Cum pot adolescenții să-și protejeze sănătatea mintală, în timpul pandemiei de coronavirus. Psihoterapeuta Lisa Damour, pentru UNICEF: Ne putem depăși sentimentele dureroase trăindu-le și înfruntându-le direct

3.309 vizualizări
Cum pot adolescenții să-și protejeze sănătatea mintală
Lisa Damour / Foto: Captura Youtube.com
UNICEF publică 6 strategii pentru tinerii care se confruntă cu noua normalitate temporară: izolarea în case alături de părinți și închiderea școlilor. Experții organizației pentru copii au contactat-o pe Lisa Damour, psihoterapeută specializată în consilierea adolescenților, directoarea Centrului de Cercetări asupra Psihologiei Fetelor din cadrul Liceului „Laurel” din Shaker Heights, Ohio, editorialistă la New York Times, pentru a afla cum pot trece mai ușor adolescenții peste izolarea și schimbările de rutină aduse de pandemi de coronavirus (COVID-19).

Cu școli închise și evenimente anulate, mulți adolescenți ratează activități importante, dar și interacțiuni obișnuite, de zi cu zi, cum ar fi discuțiile cu prietenii sau participarea la clasă, scrie UNICEF, în materialul dedicat adolescenților. 

Cum pot adolescenții să-și protejeze sănătatea mintală

1. Acceptați că anxietatea este absolut normală

Dacă închiderea școlilor și titlurile alarmiste vă provoacă neliniște, să știți că nu sunteți singurii care simt asta. De fapt, aceasta este reacția normală„, notează organizația.

Psihoterapeuta Lisa Damour spune că anxietatea este o funcție normală și sănătoasă, care ne alertează în caz de pericol și ne ajută să luăm măsuri de protecție”. „Anxietatea te ajută să iei deciziile necesare în situația actuală: să nu îți petreci timpul cu alte persoane sau în grupuri mari, să te speli pe mâini și să nu îți atingi fața”, susține aceasta, precizând că tot acesta este și mecanismul care ne face să „avem grijă de ceilalți oameni din comunitatea noastră, să ne gândim și la cei din jurul nostru.

2. Diversificați-vă activitățile

Psihologii știu că, atunci când ne aflăm în situații dificile de durată, este bine să împărțim problemele în două categorii: cele în privința cărora putem face ceva și cele în privința cărora nu putem face nimic,” spune dr. Damour.

În condițiile actuale, există o modalitate care ne ajută să facem față situației: să ne ocupăm timpul cu diverse activități: să ne facem temele, să vedem un film preferat sau să citim o carte înainte de culcare.

3. Găsiți noi căi să țineți legătura cu prietenii

Dacă vreți să vă petreceți timpul cu prietenii, menținând totodată distanța socială, rețelele de socializare sunt canale de comunicare excelente. Fiți creativi: acceptați o provocare Tik-Tok, cum este #safehands. „Sub nicio formă nu aș subestima creativitatea adolescenților”, spune dr. Damour. „Intuiția îmi spune că vor găsi căi de a ține legătura online unii cu ceilalți diferite ce cele folosite până acum.”

Dar psihoterapeutul avertizează că „accesul nelimitat la ecrane și la rețele sociale nu este o idee bună. Nu este sănătos, nu este inteligent și îți poate amplifica anxietatea”.

4. Faceți lucruri pentru voi înșivă

V-ați dorit vreodată să învățați ceva nou, să citiți o carte sau să studiați un instrument muzical? Acum este momentul! Concentrându-vă asupra voastră și găsind modalități de a folosi timpul nou-găsit, reușiți să vă protejați sănătatea mintală în mod productiv.

Am făcut o listă cu toate cărțile pe care vreau să le citesc și cu lucrurile pe care am tot spus că le voi face”, spune dr. Damour.

