Aproape un sfert dintre elevii de gimnaziu și liceu stau mai mult de 5 ore pe TikTok, iar elevii de clasa a III-a și a IV-a folosesc cel mai mult YouTube, Whatsapp și Roblox – Studiu al Centrului pentru Jurnalism Independent: Elevii de liceu petrec zilnic până la 6 ore pe internet, iar cei de gimnaziu până la 4 ore

[jp_post_view]
Foto: Centrul pentru Jurnalism Independent
Elevii de liceu petrec până la 6 ore pe internet zilnic, iar cei de gimnaziu până la 4 ore și utilizează rețelele sociale ca surse de informare, în detrimentul presei scrise, radioului sau presei online, arată studiul „Relația cu informația și obiceiurile de consum media ale copiilor și tinerilor din România”, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Mai mult, o treime dintre elevii de liceu și aproape un sfert dintre elevii de gimnaziu petrec pe TikTok mai mult de 5 ore într-o zi obișnuită, mai arată studiul.

Studiul își propune să arate modul în care copiii și tinerii din România cu vârste cuprinse între 9 și 19 ani petrec timpul în online, dar și a modului în care aceștia interacționează cu informația, potrivit unui comunicat de presă.

  • Cercetarea a fost elaborată în perioada ianuarie – septembrie 2024. În total, la sondaj au participat 1.852 de elevi. Marja de eroare a eșantionului este de ±1% și studiul are un nivel de încredere de 95%, potrivit CJI.
  • Studiul prezintă obiceiurile de utilizare a internetului și a rețelelor sociale, în funcție de ciclurile de învățământ (primar, gimnazial, liceu) și diferențele dintre ele, tipurile de activități preferate de elevi și sursele în care copiii și tinerii au încredere.
Câte ore petrec copiii zilnic pe internet

Potrivit studiului menționat, 95,7% dintre elevii de liceu, 83,5% dintre elevii de gimnaziu și 60,1% dintre elevii din clasele a III-a și a IV-a folosesc internetul în fiecare zi. Consumul
zilnic de internet crește proporțional cu vârsta. Dacă în clasele a III-a și a IV-a media
este de 2 ore, la gimnaziu ajunge la 4 ore, iar la liceu, la 6 ore.

Captură de ecran studiu CJI

Potrivit studiului, cele mai utilizate platforme online și rețele sociale în rândul elevilor de liceu și de gimnaziu sunt Instagram, urmat de WhatsApp, TikTok și YouTube.

Elevii de clasa a III-a și a IV-a folosesc cel mai mult YouTube, Whatsapp și Roblox

ChatGPT este instrumentul de inteligență artificială (IA) cel mai cunoscut și cel mai utilizat, atât în rândul elevilor de liceu, cât și al celor de gimnaziu.

Subiectele despre care elevii se consideră mult sau foarte mult informați sunt: trendurile și memele de pe rețelele sociale, sănătate, pop culture, influencerii și comunitățile online, educație și sport. 

Subiectele despre care elevii de liceu și gimnaziu consideră că nu sunt deloc sau sunt foarte puțin informați sunt: politica din țară, alegerile din 2024 în România și politica din străinătate, mai arată studiul.

„Finalul anului 2024 a arătat încă o dată cât de important este ca cetățenii României să aibă competențe care să le permită să distingă între fapte și opinii, să înțeleagă mecanismele de funcționare ale rețelelor sociale, tehnicile de persuasiune, să fie conștienți de rolul persuasiv pe care îl joacă influencerii în comunicarea publică și să poată face minime verificări ale informațiilor care ajung la ei,” explică Cristina Lupu, directoarea executivă a CJI, în introducerea studiului.

Studiul arată și că 6 din 10 elevi de liceu cred că o informație este adevărată dacă le confirmă ceea ce știau deja. „Biasul de confirmare este probabil una dintre cele mai întâlnite erori logice inclusiv la noi, adulții. Dacă ne dăm seama cum ne influențează biasurile, putem să recunoaștem mai ușor și mesajele care încearcă să ne inducă în eroare. Rezultatele acestui studiu sunt valoroase pentru noi la CJI când gândim programele de formare pentru profesori și elevi. Ne confirmă cât de important este să continuăm să discutăm cu elevii și profesorii care trec prin cursurile noastre despre subiecte precum biasurile, veridicitatea surselor și rolul jurnalismului”, completează Cristina Lupu.

Când vine vorba de verificarea informațiilor, opt din zece elevi de liceu și cinci din zece elevi de gimnaziu declară că acordă atenție sursei informațiilor. Totuși, pentru majoritatea, acest proces de verificare se limitează la consultarea mai multor surse, fără să pună sub semnul întrebării credibilitatea acestora. Un alt aspect important la acest capitol, care reiese din studiu, este că profesorii ocupă unul dintre primele locuri atunci când vine vorba de persoanele la care copiii merg pentru a verifica informații

Studiul este disponibil pe site-ul CJI. O discuție despre rezultatele studiului, dar și o analiză a motivelor din spate este disponibilă pe canalul de YouTube al CJI.


