Aviz negativ al Consiliului Economic și Social pentru legea Bolojan cu măsuri fiscale: Modificarea modului de calculare a burselor studenților ar duce automat la scăderea numărului de beneficiari, oricum nu acopereau cheltuielile lor / Ansamblul de propuneri este dezechilibrat din punct de vedere social

[jp_post_view]
Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com
Consiliul Economic și Social a avizat vineri, negativ, proiectul Ministerului de Finanțe pus în dezbatere publică ce conține măsuri fiscale și pe care Guvernul urmează să-și asume răspunderea săptămâna viitoare, transmite Agerpres. „Având în vedere complexitatea proiectului de act normativ, este necesară o analiză detaliată și riguroasă, ceea ce este imposibil de realizat în termenul insuficient pus la dispoziție în vederea avizării acestuia”, precizează avizul care este unul consultativ.

Consiliul Economic și Social a avizat vineri, negativ, proiectul prin care Guvernul vrea să adopte măsuri fiscale care să reducă deficitul bugetar. Avizul este unul consultativ.

„Măsurile fiscal-bugetare propuse recent conduc la scăderea puterii de cumpărare a tuturor cetățenilor și afectează stabilitatea sau predictibilitatea în societate, generând un impact social și economic negativ asupra întregii societăți, care va resimți efecte similare perioadei anilor 2010, arată Consiliul Economic și Social.

În document se specifică faptul că impactul bugetar al sumelor alocate de la bugetul de stat pentru cheltuielile destinate subventionarii transportului feroviar pentru studenti în anul 2024 reprezenta doar 0,027% din valoarea totală a bugetului general consolidat si 0,01% din PIB: „Susținem faptul că extinderea acestei derogări şi pentru anul 2026 doar va continua să limiteze si mai tare mobilitatea studentilor pentru a beneficia de oportunități de învățare non-formală si, implicit, de dezvoltare personală si profesională, fără a aduce vreun beneficiu real în ceea ce priveste reducerea cheltuielilor statului„.

De asemenea, că „având în vedere complexitatea proiectului de act normativ, este necesară o analiză detaliată și riguroasă, ceea ce este imposibil de realizat în termenul insuficient pus la dispoziție în vederea avizării acestuia”.

Mențiunile CES cu privire la măsurile anunțate în Educație în pachetul fiscal

  • Cu privire la Art. XXXV, care prevede derogarea pentru anul 2026 de la normativele
    art. 128 alin. (3) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările si
    completările ulterioare, având în vedere faptul că dreptul studentilor de a circula cu
    transportul feroviar cu reducere de 90% pe toate rutele a fost deja limitat în anul 2025
    fără nicio justificare, în contextul în care impactul bugetar al sumelor alocate de la
    bugetul de stat pentru cheltuielile destinate subventionarii transportului feroviar
    pentru studenti în anul 2024 reprezenta doar 0,027% din valoarea totală a bugetului
    general consolidat si 0,01% din PIB, susținem faptul că extinderea acestei derogări
    şi pentru anul 2026 doar va continua să limiteze si mai tare mobilitatea studentilor
    pentru a beneficia de oportunități de învățare non-formală si, implicit, de dezvoltare personală si profesională, fără a aduce vreun beneficiu real în ceea ce priveste reducerea cheltuielilor statului;
  • În ceea ce priveste Art. LX, care prevede derogarea până la începutul anului
    universitar 2028-2029 de la prevederile art. 149 alin. (21) si (22) din Legea
    învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare,
    modificarea modului de calculare a fondului de burse prin raportare la valoarea netă a salariului minim pe economie, nu la valoarea brută a acestuia, după cum prevede în prezent art. 149 alin. (21) din legea mentionata mai sus, ar duce la diminuarea cu 40% a fondului de burse si protecție socială si automat la scăderea numărului de studenti beneficiari ai acestei facilități, în contextul în care nici măcar în momentul de față cuantumul bursei nu este suficient pentru a acoperii toate cheltuielile de trai ale unui student. Reamintim pe această cale faptul că o astfel de măsură accentuează inechitățile existente în sistemul de învăţământ superior, limitând și mai mult accesul.
  • Raportat la derogarea, până în anul universitar 2028-2029, de la prevederile art. 149
    alin. (22) din aceeasi lege, care reglementează în momentul de fatd acordarea costului
    standard pe toată perioada anului, respectiv pe 12 luni, menționăm faptul că
    acordarea subventiilor doar pe perioada desfăşurării activitatilor didactice atrage în
    consecinta neacordarea de burse pe perioada vacantelor pentru studenti sau o scădere şi mai drastică a numărului de burse, fapt ce ar reduce şi mai tare posibilitatea studentilor de a beneficia de acest mecanism de sprijin;

