Cătălin Pavel, arheolog și scriitor: Dacă școala începe să meargă bine o vom vedea oriunde în jurul nostru / Dacă noi le cultivăm liceenilor iubirea de istorie are de câștigat toată societatea

2.177 de vizualizări
Foto: AGERPRES Foto – Alex Micsik
Scriitorul și arheologul Cătălin Pavel spune că „dacă le cultivăm liceenilor iubirea de istorie are de câștigat toată societatea, nu doar ei”. Autor al cărții „Elefantul lui Carol cel Mare – un anti-manual de istorie”, care explică istoria pe înțelesul tinerilor, Cătălin Pavel a spus la TVR Cultural că a încercat să le povestească liceenilor în această carte faptul că „istoria nu e bau-bau, ci e la fel de interesantă ca o mașină de lux”.

Cătălin Pavel, scriitor și arheolog, spune că toată societatea are de câștigat „dacă le cultivăm liceenilor iubirea de istorie”, „dacă școala începe să meargă bine o vom vedea oriunde în jurul nostru”, a mai spus Pavel.

El a dat această explicație în contextul în care a lansat recent cartea „Elefantul lui Carol cel Mare – Un anti-manual de istorie„, o caret care nu conține doar fapte istorice, ci încearcă să îi apropie de elevi de istorie explicându-le că „istoria nu e bau-bau, ci e la fel de interesantă ca o mașină de lux”.

Redăm răspunsurile scriitorului Cătălin Pavel

Cătălin Pavel, scriitor: Editura Art mi-a încredințat, la recomandarea profesorului Liviu Papa Dima, misiunea de a scrie o carte pentru liceeni care să le arate că istoria nu este bau-ba-ul, că este la fel de frumoasă și de interesantă ca o mașină de lux. Și atunci m-am pus pe treabă și am scris această carte care are marea calitate că e subțire. 

Are aproape 30 de ilustrații color. Sunt foarte mândru de asta, dar chiar dacă e subțire, e concentrată. Deci mi-am pus întrebarea cum ne eliberăm de scorțoșenia manalului clasic și cum învăț și eu în procesul de scriere, să fiu încă o dată licean. 

Moderator: Dar cum își dau mâna? Anti-manualul și manualul se întâlnesc sau au nevoie unul de celălalt? 

Cătălin Pavel, scriitor: Da, cred că sunt complementare. E vorba de a avea opțiuni, dar spre deosebire de manuale care sunt foarte specifice, de obicei, cartea asta nu este despre antichitate sau despre evul mediu. Este o carte despre ce înseamnă să faci istorie, despre toată grădina istoriei și a istoricilor. Deci este o carte funny, despre procesul de a te gândi și de a scrie istoria. Eu cred că istoria are un rol esențial de jucat în educația din România de azi și în reîntoarcerea la gândirea critică.

(…) Istoricul nu e o mașină de fapte, ar trebui să fie un tip foarte sagace, foarte șmecher, foarte înțelegător, care cunoaște oamenii și faptele și prezintă toate astea. În felul acesta, dacă noi cultivăm iubirea de istorie la liceeni are de câștigat toată societatea, nu doar ei. Deci ideea este că dacă școala reîncepe să meargă bine, vom vedea asta peste tot. O vom vedea oriunde în jurul nostru. Gândiți-vă la un lucru: cât de puternic se corelează totalitarismul cu eliminarea distrugerea școlii și cu rescrierea istoriei, bineînțeles, e o caracteristică clasică.

Gândiți-vă la ce au făcut comuniștii în Cambogia în anii 70. În mai puțin de 4 ani au demolat 75% din școli, au lăsat 5.000 de învățători, atât în toată națiunea, de 20 de ori mai puțin decât era nevoie. În Cambogia făceai 4 ani de școală în care învățai cântece revoluționare și să-ți denunți părinții. Este o mare corelație între distrugerea școlii și falimentul societății„.

Moderator: Bineînțeles că vreau să merg spre titlul acestei cărți: „Elefantul lui Carol cel cel Mare” și vreau să te întreb cât e metaforă în acest elefant al lui Carol cel Mare și cât e studiul de caz? Adică ne referim efectiv în jurul anului 800, când pe drumurile din Ahen venea elefantul?

Cătălin Pavel, scriitor: Exact și vă mulțumesc că îți mulțumesc că ai citit, ceea ce nu toți jurnaliști fac, dar așa este. Am luat un episod viu, acest elefant dolofan, clăpăug, care a venit tocmai de la Bagdad la Arhon și a creat un șoc în epocă. Nu e un eveniment central al istoriei universale, dar este un tip de eveniment care mie mi se pare că este pârghia pentru recuperarea istoriei universale, și deci în capitolele cărții care sunt dedicate unor teme mari gen obiectivitate, cauzalitate, progres, vă spun ce am de zis și la sfârșit vin iar cu elefantul și explic cum s-ar aplica ce am zis mai devreme despre gândire critică la episodul elefantului. Deci în felul ăsta încerc să ilustrez, pentru că fără exemple sunt sunt mort, eu nu pot să nu pot să funcționez. Și-mi închipui că și liceenii la fel”. 


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Tinerii au cea mai mare rată de pozitivare. Rata de apariție a cazurilor grave la copii este foarte mică, ei în schimb se infectează foarte ușor / GRAFIC Peste 4.000 de copii și adolescenți, confirmați cu COVID în ultima zi

Coordonatorul campaniei naționale de vaccinare, Valeriu Gheorghiță, a declarat, joi, într-o conferință de presă, că în acest moment tinerii au cea mai mare rată de pozitivare, precizând că rata de…
Vezi articolul

Prințul Philip și Regele Mihai au fost prieteni din copilărie – Galerie foto. Istoricul Adrian Cioroianu: Viața Prințului, o lecție de stabilitate și echilibru care duce la puterea unui simbol / Philip avea ceva din spiritul nostru sud european

Prințul Philip, Duce de Edinburgh și consortul de peste 73 de ani al reginei Marii Britanii Elisabeta a II-a, a murit vineri dimineață, la vârsta de 99 de ani. A…
Vezi articolul

Aproape 100 de elevi pe clasă, învățare în 3 schimburi cu orar variabil, ore și pauze micșorate și copii de 10 ani care termină cursurile la 8 seara, așa arată școala la Liceul „Ioan Petruș” din Otopeni, unde părinții cer primăriei să aloce spații suplimentare

Pentru că numărul de elevi ai Liceului Ioan Petruș din Otopeni, județul Ilfov, este peste capacitatea școlii, conducerea a decis ca elevii să învețe în 3 schimburi, însă părinții sunt…
Vezi articolul
Abandon școlar timpuriu

Directoare de școală din rural: Deja am colegi care se gândesc ce altceva ar putea să facă în afara sistemului de învățământ. Sunt oameni care au familii, au copii, au credite, au de plătit o întreținere, curentul s-a scumpit

O directoare de școală din mediul rural a declarat, pentru Edupedu.ro, că deja are colegi care se gândesc ce ar putea să facă în afara sistemului de învățământ, în contextul…
Vezi articolul