Andreas Schleicher, OCDE: Avem educație universitară gratuită, dar taxăm copiii cei mai mici, care merg la grădiniță. În realitate, accesul la educație timpurie de calitate este pentru copiii din familii privilegiate

[jp_post_view]
Andreas Schleicher, OCDE
„Uneori apare ironia că oferim învățământ superior gratuit, dar taxăm copiii cei mai mici, care merg la grădiniță. Nu este o utilizare eficientă a resurselor publice”, a declarat Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educație, care a adăugat că „România cheltuie mult mai mult pentru învățământul universitar decât pentru cel primar – diferența este mai mare decât media OECD și nu există un motiv natural pentru această discrepanță”.

Andreas Schleicher a subliniat faptul că „în realitate accesul la educație timpurie de calitate este pentru copiii din familii privilegiate, pentru că părinții lor au resurse financiare, locuiesc în zone favorizate și știu să navigheze în sistem pentru a avea acces la servicii de calitate”. 

„Este esențial să inversăm această situație, să ne asigurăm că exact acei copii care au cea mai mare nevoie de educație timpurie beneficiază de cele mai bune servicii. Este o prioritate incredibil de importantă”, a atras atenția Andreas Schleicher.

Declarațiile lui Andreas Schleicher:

Ce observăm clar este că, atunci cand te întrebi cine are acces la educație și îngrijire timpurie, aceasta este preponderent accesibilă familiilor înstărite. 

Promisiunea majoră a educației timpurii este de a reduce inegalitățile sociale – de a le oferi copiilor din medii defavorizate cele mai bune servicii. Realitatea este însă adesea opusă: copiii din familii privilegiate au acces la cele mai bune servicii, pentru că părinții lor au resursele financiare, locuiesc în zone favorizate și știu să navigheze sistemul pentru a avea acces la servicii de calitate. 

Este esențial să inversăm această situație, să ne asigurăm că exact acei copii care au cea mai mare nevoie de educație timpurie beneficiază de cele mai bune servicii. Este o prioritate incredibil de importantă.

Extinderea educației obligatorii, atenția sporită asupra nevoilor sociale și, cum ați menționat, domnule ministru, tranziția de la simplul acces la calitate și de la îngrijire la educație sunt pași în direcția bună. 

Este crucial să direcționăm resursele și să dezvoltăm programe digitale pentru a extinde educația de calitate în zonele rurale. În multe cazuri, nu este fezabil să construim infrastructură educațională fizică în zone izolate – acolo, educația digitală poate fi o alternativă viabilă.

Uneori apare ironia că oferim învățământ superior gratuit, dar percepem taxe de școlarizare pentru copiii cei mai mici, care merg la grădiniță. Aceasta nu este o utilizare eficientă a resurselor publice. Nu este nici o metodă bună de a promova echitatea și calitatea rezultatelor în educație, chiar dacă este o realitate prezentă în foarte multe țări.

Dacă ne uităm la cheltuieli, vedem că sumele alocate educației au crescut, dar rămân modeste în comparație internațională și, mai ales, distribuite dezechilibrat. România cheltuie mult mai mult pentru învățământul universitar decât pentru cel primar – diferența este mai mare decât media OECD. Nu există un motiv natural pentru această discrepanță. Când resursele publice sunt limitate, ele ar trebui investite mai ales în fundația sistemului. Iar în învățământul superior putem mobiliza și surse private – prin împrumuturi în funcție de venit sau burse sociale.”

