UPDATE Cum arată debirocratizarea în cercetare cerută de premierul Ciucă: firmele care vor să se acrediteze pentru inovare şi transfer tehnologic trebuie să depună 17 acte în loc de 7 / Precizările Ministerului Cercetării

244 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Guvernul discută în ședința de miercuri un proiect de hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice privind acreditarea și funcţionarea entităţilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic. Deși în nota de fundamentare vorbește de debirocratizare, proiectul crește de la 7 la 17 numărul de documente birocratice pe care o firmă trebuie să le depună la stat pentru acreditare, scrie G4Media.ro. Ministerul Cercetării a transmis, miercuri, redacției o serie de precizări pe această temă – vezi mai jos.

UPDATE 2, 12 aprilie: Guvernul a adoptat proiectul de hotărâre de Guvern, după cum anunță Ministerul Cercetării

  • Premierul Nicolae Ciucă îi ceruse luni public lui Sebastian Burduja, ministrul Cercetării, ca în 3 luni să debirocratizeze gestionarea granturilor pentru cercetare. Invitat la o conferință de profil, Ciucă a declarat că „nu este acceptabil ca un cercetător german să poată achiziționa un reactiv în 5 ore, iar un cercetător român în 5 luni”.

Proiectul guvernului Ciucă abrogă Hotărârea Guvernului nr. 406/2003 și aprobă noile normele metodologice privind constituirea, funcţionarea, evaluarea şi acreditarea entităţilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, precum şi modalitatea de susţinere a acestora.

Printre modificările substanțiale din noile norme se numără și creșterea de la 7 la 17 documentelor pe care o entitate (firmă, institut de cercetare, ONG etc.) trebuie să le depună pentru a cere acreditarea de la statul român.

UPDATE Ministerul Cercetării a transmis redacției următoarele precizări:

„Actuala propune de reglementare (Proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea, funcționarea, evaluarea şi acreditarea entităților din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, precum şi modalitatea de susținere a acestora) face procesul de acreditare mai ușor de înțeles, mai simplu și mai eficient, atât din prisma calității documentelor care trebuie prezentate, cât și a dispoziției conform căreia depunerea se face exclusiv prin mijloace electronice.

Documentele care erau solicitate entităților prin H.G. nr. 406/2003 sunt și acum solicitate prin proiectul de act normativ supus aprobării Guvernului, doar că acum conținutul documentelor este diferit prin precizări importante, detaliate și simplificate, cum ar fi aceea că solicitantul transmite autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare documentele prin mijloace electronice, cu semnătură electronică calificată, on line, fără a fi necesară depunerea în format fizic a documentelor la registratura ministerului, astfel cum se procedează în prezent conform prevederilor legale în vigoare.

De asemenea, faptul că se solicită conform proiectului de act normativ nou un acord de prelucrare a datelor, aceasta se datorează modificării legislației privind prelucrarea datelor cu caracter personal și nu dorinței de îngreunare a procesului de depunere a documentelor.

De observat că propunerea de HG aduce îmbunătățiri semnificative în procesul de gestionare a relației cu entitățile care solicită acreditarea, respectiv:

– reglementează solicitarea, de către MCID, a certificatului de înregistrare fiscală a solicitantului de la organul competent.

– numărul de misiuni de verificare pentru care solicitantul acoperă costurile a fost limitat la maximum 5 pentru întreaga perioadă de acreditare. Totodată, în scopul reducerii costurilor pentru solicitant, s-a instituit posibilitatea efectuării misiunilor de verificare și prin mijloace electronice, nu doar la sediul entității.

– stabilește o singură perioadă minimă de 5 ani pentru folosirea spațiului în care își desfășoară activitatea entitatea, față de o perioadă minimă de 10 ani pentru incubatoarele tehnologice şi de afaceri și de 5 ani pentru alte entități ale infrastructurii.

– reglementează posibilitatea prelungirii perioadei de acreditare și a valabilității titlului de entitate a infrastructurii ReNITT pentru o perioadă de 5 ani într-o manieră simplificată și accelerată.

– se reduce perioada de evaluare și verificare în vederea acreditării, prin parcurgerea a 2 etape, față de 4 etape, în prezent.

Este important de menționat faptul că proiectul de HG pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea, funcționarea, evaluarea şi acreditarea entităților din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, precum şi modalitatea de susținere a acestora își propune creșterea gradului de precizie și claritate cu privire la domeniile de activitate pentru care se solicită acreditarea, prin: 

  • clarificarea rolului fiecărui tip de entitate prin circumscrierea sferei de activitate și precizarea categoriilor de servicii specifice, precum și precizarea explicită a numărului maxim permis de domenii pentru care se acordă acreditarea  și corelarea acestora cu domeniile de specializare inteligentă stabilite prin Strategia Națională pentru Cercetare Dezvoltare Inovare și Specializare Inteligentă.

În încheiere, menționăm și faptul că documentele sunt solicitate doar în vederea acreditării inițiale, urmând ca pentru prelungirea acreditării, setul de documente necesar să fie diminuat.”


1 comment
  1. De parcă, la ordin, toată birocrația lui ciucă se predă; parcă el nu este șeful acestor închipuiți ajunși la conducerea statului prin concurs, de împrejurări.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Din toamnă, 20 de burse de până la 1.500 de lei, pentru elevii și studenții olimpici care aleg să studieze la Universitatea din București, anunță instituția de învățământ / Rectorul Marian Preda: O țară fără elite științifice, sportive și culturale este o țară fără viitor

Din anul universitar 2023-2024, elevii și studenții medaliați cu aur, argint sau bronz la olimpiadele științifice și competițiile internaționale care optează să-și continue studiile într-una dintre cele 19 facultăți ale…
Vezi articolul

Peste 700 de elevi la olimpiada de fizică din București, dar din ce în ce mai puțini profesori, atrage atenția inspectorul Victor Stoica, după note greșite la corectare: Sunt posibile erori. Stăm să corectăm până la 12 noaptea și a doua zi mergem la ore

Mai multe lucrări la Olimpiada Națională de Fizică (ONF), etapa pe sectoare și județe, din Sectorul 1 al Capitalei, au primit după contestații peste 7-8 puncte în condițiile în care…
Vezi articolul