CEDO a condamnat Ungaria pentru monopol de stat pe piața manualelor şcolare

[jp_post_view]
Ungaria a fost condamnată, marți, de Curtea Europeană a Drepturilor Omului pentru monopol de stat pe piaţa manualelor şcolare, scrie hirado.hu. Judecătorii CEDO spun că autoritățile de la Budapesta au încălcat drepturile firmelor care se ocupă de comercializarea manualelor și că elevii nu au avut niciun avantaj din crearea sistemului centralizat.

Ungaria a centralizat editarea și comercializarea manualelor școlare în 2011 și 2012. Firmele Könyv-Tár Kft., Suli-Könyv Kft. şi Tankönyv-Ker Bt. sunt cele care au mers în fața instanței de la Strasbourg.

Decizia CEDO spune că modificarea făcută de guvernul de la Budapesta a prevăzut poveri necinstite pentru firmele implicate, i-a privat de clientela obişnuită, iar reglementările noi au contribuit practic la formarea unui monopol pe piaţa aprovizionării cu manuale şcolare, scrie hirado.hu.

Judecătorii au spus că perioada de tranziţie prevăzută de legea ungară, de un an și jumătate, a fost scurtă, iar firmele reclamante nu au fost chemate să dea o ofertă pe lângă cea a societăţii de stat Könyvtárellátó Nonprofit Kft. Judecătorii adaugă că aceste companii nici nu au fost despăgubite, ca urmare a faptului că au fost eliminate de pe piaţă.

Judecătorii au mai stabilit că nici elevii, nici părinţii nu au avut un avantaj din crearea sistemului centralizat, relatează sursa citată.

Sentinţa este în prima instanţă și prevede că autorităţile de la Budapesta au încălcat articolul cu privire la proprietatea privată din Charta Europeană a Drepturilor Omului. Judecătorii vor detalia într-o fază ulterioară informații despre eventuale daune.

Verdictul nu este definitiv şi poate fi atacat cu recurs.

Amintim că și România a trecut la manualele realizate de editura unică a statului, anul acesta fiind primul în care editurile private au fost scoase din zona de manual școlar. Liviu Marian Pop este cel care a introdus Editura Didactică și Pedagogică drept unic editor de manuale, iar Valentin Popa a pus în practică modelul pregătit de Pop.

Foto: Pexels.com


3 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Fata cu ochii larg deschiși”: un instrument educațional pentru părinți și profesori, care sprijină discuții sensibile despre război cu copiii, carte lansată de Comisia Europeană (P)

Cartea va fi distribuită către școli, biblioteci și asociații de sprijin, dar este disponibilă și în format digital pe site-ul campaniei „Keep your eyes open”. Cartea poate fi descărcată de…
Vezi articolul

Cîmpeanu: Am făcut o solicitare Comitetului Național pentru Situații de Urgență privind măsura în care scenariile pot fi modificate, astfel încât să se permită prezența fizică a elevilor din clasele terminale

Ministerul Educației a înaintat astăzi, către Comitetul Național pentru Situații de Urgență, o solicitare privind posibilitatea ca elevii din anii terminali să facă în continuare cursuri cu prezență fizică și…
Vezi articolul

OFICIAL Ce trebuie să știe și să poată face un elev care termină clasa I, potrivit raportului de evaluare al Ministerului Educației / Documentul e obligatoriu pentru elevii care vor intra în clasa I în 2025

Un elev care termină clasa I trebuie să aibă un set de competențe ce trebuie atinse la finalul clasei și menționate în raportul de evaluare al Ministerului Educației. Documentul trebuie…
Vezi articolul

Educația cade pe locul 2 între elementele care creează sentimentul de comunitate între europeni, în opinia românilor – sondaj Eurobarometru / România, pe ultimul loc la valorizarea drepturilor fundamentale și democrației

Educația este pe locul doi între elementele care creează sentimentul de comunitate între cetățenii țărilor din Uniunea Europeană, potrivit ierarhizării făcute de români la finalul anului 2020. Pe primul loc…
Vezi articolul