Edupedu.ro
  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate
Edupedu.ro

Știri la zi despre educație

  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

Donează
  • BCR pentru comunitate

Cum poți să îi ceri unui copil de clasa a V-a să facă un raționament deductiv, când raționamentul deductiv apare în creier abia la 14 ani? Copilul va învăța mecanic, spune psihologul Raluca Anton / Ce și când le spunem copiilor despre bani

Redacția
  • 15 aprilie 2022
  • 6 minute read
  • 3 comments
[jp_post_view]
Photo 97804088 © Alex Lopatko | Dreamstime.com
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
Orice tip de educație implică cunoașterea mecanismelor mentale, iar pentru rezultate pe termen lung și e nevoie să știm cum funcționează creierul uman, spune psihologul Raluca Anton, în cadrul conferinței online Educația financiară în școli și acasă, inițiată de Edupedu.ro, în parteneriat cu Școala de Bani și Banca Comercială Română.

Sunt nenumărate studii despre comportamentul uman care ne dau indicii despre relația cu banii, cum ne impactează aceste decizii financiare pe care le luăm. Studiile arată că oamenii alocă mai mulți bani unei munci care are un sens pentru ei. 

„Când vorbim de educație financiară e important să le arătăm copiilor, adaptat pe categoria de vârstă, care e semnificația banilor, ce facem cu ei pe termen lung? De exemplu, când ne gândim la economisire, una dintre problemele cu care ne confruntăm este aceea a impulsului și a răbdării”, spune Raluca Anton.  

“Intervine și mecanismul de amânarea recompensei: o dificultate majoră pe care o avem este să avem răbdare, până când să avem un beneficiu. Este un test celebru care se numește testul Bezelei (Marshmallow). E făcut pe copii și au fost urmăriți și 25 de ani pentru studiu.  

Copiii sunt rugați să stea în fața unui bol cu bezele sau bomboane și li se spune că dacă reușesc să se abțină să nu le mănânce, vor primi o cantitate mai mare de bezele. Dacă mănâncă nu primesc recompensa. Se observă faptul că cei care reușesc să se abțină au rezultate academice și profesionale mai mari decât cei care nu se pot abține și mănâncă bezelele. Ce se întâmplă? Apare dificultatea de a controla impulsul. Vorbim și de o trăsătură, dar și educație. Înteleg că tu dorești să mănânci acum o bezea, dar uite cât de mare e recompensa dacă aștepți”. 

Aceasta este cea mai mare problemă când vine vorba de economisire, explică Raluca Anton: “Îmi doresc ceva acum, dar e mai mic decât ceva ce aș putea obține mai târziu.Dar este aici și acum. E esențial să înțeleagă care e sensul banului, și apoi să înțeleagă semnificația pe termen lung: că va fi un beneficiu mai mic pe termen scurt, decât dacă aștepți mai mult timp”. 

Credințe ale oamenilor legate de relația muncă – bani

Un alt aspect important legat de educația financiară ar fi acela că studiile arată că dacă muncim din greu pentru un lucru vom tinde să credem că e mai valoros.

„Pare că suntem deranjați de anumite situații dacă suntem plătiți prost – prefer să fac un act de filantropie decât să fiu prost plătit. Aceasta are din nou legătură cu psihologia cognitivă și educația financiară. De multe ori doar uitându-ne la munca cuiva și validând-o poate crește dorința persoanei de a munci mai mult. În anii 60 o companie care vinde prafuri de prăjituri au tot făcut studii pentru că nu se cumpărau cutiile în care adăgau doar apa. Au observat că dacă scot din compoziție laptele și ouăle, iar oamenii depuneau un efort minim pentru a face acea prăjitură au început să le crească vânzările. Apare această credință că munca face produsul mult mai valoros. 

La fel, se pare că un lucru e mai valoros dacă e în posesia mea decât dacă e în posesia altei persoane – de aici nevoia de îndatorare, dar și nevoia de a simți siguranță,” a mai spus psihologul Raluca Anton.

Mai apare ceva interesant, legat de nevoi. „Nu e despre câte jucarii am eu, ci de câte are celălalt – mă uit la vecinul, chiar dacă nu am nevoie de lucruri și atunci nu mai cumpăr din nevoia mea,” spune Raluca Anton.

„În sistemul de învățământ nu e implicată toată comunitatea, ci totul e dedicat doar copilului care e responsabil. Și în plus, responsabilitatea apare în creier abia la vârsta de 11 ani. Vedeți câte lucruri nu știm? Și cât de util ar fi ca educația să fie adaptată în funcție de capacitatea copilului și dezvoltarea creierului. Se numește în psihologie, proximă dezvoltare.

Manualele nu sunt construite în zona proximei dezvoltări a copilului. Cum poți să îi ceri unui copil de clasa a V-a să facă un raționament deductiv când raționamentul deductiv apare în creier abia la 14 ani? Copilul va învăța mecanic”, explică psihologul Raluca Anton.

