Copiii din România au înregistrat, în doi ani de pandemie, întârzieri de învățare de 4-6 luni, mai mari decât în cazul elevilor din Europa de Vest sau chiar din Republica Moldova – studiu McKinsey / România – întârzieri similare cu cele din Polonia, Ucraina sau mai multe țări africane

[jp_post_view]
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
Elevii din România au înregistrat, în primii doi ani de la declanșarea pandemiei Covid-19, întârzieri de învățare de 4-6 luni, mai mult decât media pentru Europa și Asia Centrală, potrivit celor mai recente evaluări ale companiei internaționale de consultanță McKinsey cu privire la impactul pandemiei asupra educației la nivel global. România înregistrează, astfel, întârzieri mai mari decât țările din Europa de Vest și chiar decât Republica Moldova, dar similare cu cele din câteva țări central și est-europene, precum Ucraina sau Polonia, sau cu cele din mai multe țări africane.

Analiza McKinsey, publicată în aprilie și bazată pe date colectate până în ianuarie a.c., urmărește să vadă “cum a cauzat pandemia Covid-19 o criză globală în educație” pe parcursul ultimilor doi ani.

Compania estimează că închiderea școlilor și alți factori au produs pierderi și întârzieri de învățare în întreaga lume, dar diferențiat, uneori cu diferențe majore chiar și în cadrul aceleiași regiuni. 

Cum se vede acest lucru din perspectiva României, conform analizei citate?

Potrivit specialiștilor McKinsey, care folosesc date agregate de UNESCO, se estimează că, în Europa și Asia Centrală, școlile au fost închise, în medie, timp de 30 de săptămâni pe parcursul unei perioade de 102 săptămâni analizate (între 16 februarie 2020-31 ianuarie 2022). Intervalul este mult mai mic decât în regiuni cu venituri medii din America Latină sau Asia de Sud, unde școlile au fost închise, în medie, timp de cel puțin 75 de săptămâni.

La nivelul regiunii Europa-Asia Centrală se înregistrază a doua cea mai lungă perioadă medie de predare față în față: 46 de săptămâni din totalul de 102 incluse în analiză (regiunea cu cea mai lungă perioadă de predare față în față – Africa Subsahariană, cu 47 de săptămâni). Tot în Europa și Asia Centrală, școlile au fost, în medie, parțial deschise timp de 16  săptămâni, iar perioada în care s-a predat exclusiv online a fost, în medie, de 13 săptămâni. 

  • Or, în România, conform datelor UNICEF-UNESCO de acum un an, doar în primul an de pandemie (deci fără a lua în calcul „vacanța” forțată din toamna 2021 și închiderile punctuale înregistrate la nivel local) școlile au fost închise 108 zile – mult peste media regiunii pentru întreaga perioadă de doi ani.

McKinsey estimează, în aceste condiții, că întârzierile de învățare la nivelul regiunii Europa-Asia Centrală sunt, în medie, de 3,6 luni sau 36% dintr-un an școlar. Anul școlar este calculat în analiza citată la o medie de 10 luni de școală și două luni de vacanță. România este, la acest capitol, una dintre țările cu cea mai redusă durată a anului școlar din Europa.

Intarzierile de invatare la nivel global, calculate in luni – McKinsey pe baza datelor UNESCO / Sursa: Captura McKinsey.com

Dar, după cum spun analiștii McKinsey, cifrele regionale sunt departe de a spune povestea completă. La nivelul fiecărei regiuni, diferențele sunt substanțiale, lucru valabil și în cazul Europa-România.

Intarzieri de invatare la nivel global, calculate in luni / Sursa: Captura McKinsey.com

Pe o hartă ce însoțește studiul, România este încadrată în rândul țărilor cu 4-6 luni de întârzieri de învățare estimate pentru perioada februarie 2020-ianuarie 2022. 

La un nivel similar, pe harta McKinsey, se află țări precum Polonia, Ungaria, Ucraina, Kazahstan, dar și numeroase țări din nordul și centrul Africii.

Romania – incadrata la grupul de tari cu intarzieri de invatare de 4-6 luni pe harta McKinsey / Sursa: Captura McKinsey.com

Mai bine decât România se plasează țări precum Republica Moldova, Germania, Italia, Marea Britanie sau Portugalia, precum și China, SUA și Canada – cu întârzieri de învățare cauzate de Covid-19 de doar 2-4 luni. Situația este și mai bună în cazul Franței, Spaniei, Suediei sau Rusiei, unde întârzierile sunt estimate la o perioadă de până în două luni.

