BREAKING Diferențierea universităților în 3 categorii, în funcție de misiunile pe care și le declară acestea, a fost publicată de Ministerul Educației și Cercetării / 32 de universități de educație și cercetare avansată, 45 – de educație și cercetare, doar 7 universități de educație

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com

Un număr de 32 de universități românești s-au declarat a fi universități de educație și cercetare avansată, 45 – de educație și cercetare, iar 7 – universități de educație, potrivit unei liste realizate de Ministerul Educației și Cercetării, publicate joi. Lista reprezintă misiunile autoasumate de fiecare instituție de învățământ superior, misiuni de care vor depinde evaluarea și modelul de finanțare în învățământul superior.

Aceste misiuni sunt declarate de universități în urma unui ordin emis la începutul acestui an, când ministrul Daniel David a anunțat o „mică reformă” în mediul universitar, ce includea această diferențiere între instituții. Diferențierea, introdusă inițial acum 14 ani, apoi abandonată, a fost cerută repetat, în ultimii ani, de către unele universități.

Din document:

Comparativ, într-o clasificare realizată acum 14 ani cu sprijinul Asociației Universităților Europene, deci nu pe baza misiunii declarate de instituțiile de învățământ superior, în grupa universităților de educație și cercetare avansată intrau doar 12 universități. În grupa universităților de educație și cercetare – 30 de universități, inclusiv mare parte dintre cele care se declară acum a fi de cercetare avansată.. Iar în grupa universităților de educație – 48 de universități, inclusiv toate universitățile particulare. – Detalii despre clasificarea din 2011, mai jos

Documentul publicat de MEC (în curs de actualizare):

Lista universităților după misiunea declarată

Universități de educație și cercetare avansată:

Universități de educație și cercetare:

Universități de educație:

Ministerul precizează în comunicatul de presă că „universitățile românești și-au stabilit misiunea academică, structurându-se astfel o arhitectură transparentă a mediului universitar din țară”. Instituția precizează că „tipul de misiune academică nu este un criteriu de clasificare pe bază de performanță sau de ierarhie, clasificarea/ierarhia pe bază de performanță putându-se stabili prin evaluări riguroase în cadrul fiecărei misiuni”.

Potrivit MEC, „în procesele de evaluare academică și de asigurare a calității se va ține cont de misiunea autoasumată de fiecare instituție de învățământ superior. Misiunea autoasumată acum nu reprezintă o confirmare a realizării acesteia, confirmarea realizându-se ulterior prin procese de evaluare academică și de asigurare a calității”.

Declarațiile ministrului David cu ocazia lansării acestei liste de misiuni:

„Prin acest demers, dublat de flexibilizarea organizării programelor academice într-o universitate prin eliminarea condiționărilor administrative între acestea (licență-master-doctorat-postdoctorat), încheiem cu adevărat implementarea modelului Bologna în sistemul de învățământ superior din România și intrăm într-o logică a normalității, în care chiar dacă toate universitățile sunt importante, asta nu înseamnă că toate trebuie să fie (sunt) la fel. Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite.

Demersurile cu caracter mai vocațional (inclusiv de creație artistică) trebuie să fie elemente fundamentale ale componentei educaționale, evaluate prin caracteristicile proprii.”

Informații de context:

Obligația universităților de a-și defini misiunea academică – educație, educație și cercetare, educație și cercetare avansată – a fost proiectată inițial în urmă cu 14 ani, pe vechea Lege a educației din 2011, însă inițiativa a fost abandonată rapid și nu a avut un impact de durată – detalii mai jos.

Ea a fost reluată de actualul ministru al Educației și Cercetării, Daniel David. El a anunțat-o încă de la începutul mandatului său. Într-un interviu acordat Edupedu.ro, el vorbea la o zi după învestirea în funcție despre o „mică reformă” ce urma să aibă „impact asupra indicatorilor de evaluare”.

Ulterior, el spunea, într-un alt interviu pentru Edupedu.ro, că această reformă „înseamnă o diferențiere explicită a misiunilor, de jos în sus”, în urma căreia „nu vei primi finanțare mai mare, ci așteptarea este să folosești finanțarea în concordanță cu misiunea pe care ți-ai asumat-o”.

Obligația ca fiecare universitate să-și stabilească, prin Carta Universitară, misiunea proprie în funcție de cele trei criterii – educație, educație și cercetare, educație și cercetare avansată – a fost introdusă oficial printr-un ordin adoptat la sfârșitul lunii ianuarie. Acesta stabilea „cadrul legal pentru ca sistemul de învățământ superior să adapteze permanent oferta educațională la cerințele pieței muncii, astfel încât rolul instituției de învățământ superior să fie unul integrat la nivel local, regional, național și internațional”.

Apoi, în raportul său „QX” de diagnostic în Educație și Cercetare, ministrul David a reluat obiectivele reformei, notând că această diferențiere a universităților va avea impact asupra evaluării și finanțării instituțiilor de învățământ superior: 

Iar documentul descrie și ce înseamnă fiecare tip de misiune:

Clasificarea universităților în funcție de misiunea lor, din 2011

Universitățile românești au fost împărțite după misiunea lor – atunci, sub forma unei clasificări în 3 categorii – în 2011, cu sprijinul Asociației Universităților Europene, impactul imediat anunțat atunci fiind cel al locurilor la master și doctorat alocate fiecăreia dintre ele, după cum relata atunci HotNews.ro (inclusiv cu lista completă a universităților clasificate).

În formula aceea:

Proiectul a fost însă îngropat și a rămas așa în pofida faptului că unele mari universități au revenit pe parcurs și au cerut din nou clasificarea din 2011 – vezi, între altele, apelul din 2018 al Consorțiului Universitaria, adresat ministerului condus atunci de Ecaterina Andronescu, privind reintroducerea sistemului de trei categorii de universități, sau apelul similar din 2021. După apelul din 2018, un proiect în acest sens al Ministerului Educației a fost contestat de două mari universități, Universitatea din București și Universitatea Babeș-Bolyai. – vezi detalii.

Același consorțiu – ce include Universitatea Babeș-Bolyai, unde. a fost rector ministrul Daniel David – a cerut anul acesta o finanțare diferențiată a universităților, în funcție de misiunile declarate și evaluarea lor.

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version