Apropo de învățarea continuă. E un fenomen foarte interesant cu generația Z. Se pare că e prima generație foarte vocală în companii cu privire la nevoia de a vedea că locul de muncă, compania investește în dezvoltarea lor persoanlă. Ei cer direct ca firma să le ofere platforme de învățare.

Migrarea profesională nu a mai existat la nivelul de acum, dar asta pentru că tinerii nu își găsesc locul, nimeni nu îi ajută, multe decizii pe care le iau, o fac pentru că au o puternică nevoie să se înțeleagă pe ei înșiși”, mai spune psihologul Raluca Anton.

Iată, pe scurt, ce ar trebui să știe copiii despre bani în funcție de vârsta pe care o au, potrivit școaladebani.ro:
2-3 ani
  • Să recunoască bancnote și monede;
  • Să înțeleagă că folosim banii pentru activități diferite;
  • Să fie implicați în unele activități ale familiei ca să înțeleagă că e nevoie de bani.
3-5 ani
  • Să înțeleagă că banii nu vin de la bancomat, ci se câștigă prin muncă; 
  • Să fie implicați în deciziile de cumpărare ale familiei ca să înțeleagă mai ușor că o familie obișnuită are multe cheltuieli;
  • Să înțeleagă diferența între o nevoie și o dorință;
  • Să înțeleagă că fiecare familie are o sumă limitată de bani în care trebuie să se încadreze.
5-7 ani
  • Să înceapă să economisească;
  • Să înțeleagă că pentru a-ți împlini dorințele trebuie să pui bani deoparte;
  • Să înceapă să câștige bani pentru activitățile pe care le fac;
  • Să primească mici responsabilități atunci când mergeți cu ei la cumpărături.
7-10 ani
  • Să primească bani de buzunar și să învețe să-i gestioneze;
  • Să înțeleagă că trebuie să gestionăm banii pe care îi avem;
  • Să învețe cum să ia decizii bune legate de banii lor;
  • Să știe ce este acela un obiectiv financiar și cum ne influențează viața obiectivele pe care ni le stabilim și modul în care ne gestionăm banii.
11-14 ani
  • Să învețe să economisească pentru lucrurile importante;
  • Să înțeleagă că e important ca orice familie să aibă un fond de rezervă;
  • Să fie implicați în deciziile familiei legate de bani;
  • Să înțeleagă cum se împart veniturile în familie și care sunt cheltuielile prioritare.
14-18 ani
  • Să fie încurajați să-și stabilească obiective financiare; 
  • Să pună bani deoparte pentru obiective importante și pe termen lung (educație, dezvoltare personală și profesională);
  • Să fie responsabilizați și încurajați să plătească singuri anumite lucruri (telefonul, abonament Netflix).

De pe platforma Școala de bani toți părinții pot descărca diferite fișe de activități, pe categorii de vârstă. Iar în cursul pentru părinți puteți găsi propuneri de jocuri sau activități pe care le puteți încerca acasă alături de copii.

Urmărește integral conferința online organizată de Edupedu.ro, susținută de Școala de bani și Banca Comercială Română.

Photo 97804088 © Alex Lopatko | Dreamstime.com/  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

0
0
0
Share 0
Tweet 0
Share 0

Edupedu.ro este și pe Google News

ABONEAZĂ-TE
Redacția

Redacția EduPedu.ro - Tot ce e important să știi pentru Educația copilului tău. Află în timp real ce decizii iau autoritățile și cum influențează ele viața de zi cu zi a școlii și viața pe termen mediu și lung a românilor.

3 comments
  1. xyz spune:
    17 aprilie 2022 la 18:27

    1. Rationamentul deductiv apare dupa varsta de 14 ani.
    2. Copiii mei, de 11 si 8 ani, fac deja inferente deductive
    => OMG am doi viitori Einstein in casa

    De unde-i scoateti pe oamenii astia???

    Răspunde
  2. perplex spune:
    16 aprilie 2022 la 14:17

    Poate rationamentul deductiv a aparut in creierul acestei doamne la 14 ani?

    La oamenii normali rationamentul deductiv sta la baza operatiilor concrete ale gandirii. Rationamentul deductiv incepe sa se dezvolte spre finalul primului an de viata, dupa unii. Dupa Piaget rationamentul deductiv (daca X atunci Y) apare in jurul varstei de 6 – 7 ani.

    Pe de alta parte doamna psiholog (?) ar trebui sa stie ca pana si in Romania este promovata psihologia dezvoltarii. Numai dinozaurii mai vorbesc de psihologia varstelor.
    11 ani, 14 ani? Ce vorbesti Franz?

    >>zona proximei dezvoltări a copilului
    Nu-s foarte sigur ca doamna doctor intelege ce e cu zona asta.

    Răspunde
  3. Ana spune:
    15 aprilie 2022 la 20:44

    La 14 ani fără o zi nu știe să raționeze pe baza deducțiilor, la 14 ani și o zi, e Sherlock Holmes.

    D-na e unul din experții în educație de care ascultă ministrul?

