Cosmin Marinescu, viceguvernator BNR: Oare cum putem recupera, dacă mai putem, bunul-simț economic sau libertatea comerțului în esență – premise indispensabile pentru business și prosperitate? Evident, răspunsul nu poate face abstracție de atașamentul onest al decidenților și al publicului față de educația economică

[jp_post_view]
Foto: BNR
Nevoia urgentă de consolidare a alfabetizării financiare în România și importanța unui cadru instituțional solid care să susțină acest efort, a fost apelul viceguvernatorului Băncii Naționale a României, Cosmin Marinescu, la a treia ediție a Forumului Educației Financiare, pe 11 aprilie.

Într-un discurs amplu, viceguvernatorul a atras atenția asupra contextului economic actual, marcat de incertitudini interne și externe, accelerarea digitalizării, tensiuni comerciale internaționale și dezechilibre economice tot mai mari. A remarcat că doar o treime dintre românii adulți sunt considerați alfabetizați financiar, iar un procent similar dispune de competențe digitale de bază, în special în zonele rurale. În același timp, reducerea prezenței fizice a băncilor în teritoriu, accentuată de pandemie, adâncește decalajele în accesul populației la informații și servicii financiare.

Cosmin Marinescu a menționat că politicile publice trebuie să țină cont de echilibrul dintre inovație și accesibilitate, între digitalizare și incluziune, între oportunități și riscuri. A oferit exemplul IMM-urilor, unde investițiile în tehnologie nu sunt însoțite, de cele mai multe ori, de investiții proporționale în formarea angajaților. În opinia sa, calitatea politicilor economice depinde fundamental de nivelul de educație economică și financiară atât al decidenților, cât și al publicului.

Viceguvernatorul BNR a punctat că anul 2025 aduce provocări semnificative pentru România, mai ales în ceea ce privește consolidarea finanțelor publice, redresarea deficitului bugetar și corectarea dezechilibrelor externe. A insistat asupra necesității menținerii angajamentelor privind reformele economice și utilizarea fondurilor europene disponibile, dar și asupra disciplinei fiscale și sustenabilității financiare ca fundamente ale stabilității.

Un alt punct abordat a fost impactul geopolitic al noilor tensiuni comerciale, în special cele generate de noile tarife anunțate de Statele Unite, care pot afecta grav economia globală. În acest context, viceguvernatorul a ridicat întrebarea privind capacitatea de a recupera principiile economice de bază și libertatea comerțului, apelând la un atașament sincer față de educația economică.

„Tarifele anunțate recent de SUA au inflamat brusc economia mondială, iar răspunsul statelor partenere, probabil justificat, se prefigura a fi unul substanțial. În aceste condiții, ne întrebăm, raportat la principiile comerțului liber și ale diviziunii muncii, principii sedimentate și validate științific de-a lungul istoriei gândirii economice, oare cum putem recupera, dacă mai putem, bunul-simț economic sau libertatea comerțului în esență – premise indispensabile pentru business și prosperitate. Evident, răspunsul nu poate face abstracție de atașamentul onest al decidenților și al publicului față de educația economică”, a spus Marinescu.

Educația economică generală, din care derivă educația financiară, este, potrivit viceguvernatorului, cea mai sigură investiție într-o societate modernă. Înseamnă cetățeni informați, alegeri responsabile, antreprenoriat competitiv, politici publice solide. De aceea, a afirmat că autoritățile au un rol esențial, dar succesul este posibil doar prin colaborare strânsă cu mediul academic, antreprenorial și societatea civilă.

„Investiția în educația economică generală, din care derivă educația financiară, este cea mai sigură investiție din portofoliul de capital uman al unei națiuni. De aici începe construirea unei societăți responsabile și prospere, capabilă să înfrunte provocările în mod competitiv, cu echilibru și înțelepciune.

Educația economică și financiară înseamnă, întâi de toate, cetățeni bine informați, orientați către obiective realiste și alegeri responsabile, înseamnă antreprenoriat puternic și competitiv, bună guvernare și politici economice sănătoase.

În acest sens, rolul autorităților este unul major, însă succesul va fi asigurat doar printr-un efort participativ, prin parteneriate solide cu mediul academic și comunitatea antreprenorială”, a spus Marinescu.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile să fie dotate cu sisteme de supraveghere audio-video, biblioteci online sau offline cu ghiduri pentru părinți, elevi, profesori și un concurs anual – măsuri propuse în Planul Național de Combatere a Violenței Școlare pe următorii 3 ani – proiect

Planul Național de Combatere a Violenței Școlare pentru 2024-2027 a fost pus în dezbatere publică vineri, 29 martie, de ministerul Educației. Documentul prevede o serie de măsuri, cum ar fi…
Vezi articolul

Ministerul care mimează urgența. Proiectul de Ordonanța de urgență care modifică legile Educației pentru a treia oară – schimbă regulile pentru burse și introduce camerele video în clase la decizia școlii, cu informarea elevilor și profesorilor – e plimbat de 3 luni între instituții. Avizul CES a fost dat abia azi, cu observații

Proiectul de ordonanță de urgență care modifică legile Educației, inițiat de Ministerul Educației pe 25 martie, este plimbat printre instituții de 3 luni. Este vorba despre proiectul care printre altele…
Vezi articolul

Remus Pricopie, rectorul SNSPA: Lipsa de reacție sau complicitatea unor instituții ale statului față de acțiunile extremiste și ilegale desfășurate pe teritoriul țării noastre vor avea consecințe dramatice / Îl lăsăm pe George Simion (AUR) și prietenii săi de la Moscova să controleze – prin fraude electorale – viitorul Parlament și Guvern

Remus Pricopie, rectorul SNSPA, susține că lipsa de reacție sau complicitatea unor instituții ale statului față de acțiunile extremiste și ilegale desfășurate pe teritoriul țării noastre vor avea consecințe dramatice.…
Vezi articolul

Semnal de alarmă transmis de rectorul Universității din București, Marian Preda: Parte dintre profesori au probleme cu valorile civice, cu cunoștințele despre instituțiile democratice. Decalajul e mult mai mare față de profesorii din alte țări

„Este un decalaj între interesul pentru probleme civice și de mediu al tinerilor și conținuturile pe care ei le stăpânesc”, iar o cauză este faptul că o „parte dintre profesori…
Vezi articolul

Ligia Deca, aviz favorabil în Parlament pentru un nou mandat de ministru al Educației: Media creșterilor salariale de luna aceasta este de 30,5% pentru personalul didactic, respectiv 33,9% pentru personalul nedidactic / Ca priorități, ministrul nu anunță nicio noutate, doar evocă obiectivele din PNRR

Audierea în comisia parlamentară a miniștrilor propuși, pentru ocuparea portofoliilor din Cabinetul Ciolacu, a început cu ministrul Educației, Ligia Deca. Aceasta a avut un discurs în care și-a prezentat prioritățile,…
Vezi articolul