Breaz dă liber la angajarea în școli a celor care au luat sub 5 la titularizare: o nouă schimbare a regulilor, publicată în Monitorul Oficial în săptămâna în care au loc angajările

8.097 de vizualizări
Foto: Facebook.com
Reguli noi care le permit celor care au luat sub 5 la Titularizare sau care nu s-au prezentat la concursul național de anul acesta să fie angajați și să predea în școli au fost aprobate de Ministerul Educaţiei. La două zile după începutul anului școlar 2019-2020, ministrul interimar al Educaţiei, Daniel Breaz, a semnat un ordin de ministru prin care modifică Metodologia privind mobilitatea poersonalului didactic chiar pentru anul în curs. Procedura de mobilitate este în plină desfășurare în aceste zile. Ordinul 5.093 a fost publicat azi în Monitorul Oficial 726 din 4 septembrie 2019.

Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2019-2020, aprobată tot printr-un ordin al unui ministru interimar (Rovana Plumb) în noiembrie 2018 este modificată în premieră de ministrul interimar Daniel Breaz după începutul anului şcolar în curs.

3.388 de candidați au obținut note între 1 şi 4,99 la examenul de Titularizare 2019, potrivit datelor anunțate de Ministerul Educației.

Modificările sunt următoarele:
Noul text al articolului 90, alineatul 5, introdus de OMEN 5.093 din 2 septembrie 2019  prevede:
  • „Candidatul fără statut de titular în învățământul preuniversitar care participă la concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, sesiunea 2019, și obține notă sub 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul acestui concurs nu poate fi repartizat pe un post didactic/o catedră a cărui/a cărei ocupare se realizează în baza disciplinei la care candidatul a obținut notă sub 5 (cinci).”
Vechiul text al articolului 90, alineatul 5, care fusese introdus prin OMEN 3.886 din 11 aprilie 2019:
  • „Candidatul fără statut de titular în învăţământul preuniversitar care participă la concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, sesiunea 2019, şi nu obţine cel puţin nota 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul acestui concurs nu poate fi încadrat, în anul şcolar 2019 – 2020, pe un post didactic/o catedră a cărui/a cărei ocupare se realizează în baza disciplinei la care candidatul nu a obţinut nota 5 (cinci).”

A fost înlocuit aşadar termenul „încadrat”, care înseamnă angajat pe bază de contract, cu termenul „repartizat”, care este rezultatul unei proceduri care se face doar în şedință publică, pe baza notei obținute la Titularizare. Prin urmare, dacă până acum cei care nu luau 5 nu puteau fi încadrați, deci angajați în şcoală, acum pot fi, dar nu prin şedință de repartizare, ci prin contract cu inspectoratul sau cu școala.

Precizăm că ultima repartizare a profesorilor pe posturi pentru acest an școlar este pe 6 septembrie. După această dată, urmează examene/testări la nivel de școală, dacă nu se ocupă posturile în această ultimă ședință de repartizare din 6 septembrie. La școală se pot prezenta mai mulți candidați să dea examenul, indiferent de nota de la titularizare.

Ordinul ministrului Breaz modifică şi introduce noi condiții pentru cei care au luat sub 5 ori nu au participat la Titularizare 2019.

Articolul 103, alineatul (2) din Metodologia stabilită prin OMEN 5.460 din 12 noiembrie 2018 prevedea că:
  • „La ocuparea posturilor didactice/catedrelor conform alin. (1) nu pot participa candidații care au obținut note sub 5 (cinci) la concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor în învățământul preuniversitar, sesiunea 2019 sau la concursul/testarea organizate inspectoratul şcolar la nivel județean/nivelul municipiului Bucureşti.”
Modificarea prin OMEN 5.093 din 2 septembrie 2019 introduce 3 „situații”:
  • La ocuparea posturilor didactice/catedrelor conform alin. (1) nu pot participa candidații care se află în una dintre următoarele situații:
  • a) au obținut note sub 5 (cinci) la concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor în învățământul preuniversitar, sesiunea 2019, și nu au participat la concursul/testarea organizat(ă) de inspectoratul școlar la nivel județean/nivelul municipiului București;
  • b) nu au participat la concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor în învățământul preuniversitar, sesiunea 2019, dar au obținut note sub 5 (cinci) la concursul/testarea organizat(ă) de inspectoratul școlar la nivel județean/nivelul municipiului București;
  • c) au obținut note sub 5 (cinci) atât la concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor în învățământul preuniversitar, sesiunea 2019, cât și la concursul/testarea organizat(ă) de inspectoratul școlar la nivel județean/nivelul municipiului București”.

Potrivit surselor Edupedu.ro, punctele a) şi b) deschid uşa celor care au luat sub 5 la Titularizare să se angajeze totuşi în şcoli, iar articolul spune că profesorii trebuie să se încadreze în „una dintre condiții”.

