Ce se întâmplă cu profesorii titulari care nu vor avea suficiente ore în școală, după creșterea normei didactice cu 2 ore? Daniel David: O să găsim ore în sistem. Asta o va face inspectoratul. Dacă dorești să fii titular al sistemului, atunci n-ai cum să rămâi foarte mult legat numai de o școală

34.208 vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la Digi24, că inspectoratele școlare o să găsească ore pentru profesorii titulari, în contextul creșterii normei didactice cu 2 ore. „Este vorba de faptul că titularii doresc să fie ai sistemului. Dacă dorești să fii al sistemului, atunci n-ai cum să rămâi foarte mult legat numai de o școală”, a afirmat acesta.

Potrivit ministrului, profesorii angajați pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată „nu au de ce să se teamă”, deoarece „noi avem peste 30.000 de norme didactice libere care erau ținute la plata cu ora”:

„Dar oamenii care sunt angajați în sistem pe perioadă nedeterminată sau pe o perioadă determinată, cu contract în derulare, nu au de ce să se teamă, fiindcă noi avem peste 30.000 de norme didactice libere care erau ținute la plata cu ora. O parte din aceste norme se vor întoarce sau vor intra în norma titularilor, cu acea creștere despre care vorbeam de 2 ore pe săptămână”, a spus Daniel David.

Moderatoare: Dar titularii care nu vor avea suficiente ore în școală? Care va fi situația acestora?

Daniel David: Va trebui să găsim și o să găsim ore în sistem. Și acum se întâmplă acest lucru. Să nu uităm că aici va trebui să ne hotărâm ce vrem. Pe de o parte, vrem să fim titulari ai …

Moderatoare: Și cine să găsească aceste ore, adică cine să rezolve problema aceasta?

Daniel David: Asta o va face inspectoratul, pentru că este vorba de faptul că titularii doresc să fie ai sistemului. Dacă dorești să fii al sistemului, atunci n-ai cum să rămâi foarte mult legat numai de o școală. Și acum, repet, se întâmplă acest lucru, prin restrângeri de normă, prin transferuri, prin completări de normă și așa mai departe. Doar că aceste lucruri care erau pe o scală mai redusă vor fi pe o scală mai mare de data asta.

Daniel David a vorbit, marți, 8 iulie, despre creșterea normei didactice din legea Bolojan: „Sigur, în medie, discutând, este o creștere de la 3,6 la 4 ore pe săptămână. Dacă vreți, într-o altă evaluare, 24 minute pe zi. Practic, este vorba de 2 ore pe săptămână”. Declarația vine în contextul în care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan. 

Despre norma didactică

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură se aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.

Documentul prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.

Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.

Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în document. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.

Miercuri, 2 iulie, premierul Ilie Bolojan a anunțat că propune creșterea normei didactice pentru profesorii din învățământului preuniversitar cu 2 ore pe săptămână.

„Vom propune creșterea normei didactice cu 2 ore față de ceea ce aveam azi în învățământul preuniversitar și universitar. Asta înseamnă că, din cele 40 de ore pe săptămână pe care un cadru didactic trebuie să le petreacă la scoală sau în școală, în loc de 18 ore va preda 20 (n. red în mediul preuniversitar), în loc de 16 va preda 18 (în mediul universitar)”, a spus premierul Ilie Bolojan în conferința de presă de miercuri în care a anunțat pachetul de măsuri fiscale.

Joi, 26 iunie, ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că norma didactică va crește:

„Cele două probleme majore sunt: 1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2 – bursele atât în zona preuniversitară, cât și în zona universitară. Care vor fi deciziile finale? Nu știm încă. Adevărul este că încă discutăm. Astăzi discutăm, mâine discutăm, dar, cu siguranță, aceste două schimbări se vor face. Nu vă pot spune încă cum, în ce formă exact, dar vă pot spune principiile după care eu lucrez în aceste discuții, inclusiv cu colegii mei din guvern, cu ministrul de finanțe, cu premierul.”

