Sorin Cîmpeanu, despre deschiderea universităților după ridicarea stării de alertă: Solicitarea pentru a identifica soluția pentru o scurtă perioada de tranziție este pertinenta. Ministerul intenționează să transmită o notă pentru deblocarea situației în universități

[jp_post_view]
Foto: gov.ro

Ministrul Educației își nuanțează declarațiile cu privire la modul de funcționare al facultăților începând de mâine, când încetează starea de alertă instituită pe teritoriul României din cauza pandemiei COVID-19. „Solicitarea pentru a identifica soluția pentru o scurtă perioadă de tranziție [de la predarea online la cea face-to-face – N.Red.] este pertinentă„, a declarat Sorin Cîmpeanu pentru Edupedu.ro. Oficialul a anunțat că „Ministerul Educației intenționează să transmită o notă de informare pentru deblocarea situației în universități”.

  • Anunțul ministrului în care vorbește despre „o scurtă perioadă de tranziție” de la predarea online la revenirea onsite vine la o zi după ce Sorin Cîmpeanu a declarat pentru Edupedu.ro că odată cu încetarea stării de alertă, se anulează atât toate restricțiile, cât și toate facilitățile din școli și universități, iar universitățile nu mai pot organiza cursuri online.
  • ANOSR și SNSPA au susținut, însă, oficial că legislația permite o perioadă de tranziție în cadrul căreia universitățile să continue să predea online
Contactat de Edupedu.ro, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a transmis astăzi, 8 martie 2022, următoarea poziție:

„Trecerea la învățarea online a fost posibilă prin intrarea în vigoare a Legii nr. 55 din 2020 și astfel dreptul la învățătură a putut fi realizat în alte condiții decât în Legea nr. 1/2011.

În motivarea Legii nr. 55/2020, în acord cu dispozițiile din Constituția României, se menționează că: ,,în conformitate cu prevederile art. 53 din Constituţia României, republicată, exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, între altele, pentru apărarea ordinii, a sănătăţii publice, dar şi a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor”.

În ceea ce privește sistemul de învățământ superior, în starea de alertă, decizia, de a desfășura activitatea online sau cu prezență fizică a fost la nivelul universităților, prin hotărâre a Senatului. Senatul a putut să decidă dacă activitățile didactice care impun prezența fizică se suspendă sau nu. Baza legală a acestei decizii o reprezenta art. 38^1 din Legea nr. 55/2020 cu modificările și completările ulterioare.

Evident că pentru a asigura continuitate în toată această perioadă și pentru a putea fi plătiți profesorii, pentru ca examenele să poată să fie susținute legal, pentru ca finanțarea acestora să se poată realiza și în alte condiții decât cele prevăzute de Legea educației naționale, s-a dat posibilitatea ca pe perioada stării de alertă să poată fi utilizate metode didactice alternative de predare-învăţare-evaluare, în format online, în conformitate cu propriile metodologii. Aceste măsuri care prevăd exercitarea dreptului la învățătură, în alte condiții decât cele din Legea educației, din rațiuni obiective, pentru protejarea dreptului la sănătate sunt prevăzute în Lege nr. 55/2020.

Art. 1 al Legii nr. 55/2020, la alin (1) definește obiectul legii, fiind clară perioada de aplicabilitate a acesteia: ,,Prezenta lege are ca obiect instituirea, pe durata stării de alertă declarate în condiţiile legii, în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, a unor măsuri temporare şi, după caz, graduale, în scopul protejării drepturilor la viaţă, la integritate fizică şi la ocrotirea sănătăţii, inclusiv prin restrângerea exerciţiului altor drepturi şi libertăţi fundamentale.

În aceeași lege se prevede și faptul că: ,,art. 1 (2) Măsurile restrictive de drepturi prevăzute în prezenta lege, precum şi, după caz, cele de renunţare sau de relaxare a acestora se dispun cu respectarea principiului egalităţii de tratament juridic pentru situaţii identice sau comparabile.”

La încetarea stării de alertă, măsurile prevăzute de Legea nr. 55/2020 nu-și mai au aplicabilitatea, dispărând justificarea și legitimarea acestora.

Nu ministerul educației dispune încetarea stării de alertă, această măsură fiind dispusă de autoritățile competente.

În calitate de ministru al educației, am obligația de a respecta dispozițiile Legii educației naționale nr. 1/2011, care asigură cadrul pentru exercitarea sub autoritatea statului român a dreptului fundamental la învăţătură pe tot parcursul vieţii. Legea reglementează structura, funcţiile, organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de învăţământ de stat, particular şi confesional.

Nu poate fi invocat ca temei o prevedere dintr-un act normativ (Legea nr. 55/2020) a cărui aplicabilitate încetează în momentul încetării stării de alertă, pentru a justifica desfășurarea procesului de învățământ contrar Legii educației naționale.

Universitățile își exercită autonomia universitară cu respectarea prevederilor Legii educației naționale și cu asumarea principiului răspunderii publice.

Înțelegem că perioada pandemiei a generat schimbări și procesul de readaptare la normalitate este dificil, dar acesta nu este un argument pentru ca dreptul la învățătură să se desfășoare în alte condiții decât cele prevăzute de lege.