  • România stă mai bine, în regiune, doar comparativ cu Bulgaria, Serbia și Turcia, unde întârzierile de învățare sunt estimate la 6-8 luni.

La nivel global, situația cea mai dramatică se înregistrează în țări din Asia de Sud (India, Myanmar, Indonezia), în Mexic și în majoritatea țărilor din America de Sud, sau în unele țări din Arica, unde pierderile de învățare sunt de peste 10 luni și, în unele locuri (Myanmar, Filipine, Uganda), depășesc 14 săptămâni.

Ce înseamnă întârzierile de învățare?

McKinsey arată, în studiul său, că, în lipsa unor date relevante în multe țări ale lumii, nu a putut ține cont de multiple alte efecte ale pandemiei asupra învățării, pe lângă închiderea școlii, pe lângă educație pandemia având un efect profund asupra bunăstării, situației sociale și stării emoționale a copiilor la nivel global (de la violența asupra copiilor la obezitate sau la abandonul școlar.

Dar, raportându-se doar la nivelul mai redus al învățării în ultimii doi ani, compania estimează că întârzierile sau pierderile de învățare vor determina un venit mai mic al veniturilor medii pe care se estimează că elevii de acum le vor avea în viitor, dar și o productivitate economică scăzută pentru națiunile lumii.

McKinsey apreciază că, până în 2040, impactul economic al întârzierilor de învățare cauzate de pandemie ar putea duce la pierderi anuale de 1,6 mii de miliarde de dolari la nivel global (circa 0,9% din PIB la nivel global). Pentru Europa și Asia Centrală, pierderea produsă asupra economiei, până în 2040, este de 245 miliarde de dolari.

Foto: © Vadreams | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Analiză McKinsey: Trecerea în online și restricțiile vor avea efecte pe termen lung / “Cel mai bun scenariu” pentru școală, după șocul pandemiei, nu arată deloc bine
INTERVIU Fadia Saadah, director în cadrul Băncii Mondiale: Să se facă tot posibilul pentru deschiderea școlilor / Criza Covid-19 din educație ar putea crește cu până la 10% rata analfabetismului funcțional în rândul elevilor din România și să producă pierderi economice anuale de până la 1,4 miliarde de dolari


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Trei scenarii pentru educație, după închiderea școlilor. Ștefan Pălărie, coordonatorul pe învățământ al PLUS: Scenariul 3 este cel al unei bătălii contra-cronometru cu tehnologia. Vom avea de recuperat pe parcursul întregilor luni de vară

„Prelungirea închiderii școlilor lasă, în realitate, 3 scenarii mari posibile pentru România”, susține Ștefan Pălărie, coordonatorul grupului de lucru politici publice în domeniul educației la PLUS. Într-o analiză cu privire…
Vezi articolul

Relatarea unui părinte, din careul unei școli din centrul Bucureștiului: Fix ca acum 30 de ani. Directoarea cu reprezentanții primăriei, poliției, bisericii, nu m-ar mira să fi fost și de la Elcen sau Metrorex, băteau câmpii

„Am rămas consternat de careu. Fix ca acum 30 de ani. Ticseală maximă de părinți cu copii, gălăgie, iar directoarea cu reprezentanții primăriei, poliției, bisericii, nu m-ar mira să fi…
Vezi articolul

La clasă, spune profesorul de geografie Daniel Anghel, puțini elevi știu de evenimente actuale: Ați văzut ce s-a întâmplat în Myanmar? – unul singur răspunde. Sunt prinși în lumea lor digitală / Cercetătoarea Carmen Cioflan, INFP, despre cutremurul de 7,7 care a provocat moartea a peste 3.500 de oameni: A fost atât de puternic, încât a fost înregistrat și în România

Cutremurul cu magnitudinea 7,7 produs în Myanmar pe 28 martie 2025 a fost unul dintre cele mai puternice evenimente seismice ale începutului de an, cu efecte devastatoare asupra populației și…
Vezi articolul

Votul anti-românesc și anti-european e consecința eșecului României educate, în bună măsură. 43% din diaspora a votat un om care ar închide probabil granițele. Oamenii și-au tras singuri un glonț în picior, entuziaști, crezând că fac bine. Asta înseamnă lipsa gândirii – analiză a profesorului Radu Vancu

„Trăim într-o țară care nu mai formează gândire critică și gândire, de fapt. Asta se întâmplă când educația eșuează. Aproape un sfert dintre votanți, adică votanții lui Călin Georgescu, au…
Vezi articolul