Pe 23 iunie, Daniel David a anunțat, printr-un mesaj transmis cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, că va propunere ca norma didactică să poată să fie crescută cu maximum 2 ore:

  • Voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.: cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social. (…)”
Citește și:
Daniel David, despre norma didactică de predare: În medie, este o creștere de la 3,6 la 4 ore pe săptămână, 24 de minute pe zi. Tot ne aflăm sub media a ceea ce există în țările Uniunii Europene
Legea Bolojan, forma completă pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament. Ce prevede legea fiscal-bugetară pentru școli, universități și cercetare
Nu știm dacă posturile pe care colegii noștri vor da concursul de Titularizare mai sunt disponibile, spune Cornelia Popa Stavri, FSLI: Luăm în calcul nedeschiderea anului școlar / Avem semnale din țară că foarte mulți directori își vor depune demisia
Învățătoare, la protestul din fața Parlamentului: Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 ore pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore

42 comments
  1. Ministru, habar nu are pe ce planetă este!
    Cel mai mare haos și harababură de după 1989 încoacee…
    Rușine!

  2. Pai la vechime învățământ nu mai contează contează că ai sau nu norma întreaga, oricum merge vechimea, doar că CAS se retine pe mai puține ore. Cui nu-i convine sa completeze in alta școală renunța la plata pe 2 ore

  3. andreeam338 De pe aceasta adresa ,urmăriți pe Tik Tok cum se desfășoară un examen de titularizare în învățământ !!! Dai ,ai …

  4. Proasta de mine care credeam ca tocmai de aia voiam sa fiu titulara sa nu ma plimb ín fiecare an intre scoli! Nu as fi crezut ca voi plange dupa Deca sau dupa dna Plexiglas! Sa bati joc de profesori ín halul acesta … nu as fi crezut niciodata! Stie idiotul ” asta” – ca acum permit si eu- ce inseamna sa faci naveta? Daca nu ai masina, nu ai transport comun, cand esti de mila necunoscutului?! Stie ce inseamna ca dupa doua ore sa mergi pe jos sapte kilometri pentru ca nimeni nu se opreste?! Ploaia inghetata sa inghete pe om?! Sunt pe viabilitate in patru scoli, de unde sa mai scoata doua ore pentru mine?! Din oras cine va merge la sat? Dintr- o scoala cu renume un profesor cum o sa mearga sa predea doua ore la sat unde copiii sunt altfel? Pierd viabilitatea pentru ca celelalte doua colege au orele in acelasi scoala?! Din ce o sa traiesc? Am rate la banca, doresc sa mai cumpar O carte. Ce sa ma fac la 50 de ani?! Sa ma mut intr- O alta tara?? Sa las in urma tot ce am?! Dar meritam soarta pentru ca nu stim sa ne unim. Nu stim sa luptam pentru drepturile noastre. Ma gandeam ca am ales iarasi un profesor presedinte care sta in spatele cortinei si TACE. Cum a facut celalalt in aroganta lui. Oare cu ce am gresit?! Eu nu am chiulit, nu am mintit, imi fac treaba. Si tot eu sunt cel care este pedepsit!

  5. Ministre, habar nu ai despre realitatea din sistemul de invatamant!
    Sunt titular de 30 de ani, iar în urma inepțiilor voastre cu 20 de ore am rămas fără ore!
    În județul meu, la disciplina pe care o predau, sunt doar 9-10 ore disponibile în tot județul!
    Și nu sunt doar eu în aceasta situație!
    Este clar ca unii vom rămâne fără ore!
    Găsești TU soluții?
    Ești praf!

  6. ,,Cele două probleme majore sunt:
    1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2…

    Cum se numesc cei care ascund lucruri ca să obțină foloase necuvenite?
    Ma refer la faptul că nimeni nu a auzit așa ceva în campania electorală.

