Costul standard per elev pentru creșterile salariale se majorează cu 13,5% în 2020, cea mai mică creștere din ultimii 4 ani. Costul pentru pregătirea profesorilor, evaluări și dotări crește cu doar 17 lei și e de 15 ori mai mic – proiect

11.952 de vizualizări
meditații în perioada în care școlile au fost închise
Foto: Pexels.com
Costul standard per elev va fi 6.111 lei în anul 2020, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere de Ministerul Educației. Suma reprezintă majorarea costului din anul 2019 cu 13,5%, echivalentul creșterilor salariale calculate de minister pentru acest an. Este cea mai mică creștere procentuală din ultimii 4 ani, potrivit notelor de fundamentare. Suma de 6.111 lei este „coeficientul 1”, acesta fiind diferit în funcție de mediul de proveniență al școlii (urban/rural) sau de nivelul școlii (preșcolar, primar, gimnazial, liceal). În 2019 creșterea a fost de 23%. Costul standard per elev pentru pregătrea profesională, evaluarea elevilor și dotările școlii sau navetă (bunuri și servicii) au fost majorate cu doar 17 lei, de la 370 de lei în 2019, la 387 de lei în 2020.

Şcolile din România primesc finanţare de la nivel central în baza unui cost standard pe elev. Acesta este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern și are două componente de bază: costul pentru cheltuielile cu salariile și costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.

Din 2016 până în 2020 suma alocată pentru acest cost s-a dublat, iar dacă în 2019 costul standard per elev pentru coeficientul 1 (cheltuieli salariale) a avut cea mai mare creștere, de 23%, în anul 2020 aceasta creștere va fi de 13,5%, cea mai mică din ultimii 4 ani.

Tot prin acespt proiect de HG se stablește și costul standard per elev pentru cheltuielile cu pregătirea profesională, cu evaluările elevilor, cu bunurile și serviciile. Acesta a ajuns la 387 de lei, cu doar 17 lei mai mare față de 2019.

Acest coeficient se calculează diferit în funcție de zona de temperatură în care este școala, de numrul elevilor/copiilor pe care îi are înscriși și de tipul de școală/grădiniță conform următorului tabel:

Coeficientul 1 este cel care se stabilește de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, a cărui componență a fost schimbată recent, în a căruit structură au fost numiți mai mulți membri ai Partidului Național Liberal sau simpatizanți ai acestuia. Mai multe despre CNFÎP, aici.

  • Reprezentanții părinților și ai elevilor au protestat public față de deciziile luate de CNFÎP.
  • Ne aflăm în continuare în incapacitatea de a stabili un cost standard per elev care să contribuie la creșterea calității din mediul educațional, întrucât Legea bugetului de stat a fost aprobată înainte de întrunirea CNFIP. În continuare, opinia partenerilor sociali a fost în minoritate față de ceea ce s-a susținut prin linia politică, fapt care a permis menținerea unui sistem subfinanțat. Dorim creșterea reală și sustenabilă a bugetului destinat Educației, astfel încât părinții și elevii să nu fie nevoiți să o suplimenteze prin metode ilicite, precum fondul școlii”, se arată într-un comunicat semnat de Consiliul Național al Elevilor și de Federația Asociațiilor de Părinți.

În proiectul pus în dezbatere de către ministerul Educației, costul standard per elev pentru cheltuielile salariale este repartizat în felul următor:

Finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar are trei componente:

  1. finanţarea de bază,
  2. finanţarea complementară,
  3. finanţarea suplimentară.

Finanţarea de bază se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată (TVA), prin consiliile județene/locale. Dar din finanțarea de bază se pot face numai anumitecategorii de cheltuieli:

  • cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi contribuţiile aferente acestora;
  • cheltuieli cu pregătirea profesională;
  • cheltuieli cu evaluarea periodică a elevilor;
  • cheltuieli cu bunuri şi servicii;

Potrivit prevederilor art.104 alin. (3) și (4) din Legea educației naționale nr. 1/2011, finanţarea de bază a unei unităţi şcolare rezultă prin aplicarea unei formule de multiplicare a costului standard per elev/preşcolar cu coeficienţi specifici unităţii şcolare şi cu numărul de elevi şi se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului. Baza de calcul al fondurilor alocate unităţilor de învăţământ prin şi din bugetele locale, pentru finanţarea de bază, o constituie costul standard per elev/preşcolar. Costul standard per elev/preşcolar se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare/domeniu, de către Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, în condiţiile legii şi conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi aprobate prin hotărâre a Guvernului.

FOTO: pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

La profilul pedagogic s-au înscris 167 de elevi pe 48 de locuri, spune Adina Gruia, director al Liceului Teoretic „Nicolae Titulescu” din Slatina: Au rămas 139 după probele de aptitudini. Din acest moment se va ține cont de media pe care elevii o vor avea la Evaluarea Națională

Adina Gruia, director al Liceului Teoretic „Nicolae Titulescu” din Slatina, a declarat că 167 de elevi s-au înscris pe cele 48 de locuri de la profilul pedagogic. „Avem o clasă…
Vezi articolul

Ministrul educației anunță că a fost în vizită într-un centru de corectare a lucrărilor de la Evaluarea Națională și a preluat feedbackul profesorilor, fără să spună niciun cuvânt despre ce i-au spus aceștia

Ministrul educației, Ligia Deca, a fost în vizită într-un centru de corectare a lucrărilor de la Evaluarea Națională din București, după cum anunță oficialul într-o postare pe Facebook. Deca precizează…
Vezi articolul

EXCLUSIV Profesor la Universitatea de Medicină din Cernăuți, oraș în care nu au fost înregistrate atacuri: Cursurile se țin online, doar profesorii au voie să intre în Universitate / La magazine și farmacii nu se mai acceptă plata cu cardul, iar bancomatele nu mai funcționează

Profesorul Antonie Moisei, șeful catedrei de științe sociale și ucrainistică, de la Universitatea de Medicină din Cernăuți, a acceptat să povestească pentru EduPedu.ro, într-un scurt interviu, despre atmosfera din orașul…
Vezi articolul

Biblioteca Școlară Virtuală EDULIB cu peste 3.600 de lecții și teste din diverse discipline este deocamdată accesibilă doar elevilor de clasele V-VIII care au primit datele de logare de la școală / Profesorul poate vedea în contul său ce lecții au parcurs elevii

Biblioteca Școlară EDULIB conține deocamdată lecții și resurse doar pentru elevii de clasele V-VIII, pentru 11 discipline. „Chiar dacă unii părinți care au copii în clasele primare au primit date…
Vezi articolul