Asociația Elevilor din Constanța: Proiectul de lege pe care Guvernul își angajează răspunderea nu rezolvă problema transportului elevilor

[jp_post_view]
Foto: Pexels.com
Asociația Elevilor din Constanța (AEC) „se declară profund dezamăgită de măsurile pe care Guvernul României a decis să își angajeze răspunderea. Acestea nu rezolvă problema transportului elevilor, ci o amână cu încă un an. Totodată, decontarea navetei elevilor este în continuare blocată”, susține organizația, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

„Miercuri a fost publicată pe site-urile celor două camere ale Parlamentului proiectul de lege pe care Guvernul României își propune să își angajeze răspunderea. Scopul acestui proiect este inversarea fiecărei prevederi a OUG nr. 51/2019, care a eliminat transportul județean din sfera serviciilor publice. Totuși, conform proiectului în forma actuală, transportul județean va reveni în sfera serviciilor publice peste un an, în acest moment el fiind desfășurat în continuare în regim comercial”, atrag atenția elevii.

AEC precizează că „consiliile județene au obligația de a demara procedura de încheiere a contractelor de servicii publice cu operatorii de transport până la 31 decembrie 2020. Între timp, licențele operatorilor sunt prelungite, astfel fiind amânată pentru încă un an rezolvarea problemei transportului elevilor și al categoriilor dezavantajate, neexistând posibilitatea de a impune firmelor de transport obligația de a da reduceri sau de a practica toate traseele dintr-un județ”.

Asociația Elevilor din Constanța anunță că le-a propus reprezentanților Guvernului o soluție „care ar rezolva problema”: „Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 prevede, la art. 5, alin. (5), posibilitatea autorităților competente de a lua măsuri de urgență în ceea ce privește transportul. Printre acestea se regăsește atribuirea de urgență a contractelor de servicii publice. Astfel, prin acest lucru, consiliile județene ar putea acorda reduceri și asigura transportul pe toate rutele inclusiv în anul în care se pregătește atribuirea normală.”

AEC a solicitat reprezentanților Guvernului să ia măsuri suplimentare privind transportul școlar al elevilor, problema acestuia fiind departe de rezolvare. Printre măsurile solicitate se află modificarea Legii educației naționale în sensul eliminării tarifelor maximale pe care transportatorii sunt obligați în mod nelegal să le respecte pentru abonamentele elevilor. Pentru aceasta ar trebui abrogate alin. (3^2) – (3^4) de la art. 84 din Legea educației și Hotărârea de Guvern nr. 863/2016, ce nu permite școlilor să deconteze abonamentele elevilor decât în limita a 174 lei pentru 50 km, în condițiile în care prețurile reale pot ajunge și la 400 lei pentru această distanță”, se mai arată în comunicatul remis Edupedu.ro.

„În ceea ce privește acordarea reducerilor pentru elevi la transportul județean, Legea educației se contrazice. Art. 84, alin. (1) și (2) sugerează că elevii ar trebui să își achiziționeze abonamentele la preț deja redus, transportatorii fiind retribuiți. Pe de altă parte, art. 105, alin. (2), lit. e), sugerează că elevii ar trebui să își cumpere abonamentele integral, iar ulterior să le deconteze la unitățile de învățământ, din bugetul local. Și HG nr. 309/1996 prevede aceeași metodă pentru acordarea reducerilor elevilor. Spre exemplu, dacă ea s-ar aplica, un elev care circulă cu transportul local în comun în Municipiul București nu și-ar putea cumpăra abonament gratuit, ci ar trebui să plătească prețul integral, urmând ca școala să îi deconteze abonamentul. În acest sens, solicităm Guvernului să adauge în proiectul de angajare a răspunderii corectarea acestor prevederi contradictorii, astfel încât transportul elevilor să fie deblocat în mod real, nu doar la nivel declarativ„, spune AEC.

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sprijin guvernamental fără egal pentru educație în Norvegia. Guvernul susține cu aproximativ 250 de milioane de euro doar în 2025 o strategie pentru formarea continuă a tuturor profesorilor din sistemul preșcolar și școlar

Guvernul norvegian a adoptat, recent, o strategie pentru educația și formarea continuă a tuturor cadrelor didactice din sistemul preșcolar și școlar, potrivit unei prezentări făcute pe platforma europeană Eurydice. Pentru…
Vezi articolul

Limitarea numărului de mandate pentru persoanele din conducerea universităților, altele decât rectorii – eliminată printr-un amendament la proiectul legii învățământului superior

Un mecanism prin care universitățile urmau să aplice, prin carta universitară, limitări pentru mandatele persoanelor din structurile lor de conducere, altele decât rectorii, a fost eliminat, în baza unui amendament…
Vezi articolul

Trei inițiative pentru crearea diplomei europene, anunțate de Comisie: un proiect de diplomă și două seturi recomandări privind sprijinirea învățământului superior în UE

Trei inițiative de cooperare transnațională între universități au fost anunțate, săptămâna aceasta, de Comisia Europeană, în vederea atingerii obiectivului de creare a unei diplome europene. Potrivit Comisiei, cele trei inițiative…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu ignoră petiția semnată de 28.000 de persoane pentru demiterea sa și retragerea proiectelor de legi ale educației: „Au fost teme care au adunat multe sute de mii de semnături (…) noi ne ocupăm cu reforma în educație”

Ministrul Educației a bagatelizat cele 28.000 de semnături adunate în weekend de petiția care cere demiterea sa din fruntea ministerului și retragerea proiectelor de legi ale Educației. Cîmpeanu a declarat…
Vezi articolul

DOCUMENT Calendar Evaluare Națională 2025. Probele încep pe 23 iunie, cu o zi liberă după fiecare examen. Rezultatele inițiale apar pe 3 iulie și elevii au timp trei zile să vadă lucrările, până să decidă dacă depun contestații

Evaluarea Națională 2025 are loc în perioada 23-27 iunie, potrivit calendarului avizat joi de Ministerul Educației în ședința Comisiei pentru Dialog Social (CDS). Proba la Limba română se va desfășura…
Vezi articolul