Practic, candidatul care, deşi are sub 5 la concursul național, a luat notă peste 5 la proba dată la inspectorat (inferioară ca dificultate examenului național), poate fi încadrat, potrivit punctului a) la care cele două condiții sunt cumulative („şi”).

Punctul b) are o condiție adversativă („dar”). Permite celor care, deşi nu au participat anul acesta la Titularizare, să poată fi angajați dacă au notă peste 5 la testarea de la inspectorat.

Prin punctul c) se reglementează că dacă un candidat a luat sub 5 şi la Titularizare şi la testarea județeană, nu poate participa la ocuparea unui post didactic.

SURSA: Monitorul Oficial

În urmă cu o săptămână, Edupedu.ro a publicat o notă trimisă de Minister către inspectorate în care se preciza că persoanele care s-au retras din examenul de titularizare (examenul de angajare în școală pe o perioadă nedeterminată), precum și cei care au luat note sub 5 la examenul de titularizare 2019 pot să participe la noile concursuri de angajare în școală, ca suplinitor, organizate la început de septembrie pentru ocuparea posturilor rămase libere.

Nota Ministerului Educației venea după ce fostul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat, imediat după examenul scris de titularizare, referitor la cei care s-au retras din examen:

  • „N-au fost pregătiți și probabil au văzut subiectele și s-au retras din examen. Vom proceda și cu domniile lor la fel cu cei care au luat note mai mici de 5. Nu vor intra în învățământ nici ca suplinitori, nici în plata cu ora. Este primul an când luăm această măsură și decizia era una firească, mă întreb de ce nu s-a luat mai demult”.

Ei nu vor intra ca suplinitori pe baza notei de la examenul de titularizare, ci va trebui să dea un nou examen, pe 4 septembrie, pentru a obține această poziție. Vezi aici calendarul examenelor de angajare în școli în 2019

Amintim că 3.960 de candidați s-au retras din examenul de titularizare 2019 din motive personale sau medicale, în conformitate cu prevederile metodologiei, 24 de candidați au fost eliminați şi lucrările a 32 candidați au fost anulate din motive legate de nerespectarea metodologiei.

Vezi pe grupul de Facebook Titularizare 2019-2020&Definitivat 2019 mai multe discuții referitoare la examenul din anul acesta

Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

Însă nu toți profesorii care iau note peste 7 la titularizare se și angajează, automat. Pe de o parte, concurența pe post face ca cel cu nota cea mai mare să devină titular. Pe de altă parte, din cauza declinului demografic, numărul de posturi scos la concurs este mic în ultimii ani, și se ajunge ca profesori cu note mari la titularizare să nu găsească niciun post liber.

Precizăm, însă, că numeroși profesori avertizează în fiecare an că există școli care “ascund” posturi și nu le scot la concurs, pentru ca prin diverse tertipuri juridice să le păstreze pentru profesori care le sunt apropiați.

FOTO: pixabay.com

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
ANOSR

Reprezentanții studenților, după ce proiectul care interzicea posibilitatea de a renunța voluntar la titlul de doctor a fost respins în Comisia de Învățământ: Renunțarea la titlul de doctor, cadou pentru plagiatori

Reprezentanții studenților sunt de părere că prevederile legale introduse prin Ordonanță de Urgență nr. 94/2014, prin care „titularul unui titlu științific poate solicita Ministerului Educației renunțarea la titlul în cauză”,…
Vezi articolul

Inspectorul general școlar din Mureș și-a anunțat demisia din PNL: „Nu consider că valorile liberale mă reprezintă” / Plecarea din partid vine pe fondul situației de la Școala Gimnazială „Romulus Guga”, unde o învățătoare a fost înregistrată cum umilește copiii la ore, iar ancheta inspectoratului după plângeri repetate ale unui părinte, cu dovezi ale agresiunii, nu a avut niciun rezultat

Inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Mureș, prof. Sabin-Gavril Pășcan, și-a anunțat luni, 2 mai, demisia din Partidul Național Liberal, potrivit zi-de-zi.ro. Sabin Pășcan, șeful ISJ Mureș, era membru în…
Vezi articolul

DOCUMENT Ministerul Educației: Începând cu data de 9 martie 2022 nu se mai suspendă cursurile cu prezență fizică în funcție de numărul de cazuri de infectări sau de gradul de ocupare al paturilor / Ministerele Educației și Sănătății vor emite noi recomandări pentru procesul de învățământ

„Începând cu data de 9 martie 2022 nu se mai suspendă cursurile cu prezență fizică în funcție de numărul de cazuri de infectări sau de gradul de ocupare al paturilor…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Profesoara de Limba română Simona Bădițescu de la Colegiul Național Dinicu Golescu, Câmpulung, Argeș: Am „amestecat” literatura română și valorile ei cu o nouă formă de învățare, foarte inovativă, a prezentului

Elevii clasei a X-a de la Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel au fost provocați de profesoara lor de Limba și literatura română, Simona Bădițescu, să descopere legătura dintre…
Vezi articolul