Când vine vorba de sentimentele dureroase, singura cale de ieșire este să le simțim pentru a le putea depăși

5. Dați frâu liber sentimentelor

Este teribil de frustrant să ratăm evenimente cu prietenii, hobby-uri sau meciuri. „Acestea sunt pierderi importante. Pentru adolescenți sunt, pe bună dreptate, foarte supărătoare”, spune Damour.

Cea mai bună cale de a face față acestor dezamăgiri? Dați-vă voie să le simțiți. „Ne putem depăși sentimentele dureroase doar trăindu-le și înfruntându-le direct. Dați-i înainte și fiți triști, iar dacă veți reuși să vă lăsați să simțiți tristețea, veți începe rapid să vă simțiți mai bine.”

Fiecare își manifestă sentimentele în felul său. „Unii copii se vor exprima prin artă, alții vor dori să vorbească cu prietenii și să se folosească de tristețea comună ca mijloc de legătură într-o vreme când nu pot fi alături fizic, iar alți copii vor dori să afle cum pot contribui la băncile de alimente”, spune Damour.

6. Fiți buni cu voi și cu ceilalți

Unii adolescenți au fost supuși bullyingului și abuzurilor la școală din cauza coronavirusului. „Reacția martorilor la abuz este cea mai bună modalitate de a sancționa orice formă de bullying”, spune Damour. „Nu trebuie să ne așteptăm ca cei vizați, copii și adolescenți, să-i înfrunte pe agresori, ci trebuie să îi încurajăm să caute ajutor și sprijin la prieteni sau adulți”, susține aceasta.

Dacă vedeți că un prieten este supus intimidării, abordați-l și încercați să-i oferiți sprijin. Dacă nu faceți nimic, victima va simți că toată lumea este împotriva sa sau că nimănui nu îi pasă. Cuvintele voastre pot schimba lucrurile în bine.

Acum, mai mult ca niciodată, trebuie să fim atenți să nu distribuim sau să postăm lucruri care îi pot răni pe ceilalți, avertizează psihoterapeutul.

Foto: Captură Youtube.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum presează fondatorii unei universități private, fără studenți noi și monitorizată special, pentru introducerea în legea educației Deca a unei metode neconstituționale de a căpăta mai ușor întreg patrimoniul instituției

Proiectul legii învățământului superior propus de ministrul Ligia Deca și adoptat deja de Camera Deputaților preia din actuala lege a educației prevederile referitoare la patrimoniul universităților particulare. Dar, după amendamente,…
Vezi articolul

Școala pe repede înainte. Elevii români raportează printre cele mai mari scăderi, în rândul țărilor membre și candidate OCDE, în ceea ce privește sprijinul primit de la profesori în procesul de învățare. Diferențe majore 2012-2022 în cazul profesorilor care explică „până când lecția este înțeleasă” – analiză pe baza datelor PISA

Procentul elevilor români de 15 ani care spun că profesorii le explică o lecție până când aceasta este înțeleasă cum trebuie este sub media internațională, și cunoaște una dintre cele…
Vezi articolul

Este imposibil ca istoria românilor și cea universală să fie parcurse în doar doi ani, cu o singură oră de istorie pe săptămână, arată analiza Facultății de Istorie a UB pe noile planuri-cadru propuse în dezbatere: Elevii vor risca să devină analfabeți funcțional din punct de vedere istoric

Reacție categorică a Facultății de Istorie a Universității din București care cere Ministerului Educației și Cercetării (MEC) să revizuiască proiectul de plan-cadru de liceu lansat pe 31 ianuarie în consultare…
Vezi articolul

Tabloul dezastrului din învățământul superior: România – pe ultimele locuri din Europa la numărul de tineri cu studii superioare, rata de înscriere la universitate, personal academic – Raport Bologna 2020

România se află pe ultimul loc în Europa când vine vorba despre procentul persoanelor cu studii superioare în categoria 25-34 de ani, pentru care-și propusese o creștere substanțială până în…
Vezi articolul