3 comments
  1. Hai ca v-a scapat cea mai importanta aplicatie utilizata de eminentii elevi romani: gauth. Toate temele, la un click/scan distanță. Un abonament nesemnificativ care-i scutește de chinul temelor și garantează, în fața unor profesori plictisiți, note maxime și burse pentru click-viteză.
    Vedeți, nu-s chiar analfabeți funcțional! Totuși, reușesc să se descurce admirabil, și dobândesc cea mai râvnită abilitate: să găsească drumul ocolit prin viață, care să le aducă profit, fără niciun efort.

  2. Un manual digital nu se poate răsfoi bine pe telefon. Copilul meu folosește de 2 ani manuale digitale, cu sau fara „text fluid”, cu resurse audio-video integrate, cu suport pentru profesor și cu variantă pentru copii cu diversitate neurologica sau de limbaj. Deci 5 in 1, foarte eficient. Alt aspect de eficiență și cost e faptul că poate fi ușor actualizat (an de an), revizuit etic etc.
    Aceasta a însemnat pentru copilul meu ghiozdan ușor, toate resursele la îndemână pentru o lecție și acces 2-3 ani la același manual, deoarece copii de diverse vârste, adiacente, pot fi in aceeasi clasă, după vârsta mentală a fiecăruia, in mod realmente incluziv.
    Înțeleg că pentru niste clase de liceu e propunerea min. cu manualele digitale, așadar nu văd probleme la acea vârstă. Digitalele vor ajuta mai mult pregătirea pentru examenele de bac.

  3. E putin. Ce tara inapoiata suntem, imi e rusine ca suntem asa. 6 ore la liceu? Eliade dormea 4 ore pe noapte, liceenii de azi de ce nu pot dormi tot 4, ca sa stea 20 de ore pe internet? Ma bucur mult ca il avem ministru pe domnul David! Daca introduce repede manualele digitale, elevii vor putea creste numarul de ore petrecute in online, mai un ochi in manual, alt shift, Tik Tok. Daca ii vad parintii cu telefonul si (prin absurd) ii intreaba ce fac, ei pot arata manualul, si apoi intra iar pe Tik Tok. Viitorul suna bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Absolvenții de liceu se vor putea înscrie din septembrie 2024 la prima serie de specializări de licență duală din cadrul a 5 universități din țară / Viitorii studenți vor putea primi, pe lângă bursele universitare, și burse de la companii – hotărâre de guvern

Elevii care au învățat la licee duale și nu numai vor putea studia la universități cu programe de licență duală începând cu anul școlar 2024-2025. Înființarea a 18 programe de…
Vezi articolul

Copiii mei, unii de 11 ani, clasa a V-a, nu citesc, nu calculează, scriu greu de mână. Ei sigur ar fi rămas repetenți în clasele 1-4, scrie Cristiana Ionescu, EDULIER

Una dintre reacțiile marcante la declarațiile ministrului Educației, despre repetenția de la clasa I, este cea a Cristianei Ionescu, fondatoarea Asociației EDULIER. Cristiana scrie, într-o postare pe contul său de…
Vezi articolul

VIDEO La întrebarea cheie despre legalitatea prelungirii cursurilor anului școlar, Ligia Deca nu a fost lăsată să răspundă de purtătorul de cuvânt al Guvernului: Haideți să avem răbdare până mâine dimineață

Ligia Deca, ministrul Educației, nu a fost lăsată să răspundă la întrebarea în ce condiții legale s-ar putea prelungi cursurile anului școlar. Deși jurnalista Diana Dumitrescu a adresat întrebarea Ligiei…
Vezi articolul

Guvernul amână până în 2025 prevederea legală prin care cadrele didactice și de cercetare din universități primesc două salarii în momentul pensionării – proiect de ordonanță

O prevedere din Legea învățământului superior, potrivit căreia profesorii și cercetătorii din universități urmau să primească două salarii în momentul pensionării, va fi aplicată din anul universitar 2025-2026, așa cum…
Vezi articolul

VIDEO Protest pro-european și la Craiova, joi seară. Circa 300 de tineri și studenți resping decizia de renumărare a voturilor de la alegeri: „Vrem educare, nu renumărare” / „Votați, votați, dar vă informați”

Circa 300 de tineri au ieșit în stradă joi seară și au scandat pe scările Universității Craiova, nemulțumiți de faptul că un candidat pro-rus cu discurs neolegionar, Călin Georgescu, a…
Vezi articolul

Seria de „anomalii care ne duc într-o situație problematică din punct de vedere financiar” prezentată de ministrul Daniel David: Deși numărul elevilor a scăzut, numărul normelor didactice a crescut, fragmentarea claselor prin micșorarea numărului de elevi, degrevările de normă, plata cu ora, bursele

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus că a identificat câteva anomalii care „ne duc într-o situație problematică din punct de vedere financiar”. Una dintre ele, faptul că numărul…
Vezi articolul