Ce se întâmplă, de fapt, în sălile de clasă? Profesorii și elevii pot răspunde unui chestionar despre școala în ultimul an, respectarea drepturilor și comportamente

[jp_post_view]
Foto: INQUAM Photos – George Călin
Pentru a putea construi un raport național despre respectarea drepturilor elevilor și a avea „o radiografie veridică a realității din școli”, Consiliul Național al Elevilor a lansat un chestionar destinat profesorilor și elevilor. Într-un comunicat primit de Edupedu.ro organizația face apel la „cei mai relevanți actori din sistem” pentru a putea aduna datele.

Autorii comunicatului scriu că „Statutul Elevului este primul act normativ care reglementează distinct drepturile și îndatoririle tuturor beneficiarilor primari ai educației din România, aprobat prin OMENCȘ nr. 4742/2016. Cu toate că acesta a fost adoptat în anul 2016, există în continuare multe situații în care drepturile elevilor sunt ignorate, ele nefiind, din păcate, suficient de bine promovate în unitățile de învățământ preuniversitar”. 

Consultarea a început în luna iunie, iar elevii reprezentanți vor redacta Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național, în urma acesteia.

Documentul a arătat, în ultimii ani, o perspectivă clară asupra a ceea ce se întâmplă, de fapt, în sălile de clasă, susțin reprezentanții CNE, care spun că taportul „conține, de fiecare dată, un set complex de propuneri și recomandări”. 

Chestionarul prevede întrebări care urmăresc, din perspectiva elevilor, gradul de respectare al drepturilor lor, precum consultarea cu privire la alegerea materiilor „opționale” (curriculum la decizia școlii), accesul la actele școlare proprii ce stau la baza situației școlare, informarea cu privire la nota primită înaintea consemnării acesteia în catalog, dar și întrebări în care elevii pot aprecia, spre exemplu, modul în care au fost evaluați, modul în care consideră ei înșiși că au respectat regulamentele interne ale unităților de învățământ. 

Din perspectiva cadrelor didactice, întrebările sunt menite să ofere o imagine a modului în care profesorii înțeleg și respectă prevederile Statutului Elevului și, în același timp, să ne arate dacă elevii români își respectă sau nu obligațiile și îndatoririle. 

Chestionarul poate fi completat aici, accesând platforma

„Vorbim, judecăm, atragem atenția asupra problemelor din școli, însă de multe ori totul se oprește aici. Nu este suficient! Fiecare elev și profesor trebuie să devină parte activă din schimbare, iar participarea la consultarea care va fundamenta Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național este o ocazie unică prin care putem să contribuim, cu toții, la identificarea unor soluții la problemele cu care ne confruntăm în mod direct. Statutul Elevului ar fi trebuit să devină până în acest moment unul din documentele care să guverneze activitatea educațională, însă încă există comunități școlare care nu cunosc prevederile acestui act normativ. Completează RISEN și oferă elevilor reprezentanți o mână de ajutor în a creiona o radiografie a clară a ceea ce se întâmplă cu drepturile elevilor în școli!”, a declarat Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor. 


3 comments
  1. Si ce sperați sa construiți pornind de la crunta realitate ca elevii au numai drepturi, iar profesorii au numai îndatoriri?

    1. Foarte bună întrebarea!
      Decidenți nu au ce să răspundă
      pentru că în cel mai bun caz ei nu vor sau nu pot să construiască nimic.
      Să mai treacă timpul, să mai rămână și ei în funcții pe bani mulți.
      Senzația pe care o am însă, este că nu doar că nu vor /nu pot să construiască nimic, dar vor să distrugă orice speranță pentru dezvoltarea normală a copiilor noștrii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Planuri-cadru 2025. Daniel David: În timpul dezbaterilor, unii participanți au rămas uneori fixați pe aspecte prea punctuale: doar materia proprie și numărul de ore / Ținta este ca elevii care vor fi în clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027 să intre în noua logică curriculară

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, este de părere că, în timpul dezbaterilor pe noile planuri-cadru de liceu, „unii participanți au rămas uneori fixați pe aspecte prea punctuale (ex. doar…
Vezi articolul
angajatori caută să recruteze studenți

România vrea să participe la Programul OCDE de evaluare a competențelor-cheie ale adulților, PIAAC. Colectarea datelor pentru testarea „PISA pentru adulți” va avea loc în 2024-2029, iar costurile estimate se ridică la 3,1 milioane de euro

România intenționează să adere la Programul pentru evaluarea internațională a competențelor adulților (PIAAC), program prin care Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) evaluează competențe-cheie ale adulților cu vârste între…
Vezi articolul

Sindicatele din Educație cer o întâlnire cu Nicușor Dan, președintele României, pe tema intenției de majorare a normei didactice: Este nu doar inoportună, ci şi profund nedreaptă. Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală

Sindicatele din Învățământ solicită o întâlnire cu Nicușor Dan, președintele României, în legătură cu intenția de creștere a normei didactice pentru profesori, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. „Într-un context…
Vezi articolul
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

În unele școli doi din 3 angajați ai sistemului de învățământ doresc să se vaccineze / Rata din mai multe unități s-a situat în prima perioadă pe undeva pe la 66% – Cîmpeanu despre rezultatele preliminare la chestionarul privind disponibilitatea de vaccinare a personalului din învățământ

Avem multe unități de învățământ în care doi din trei angajați din preuniversitar sunt dispuși să se vaccineze împotriva COVID-19, a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu la Libertatea. Este vorba de…
Vezi articolul