  7. Inițial am bănuit că e rea voință dar de fapt e neștiință pură.

    Nu cunoaște deloc sistemul preuniversitar și nu pare să înțeleagă nici după ce i se explică sau amestecă intenționat bucăți de adevăr cu neadevăr.

    Multe din orele care ajungeau la PCO erau ore fragmentate, neatractive pt toti cei care le puteau alege in toate etapele de mobilitate.

    Mai pe scurt ce rămânea neluat chiar si de suplinitorii cu concurs județean.

    Știe foarte bine asta pt că dacă întreba (nu pare genul care sa accepte sfaturi) orice inspector de la resurse umane din orice ISJ i-ar fi spus ca majoritatea (peste 80%) au doar 1-2 ore la PCO.

    De asemenea i-ar fi spus ca aceste ore sunt necesare tocmai pt a nu destabiliza sistemul pe viitor cu fragmentări de normă si ore in trei școli adică fix ce a făcut el acum mărind norma fără să analizeze daca are cu ce.
    Contabil ghilotină.

  8. Dacă dumneavoastră domnule ministru veți fi nevoit să mergeți în 2,3 facultăți să vă predați materia și aceste universități să fie La Cluj,Iași ,Timișoara va convine că doar sunteți titularul sistemului?

  9. David este cel mai slab ministru al Educației din ultimii 50 de ani. Este depășit total de problemele din învățământul preuniversitar. Trebuie să demisioneze de urgență !!!

  10. Ăsta este un idoot…
    Mie la materie de o oră pe săptămână mi-au trebuit 3 școli anul ăsta, acum am să am nevoie de 4 sau 5 școli…. Asta dacă mau rămâne ceva după titulari… Chiar merită să dai titularizarea în fiecare an!

  11. de ce erau „ținute„ orele respective și de către cine? SI cu acordul cui?
    ( intreb pentru un prieten)

  12. Este simplu pentru domnul ministru… să stai toată ziua pe drumuri între școli…felicitări pentru ideea geniala…

  13. Și cred ca ar fi cazul să mai lași tonul ăsta de atotștiutor, ca profesorii nu sunt “preș” pentru tine!

  14. Asta -i logica dv??? De aceea ești titular, sa ai stabilitate și sa nu te plimbi din școală – n școală !!!

    1. Vrea sa distruga Educatia, bucata cu bucata!
      Parintii trebuie sa se trezeasca pentru ca sunt afectati atat elevii, cat si studentii.

  15. Ore mai multe, salariu mai mic – cine nu-și dorește să aparțină sistemului? (salariul e mai mic pentru că tocmai din acele 2-4 ore suplimentare mulți profesori își făceau un venit aproape decent – 3700 net baza e cam la limita supraviețuirii).
    Să tot apară așa, cate unul la 4 ani care cred că învățământul e cutia lui Petri de experimentat după cum îl duce (sau nu) capul…

    1. Încă ceva – legat de ore, domnu David putea să mai facă ceva – sa bage orele pensionarilor după distribuirea orelor la titularizare. sunt pline școlile de pensionari care „ciupesc” cate 4-6-8 ore doar pentru că au predat în acea scoala și sunt în relații bune cu directorii…

  16. Iar dacă nu mai sunt ore, asta este!!!! Ghinion, vb ṣtiți cui…..Asta este…reformă…halal!!!

  17. DL David nu cunoaște sistemul – dacă completarea normei se va face de ISJ, fără o Metodologie clară, „completarea” normei se va face arbitrar, în funcție de preferințele celor din ISJ.

    Profesorii vor alerga prin oraș/ în afara orașului pentru cele 2 ore, iar inspectorii își vor rezerva orele aproape de casă, sau și mai frumos – vrei că orele să fie în instituții apropiate, treci frumos pe la „partid” să îți arăți susținerea față de X sau Y.

    Drumul spre iad e pavat cu intenții bune.

