Cercetătorul Dacian Dolean: Se pot introduce noțiuni de Educație Media absolut la orice materie, inclusiv la muzică, nu doar la română, istorie sau limbi străine. Contează foarte mult să oferim elevilor oportunități de exersare, supravegheată de către profesor și aceste exerciții se pot face transdisciplinar

340 de vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
Noțiunile de educație media nu trebuie să rămână doar la orele de „română, istorie sau limbi străine” – ele pot fi integrate în „absolut orice materie, inclusiv la muzică”, a afirmat cercetătorul Dacian Dolean într-un podcast al Centrului pentru Jurnalism Independent.

„Am observat că sunt elevi care identifică cu greu produsele media, identifică cu greu intenția autorului – și aceasta este o competență care ține de alfabetizarea media. Uneori nu înțeleg corect mecanismele de manipulare. Se pot introduce noțiuni de Educație Media absolut la orice materie, inclusiv la muzică, nu doar la română, istorie sau limbi străine.

Una este să predai ceva, orice profesor găsește cinci minute la dispoziție în care să prezinte un concept nou, însă contează foarte mult să oferim elevilor oportunități de exersare, supravegheată de către profesor și aceste exerciții se pot face transdisciplinar. Trebuie să fii un pic mai creativ, să îți cunoști materia și să vezi cum poți adapta la materia ta exerciții, care să îi ajute pe elevi să dobândească aceste competențe de alfabetizare media mai bună”, a afirmat Dacian Dolean.

Dacian Dolean este psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării. Are o experiență de 28 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA. Activitatea sa din ultimii ani s-a axat pe cercetare în domeniul alfabetizării și pe activități de formare a profesorilor din învățământul primar din SUA. În prezent este cercetător asociat Universității Babeș-Bolyai și directorul Laboratorului de Studii Avansate în Domeniul Alfabetizării din cadrul Institului STAR-UBB.

De asemenea, este consilier onorific al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, pe zona de învățământ preuniversitar.

Informații de context

Elevii își doresc introducerea unor materii precum Educația pentru sănătate și Educația media într-o ofertă națională de opționale, a afirmat reprezentantul elevilor, Teodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași, în luna februarie, în cadrul celei de-a treia dezbateri publice despre planurile-cadru de liceu 2025. 

„Ne dorim introducerea Educației pentru sănătate și Educației media în oferta națională pentru CDEOȘ, astfel încât toate unitățile de învățământ să fie obligate să le ofere elevilor aceste domenii pentru că sunt fundamentale pentru dezvoltarea unei tinere generații conștiente și responsabile”, afirmau atunci reprezentanții elevilor.

Foto: © Vadreams | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eveniment al Fundației Vodafone și Edupedu.ro

Atelierele Școala din Viitor pentru profesorii de gimnaziu – aplicații practice și conținut multimedia pentru o multitudine de discipline / VIDEO

Conferința națională „Școala din Viitor: Resurse și conținut transdisciplinar pentru profesorii de gimnaziu”, eveniment dedicat cadrelor didactice din România, organizată de Fundația Vodafone și Edupedu.ro, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar…
Vezi articolul

VIDEO Olimpicul Pavel Ciurea: Majoritatea profesorilor sunt demotivați, nu transmit o pasiune față de materia lor / Școala ar trebui să fie modernă, să-i stimuleze pe profesori, ca să transmită un interes la clasă și elevii să continue tradiția

Olimpicul internațional la matematică Pavel Ciurea face o radiografie a sistemului de Educație din România. El spune într-un interviu pentru G4Media că mulți profesori sunt demotivați și nu reușesc să…
Vezi articolul

Material susținut de NextLab.tech

INTERVIU Gabriela Cobel, profesor de fizică: Am construit împreună, am învățat împreună și am făcut tot felul de roboți, iar pentru ceea ce nu am știut, primii mei profesori au fost elevii. Au venit și în vacanță la clubul de robotică

Din dorința și pasiunea elevilor pentru ceva nou, Gabriela Cobel, profesor de fizică și director adjunct la Școala Gimnazială „George Coșbuc” din Sighetu Marmației, a înființat în aprilie 2023 un…
Vezi articolul