Cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior în anul școlar/universitar 2025-2026, aprobate de Guvern: 134.000 de locuri la liceu, 400 de locuri la masterat didactic

2.755 de vizualizări
Cifrele de școlarizare pentru anul școlar/universitar 2024-2025 au fost aprobate de Guvern de astăzi, 30 aprilie. Pe baza acestui document, elevii de clasa a VIII-a își stabilesc opțiunile pentru admiterea la liceu din 2025 și universitățile alocă numărul de locuri pentru admiterea la studii de licență, masterat și doctorat în 2025.
  • Documentul reglementează numărul de locuri disponibile la toate nivelurile de educație, de la educația timpurie până la studiile doctorale și postuniversitare, incluzând și învățământul profesional, militar și special.
  • Sunt alocate locuri speciale pentru copii cu cerințe educaționale speciale (CES), minori reveniți din străinătate, din sistemul privat sau cu statut protejat (apatrizi, refugiați etc.), se precizează în comunicatul guvernului
UPDATE: Hotărârea de Guvern nr. 440 privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul școlar/universitar 2025-2026 a fost publicata in Monitorul Oficial pe 5 mai.

Astfel, pe 12 mai 2025 inspectoratele școlare vor publica pe broșurile de admitere care conțin numărul de locuri la liceele din județ, specializările, codurile și media ultimului admis în anul școlar anterior, conform calendarului de admitere la liceu 2025.

După aprobarea Hotărârii de Guvern, universitățile pot începe alocarea locurilor la facultăți pentru sesiunile de admitere din 2025.

Pentru învățământul preuniversitar, sunt alocate 670.000 de locuri pentru educația timpurie, cu 5.000 mai multe decât anul trecut, 933.000 pentru învățământul primar și 813.000 pentru învățământul gimnazial.

Cifra totală de școlarizare pentru învățământul preuniversitar propusă pentru anul școlar 2025 – 2026, cu excepția învățământului preuniversitar militar, se menține la nivelul celei aprobate pentru anul școlar 2024-2025, conform notei de fundamentare. 

„Analizând cifrele rezultate în urma centralizării propunerilor inspectoratelor școlare, evoluția demografică a populației școlare și fluxurile de intrări – ieșiri ale acesteia în sistemul educațional, pentru anul școlar 2025-2026 comparativ cu cifrele de școlarizare din anul școlar 2024-2025, se propun următoarele: 

1. suplimentarea cifrelor de școlarizare față de anul școlar 2024-2025, aferente unor niveluri și forme de învățământ:

a. cu 1.000 de locuri la învățământul liceal clasa a XI-a învățământ cu frecvență zi/seral, învățământ dual;

b. cu 5.000 de locuri la educație timpurie

2. diminuarea cifrelor de școlarizare față de anul școlar 2024-2025 pentru anumite niveluri/forme de învățământ:

a. cu 500 de locuri la învățământul liceal pentru clasa a IX-a, cu frecvență seral și cu frecvență redusă, deoarece se constată o scădere a numărului de elevi care solicită școlarizarea la aceste forme de învățământ. Aceasta se datorează faptului că tot mai mulți elevi preferă înscrierea în învățământul profesional dual în detrimentul învățământului liceal seral/frecvență redusă;

b. cu 500 de locuri la învățământul liceal pentru clasa a XI-a, învățământ cu frecvență seral, având în vedere faptul că din centralizarea solicitărilor inspectoratelor școlare rezultă o scădere. Această scădere se datorează introducerii clasei a XI-a învățământ cu frecvență zi/seral, învățământ dual;

c. cu 5.000 locuri la programul educațional ”A doua șansă”, deoarece s-au finalizat proiectele cu finanțare europeană.

