„Orice creștere a normei în preuniversitar și universitar trebuie să se încadreze în limite europene”, a spus Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, în cadrul unei conferințe de presă. Acesta a afirmat că „avem o scădere a numărului de copii în zona educației, în ultimii mulți ani, dar numărul de norme a crescut”. „Este clar că avem de lucru”, a completat ministrul.
În legătură cu creșterea normei didactice și cu bursele elevilor, Daniel David a spus că „aceste două schimbări se vor face”:
„Cele două probleme majore sunt: 1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2 – bursele atât în zona preuniversitară, cât și în zona universitară. Care vor fi deciziile finale? Nu știm încă. Adevărul este că încă discutăm. Astăzi discutăm, mâine discutăm, dar, cu siguranță, aceste două schimbări se vor face. Nu vă pot spune încă cum, în ce formă exact, dar vă pot spune principiile după care eu lucrez în aceste discuții, inclusiv cu colegii mei din guvern, cu ministrul de finanțe, cu premierul.”
Ministrul Educației și Cercetării a precizat că orice creștere a normei în preuniversitar și universitar trebuie să se încadreze în limite europene. Acesta a mai spus că „noi avem o scădere a numărului de copii în zona educației, în ultimii mulți ani, dar numărul de norme a crescut”:
„Iar aceste principii sunt următoarele: 1 – dacă vorbim despre creșterea normei în preuniversitar, etic este să vorbim și de creșterea normei în zona universitară. Și trebuie să avem un echilibru între cele două.
2 – orice creștere a normei în preuniversitar și universitar trebuie să se încadreze în limite europene. Eu le văd în zona unei medii europene, fiindcă o medie europeană o poți apăra. Noi știm că, în anumite zone, în anumite niveluri de educație, noi nu suntem la nivelul mediei europene. Dacă acceptăm aceste creșteri, le țintim în zona mediei europene. Dacă cumva se va pune problema unor creșteri dincolo de medie, cred că ar trebui să le gândim într-o variantă temporară, până la ieșirea din situația de criză. Vom vedea care vor fi deciziile finale.
Adevărul este aceasta: oricum te uiți la aceste informații, noi avem o scădere a numărului de copii în zona educației, în ultimii mulți ani, dar numărul de norme a crescut. Deci, este clar că avem de lucru, hai să stabilim noi modul în care se modifică norma didactică, nu să fie stabilită (norma – n.red) de oameni care nu vin din zona educației, care o fac și ei cu bună credință, doar că poate nu înțeleg nuanțele pe care noi le avem în funcție de ciclul de educație: primar, gimnazial, liceal. La nivel de universitate, iarăși norma are cu totul altă filosofie, că vorbim de ore convenționale. Deci, lucrurile sunt foarte diferite și acestea sunt principiile după care voi purta aceste discuții, ca să ajungem la o variantă finală.”
Săptămâna aceasta, Daniel David a anunțat, printr-un mesaj transmis cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, că va propunere ca norma didactică să poată să fie crescută cu maximum 2 ore:
- „Voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.: cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social.
- Degrevările pentru vechime se vor putea face din timpul nedidactic al normei.
- Degrevările pentru funcțiile de conducere vor fi în jur de 30%, diferențiat în funcție responsabilități, și trebuie să fie, de regulă, incompatibile cu plata cu ora.
- Plata cu ora se raportează la timpul de lucru total (40 de ore pe săptămână), astfel încât valoarea unei ore la plata cu ora să nu depășească valoarea unei ore din normă.
- În învățământul superior, limita de 16 ore echivalente va deveni 18, pentru a ajuta universitățile să se înscrie în bugetul alocat”, potrivit ministrului Educației și Cercetării.
Despre majorarea normei didactice
Amintim că majorarea normei didactice a profesorilor (normă didactică de 18 ore pe săptămână în prezent) a fost discutată de liderii partidelor care negociază formarea viitoarei coaliții guvernamentale, ca măsură pentru scăderea deficitului bugetar scăpat de sub control, a relatat G4Media. Luni, 16 iunie, preşedintele Nicuşor Dan i-a primit la Cotroceni pe reprezentanții sindicatelor.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Europa FM, că intenția de a obliga profesorii să stea 8 ore pe zi la școală și intenția de majorare a normei didactice de predare „sunt măsuri care nu pot fi acceptate sub nicio formă”. Declarațiile au fost făcute marți, 17 iunie, după întâlnirea cu ministrul Daniel David.
Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a explicat, pentru Edupedu.ro, ce ar însemna pentru profesori creșterea normei didactice cu două ore: „Dispar 16.000 de posturi. (…) Sunt oameni care sunt chiar pe muchie. Deci, dacă le-ai mărit cu 2 ore, automat intră în restrângere. N-ai ce să le faci”. Acesta a afirmat că „ar fi revoltător ca în învățământ să apară deja șomajul”.
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a precizat, pentru TVR Info, ce ar însemna creșterea normei didactice pentru profesorii care predau în școlile din mediul rural. „Dacă le-ai mărit numărul de ore de predare, îi împrăștii și mai mult și s-ar putea să înceapă să plece și puținii care mai sunt”, a precizat profesoara.
Creșterea normei didactice a profesorilor ar adânci problemele educației și ar lovi exact calitatea actului didactic la care expunem copiii, atrage atenția profesorul Mircea Miclea. Concret, majorarea normei didactice ar generaliza criza prin care trec astăzi profesorii de fizică și chimie și ar conduce la o situație în care și profesori de limba română și de matematică vor alerga prin 2-3 școli pentru a-și atinge norma – a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru Mircea Miclea.
Sindicatele din Învățământ au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de la majora norma didactică a profesorilor, potrivit unui comunicat de presă. Este vorba despre Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.
Edupedu.ro a scris pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.
Despre norma didactică
Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual. Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.
Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:
a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;
b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;
c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;
d) activități de management al clasei;
e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;
f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”
Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:
a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;
b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;
c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;
d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;
h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;
i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;
j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”
28 comments
Bună ziua.
Dacă se hotaraște marirea normei de predare , nu ar trebui sa fie afectata și norma didactică de 40 de ore. Dacă nu ies 20 de ore , stai în școală pentru alte activitati. Așa e în restul Europei. Eventual să fie plătite diferențiat orele de predare. Altfel , coroborat și cu modificarea planurilor cadru , va fi o adevărata nenorocire- mii de șomeri. Unde ar mai putea lucra un profesor care mai are 7 ani până la pensie ?
În acelaș timp trebuie să fie scoși la pensie toți profesorii care au 35 de ani lucrați și pot ieși fără penalizare. Numai așa s-ar face economii. Cu aceiași bani plătrești un pensionar și un profesor activ tânăr care are salariul mic.
Astia de necaz ca abia au trecut clasa se razbuna pe toti ca sa se razbune pe sistemul de invatamant. Soros la putere!!!🤣
Nu credeți că ar trebui să studiați învățământul din Japonia și sa l luați că exemplu în inclusiv chiar și respectul față de profesori?
Domnule David, mă întreb de ce nu ați luat portofoliul de la finanțe… Asta pentru că ultima dvs grijă este educația, primordiala este salvarea bugetului, bineînțeles, ca întotdeauna, pe spinarea celor mici și mulți. Toate masurile pe care le anunțați nu vor construi nimic, vor distruge. Scopul lor este economia la buget, nu reforma educației. Am văzut că empatizati cu studenții din stradă. Truc psihologic ieftin și fariseic, ei nu au 2 milioane în conturi asemeni dvs. Ați aprobat planuri cadru la liceu. Ați făcut mai întâi o analiză a impactului avut de planurile cadru introduse la primar și gimnazial fix acum o generație? Știți câte lacune au chiar și elevii buni în ce privește exprimarea? Știți că modul în care se studiază gramatica încă de la clasele a V-a, a VI-a este galopant și depășește nivelul de înțelegere al elevului? Vreți să aliniați învățământul la normele europene? Aceleași norme U. E. care aveau grijă de capacul lipit de pet în timp ce rușii sunt la porțile noastre, iar depozitele de muniții ale Europei s-au golit în 2 ani? Cu excepția mediului universitar – și nu peste tot – care e marea performanță a învățământului în Europa???Ce valorează scoala publică în tarile occidentale și ce rezultate au în fața rușilor, chinezilor, indienilor? Așa că, domnule David, aveți grijă ce faceți. Veți intra în istorie, cu siguranță. Dar în partea aceea a ei care merită aruncată în uitare.
