalorizării principiului meritocrației, chiar dacă tendinţa actuală este de relativizare a valorilor. Este rolul sistemelor educaţionale de a promova elitele şi de a fundamenta ideea potrivit căreia menirea lor este de a constitui un reper coagulant al societăţii. Unul dintre pericolele existente astăzi este acela de a plasa şcoala exclusiv sub imperiul informaţiei, relevantă în planul societăţilor bazate pe cunoaştere (McCurry), dar probabil uneori mult prea puţin inserată în planul devenirii individului. Într-un asemenea context, misiunea şcolii este de a promova valorile intelectuale şi morale ca un răspuns pragmatic la dislocări sociale evidente.

Citește și:
Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău: Nu elevul faultează sistemul, ci sistemul permite scurtcircuitări / La clasă, deseori dialogul cu părinții e un joc de putere și nu ar trebui să fie astfel

1 comment
  1. In mare parte, dna dur are dreptate. Dar sa nu cădem in pacatul generalizării. Inca există elevi cu o educație (inclusiv morală) bună, datorita familiei instruite in care au sabsa sa crească.
    Prin urmare, sa nu extindem carențele morale reale ale unor elevi/părinți asupra tuturor „partenerilor educaționali”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de BCR

VIDEO Caracteristica omului inteligent este adaptabilitatea, spune profesorul Ciprian Ittu, director la Școala Gimnazială Poiana Mărului: Prin cunoștințele pe care le acumulăm noi, profesorii, ne ajutăm copiii din comunitate să cunoască noțiuni financiare

Aproape toți profesorii Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Poiana Mărului, județul Brașov, s-au implicat în programul-pilot LifeLab by BCR în momentul în care acesta le-a fost prezentat. Directorul instituției, profesorul…
Vezi articolul

Prima reacție a sindicatelor din Educație la anunțurile de săptămâna trecută ale premierului Cîțu și ministrului Cîmpeanu că salariile profesorilor nu vor crește în acest an, deși legea asta prevede: Tăcerea guvernanților poate fi interpretată de salariații din învățământ ca o invitație la declanșarea acțiunilor de protest

„Guvernul României trebuie să anunțe cât mai repede dacă vor fi majorate salariile conform Legii nr. 153/2017”, transmit cei doi lideri ai federațiilor sindicale din Învățământ, Simion Hăncescu, de la…
Vezi articolul

Despre frumusețea uitată a profesiei de învățător/învățătoare – portret actualizat al întemeitorului celei mai frumoase profesii din lume / Op Ed Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România

Ziua de 5 iunie a fost declarată de Parlamentul României, prin Legea nr. 289 din 29 octombrie 2007, Ziua Învățătorului, zi ce coincide cu data de naştere a dascălului Gheorghe…
Vezi articolul

Profesorul Liviu Drăghici: Dacă lipsesc de la oră, elevii mei pierd un punct și pot să-l câștige din altă parte, dacă citesc o carte, de exemplu. Dacă lipsesc eu, ei primesc un punct / Mi se pare normal ca regulile să se aplice și pentru ei și pentru mine

Profesorul Liviu Drăghici susține că respectul și disciplina elevilor se cultivă prin exemplul personal al profesorului, de aceea elevii primesc un punct în cazul în care se întâmplă ca el…
Vezi articolul