BREAKING Planurile-cadru pentru liceu au fost aprobate de ministrul Daniel David: Este primul pas în reforma pe care trebuie să o facem de acum încolo – lucrul la programe, manuale, trainingul profesorilor / Pariul meu: peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la liceu și o participare mai mare la Bacalaureat

14.994 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Ministrul Educației și Cercetării Daniel David a semnat ordinul de ministru pentru aprobarea planurilor-cadru de liceu. Este „primul pas într-o reformă mult mai importantă pe care trebuie să o facem de acum încolo, și anume lucrul la programe, (…) manualele pe baza noilor programe și apoi training-ul profesorilor, pentru ca din 2026 să avem o nouă generație care intră într-o nouă logică curriculară”, a declarat pentru Edupedu.ro ministrul Daniel David.

„Pariul meu este – știu că risc aici – dar dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la nivel de liceu, inclusiv o participare mai mare la Bacalaureat. Cam acesta, sincer spus, sunt așteptările mele”, a precizat oficialul, pentru Edupedu.ro.

Aceasta este prima modificare structurală a curriculumului de liceu din ultimii 20 de ani și decizia care poate pune capăt desincronizării existente de 4 ani între curriculumul de liceu și cel de gimnaziu, care fusese reformat în 2016. Aprobarea planurilor-cadru de liceu (adică lista de materii pe care liceenii le vor studia și numărul de ore alocat pe săptămână fiecărei materii) are loc după o ședință de avizare cu sindicatele și reprezentanții părinților și ai elevilor. Edupedu.ro a publicat vineri informația că fusese convocată comisia pentru validarea planurilor-cadru.

Ordinul de ministru care aprobă planurile-cadru a fost trimis spre publicare în Monitorul Oficial, potrivit ministrului.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat pentru Edupedu.ro următoarele:

„A fost un proces lung. Am început cu o variantă pe care am pus-o în dezbatere publică de la sfârșitul lunii ianuarie. Am primit o mulțime de feedback-uri și o mulțime de sugestii pe care, cât am putut, le-am integrat și, în final, am încercat să țin un echilibru între sugestiile primite. Cele trei lucruri cheie care sunt reflectate de aceste planuri-cadru standard se referă la faptul că:

1.⁠ ⁠Profilul, specializarea sunt mai bine reliefate, în comparație cu variantele pe care le avem acum și cu cele care au fost puse în dezbateri în luna ianuarie,

2.⁠ ⁠este un element de descentralizare care este mai puternic decât ce am avut sau ce avem în acest moment la nivelul planurilor-cadru,

3.⁠ ⁠m-aș bucura ca oamenii să înțeleagă că nu sunt ore tăiate, ci sunt ore descentralizate, la nivelul profilului teoretic, ore descentralizate care pot fi incluse în funcție de opțiunea școlii și opțiunea elevilor

4.⁠ ⁠este doar primul pas într-o reformă mult mai importantă pe care trebuie să o facem de acum încolo, și anume lucrul la programe, unde vreau să lucreze atât oameni din preuniversitar, cât și oameni din universitar și din Academia Română, ca să facem o legătură mai puternică între conținuturile de la liceu cu cele care o să fie la nivel de facultate. Și unde vreau ca 25% din timp să fie alocat unor activități importante legate de conținut, și anume partea de consolidare, partea remedială și partea de utilizare în viața de zi cu zi.

Urmează manualele pe baza noilor programe și apoi training-ul profesorilor, pentru ca din 2026 să avem o nouă generație care intră într-o nouă logică curriculară.

Pariul meu este – știu că risc aici – dar dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la nivel de liceu, inclusiv o participare mai mare la Bacalaureat. Cam acesta, sincer spus, sunt așteptările mele.

În zona tehnologică am pornit un pic invers, am pornit de la nevoile care există pe piață pentru a oferi diverse calificări de nivel 3 și 4 și accentul a fost pus și pe solicitările mediului socio-economic.