Acesta este scopul actualei coalitii. Sa puna pe butuci invatamantul. Ce nu au reusit celelate guvernari va reusi PNL-ul. Urmasii cui ziceati ca sunteti domnilor de la PNL?
Oare cum se explică faptul că în țara asta un profesor care muncește 40-42 poate chiar 47 de ani are după atâția ani de contribuție o treime sau maxim jumătate din pensia unora care muncesc doar 25 de ani? Oare asta este corect domnilor politicieni ? la asta v-ați gândit vreo secundă când faceți planuri sa loviți și mai mult profesorii?
după ce ne-au platit 25 de ani că la adunat de prune, după ce ne-au diluat importanta in fata elevilor și a părinților, după ce am ajuns sa fim atacați, înjunghiați, bătuți, umiliți in fel și chip de către elevi,părinți și presa fără să avem niciun fel de protecție încât în ziua de azi cariera de profesor este mai riscantă decât cariera de polițist, după ce ce avem cele mai mici pensii posibile deși muncim 42-45 de ani, acum au găsit sursa de venit pentru găurile de la buget făcute tot de ei. primii pe lista: profesorii! nu e destul cat rău au făcut până acum ! acum vor sa ne dea lovitura finală. de data asta vom fi uniți până la capăt!
Domnule ministru sa ne aliniem si cu salariile la nivel European.
dar ce ne facem cu grupele de studenti , cate 33,35 în grupă , cum sa i evalueci pe fiecare in doua ore.. ca stau și pauza și tot nu reușesc sa i termin pe toți.
teoretic ar trebui sa fie cate Juma de grupă , dar fac șefii de departamente o șmecherie SI ne baga toata grupa la activitatile de laborator ..
Ce v-au făcut profesorii, domnule ministru?
Tovarășul ministru știe una și buna: creșterea normei didactice! Cică la nivel european! Dar și salariul va fi tot la nivel de Europa? Sa crească norma, dar și salariul sa fie de 4000-5000 de euro, pentru a compensa toată munca profesorilor!
Exact! Domnule ministru sa ne aliniem si cu salariile la nivel European.
Suntem de acord sa fim ca în Europa. Dar sa începem cu salariile, iar apoi mai vedem. Și, de ce nu, sa începem cu politicienii. Vrem si noi politicieni ca în Europa, care sa știe sa realizeze reforme, nu doar sa taie din veniturile oamenilor!
cu siguranta, in limite europene. o zice frumos.
doar ca in alte tari norma nu este saptamanala, este calculata la nivel de an scolar.
un studiu de prin 2021 arata ca profesorul din Romania petrece, in medie 45% din timpul sau la catedra. medie europeana era la 44%. asa ca povestea cu statisticile europene/oecd sunt povesti pentru copii.
Ușor cu pianul pe scări…greva profesorilor din 2023 a fost declanșată de sus în jos, de lideri sindicaliști aliniați politic pentru a detensiona frustrările și inechitățile evidente! Acum după câte simt va fi o grevă în septembrie pornită de jos în sus….la discuția cu președintele ,,vrednicul” sindicalist Hancescu era, cred, de partea greșită a mesei; dar citind declarația lui de avere e de înțeles: 121056 ron anual+108.424 ron anual+ 36.000 ron anual…..ca profesor: 51.351 ron anual, ne facem toți sindicaliști.
De ce vii, în fața publicului, cu date și informații pe care încă nu le ai?
Cât este norma didactică medie în învățământul european, pe care se vede că vrei să o și depășești în următorul cincinal, dacă nu în patru ani și jumătate?
Sau de ce nu imediat, ca să lămurești odată chestia asta cu profesorii, care au și început să adreseze „critici ticăloase”, prin care „să destabilizeze sistemul și țara”?
Ce ți-au făcut profesorii, încât de câteva luni sunt tratați după principiul „vă arăt eu vouă!”? Ca într-un șantaj sugerat cu subtilitate, însă la scară de masă?
Norma didactică este un vector puternic de presiune și de hărțuire împotriva cadrelor didactice, care, împreună cu diminuarea numărului de ore la anumite discipline, vor conduce la multe restrângeri de activitate și la concedieri.
Și așa domul ministru a ajuns la concluzia că
Ce contează însă însă prăbușirea unei cariere profesionale printr-o decizie abuzivă?