Potrivit documentului citat, „ansamblul măsurilor propuse este dezechilibrat din punct de vedere social, lipsit de un mecanism de compensare pentru categoriile vulnerabile și construit pe o logică fiscală regresivă”.

„Proiectul nu respectă principiile echității și progresivității în materie de politici publice, transferând presiunea fiscală către populația cu venituri mici și medii. Măsurile propuse sunt susceptibile să adâncească inegalitățile sociale, să afecteze accesul la bunuri esențiale și să reducă capacitatea de subzistență a gospodăriilor vulnerabile. De asemenea, ele pot avea un efect de destabilizare socială și de alimentare a tensiunilor sociale și politice într-un context marcat deja de polarizare și neîncredere instituțională”, se mai arată în avizul CES.

„Măsura creșterii cotei de TVA de la 9% la 11% pentru mai multe categorii de produse esențiale va avea efect inflaționist asupra cheltuielilor gospodăriilor și va afecta accesul la bunuri esențiale mai ales în cazul categoriilor sociale vulnerabile, susține CES. De asemenea, măsura contravine recomandărilor europene privind protejarea categoriilor vulnerabile în perioade de ajustări fiscale.

În ceea ce privește creșterea TVA pentru produse culturale, măsura afectează accesul la cultură, educație și informare, în special pentru tineri și pentru persoanele din comunități cu resurse limitate, într-un context în care nivelul de educație civică și alfabetizare funcțională este deja problematic”, mai scrie în document.

„Proiectul de lege, în forma actuală, nu este fundamentat pe o analiză solidă a impactului social agregat, nu conține măsuri de protecție compensatorie și nu respectă principiile constituționale privind echitatea fiscală și solidaritatea socială. Se impune demararea unei reforme fiscale echilibrate, care să conțină măsuri de protecție reală a cetățenilor vulnerabili. Fără astfel de corecturi, riscăm nu doar o degradare a condițiilor de trai, ci și o explozie de neîncredere instituțională și radicalizare socială, cu consecințe directe asupra democrației și stabilității în societate„, precizează Consiliul Economic și Social.

DESCARCĂ AVIZUL Consilului Economic Social

Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Măsurile Guvernului Bolojan legate de burse pentru studenți și facilitățile pentru transport – condamnate „ferm” de Alianța organizațiilor studențești: decizii „profund injuste și fără temei”
Daniel David: Eu am garantat că în situație de criză pot asigura salariile. Veniturile se modifică / Este anormal ca o oră pe care o faci la plata cu ora să fie mai scumpă decât norma

1 comment
  1. Grozava logica: din moment ce nu le acopereau cheltuielile, hai sa le taiem. Caci, in logica lor, erau inutile…

    Pai, dupa aceeasi logica, daca un angajat primeste minim pe economie, insuficient pentru un trai decent, nu ar fi mai bine sa nu mai primeasca niciun salariu? Deoarece, oricum, nu-i ajunge?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Toți elevii și toți profesorii din școlile cu secții de votare fac cursuri exclusiv online, de azi până marți. Părinții nu pot cere libere plătite de la serviciu, pe baza OUG 147, ca să stea cu copiii în aceste 3 zile

De vineri, 25 septembrie 2020 și până marți 29 septembrie 2020, inclusiv, cursurile din toate școlile care au secții de votare în incintă se organizează online, potrivit unui ordin de…
Vezi articolul