Cititul de dragul cititului poate contracara riscurile produse de sărăcie în dezvoltarea creierului, în copilărie – studiu

2.052 de vizualizări
Foto: Artist and zabiyakaPixabay
Cititul din plăcerea de a citi, o activitate ce presupune costuri mici, poate contracara unele dintre efectele negative pe care sărăcia le poate avea asupra dezvoltării creierului în copilărie, potrivit unui nou studiu al unui grup de cercetători în neuroștiințe de la universitățile Cambridge și Fudan, publicat de Cambridge University Press la sfârșitul lunii iunie.

Într-un articol de prezentare a studiului, publicat în The Conversation, aceștia arată că pentru dezvoltarea creierului copilăria timpurie este o perioadă-cheie, dar această dezvoltare poate fi afectată de sărăcie, conform studiilor de până acum: acestea au arătat că, pentru copii, sărăcia nu doar este un factor de risc pentru rezultatele școlare, ci este asociată și cu diverse diferențe în structura creierului, cu un nivel cognitiv mai redus, cu probleme de comportament sau cu diverse simptome ale unor afecțiuni mintale.

Între altele, arată autorii, pe baza diverselor studii existente:

  • Veniturile mai ridicate ale familiei, în copilărie, tind să fie asociate cu performanțe mai bune în evaluările de limbaj, cu memoria de lucru și cu alte procese
  • Bogăția a fost pusă de diverse studii în relație cu un nivel mai ridicat de substanță cenușie în părțile creierului care susțin dezvoltarea abilităților cognitive.
  • Gradul de asociere între nivelul avuției și nivelul cognitiv este cel mai ridicat în familiile care provin din mediile cele mai dezavantajate economic.
  • Un studiu a arătat că, dacă mamele din medii sărace au primit lunar cadouri în bani, starea de sănătate a creierului copiilor acestora s-a îmbunătățit.

Drept urmare, spun în articolul The Conversation autorii studiului citat, în condițiile în care toți copiii au nevoie de șanse egale în viață, sunt necesare măsuri pentru reducerea inegalităților și de îmbunătățire a rezultatelor. Studiul analizează, în context, efectele unei activități “low cost” – cititul de plăcere – în contracararea efectelor pe care sărăcia le are asupra dezvoltării creierului.

Pentru aceasta, ei au analizat datele culese într-un amplu proiect anterior de cercetare, pe o cohortă extinsă – 10.000 de copiii din SUA, cu vârste de 9-13 ani. Din grupul analizat, circa jumătate dintre copii au început să citească de timpuriu, în timp ce altă jumătate nu au citit deloc când erau mai mici sau au început să citească mult mai târziu decât ceilalți.

  • Pe baza analizei, cercetătorii au constatat o serie de beneficii ale cititului – rezultate mai bune în evaluările cognitive, rezultate mai bune la școală la vârsta copiilor din cohortă, legătură cu un nivel mai scăzut al problemelor de sănătate mintală și cu perioade mai scurte de timp petrecut pe dispozitive electronice.

Dincolo de toate acestea, studiul a constatat că cititul de dragul cititului, în copilăria timpurie, poate fi benefic indiferent de statutul socio-economic și indiferent de nivelul inițial de inteligență al copilului.

În plus, cercetarea a constatat că acei copii care au citit de plăcere când erau mai mici aveau zone de suprafață corticală extinse în regiuni ale creierului asociate semnificativ cu sănătate mintală și cogniția, lucru care, din nou, nu e corelat cu statutul socio-economic al copilului.

Pe baza acestor informații, autorii constată că cititul din plăcerea de a citi, când copiii sunt mici, ar putea contribui semnificativ la contracararea efectelor negative pe care sărăcia le are asupra creierului.

Studiul detaliat poate fi consultat aici.


1 comment
  1. Interesant (bine, nu e o noutate), si din ce am citit in studiu pare sa existe chiar o corelatie intre citit si mai putine probleme mentale/ de integrare (si, preferata mea, „we found a significant negative association of early Reading for Peasure with youth total screen time”.
    Totusi, nu stiu unde au gasit cercetatorii asa de multi copii atat de saraci care sa citeasca de placere de la varste mici, pentru ca in general in familiile extrem de sarace nu exista timp sau interes pentru citit, dat fiind ca parintii au slujbe epuizante, abrutizante si un nivel de cultura (si de alfabetizare!) redus. Asa ca nu are cine sa le inoculeze copiilor aceasta pasiune. Deci intr-un fel acest studiu pare sa transmita: daca nu aveti paine, mancati cozonac.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Arafat, despre o posibilă modificare a testării elevilor: Sunt țări unde fiecare copil își face singur testul sub supravegherea profesorului. Și asta e o soluție / Să fim siguri că testele și banii dați de statul român sunt folosiți corect și cu rezultat

Secretarul de stat Raed Arafat a vorbit astăzi despre o posibilă modificare a procedurii de testare a elevilor, pentru depistarea cazurilor de Covid și prevenirea răspândirii virusului. „E posibil ca…
Vezi articolul

Inspecții an școlar 2024-2025. Precizările Ministerului Educației pentru profesorii care urmează să susțină inspecțiile pentru gradele didactice, definitivat, precum și inspecțiile la clasă – document

Precizările referitoare la inspecțiile care se desfășoară în anul școlar 2024-2025 au fost transmise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa…
Vezi articolul

Nu faceți greșeala majoră să așteptați să învățați materia pentru examene abia în clasa a VIII-a sau a XII-a, spune profesorul Flavian Georgescu: Devine o misiunea aproape imposibilă. Vă îndemn și chiar vă implor să învățați materia la momentul potrivit, atunci când ea este predată la clasă

Profesorul de matematică Flavian Georgescu a transmis elevilor să nu învețe „materia pentru examene abia în clasa a VIII-a sau a XII-a”, deoarece „devine o misiune aproape imposibilă”. „Vă îndemn…
Vezi articolul

Un profesor de inginerie seismică ar fi hărțuit sexual mai multe studente condiționând promovarea examenelor de favoruri. A fost eliminat din comisiile de examinare și cercetat acum de Universitatea Transilvania din Brașov / Rectorul Abrudan: Evident că m-a șocat toată chestiunea asta

Două studente de la Facultatea de Construcții l-au reclamat pe profesorul de la catedra Rezistența Materialelor, conf. dr. ing. Florin Marius Botiș, că ar fi încercat să obțină favoruri sexuale…
Vezi articolul