Și așa s-a emis astăzi concluzia că „avem o scădere a numărului de elevi în zona educației în ultimii mulți ani, dar numărul de norme a crescut!”.
Iată astfel un caz de inedită CORUPȚIE în învățământ! V-ați fi gândit la asta, domnilor miniștri dinainte, că ați favorizat corupție prin aplicarea legii, folosind de aproape 150 de ani o normă didactică de numai 18 ore? Pardon, pe la 1900 era de numai 15 ore, cu diminuarea, după vechime, chiar la 12 ore!
Chiar nici proștii de comuniști nu și-au dat seama să treacă peste norma de 18 ore, căci, integrate, tot așa, în cele 48 de ore săptămânale (8×6=48 de ore!).
Îi puteau atunci folosi pe profesori (bineînțeles, și pe elevi), chiar și în vacanțe) pe plantațiile de grâu și de porumb, vara și toamna.
Si dam si media europeana a salariilor din zona UE?Se vede domnule ministru cata treaba aveti ,toata ziua prin presa
Ar trebui sa se taie, exclusiv, doar de la.politicieni, sinecuristi, pensionari speciali si interlopi. Atat. Toti ceilalti sunt nevinovati.
Sa creasca daca numarul de elevi din clase va fi ca in Occident si salariul va fi pe masura,nu bataie de joc ca acum,un pic peste salariul minim
Cu siguranta vom face greva!
cu siguranță și noi, părinții, deci nu încercați, că va fi urât de tot.
Da, cu siguranță veti face greva voi care acum 2 ani nu ati facut greva. Succes! Noi ne-am facut datoria acum 2 ani!
Da, ca întotdeauna când vine vorba de bani și întotdeauna după vacanță, ca să nu vă stricați cumva concediul și ieșitul la terasă.
Nu v-am văzut să protestați împotriva incompetenților și necalificaților din inspectorate și școli (colegii d-voastră), împotriva bullying – ului, împotriva „profesorilor chiulangii”, împotriva drogurilor din școli, împotriva programelor școlare (istoria evreilor în școlile românești?!), împotriva încălcării constituției, împotriva corupției etc.! Nuuuu, protestați doar când nu vi se mai dau măriri peste măriri, dacă s-ar putea, lunar să fie și când vi se cere să munciți, 8 ore pe zi și măcar 11 luni pe an! Învățământul este cel mai favorizat sector bugetar, împreună cu politicul, evident! De aceea, tot învățământul este politizat, dar asta nu reprezintă o problemă pentru cadrele didactice! Școala românească a ajuns de toată jena și dezastruoasă! Vocația și pedagogia profesorilor, lipsesc aproape cu desăvârșire! Mi -e rușine să spun cuiva că sunt pedagog, pentru că da, ce să vedeți, și eu sunt cadru didactic, dar unul asumat și chiar dacă este o muncă epuizantă( mai puțin fizic), mereu am fost recunoscătoare pentru avantajele ce le am, datorită acestei meserii!
avem un ministru care a devenit foarte repede un om politic care spune doar ce vrea..nu contează nimic din ce spun alții…NU mai este cadru didactic …este POLITICIAN..!(
Mda, probabil vor invoca art. 53 din Constituție,angajarea răspunderii guvernului, sinistrul deosebit de grav, pt a pune pumnul in gură si a obliga la semnarea de noi contracte de muncă, cele cu normă mărită.
BOClojan 2.0
Întrebarea e cum vor face restrângerile inerente și cand?
Slab rău ca ministru si in general toată clasa politica se pare ca a rămas la fel.
Sa vorbești despre solidaritate in rândul profesorilor, sa mai adaugi acum si de burse, in contextul in care pensiile speciale rămân la fel, subvențiile partidelor rămân la fel, de la ei nu se taie nimic si solidaritatea vine doar din rândul populației.
Prevad niste miscari sociale si grele care o sa blocheze absolut tot.
O vară răcoroasă tuturor !
deci iar nu a zis nimic
Domnule ministru,nu ar trebui că și salarizarea să fie la nivel mediu din Europa , finanțarea per elev la nivel mediu din Europa ,să ne achitam de promisiunile pe care le-am făcut după greva de acum 2 ani și nu ne-am ținut de cuvânt .