BAC 2025. Profesoara Florina Rogalski: Subiectul al III-lea, chiar dacă este la alegere, are un grad de dificultate mare, prin complexitatea autorilor. Candidații trebuie să pună în dinamică relaţia dintre două personaje, e mai greu decât să caracterizezi un sigur personaj

24.310 vizualizări
Foto: Florina Rogalski – captură TVR+
Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a declarat, referitor la proba de Limba română din cadrul examenului național de bacalaureat 2025, că „subiectul al III-lea, chiar dacă este la alegere, are un grad de dificultate mare, prin complexitatea autorilor”. „Ei trebuie să evidenţieze modalităţile de caracterizare, să aleagă două personaje, fie în basm, fie în nuvelă, fie în roman (…)”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru observatornews.ro.

„Subiectul al III-lea, chiar dacă este la alegere, are un grad de dificultate mare, prin complexitatea autorilor. Ei trebuie să evidenţieze modalităţile de caracterizare, să aleagă două personaje, fie în basm, fie în nuvelă, fie în roman, şi să pună în dinamică relaţia dintre două personaje, e mai greu decât să caracterizezi un sigur personaj” a spus Florina Rogalski.

Probele scrise ale examenului de Bacalaureat 2025 au început marți, 10 iunie, cu testarea la Limba și literatura română.

Varianta extrasă pentru proba scrisă de Limba și literatura română a fost cea cu numărul 7. Au fost 98.542 de candidați prezenți dintr-un total de 99.823 înscriși la această probă, potrivit Ministerului Educației și Cercetării.

Amintim că subiectele de Bacalaureat 2025 la Limba și literatura română au fost scurse dintr-un centru de examen din județul Cluj, potrivit unei fotografii postate pe rețelele sociale. Candidatul care a fotografiat subiectele la proba de limba română de BAC 2025 a avut asupra lui o cameră video amplasată într-un instrument de scris, precizează Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Cluj, într-un răspuns la solicitarea Edupedu.ro. Acesta a fost eliminat, potrivit inspectoratului școlar.

Emil Munteanu, profesor la Colegiul Național din Iași, a spus, pentru ziaruldeiasi.ro, referitor la subiectele date la proba de Limba și literatura română din cadrul examenului național de Bacalaureat 2025, că „poate elevii nu se așteptau la «Moara cu noroc», pentru că era un subiect care s-a tot dat”. Acesta a afirmat că „celelalte două subiecte au fost simple, chiar banale”. Probele scrise ale examenului de Bacalaureat 2025 au început marți, 10 iunie, cu testarea la Limba și literatura română.

Profesoara Adelina Beldugan a oferit sugestii de rezolvare, pentru publicul Edupedu.ro, a subiectului primit la prima probă scrisă obligatorie, de marți, 10 iunie.

„Sunt de părere că subiectul al treilea i-a scos puțin din zona de confort pe mulți elevi. De regulă, conform subiectelor din anii trecuți, cei de la profilul real primeau un eseu în care să prezinte particularitățile de construcție a unui text narativ/ dramatic, iar cei de la filologie pe cele ale unui personaj”, apreciază profesoara Adelina Beldugan pentru Edupedu.ro.

Textul suport pentru subiectul I este din Grigore Băjenaru, Părintele „Geticei”. La subiectul I B, candidații au avut de argumentat dacă înfățișarea unei persoane poate influența sau nu succesul acesteia, raportându-se atât la informațiile din textul Părintele „Geticei” de Grigore Băjenaru, cât și la experiența personală sau culturală.

La subiectul al II-lea, absolvenții de liceu au avut de prezentat, în minimum 50 de cuvinte, rolul notațiilor autorului dintr-un fragment dat.

Pentru candidații de la umani, la subiectul al III-lea, cerința primită a fost să redacteze un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte relația dintre două personaje într-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă sau lui Ioan Slavici.