  18. Ce bine, domnule ministru! Vă mulțumim ca vă “gândiți” la noi. Sper că veți lua în considerare naveta cadrelor didactice, atunci când îi trimiteți la 60 de km distanță pentru cele două ore. ( asta da economie)
    Apropo, sper că nu uitați de afirmația “tot ce apare după 1 septembrie, nu va mai fi finanțat de Ministerul Educației”. ( aici ma refer la ore) Și dorim să știm, doar pentru a ne afla “în treabă”, cum ați permis ca aproximativ 30.000 de norme să nu fie în regim de titularizare? Chiar vă rog să începeți “reforma “de la cei care au ținut 30.000 de norme în sistem de PCO. ( în frunte cu ministerul pe care îl conduceți)

    1. Simplu. Gandeste logic. Incadrarea se face pe o logica in timp. Interesul este ca sistemul sa isi protejeze oamenii, titularii. Asta la nivel ideal. Ca sa înțelegeti ansamblul, ar trebui sa aveti studii de politici publice. Totul are un rost pe termen lung. Ele trebuiau păstrate. Nu se dorea supradimensionarea sistemului. Incompetenții au tot angajat pilele suplinitoare, luand din aceste ore. Au fost scoase mereu in septembrie, erau orele cele mai bune si le luau pilele sau pensionarii. Asta e adevarul. Multi s-au prins pe parcurs cum merge treaba. Cum la fel s-au prins si cum merg transferurile si detasarile. NUMAI CU ȘPAGĂ, NECONTAND MERITOCRATIA.

      Doar ca Europa a spus gata, ajunge. V-ati jucat destul. In sfârșit, sunt obligati sa faca reforma. Acum sunt scoase orele si date tot in sistem.

      1. Și de unde tragi tu concluzia ca de acum inainte va fi altfel? Directori au acea practica de a anunța posturile târziu, in septembrie, cum zici dar sunt foarte mulți care nici măcar nu le trimit la inspectorat si sunt ocupate de titularii din scoli.
        Ministrul a declarat nonșalant ca exista ore neincluse in etapa de titularizare.

    2. Nu stiu daca sunt 30 000 de norme sau doar o cifra aruncata sa calmeze, oricum acestea vor scadea odata cu cresterea normei cu 2 ore.
      Ce nu mentioneaza este ca o norma este fragmenta. De exemplu, daca o scoala are 2 norme in plus, aceasta norma este formata din 8-9 materii diferite.
      Pentru 10% din profesori se vor gasi solutii in aceeasi scoala dar pentru restul nu vor fi solutii care sa merite efortul sa ramai in sistem.
      Cel mai probabil se va ajunge la inghetarea anului scolar, iar asta numai din vina lor pentru ca fac schimbari radicale cu 2 luni inainte de inceperea anului scolar.
      De ce nu au taiat sporuri?
      Pentru ca nu avea ce sa taie, un amarat de spor de 10% care este plafonat la jumatate din salariu.

    1. Ba o sa prinda. Este primul care o sa miște lucrurile. Primul dupa 35 de ani. De aceea e si contestat. Pentru ca are de facut curățenia, după ce 35 de ani s-a distrus. Faci mai întâi curatenie, si apoi construiesti cu oamenii competenti.

      1. Cine ramane sa fie bataie de joc! Dupa 31 de ani de muncit pe branci in invatamant imi caut alt loc de munca! M-am saturat de munca pe gratis in regin de 55 de ore pe saptamana!

        1. Succes. Sa ne spui unde gasesti, cine te angajeaza dupa varsta de 50 de ani. Nu de alta, dar mai vor și alții sa stie. Atentie, nu vanzator in hypermarket ci conform cu studiile superioare si experienta de o viata.