3. menținerea cifrelor de școlarizare la nivelul celor aprobate pentru anul 2024-2025, pentru:

  • învățământul primar;
  • învățământul gimnazial;
  • învățământul liceal pentru clasa a IX-a, învățământ cu frecvență zi;
  • învățământul profesional;
  • Învățământul tertiar- nonuniversitar (postliceal);
  • învățământul sportiv – nivel primar și gimnazial;
  • învățământul de artă și învățământul sportiv suplimentar;
  • învățământul special”, se precizează în nota de fundamentare. 
Numărul de locuri la licență, masterat și doctorat, pentru anul universitar 2025-2026:
  • 68.116 de locuri/ granturi de studii pentru licență, din care 2.116 locuri/ granturi de studii pentru instituțiile de învățământ universitar militar.
  • 36.141 locuri/granturi de studii pentru studii universitare de masterat, din care 641 locuri/granturi de studii pentru instituțiile de învățământ universitar militar.

Din cifra totală de școlarizare de 35.500 de locuri/granturi de studii alocată pentru studiile universitare de masterat în instituțiile de învățământ de stat civile, pentru anul universitar 2025-2026, Ministerul Educației și Cercetării propune alocarea unei cifre de școlarizare de și 4.500 locuri/granturi de studii pentru domeniile prioritare de dezvoltare ale României, 400 locuri/granturi de studii pentru masterat didactic, respectiv 500 de locuri/granturi de studii pentru învăţământ superior dual

Pentru ciclul universitar de doctorat cifra totală de școlarizare propusă de Ministerul Educației, pentru anul universitar 2025-2026, este de 3.438 locuri/granturi de studii, din care 3200 locuri/granturi de studii sunt pentru instituțiile de învățământ superior de stat din subordirea Ministerului Educației și Cercetării, 200 locuri/granturi pentru Academia Română, respectiv 38 locuri/granturi de studii pentru instituțiile de învățământ universitar militar”, conform notei de fundamentare.

Cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul școlar/universitar 2025 – 2026 
Proiectul de Hotărâre de Guvern cu cifrele de școlarizare pentru anul școlar/universitar 2024-2025
Nota de fundamentare
Citește și:
Cifra de școlarizare 2025-2026: 134.000 de locuri la liceu și 60.000 în învățământul profesional, pentru elevii care trec clasa a IX-a în vară, la fel ca anul trecut – proiect / Creștere cu 5.000 de locuri la creșe și grădinițe
OFICIAL Calendarul complet pentru admiterea la liceu – 2025. Ierarhia elevilor va fi anunțată pe 11 iulie, repartizarea computerizată are loc pe 23 iulie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Cîmpeanu, în scandalul diplomelor false ale lui Baranga, profesor la Agronomie: Propun înființarea unui Registru Unic Național Integrat al Diplomelor eliberate de școli, începând cu absolvirea studiilor preuniversitare și diploma de BAC

Președintele Consiliului Național al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu, reacționează în scandalul diplomelor false ale fostului preşedinte al Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, Laurenţiu Baranga, care a fost…
Vezi articolul

ANALIZĂ Media ultimului admis la colegiile naționale din București va crește în acest an. La Colegiul Național „Sfântul Sava” ar putea ajunge la 9.92 / Cum s-a schimbat poziția în ierarhia de Admitere la liceu 2023, după contestații și aplicarea criteriilor de departajare

După cel mai mare număr de contestații și aplicarea criteriilor de departajare, ierarhia de Admitere la liceu 2023 a elevilor din București s-a modificat. Ultima poziție în ierarhie a unui…
Vezi articolul

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, au discutat cu rectorii universităților de stat și private pentru „dezvoltarea Bucureștiului ca important centru academic”. Pe lista discuțiilor: terenuri sau clădiri pentru cursuri, festival și muzeu al universităților

Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, şi ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, au discutat luni pe tema colaborării pentru dezvoltarea Bucureştiului ca important centru academic, transmite Agerpres. Cei doi oficiali s-au…
Vezi articolul

Noile standarde minimale propuse pentru titlurile de conferențiar și profesor în domeniile Sociologie, Științe Administrative și ale Comunicării nu includ indicatori pentru componenta didactică / Era nevoie de o dezbatere mult mai largă – Memoriul unei Facultăți a Universității Al. I. Cuza din Iași

Standardele minimale pentru acordarea titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare propuse într-o serie de domenii asociate sociologiei și aflate în dezbatere până la…
Vezi articolul