Celor care aveau alte așteptări le spun că le înțeleg. Din păcate, nu pot satisface toate cerințele. Unii, de exemplu, mi-au cerut mai multă descentralizare, efectiv, chiar alaltăieri. Alții mi-au spus că e prea multă descentralizare. Ce le spun oamenilor care nu se regăsesc pe deplin în planurile-cadru standard este că îi încurajez să se implice și să sugereze la nivelul unităților școlare să utilizeze planurile pe care le vom pilota, care pot fi personalizate în condițiile pe care le-am descris acolo, nu oricum”.

Planurile-cadru pentru liceu aprobate de ministrul Daniel David pot fi descărcate de aici:

Articol în curs de actualizare


9 comments
  1. La tehnologic sunt specializări care nu au inserție socio-profesională mai deloc, intrucât s-au desființat uzine, întreprinderi, instituții, gen uzina de textile, feronerie, combinate de prelucrarea lemnului etc și în consecință, specialiștii maiștri și ingineri, titulari din anii 90 sunt la vârsta pensionării, sau peste 65 și STAU (why not?) fiindcă se aprobă clase, fără acoperire pe piața muncii, unde intra fără probleme, elevii cu medii sub 5, pentru care s-ar justifica învățământ profesional, dar, dat fiind că sunt un înscriși la liceu, li se oferă fără niciun efort „merite”. Nici nu-și pun problema parinții să-i înscrie la școala profesională, care, nu e un capăt de drum fiindcă pot da diferente pentru a merge la liceu, după. De asemenea, până acum vreo 10 ani bursa tehnologica era strict pentru învățământ profesional. Consider că ar trebui regândită acordarea atâtor facilități bănești, pentru nimic. Un elev de la tehnologic primește cu tot gratuități la transport, masa gratis și burse, vreo 1000 lei lunar fără să facă nimic, doar sa STEA in banca. Ei apar înscriși de calculator, fără să aibă vreo părere sau interes pentru calificare. Ca să fie în mod real TEHNICIAN (nivel 4), pe tehnologiile actuale digitalizate, în niciun caz nu poate, pe programele și manualele din anii 90, reeditate după cele din 75. Si firmele nu au nevoie de teorii ci de muncitori. Aici cred că ar trebui implicate/cointeresate firmele care au specialiști formați pe tehnologie, utilaje moderne, care sa nu fie hărțuiți cu module pedagogice, etape de mobilitate etc. O confirmare de la conducerea școlii și atât. Statut de profesor atașat, nicio titularizare, că nu mai vine nimeni, așa. Salarii plătite aiurea la oameni de 70 ani formați înainte de 85.

    1. Ai o logică de te doare capul. Să se desființeze liceele tehnologice că nu mai avem industrie și elevii nu se angajează după absolvire, și să-i trimitem la școlile profesionale că…

      Păi dacă n-ai industrie, ce faci cu profesionala aia?! UNDE se angajează? Ca să nu mai vorbim că dacă nu fac practică la tehnologic, unde sunt câteva săptămâni pe an, vor face la profesională, unde sunt câteva luni, DOAR la agenți economici care să vrea să și angajeze din ei după absolvire?

      UNDE-s agenții ăia, pe Lună? CINE angajează? Cu cine să semnezi contracte?

      Ministerul se face că plouă, clase normale de teoretic nu se înființează în rural nici dacă ai copii buni, ei trebuie să meargă la grămadă la tehnologic alături de cei cu media 3 la EN, că n-au bani de oraș. Și după aia, la facultate… doar cine are bani (și n-au mulți). Restul la muncă în străinătate, că în România, ori la negru, ori deloc.

      Dar învățământul e obligatoriu.

      Le urez să închidă toate liceele tehnologice din țară, și să vedem atunci abandon școlar masiv. Dacă acum e mai specific condițiilor socio-economice locale și etniei, când nu vor mai exista licee în rural, cu toate problemele lor, nu veți mai avea elevi cu mai mult de 8 clase nicăieri în zonele sărace. Și sunt multe zone sărace.

  2. O să vedeți ce haos o să iasă cu noile planuri-cadru la liceele tehnologice. Clasele de profesională se transformă în liceu, iar elevii care abia reușesc să citească vor fi obligați să dea Bacul. Serios acum, cum să-i trimiți la un examen național fără să le dai șanse reale să se pregătească?