Învățarea online a fost o măsură necesară, dar pentru o perioadă determinată, motivată de o situație obiectivă.

Pentru învățământul universitar:

  1. Legea educației definește cele trei forme de organizare a învățământului universitar: cu frecvență (zi) /cu frecvență redusă/la distanță. Aceste forme sunt acreditate de ARACIS în urma evaluării.
  2. Școlarizare fără certificarea calității de către ARACIS poate periclita recunoașterea diplomelor românești.
  3. Odată cu ieșirea din starea de alerta, dispare singurul fundament legal (Legea 55) care permitea derogare de la acest lucru.

Va trebui să gândim cât mai rapid o soluție la nivelul Legii Educației pentru a se putea ține cursuri online. Dar asta va presupune că acest lucru va fi posibil după evaluarea și acreditarea unei noi forme de învățământ (“hibrid”). Adică după evaluarea de către ARACIS a resursei umane, infrastructurii fizice și IT, proceduri.

Am văzut opinii cum că OUG 99 care modifică Legea 55 (legea stării de alerta) ar fi aplicabilă și după ieșirea din starea de alertă. Adică, deși dispare starea de alertă, unele măsuri asociate direct stării de alerta ar putea fi încă valabile (precum posibilitatea de predare online chiar și acolo unde acest lucru nu a fost evaluat și certificat de către ARACIS/ARACIP). Ministerul Educației susține orice măsura benefică, cu condiția să fie în cadrul legal.

În acest sens, Ministerul Educației intenționează să transmită o notă de informare pentru deblocarea situației în universități. Solicitarea pentru a identifica soluția pentru o scurtă perioada de tranziție este pertinentă.”

Știre în curs de actualizare


2 comments
  1. Asta nu știe ce vrea! Azi așa, mâine altfel!

  2. Bună ziua!Dacă se ridica starea de alerta și universitățile se deschid ceea ce unele au fost deschise și în starea de alerta cantinele de ce nu se deschid?Este vorba de universități din București.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Clasamentul Times Higher Education al reputației universităților: Harvard, MIT și Stanford conduc în ranking / O singură universitate din Europa Centrală și de Est a fost inclusă

Universitatea Harvard, Massachusetts Institute of Technology și Universitatea Stanford conduc clasamentul internațional Times Higher Education al universităților în funcție de reputație – ediția 2022, ranking dat publicității miercuri. În clasament…
Vezi articolul

Verificarea plagiatelor: Declarația privind originalitatea lucrărilor devine instrument-cheie, pentru CNATDCU, în procedurile administrative introduse prin proiectul noii legi a învățământului superior / Ce se întâmplă în prezent? Declarația privind originalitatea în cazul Bode-UBB / CNATDCU e păstrată ca structură subordonată unei direcții din Minister

Declarația privind originalitatea tezelor de doctorat este prezentată de către Ministerul Educației drept un instrument-cheie în verificarea lucrărilor suspectate de plagiat, la CNATDCU, în proiectul noii Legi a învățământului superior,…
Vezi articolul

Cazuri de hărțuire sexuală la 22 de universități de stat și private, în ultimii 13 ani – analiză a Consiliul de Etică și Management Universitar / Universitatea din București în top cu cele mai multe sesizări depuse, urmată de Universitatea Transilvania din Brașov și Universitatea Babeș Bolyai Cluj-Napoca

În 22 de universități de stat și private din România au fost cazuri de hărțuire sexuală, potrivit analizei cazurilor de hărțuire sexuală în universitățile din România realizată de Biroul Consiliului…
Vezi articolul

„Azil științific” pentru cercetători americani. Se extinde sprijinul oferit de universități europene pentru reprezentanții mediului academic din SUA afectați de politicile și tăierile de buget impuse de Administrația Trump

Mai multe universități europene au început să anunțe diverse programe prin care oferă sprijin reprezentanților mediului academic american afectat de tăierile de de buget, de atitudinea ideologică și de politicile…
Vezi articolul

Gerontocrația amenință universitățile, prin securizarea posturilor de conducere pentru „dinozauri“: Orice grad universitar va putea rămâne titular în facultăți până la 70 de ani, după care cu prelungire anuală poate preda „fără limită de vârstă“, prevede proiectul Legii educației Deca

Legea educației prezentată public de ministrul Ligia Deca pe 27 februarie 2023 transformă universitățile în moșii ale clicilor universitare la putere acum: profesorii și cercetătorii vor putea să rămână titulari…
Vezi articolul
Școala de profesori - Universitatea din Bucuresti / Foto: unibuc.ro

BREAKING Reacția Universității din București la acuzațiile de plagiat aduse ministrului Sorin Cîmpeanu: Considerăm necesară o analiză realizată de îndată de instituțiile responsabile ale statului / Condamnăm orice acțiune care încalcă etica și integritatea academică

Reacție a Universității din București, la plagiatul ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, dezvăluit într-o anchetă jurnalistică de Emilia Şercan. „În privința acuzațiilor de plagiat care i se aduc Ministrului Educației, Sorin…
Vezi articolul