BREAKING Conținutul portofoliului educațional al elevului, transpus în Regulamentul actelor de studii, din Legea Educației – proiect de ordin / Cuprinde toate diplomele, certificatele sau alte înscrisuri obținute de către elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale

[jp_post_view]
Foto: © Tatyana Gladskikh | Dreamstime.com
Ministerul Educației operaționalizează portofoliul educațional al elevului, potrivit unui proiect de ordin pentru completarea Regulamentului privind regimul actelor de studii și al documentelor școlare, pus în consultare publică de minister. Portofoliul educațional cuprinde totalitatea diplomelor și certificatelor obținute de elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale, după cum apare în proiect.

Precizăm că această încercare de definire a portofoliului educațional vine în contextul în care ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat luna trecută că va propune renunțarea la tezele semestriale, deoarece acestea și-au dovedit „inutilitatea” și „nu își ating scopul”.

Proiectul urmărește să modifice articolul 30 al Regulamentului amintit anterior: 

,,Art.30 Portofoliul educațional al elevului reprezintă cartea de identitate educaţională a acestuia și cuprinde totalitatea diplomelor, certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite de către elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare şi se eliberează tuturor elevilor care au absolvit anii școlari începând cu clasa a II-a.”

În forma de acum, articolul 30 al Regulamentului prevede că portofoliul educațional al elevului este cartea de identitate a acestuia, fără a explica ce înseamnă acest lucru: „Portofoliul educațional al elevului reprezintă cartea de identitate educațională a acestuia. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare și se eliberează tuturor elevilor care au absolvit anii școlari începând cu clasa a II-a”.

Proiectul de ordin pus în consultare publică

Portofoliul educațional a fost introdus în legea Educației din 2011 și nu a fost folosit până acum. Articolului 73 din legea Educației definește astfel portofoliul educațional:

  • „(1) Portofoliul educațional cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite sau a participării la activități de învățare, în diferite contexte, precum și produse sau rezultate ale acestor activități, în contexte de învățare formale, nonformale și informale.
  • (2) Portofoliul educațional este elementul central al evaluării învățării. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare și reprezintă cartea de identitate educațională a elevului”.
Informații de context

Amintim că Edupedu.ro a scris că înlocuirea completă a tezelor cu portofoliul educațional al elevului este pilotată în Școala Gimnazială nr. 1 de la Curcani, județul Călărași.

Se pilotează înlocuirea tezelor semestriale cu un portofoliu semestrial al elevului, construit pe baza unor criterii clare de evaluare prezentate fiecărui elev la începutul semestrului, acțiune prin care se urmărește evaluarea reală a progresului pe durata unui semestru, pornind de la competențe evaluate inițial și la final.

Vifor Dorobanțu, directorul Școlii Gimnaziale nr. 1 Curcani, județul Călărași, a explicat în luna noiembrie a anului trecut ce conține portofoliul elevului la limba română: „La limba română, am înțeles că le-a dat o listă de lecturi: autori canonici și autori din literatura contemporană. Vor da detalii despre autor, vor face un rezumat al lecturii respective, vor caracteriza un personaj, adică chestiuni pe care oricum le poate conține și o teză de stil vechi, dar lucrurile acestea fiind pe o perioadă mult mai mare, e posibil ca elevul să le facă mult mai elaborat. Partea de creativitate să fie extrem de prezentă în chestiunea aceasta și încurajăm gândirea lor critică, lăsându-i o perioadă mai lungă să-și exprime părerea în legătură cu ceea ce au citit”.

Începând cu anul școlar 2021-2022, 6 școli pilot funcționează, din care una este din mediul rural și una privată, după ce au fost depuse peste 20 de cereri. Acestea sunt:

  1. Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București;
  2. Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir din municipiul Baia Mare;
  3. Școala Gimnazială Nr. 1 din localitatea Curcani, județul Călărași;
  4. Școala Gimnazială Ion Neculce din municipiul Iași;
  5. Școala Gimnazială Româno-Finlandeză ERI din municipiul Sibiu;
  6. Școala Gimnazială Gheorghe Vernescu din municipiul Râmnicu Sărat, județul Buzău
Citește și:
Înlocuirea completă a tezelor cu portofoliul educațional al elevului, pilotată într-un program al Ministerului Educației de o școală gimnazială din județul Călărași

Foto: © Tatyana Gladskikh | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Multe materii, multe ore, mult continut. Portofoliile lipseau. O sa-i impovareze si mai mult pe elevi (sau pe parinti). Ce sa mai zic de profi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primele efecte ale războiului asupra școlii, în Ucraina: elevii stau acasă în Harkov, „până la clarificarea situației”, evacuări generalizate în regiunile separatiste, lecții militare, de protecție și de prim ajutor în unele clase

Școlile sunt printre primele instituții civile afectate în zonele vizate de invazia rusă declanșată joi dimineață în Ucraina, potrivit relatărilor din presa ucraineană și internațională. Pe lângă perturbările produse de…
Vezi articolul

O treime dintre părinții care au copii cu vârste între 5-10 ani, participanți la un studiu al Organizației Salvați Copiii, spun că cei mici folosesc Tik Tok, Instagram și alte rețele sociale / Conturile pe aceste rețele și instrumentele nu ar putea fi puse la dispoziție decât de părinți / „Minorii trebuie învățați să nu mintă în legătură cu vârsta lor”

În jur de 32% dintre părinții participanți la un studiu Salvați Copiii, care au copii cu vârste între 5-10 ani spun că fiul/fiica folosesc TikTok, Instagram, Facebook și alte rețele…
Vezi articolul

Profesoara Andreia Bodea: Ajungem în situații în care nu se mai dă nici „bună ziua”, se dă ușa de perete și se emit niște pretenții. Vorbim de părinți. Eu am sentimentul, de cele mai multe ori, că vreau să-mi fac treaba și nu sunt lăsată să-mi fac treaba

„Ajungem în situații în care nu se mai dă nici „bună ziua”, se dă ușa de perete și se emit niște pretenții. Vorbim de părinți”, a declarat Andreia Bodea, directoarea…
Vezi articolul

Echipamentele digitale pentru dotarea claselor, pe care primăriile le vor cumpăra cu bani din PNRR, „vor fi calitative, moderne și adaptate vârstei elevilor“, transmite agenția de implementare a Ministerului Educației / Nu este menționat drept criteriu prețul cel mai mic sau produse pe standardul minimal, iar UEFISCDI avertizează că banii rămași necheltuiți nu pot fi folosiți pentru altceva

Criteriile de selecție și achiziție pentru echipamentele digitale și cele pentru laboratoare, din apelul lansat de Ministerul Educației, de 1 miliard de euro, din PNRR, nu ar trebui să fie…
Vezi articolul