Cătălin Pavel, arheolog și scriitor: Dacă școala începe să meargă bine o vom vedea oriunde în jurul nostru / Dacă noi le cultivăm liceenilor iubirea de istorie are de câștigat toată societatea

[jp_post_view]
Foto: AGERPRES Foto – Alex Micsik
Scriitorul și arheologul Cătălin Pavel spune că „dacă le cultivăm liceenilor iubirea de istorie are de câștigat toată societatea, nu doar ei”. Autor al cărții „Elefantul lui Carol cel Mare – un anti-manual de istorie”, care explică istoria pe înțelesul tinerilor, Cătălin Pavel a spus la TVR Cultural că a încercat să le povestească liceenilor în această carte faptul că „istoria nu e bau-bau, ci e la fel de interesantă ca o mașină de lux”.

Cătălin Pavel, scriitor și arheolog, spune că toată societatea are de câștigat „dacă le cultivăm liceenilor iubirea de istorie”, „dacă școala începe să meargă bine o vom vedea oriunde în jurul nostru”, a mai spus Pavel.

El a dat această explicație în contextul în care a lansat recent cartea „Elefantul lui Carol cel Mare – Un anti-manual de istorie„, o caret care nu conține doar fapte istorice, ci încearcă să îi apropie de elevi de istorie explicându-le că „istoria nu e bau-bau, ci e la fel de interesantă ca o mașină de lux”.

Redăm răspunsurile scriitorului Cătălin Pavel

Cătălin Pavel, scriitor: Editura Art mi-a încredințat, la recomandarea profesorului Liviu Papa Dima, misiunea de a scrie o carte pentru liceeni care să le arate că istoria nu este bau-ba-ul, că este la fel de frumoasă și de interesantă ca o mașină de lux. Și atunci m-am pus pe treabă și am scris această carte care are marea calitate că e subțire. 

Are aproape 30 de ilustrații color. Sunt foarte mândru de asta, dar chiar dacă e subțire, e concentrată. Deci mi-am pus întrebarea cum ne eliberăm de scorțoșenia manalului clasic și cum învăț și eu în procesul de scriere, să fiu încă o dată licean. 

Moderator: Dar cum își dau mâna? Anti-manualul și manualul se întâlnesc sau au nevoie unul de celălalt? 

Cătălin Pavel, scriitor: Da, cred că sunt complementare. E vorba de a avea opțiuni, dar spre deosebire de manuale care sunt foarte specifice, de obicei, cartea asta nu este despre antichitate sau despre evul mediu. Este o carte despre ce înseamnă să faci istorie, despre toată grădina istoriei și a istoricilor. Deci este o carte funny, despre procesul de a te gândi și de a scrie istoria. Eu cred că istoria are un rol esențial de jucat în educația din România de azi și în reîntoarcerea la gândirea critică.

(…) Istoricul nu e o mașină de fapte, ar trebui să fie un tip foarte sagace, foarte șmecher, foarte înțelegător, care cunoaște oamenii și faptele și prezintă toate astea. În felul acesta, dacă noi cultivăm iubirea de istorie la liceeni are de câștigat toată societatea, nu doar ei. Deci ideea este că dacă școala reîncepe să meargă bine, vom vedea asta peste tot. O vom vedea oriunde în jurul nostru. Gândiți-vă la un lucru: cât de puternic se corelează totalitarismul cu eliminarea distrugerea școlii și cu rescrierea istoriei, bineînțeles, e o caracteristică clasică.

Gândiți-vă la ce au făcut comuniștii în Cambogia în anii 70. În mai puțin de 4 ani au demolat 75% din școli, au lăsat 5.000 de învățători, atât în toată națiunea, de 20 de ori mai puțin decât era nevoie. În Cambogia făceai 4 ani de școală în care învățai cântece revoluționare și să-ți denunți părinții. Este o mare corelație între distrugerea școlii și falimentul societății„.

Moderator: Bineînțeles că vreau să merg spre titlul acestei cărți: „Elefantul lui Carol cel cel Mare” și vreau să te întreb cât e metaforă în acest elefant al lui Carol cel Mare și cât e studiul de caz? Adică ne referim efectiv în jurul anului 800, când pe drumurile din Ahen venea elefantul?

Cătălin Pavel, scriitor: Exact și vă mulțumesc că îți mulțumesc că ai citit, ceea ce nu toți jurnaliști fac, dar așa este. Am luat un episod viu, acest elefant dolofan, clăpăug, care a venit tocmai de la Bagdad la Arhon și a creat un șoc în epocă. Nu e un eveniment central al istoriei universale, dar este un tip de eveniment care mie mi se pare că este pârghia pentru recuperarea istoriei universale, și deci în capitolele cărții care sunt dedicate unor teme mari gen obiectivitate, cauzalitate, progres, vă spun ce am de zis și la sfârșit vin iar cu elefantul și explic cum s-ar aplica ce am zis mai devreme despre gândire critică la episodul elefantului. Deci în felul ăsta încerc să ilustrez, pentru că fără exemple sunt sunt mort, eu nu pot să nu pot să funcționez. Și-mi închipui că și liceenii la fel”. 


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 1.400 de tineri din România pot călători cu trenul prin Europa în cadrul rundei a doua a DiscoverEU 2022 / Experiența le-a oferit tinerilor o mai bună înțelegere a altor culturi și a istoriei europene, arată un sondaj al Comisiei Europene

Comisia Europeană oferă în cadrul acestei runde DiscoverEU, parte a Anului European al Tineretului, 35.000 de permise de călătorie cu trenul pentru tinerii născuți între 1 ianuarie 2004 și 31…
Vezi articolul

USR îi cere ministrului Educației, Ligia Deca, să vină în comisiile de învățământ din Parlament săptămâna viitoare pentru „a-și clarifica poziția față de legile Educației: Dorim să ne lămurim dacă va închide ochii la grupurile de interese care au fost în spatele scrierii acestor legi”, spune senatorul Ștefan Pălărie

Ministrul Educației este chemat de USR în comisiile reunite de specialitate din Parlament, pentru a-și clarificat mandatul: „Dorim să ne lămurim dacă doamna Ligia Deca va închide ochii la grupurile…
Vezi articolul

Decanul Facultății de Matematică și Informatică a Universității din București, Cătălin Gherghe: Nu se investește în performanță pentru că s-ar vedea și mai tare deficiențele învățământului de masă

Cătălin Gherghe, decan al Facultății de Matematică și Informatică din cadrul Universității din București (FMI-UB) și coordonator al lotului național de matematică, a explicat la TVR Info că, în opinia…
Vezi articolul