Citește și:
Scrisoarea unui părinte anonim către ministrul David: Știți de ce părinții nu își înscriu copiii la grădiniță acolo unde există infrastructură? Infrastructura nu înseamnă doar spațiul grădiniței / Republica Moldova a reușit să asigure mâncarea gratuită pentru toți copiii, investind în cantine
Evaluările Naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a ar trebui să nu mai fie atât de complicate, să ia atât de multe resurse, atât de mult timp, spune Daniel David: Ar trebui să fie ghidate mai mult pentru feedbackul către copil, ca să ai o educație personalizată
Recomandarea OECD pentru examenul românesc de la clasa a VIII-a: să includem și notele din clasele a VII-a și a VIII-a, într-un portofoliu educațional, în plus față de Evaluarea Națională multidisciplinară / Trebuie să ne extindem spre acest portofoliu – anunță ministrul David
Curriculumul de grădiniță trebuie regândit astfel încât să devină mai degrabă o pregătire pentru învățământul primar, nu să fie într-o logică de creșă – anunță ministrul Educației și Cercetării
Ministrul Daniel David: Astăzi, în jur de 11,4% dintre copiii de până în 3 ani sunt în educația antepreșcolară. Avem nevoie de mai multe crește, ludodeci, centre. Și trebuie să pregătim familiile să facă educație bună. Hai să ne asigurăm că facem programe de training parental
DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace

1 comment
  1. numai cu grădinița , nu mănânci pâine .
    grădinița cu program prelungit asta trebuie . și dacă statul nu are bani pt masa de prânz , atunci să pună părinții pachet dimineață în gentuță copilului . și gata . 8..4 program , cu posibilitatea de prelungire până la 6 , ptr corporatiști. eventual platita de către părinți , aceasta supraveghere de doua ore.
    pe de alta parte , un copil mic rupt de părinți atatea ore se simte părăsit . e multa durere și în sufletul lor. așa că sa nu i invidiem pe corporatiști… sânt cei care își suplinesc cu bani lipsa .
    cel mai bun îngrijitor poate fi un bunic , înafara orelor de program de gradi.
    dați sfoara la mătuși și parinti pensionați , sănătoși fizic și mental sa va ajute , copilul vostru e sânge din sângele lor. chiar și cu o mica remunerare deși mă îndoiesc că o bunica va solicita bani că sa și țină nepoata in brațe …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bullying-ul la grădiniță – identificat de aproape toți specialiștii participanți la un sondaj Salvați Copiii / Peste jumătate dintre ei semnalează creșterea fenomenului de izolare socială în rândul preșcolarilor

Cei mai multi dintre specialiștii în învățământ preșcolar participanți la un studiu al Salvați Copiii România afirmă că preșcolarii cu care lucrează se întâlnesc cu situații de bullying. Iar mai…
Vezi articolul

Educatorii sunt obligați să completeze raportul descriptiv de evaluare pentru copiii care termină grupa mare în 2025 – Adresă CNCE / Părinții plimbă documentul de la grădiniță la școala unde este înscris copilul la pregătitoare, deși la aplicația care generează raportul au acces și învățătorii

Grădinițele de stat sau private sunt obligate să întocmească anual Raportul descriptiv de evaluare pentru copiii de grupa mare, în perioada mai-iunie, dar nu mai târziu de ultima zi a…
Vezi articolul

România, țara cu cei mai puțini copii de peste 4 ani care merg la grădiniță, din Uniunea Europeană – raport / Peste 17% nu sunt înscriși în învățământ / Din toamnă, grupa mijlocie devine obligatorie

România are cea mai scăzută rată de participare în învățământul preșcolar din UE pentru copiii între 4 ani și vârsta oficială de înscriere în învățământul obligatoriu, potrivit raportului privind starea…
Vezi articolul

Situație paradoxală: o școală renovată și modernizată în urmă cu doi ani prin sponsorizări și proiecte cu ONG-uri va fi renovată din nou, timp de aproape 2 ani, de data aceasta de Primărie, deși ar fi avut nevoie doar de izolare termică / Miza ar fi banii din PNRR, dar șantierul pune profesorii și copiii pe fugă

Școala Gimnazială Sălcioara din județul Ialomița a fost renovată în 2023, prin sponsorizări și proiecte cu ONG-uri. Există prezentări documentate despre procesul care a dus la modernizarea clădirii, mobilierului, instalațiilor.…
Vezi articolul