    2. Cel mai slab și mai absurd ministru din toată istoria învățământului românesc, de aproape 200 de ani!

  19. Maestre,spuneai pe la televizor ca daca nu sunt scoase orele de scoli nu o sa mai fie platite dupa 1 sept?
    -nu am mai vazut asta in marele proiect din educatie,a disparut subit?
    si mai am o intrebare:
    -normal pilele o sa si ia ore in oras,ne am obisnuit nu este problema,intrebare mea este daca eu gasesc 2 ore la 40-50km de domiciliu ,si trebuie sa fac 1 h intr o zi si alta ora intr o zi, naveta cine mi o plateste?
    daca voi ,inseamna ca platiti mai mult pe naveta decat pe orele care le facem,si nu inteleg logica
    daca imi platesc singur drumu inseamna ca chiar ne luati de prosti si fraieri
    Nesimtiti naiba ce sunteti!

    1. Daca nu dau bani de naveta nu ne ducem, daca fac toti profesorii la fel o sa punen presiune pe ei. Acest demers trebuie sustinut de sindicate!

  20. nefericita exprimare, pare o butada imprumutata din lumea cartelurilor: „daca vrei sa apartii Sistemului, trebuie sa executi ce/unde/cum si cand iti cere Sistemul”

  21. Daca profesorii erau nemotivati pana acum, cum crezi ca ai reusit sa-i motivezi?
    Vrei sa distrugi si partea de profesori care erau foarte dedicati si implicati? Asta este rolul tau ca ministru?

  22. Niciodată nu cred că educația a avut un ministru mai obedient în fața șefilor și mai bully în relație cu subordonații săi. O rușine care își depășește stachetele autoimpuse cu fiecare zi ce trece.

  23. OAMENII trebuie sa fie preocuparea principala, nu reducerile fiscal-bugetare, generatoare de cheltuieli si probleme economice si mai mari!

  24. Asa arata haosul creat de…,, profesionisti”!
    Daca mariti numarul de elevi dintr- o clasa, cum de nu spuneti nimic despre absolventii de clasa a VIII a?
    Saptamana viitoare incepe repartitia acestora .Informatiile din brosura de admitere mentioneaza, 26 de locuri la liceu.Voi ziceti pana la 30..Pana la …cam ambiguu…Atat puteti voi!
    Ati bulversat intregul sistem cu modificari la modificari, care modifica modificarile modificate!
    Incompetenti pe toata linia!
    Deci, pe cate locuri se inscriu copiii? 26 sau panal la 30 ,ce- o fi insemnand asta.

  25. Din păcate MINTE din nou prin omisiune.

    Inspectoratul NU poate găsi ore prin magie.
    Trebuie făcută o departajare, un clasament, DOSARE cu PUNCTAJE.

    Toate peste noapte.
    Unii titulari au deja ore in 2 școli.
    Unii vor merge la a 3 -a școală pt o singură oră.

    Asta doar anul acesta, apoi vor urma comasările de clase si noile planuri cadru adică vor dispărea și mai multe ore deci mai multe restrângeri nesoluționate.

    Practic educația este decimată efectiv prin această decizie.

    Efecte:
    1. Legarea de glie -nu te mai poti transfera pt ca nu mai ai unde
    2. Blocarea sistemului -unicele posturi vor mai apărea doar prin pensionare sau deces (asta dacă nu vor fi ciopârțire și împărțite titularilor rămași in restrangeri nesoluționate și plimbați an de an din școală in școală ca sa nu mai poată coagula nici un fel de reacție, de poziție, de stabilitate, de continuitate)

    Davide, privește bine realitatea dacă chiar nu o știai.
    Asta ai reușit să faci. Încă mai poți cere OUG sa îndrepți situația.
    Nu trebuie să rămâi in istorie ca ministrul ghilotină.

  26. Ce idei marete are acest ministru!!! Daca ai casa, familia in un oras, comuna si nu mai norma completa ca ai marit- o cu 2 ore, ce faci?!!
    Naveta la alta scoala, cu masina proprie, multe comune nici nu au legaturi bune de transport public. Te muti de tot in alta localitate care are mai multi elevi si scoli?!! Sau primesti salariul taiat?!! Destept ministru mai avem, habar nu are din realitatea scolii, traieste in o zona crepusculara proprie!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like