ANALIZĂ BAC 2019, Limba română. Un elev care răspunde corect la primul subiect poate lua nota 6, fără să fi citit vreo carte

[jp_post_view]
analiză bac
Foto: Pixabay.com
Un elev care citeşte cu atenţie textul de la Subiectul I, răspunde corect la întrebările de la punctul A şi redactează textul argumentativ de la punctul B. poate lua nota 6, notează profesoara de Limba și Literatura Română Irina Țoțan, de la Liceul “Simion Stolnicu“ din Comarnic, județul Prahova, într-o analiză făcută pentru Edupedu.ro pe modelele de subiecte de la Bacalaureat 2019, precum și pe subiectele date la Bacalaureat 2018.

Schimbarea punctajului pe noile modele pentru Subiectul I de la 40 de puncte la 50 de puncte este datorată celor 10 puncte care se acordau iniţial redactării întregii lucrări. Astfel, itemii de la punctul A. valorează 6 puncte, iar împreună însumează 30 de puncte, cât eseul de la Subiectul al III-lea, un motiv în plus pentru a acorda interes rezolvării acestora, dar și o cauză a dezinteresului elevilor pentru partea de literatură. Practic, un elev care răspunde corect la întrebările de la punctul A şi redactează textul argumentativ de la punctul B., poate lua nota 6“, scrie profesoara Irina Țoțan. Asta îi garantează elevului o notă de trecere la proba respectivă, chiar dacă nu a rezolvat nicio cerință de literatură.

Analiză BAC

“Subiectul al II-lea este punctat doar cu 10 puncte, deşi presupune dovedirea unor reale cunoştinţe de analiză şi interpretare a unui text literar. Formularea cerinţei şi punctajul care poate părea de ignorat duc la tratarea superficială a acestui subiect. Elevii trebuie să comenteze fragmentul în ansamblul lui, evidenţiind anumite particularităţi, dar limita minimă de 50 de cuvinte îi face pe aceştia să se rezume la o idee-două, neîncadrându-se în barem, de aceea şi la acest subiect se pierd puncte importante. În plus, textul literar la prima vedere, mai ales cel poetic, presupune asimilarea unor competenţe de analiză, un limbaj literar, abilităţi de argumentare. Se doreşte însuşirea unor trăsături ale curentelor literare, cunoaşterea valorilor artistice ale timpurilor verbale, noţiuni mai greu de recunoscut pentru majoritatea elevilor.

de ce sunt diferențe mari la notele după contestații

Diferenţele de notare dintre nota iniţială şi cea de la contestaţii pot fi cauzate de subiectivitatea evaluării, de o eroare de transcriere a notelor, de limitele baremului , de viziunea corectorilor asupra literaturii. Atât timp cât nu există o analiză literară unică asupra textelor literare, consider că trebuie apreciată încercarea elevilor de a interpreta o creaţie, având în vedere că unii dintre ei sunt absolvenți de profil real sau tehnologic şi au avut alocate mai puţine ore în curriculă. În egală măsură, toți trebuie să dovedească un mimimum de cunoştinţe, un interes real faţă de literatură.

Avantaje și dezavantaje ale schimbării grilei de notare

Avantajele schimbării structurii subiectelor în urmă cu doi ani pentru elevi ar fi:

  • Diminuarea memorării unor analize literare şi a clişeelor în exprimare;
  • Reducerea limitei minime la anumite cerinţe;
  • Posibilitatea promovării examenului cu nota 7 dacă se rezolvă corect Subiectul I şi II;
  • Raportarea unor răspunsuri la experienţele proprii de viaţă şi la un text dat;
  • Aplicarea unor noţiuni teoretice .

Analiză BAC – Dezavantajele schimbarii:

  • Reducerea ponderii textului literar;
  • Schematismul unor răspunsuri şi atenţia acordată de către elevi atingerii numărului minim de cuvinte, în defavoarea susţinerii logice a ideilor;
  • Nediferenţierea, în ansamblul, a subiectelor, pe profiluri, potrivit numărului de ore din curriculă;
  • Eliminarea unor cerinţe ce vizau şi cunoştinţe de limbă, de comunicare reală;
  • Renunţarea la exprimarea unui punct de vedere personal asupra uei opere literare;
  • Egalizarea ca punctaj între punctul A de la Subiectul I care presupune scrierea unor enunţuri de mici dimensiuni cu Subientul III, eseul pe o problemă de literatură, de minimum 400 de cuvinte;
  • Dezechilibrul între genurile literare pentru unele variante de subiecte.“

Citește și:


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Orice trecere forțată în concediu a profesorilor este ilegală – document FSLI: Unele școli obligă personalul didactic de predare să intre în concediu de odihnă, în baza Ordinului 5.490

Orice trecere forțată în concediu a cadrelor didactice este ilegală, susține Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, FSLI, într-un document trimis filialelor organizației. Reprezentanții profesorilor susțin că profesorii pot fi în…
Vezi articolul

Promisiuni în programul de guvernare: Investiții în programe de after school – școala de la 8 la 17 – muzee și centre de știință, grădinițe și laboratoare, introduse în Planul Național de Redresare și Reziliență care va aloca 6% din bani pentru Educație

PNRR a fost rescris pentru domeniul Educație, potrivit noilor detalii apărute în programul de guvernare al guvernului Cîțu. Au fost introduse în planul de 34,4 miliarde de euro măsuri ca…
Vezi articolul

Un elev de clasa a III-a din județul Dâmbovița, mutat la trei școli pe motiv că ar fi agresiv, învață singur în actuala școală / Părinții elevilor protestează și refuză să își aducă la școală copiii de câteva zile

Cazul unui elev de clasa a III-a din județul Dâmbovița, acuzat că ar avea un comportament agresiv față de colegi dar și față de profesori, mutat la a treia școală,…
Vezi articolul

Titularizare 2023. Sunt motive să fie scoase de 4-5 ori mai multe posturi decât anul acesta, spune ministrul Educației / Pentru aceia care se tem că vor rămâne fără ore, vă anunț că lucrurile stau exact invers – Sorin Cîmpeanu

„Sunt multe motive pentru ca, încă de anul viitor, la titularizare să fie scos un număr de posturi, apreciez, de 4-5 ori mai mare decât anul acesta”, a declarat ministrul…
Vezi articolul