În schimb, candidații de la real și tehnologic au avut de făcut un eseu de cel puțin 400 de cuvinte în care să prezinte particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat din operele lui Ioan Slavici sau Ion Creangă. Asta înseamnă, concret, caracterizarea unui personaj din basmul cult „Povestea lui Harap Alb” sau nuvela „Moara cu noroc”.

Subiectele pentru candidații de la uman

Subiectele pentru candidații de la real și tehnologic

Citește și:
BAC 2025. Mă așteptam la poezie, spune un absolvent de liceu despre proba la Limba română: Nu mă așteptam absolut deloc să se dea „Moara cu noroc” / Textul de la subiectul I a fost destul de accesibil
BAC 2025. Profesorul Emil Munteanu: Poate elevii nu se așteptau la «Moara cu noroc», pentru că era un subiect care s-a tot dat. Celelalte două subiecte au fost simple, chiar banale
Prezența în prima zi de Bac 2025: 98.540 de candidați au fost la proba scrisă de Limba și literatura română, 1.256 de candidați au lipsit, iar 25 au fost eliminați pentru că au încercat să copieze, anunță Ministerul Educației și Cercetării
Rezolvare Bacalaureat 2025 Limba și literatura română. Profesoara Adelina Beldugan: Subiectul al treilea i-a scos puțin din zona de confort pe mulți elevi. Un tânăr care s-a pregătit va face față cu brio acestei schimbări
VIDEO „A fost ușor” – Liceeni din Alba, despre subiectele la Limba Română Bac 2025

1 comment
  1. Nu trebuie să evidențieze modalitățile de caracterizare (se puteau alege oricare alte două elemente ale textului narativ). Dar, da, sunt de acord că subiectele au fost dificile ÎN CONTEXTUL ACTUAL, din două motive.
    1. Elevii nici nu au avut timp să-și tragă sufletul după festivitățile de încheiere a anului școlar la clasa a XII-a, că au intrat în examen. 3 zile? Serios?
    2. Subiectul referitor la construcția personajului/relația între cele 2 personaje (ancorat în materia clasei a X-a) a fost cinic. Le puteau da să aleagă între un scriitor clasic și unul interbelic/postbelic (studiat în clasa a XII-a).
    În plus: greșeli în barem: prepoziția „pentru” însoțește, mai degrabă, un circumstanțial de scop (or, un motiv indică o cauză). La textul argumentativ, se insinuează varianta: „Cred că…NU influențează…”. Dacă un elev formulează o opinie, fără a utiliza conectorul, ar trebui depunctat la „utilizarea adecvată a conectorilor”. Așa… îl vor depuncta dublu: și pentru formularea opiniei, și pentru că nu a utilizat conectorul respectiv. De text, nici nu mai vorbim… același stil: prăfuit, fărăr nicio relevanță pentru un absolvent al zilelor noastre.
    Și-au bătut joc de copii de la A la Z. Punct.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Op Ed / Profesoara Iuliana Șerban: Priorități de fațadă. Nu va mai lua nimeni ore suplimentare în condițiile prăbușirii costului la plata cu ora. Creșterea normei didactice va duce la oboseală și demotivare. În acest moment, sistemul de educație este în comă

Nici nu mai țin minte de cât de (oricum foarte) mulți ani, diversele guverne care se tot perindă declară cu emfază cum educația e pentru ele o prioritate. Și, fiind…
Vezi articolul

Elevii de 13 ani, cercetați pentru ultraj după ce au agresat batjocoritor o profesoară în timpul orei, vor rămâne repetenți, după ce le-a fost scăzută nota la purtare. Inspectoratul Școlar: Toți elevii din clasă au primit observație scrisă

Elevii de 13 ani care au batjocorit o profesoară în timpul orei de curs, la şcoala gimnazială din Pietriceaua, s-au ales cu nota scăzută la purtare cu şase puncte şi…
Vezi articolul