    Orele de română și matematică scad de la 3 la 2 pe săptămână – adică fix materiile esențiale pentru Bac. Geografia, de la 2 ore la una singură. În plus, din 36 de săptămâni de școală, doar 26 vor fi efectiv de învățare, restul sunt de practică „comasată” – adică muncă în folosul firmelor, nu educație.

    Iar din cele 5 zile de școală, 2 vor fi doar cu practică și module de specialitate, deci și mai puțin timp pentru pregătire teoretică. Și totuși, acești elevi trebuie să dea Bacul, ca și cum ar avea aceleași condiții ca cei de la teoretic. Nu li se oferă nici sprijin real, nici timp suficient, dar li se cere performanță. E o rețetă clară pentru eșec și abandon școlar.

    Nu așa se reformează educația. Așa doar ne batem joc de elevi.

    1. Se pierd ore dar nici ei nu erau de liceu!Chiar dacă e dureros sa recunosc ,nu se merita sa arunci banii pe educația unora care nici 5 nu au obținut la EN.La munca cu ei!

  3. Păi nu trebuia să fie în dezbatere până pe 26 iunie? Iarăși ne-a minți ministrul și a făcut o dezbatere de formă?

  4. Puteați, domnule ministru,sa nu introduceți sociologia la toate filierele, profiturile specializările, puteati sa nu faceți rocada intre economie și filosofie, ați fost călăul profesorilor de economie,pe ei i ați sacrificat.

    1. Dar economistii de ce nu sunt in firme, daca sunt asa buni? Ori au facut atata pedagogie la ASE ca ar fi fost pacat sa nu se facă profesori…Mai degraba n-au fost atat de buni in firme, și nici ca antreprenori și, cum scoala e locul tuturor posibilităților, hai sa predam niste educație antreprenorială într-a 10-a, înainte ca elevii sa aibă noțiunile teoretice elementare de economie pe care le vor invața intr-a 11-a, ca și cum pt a fi antreprenor n-ar trebui să știi pic de economie. D-l David nu e călăul nimănui, doar că e psiholog și expert în educație și încearcă să elimine niște erori grave care s-au tot perpetuat de dragul sistemului și al unor ,,economiști” bine înșurubați ca profesori, după ce n-au putut să valorifice in moduri mai specifice și mai profitabile ce au invățat la Stiințe economice. Cam ce pregătire didactică și pedagocică are un contabil?… Ferească Dumnezeu. A avut fiul meu o astfel de persoană la economie – le spunea direct că ea n-are niciun interes să-i invețe pe ei economie și că nu vine în clasă să-i învețe pe unii ca ei. Cat timp era in bune relații cu inspectorul…îsi permitea orice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Licitația de manuale pentru clasa a VIII-a

Elevii care intră în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a în septembrie nu vor avea manuale noi, ci vor învăța tot de pe cele aprobate în 2004, înainte să se fi născut / Profesorii lor vor avea „repere”, făcute de alți profesori în 10 zile, drept ghiduri de predare

În noul an școlar 2023-2024, în care cursurile încep pe 11 septembrie, conform calendarului aprobat de Ministerul Educației, elevii din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a nu vor…
Vezi articolul

Mihaela Bucşa, profesoară de Fizică, la Școala Sânpetru, Brașov: În toate discuțiile cu copiii, noi le-am spus așa – voi învățați, folosiți acest timp pe care îl câștigați în favoarea voastră, astfel încât rezultatul la evaluare, atunci când ea se va da, să fie unul favorabil vouă

„Suntem dispuși să facem grevă până când vom fi auziți, până când ceea ce cerem se va rezolva. În toate discuțiile cu copiii, am spus așa: voi învățați, folosiți acest…
Vezi articolul

OFICIAL Programa școlară „Istoria comunismului în România”: învățământul ideologizat, supravegherea populației, decretul antiavort, lipsa alimentelor și copiii instituționalizați forțat – printre teme / Profesorii pot organiza dezbateri

Programa școlară pentru disciplina obligatorie pentru clasa a XII-a și a XIII-a (seral) a fost publicată în Monitorul Oficial, joi, 19 decembrie. Aceasta conține competențele pe care un elev trebuie…
Vezi articolul