Centru de competențe pentru un stil de viață sănătos, la Cluj – proiect al Universității Babeș-Bolyai împreună cu Academia Română. Academicianul Nicolae Hâncu și rectorul Daniel David – coordonatori

[jp_post_view]
Foto: Edupedu.ro
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), prin programul UBBMed, și Academia Română, prin Institutul de Filosofie și Psihologie „Constantin Rădulescu-Motru”, au înființat un „Centru Național de Competențe pentru un Stil de viață Sănătos”, anunță UBB într-un comunicat de presă. Potrivit acestuia, centrul, care va fi coordonat de profesorii Daniel David, rectorul universității clujene, și Nicolae Hâncu, membru de onoare al Academiei, va avea un punct de lucru și la București.

Instituția își va concentra activitățile pe cercetare-dezvoltare-inovare și pe educație continuă avansată.

Potrivit comunicatului, primul proiect al Centrului, „deja în fază avansată de formulare și care va fi anunțat în curând”, vizează „Optimizarea multinivelară a sistemului alimentar”, în care sunt folosite componentele de științele nutriției și ale chimiei alimentare din programul UBBMed. O altă inițiativă ține de discuții pentru o Strategie națională asupra unui stil de viață sănătos, cu autoritățile relevante și actorii de specialitate dispuși să contribuie la acest demers.

Coordonatorii, despre noua Centru și temele pentru care va acesta va desfășura cercetări:

  • Nicolae Hâncu: „Așa cum arată analiza Comisiei Europene, bolile netransmisibile – ex. cancer, boli cardiovasculare, diabet, boli respiratorii cronice, tulburări psihice, afecțiuni neurologice, etc. – sunt principalele cauze ale deceselor premature care ar fi putut fi evitate și acoperă peste 80% din povara asociată tuturor bolilor. În plus, OMS precizează că stilul de viață este o cauză transversală majoră  a acestor boli, iar elementele fundamentale ale stilului de viață sunt comportamentul alimentar, fumatul, consumul de alcool, activitatea fizică și poluarea.”
  • Daniel David: „Am ajuns la momentul în care înțelegem destul de bine (1) ce este un stil de viață sănătos – deși mai avem nevoie de unele clarificări și noi dezvoltări prin CDI, (2) cum stilul de viață influențează stările noastre de sănătate și boală – deși și aici cercetările științifice aduc constant noi cunoștințe, dar (3) avem probleme în a implementa stilul de viață sănătos în comportamentele individuale și în politicile publice. De aceea, în acest demers rolul psihologiei devine fundamental! Am făcut deja echipă cu profesorul Hâncu în acțiuni publice de promovare a stilului de viață sănătos și vom formaliza această experiență prin acest Centru ce va întări și noul program UBBMed, generând cunoaștere avansată în domeniu care în final se va întoarce tot la oameni”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Foto: Pexels/ Cottonbro

REPORTAJ Cei care nu mai pleacă. „În urmă cu câteva săptămâni ne-ar fi luat mințile orice nimic. Întârzierea unui Bolt la comandă, mâncarea rece dintr-un restaurant, un nasture rupt la palton sau frigul de afară. (…) Acum nu mai avem nimic. Nici țară, nici casă, nici familie”

Peste 500.000 de refugiați au intrat în România de la începutul războiului, majoritatea femei și copii. Cei mai mulți în tranzit. Alungați de război, cu câte o valiză și câteva…
Vezi articolul
elevi la alegerile interne

Inspectorul școlar din Argeș, Elena Murguleț, despre acuzațiile Alinei Gorghiu că ar fi înscris elevi în PNL: Sunt alegeri interne în partid, suntem în echipe diferite și cum n-a putut să îmi găsească neconformități cu ce fac eu la inspectorat, a găsit de cuviință să îmi arunce pe spate lucruri de genul acesta

„Sunt alegeri interne în partid, suntem în echipe diferite și cum n-a putut să îmi găsească neconformități cu ce fac eu la inspectorat, a găsit de cuviință să îmi arunce…
Vezi articolul

Aproape 120.000 de elevi, reprezentând 78,6% din totalul celor înscriși în acest an școlar în clasa a XII-a, s-au prezentat la simularea BAC 2022, limba și literatura română. Au fost eliminați din examen 8 elevi

Pregătirea examenelor de la finalul învățământului gimnazial și liceal, organizată la nivel național de Ministerul Educaţiei în anul școlar 2021 – 2022, a început luni, 28 martie, cu simularea probei…
Vezi articolul