    Răspunde
Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
  • BCR pentru comunitate
  • Gimnaziu
  • Învățământ Primar
  • Liceu
  • Profesori
  • 5 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

DESCARCĂ Fișe cu activități legate de bani la diferite discipline, explicate și prezentate de autorii lor, profesori la școlile din programul LifeLab – video

  • Redacția
  • 8 mai 2024
Mai multe fișe de lucru la diverse materii, pe diferite cicluri de studiu, au fost prezentate de autorii lor la seminarul LifeLab by BCR de la Brașov. Au participat la…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Profesori
  • 8 minute read
  • 8 comments

Material susținut de BCR

VIDEO Ciprian Fartușnic, cercetător în științele educației, către profesori: Nu există învățare de unul singur. De mine, ca profesor, depinde să mă uit la copiii pe care îi am și să gândesc o călătorie de învățare cu adevărat relevantă pentru ei

  • Redacția
  • 22 martie 2024
Profesorul nu poate să formeze o competență specifică dacă nu are o activitate de învățare cu adevărat creativă, non-rutinieră, ceva ce copiii cu adevărat ajung să realizeze, spune cercetătorul Ciprian…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • 3 minute read
  • No comments

Aproape un român din trei renunță la interacțiunea cu băncile fizic, trecând la servicii digitale – studiu SAS

  • Redacția
  • 3 februarie 2022
Aproximativ 30% dintre românii care utilizează servicii bancare declară că vor renunţa la interacţiunea cu banca fizic, continuând să folosească în mod permanent serviciile digitale sau aplicaţia mobilă a instituţiei…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Liceu
  • Profesori
  • 6 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

VIDEO Fast fashion la liceu. Fișă de lecție și teme de discuție captivante pentru clasa a XII-a, de la profesoara Florentina Sfichi pentru toți colegii cadre didactice / Gabriel Muntean, elev: Mi-ar plăcea să învăț la liceu cum să mă descurc la facultate, pentru că sunt sigur că o să-mi fie foarte greu

  • Redacția
  • 4 septembrie 2024
Ora de marketing, clasa a XII-a, Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” din Suceava. Toți ochii elevilor sunt larg deschiși, curioși. Profesoara Florentina Sfichi aduce în discuție un subiect extrem de relevant…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Educație
  • 6 minute read
  • 8 comments

Material susținut de BCR

Matematica adusă în concret, prin aplicații practice, e văzută ca o dovadă de diletantism, când de fapt asta ar trebui să facem cu toții la clasă – Cătălina Leuca, coordonatorul proiectului de numerație al Teach for Romania / Descarcă cele trei manuale gratuite

  • Redacția
  • 23 februarie 2023
Programul de numerație al Teach for Romania a pornit de la problemele pe care testările interne și internaționale le scot în evidență în rândul elevilor de la noi, în privința…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Profesori
  • 8 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

Eveniment pentru profesori, pe 2 aprilie, la Brașov: trei școli prezintă experiența aplicării la clasă a fișelor educaționale transdisciplinare Life-Lab.ro și care a fost reacția elevilor / Înscrieri deschise, ateliere pentru profesori și resurse gratuite

  • Redacția
  • 25 martie 2025
Pe 2 aprilie 2025, la Brașov, are loc un nou eveniment regional dedicat profesorilor din toată țara, organizat de școlile implicate în programul LifeLab by BCR: Școala Gimnazială nr.1 Poiana…
Vezi articolul
COPYRIGHT

Pentru că scrieți despre educație, sau cu atât mai mult datorită acestui lucru, ar fi util să citați cu link, atunci când preluați un articol, părți dintr-un articol sau o idee care v-a inspirat. Noi, la EduPedu.ro ne-am asumat această conduită etică și sperăm că și publicațiile cu mult mai multă experiență vor face la fel. Ne bucurăm că găsiți subiecte interesante pe Edupedu.ro și suntem siguri că înțelegeți rugămintea noastră de a cita sursa (cu link), ca o declarație reciprocă de respect și profesionalism. Vă mulțumim!

DESPRE NOI

EduPedu.ro este o publicație online care găzduiește exclusiv articole din domeniul educației și cercetării. Urmărim constant cum sunt educați copiii noștri, cine și cum face politicile din educație și cercetare, cine și cum îi formează pe profesori, cât de adecvate la lumea în care trăim sunt sistemele de educație și cercetare.

CONTACT REDACȚIE

Adrese e-mail
raluca.pantazi@edupedu.ro
mihai.peticila@edupedu.ro
costin.ionescu@edupedu.ro
alexa.stanescu@edupedu.ro
diana.ghimisi@edupedu.ro
stefan.lefter@edupedu.ro
ramona.florea@edupedu.ro

Notă de informare cu privire la prelucrarea de date personale prin intermediul site-ului

Politica de cookie

Modifică setarile cookie-urilor

Publicitate și parteneriate

Adresă de e-mail
comunicare@edupedu.ro

Total
0
Share
0
0
0
0
0
0