Conducerea Liceului Tehnologic Motru și cea a Inspectoratului Școlar Județean Gorj au sfidat instituția care gestionează și guvernează sistemul de învățământ din România – Ministerul Educației. Totul s-a petrecut în 2024, într-un caz în care victimă a fost o profesoară calificată care predă discipline tehnice/economice la respectiva unitate de învățământ, potrivit unui raport al corpului de control al Ministerului Educației consultat de Edupedu.ro.
Profesoara RN a fost împiedicată sistematic să predea un anumit număr de ore, deși avea dreptul legal să preia acele ore. Ba mai mult, recunoscând abuzul, Ministerul Educației a intervenit special pentru ea, în urma a peste 20 de reclamații și petiții depuse de aceasta, a suplimentat planul de școlarizare cu o clasă serală, pentru ca ea să poată primi ore, dar liceul și ISJ Gorj nu i-au dat acele ore, deși erau create pentru ea. În schimb, orele au fost date deliberat altei profesoare, după cum remarcă autoritatea de control a ministerului, iar RN nu a fost lăsată să participe la etapele de mobilitate printr-o serie de abuzuri, șicane, care au culminat cu faptul că nu i-au fost primite dosarele de mobilitate pe care avea tot dreptul să le depună ca orice alt profesor.
- Am solicitat un punct de vedere profesoarei RN, în acest caz, dar nu am primit nicio reacție până la publicarea articolului. În momentul primirii, îl vom publica. Și din această cauză am ales să nu dezvăluim numele implicate în această situație, în afară de cel al inspectoarei generale demise de minister, Marcela Mrejeru.
La finalul anchetei Corpului de Control, care a scos la iveală toate aceste ilegalități și nereguli, șefa ISJ de la momentul respectiv, Marcela Mrejeru, a fost revocată din funcție de ministrul Ligia Deca, pentru încălcări grave ale legislației, în aprilie 2024.
La 10 luni distanță, pe 21 februarie 2025 Marcela Mrejeru a fost numită de inspectorul școlar general în funcția de director interimar la Școala Gimnazială „Constantin Săvoiu” din Târgu Jiu. Acest lucru s-a petrecut în ciuda recentei revocări din cea mai înaltă funcție de conducere din educația de la nivel județean și în ciuda raportului corpului de control care obliga Inspectoratul să o reevalueze pe Mrejeru și să îi dea calificativ în concordanță cu neregulile găsite. Marcela Mrejeru este actuală consilieră județeană PSD, „membru marcant” în organizația social-democrată din Gorj.
Legea 198/2023 prevede la articolul 191, alin 2: „Personalul didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, care se distinge prin calități profesionale, manageriale și morale, poate fi detașat în interesul învățământului, cu acordul său, pentru asigurarea pe perioadă determinată de cel mult un an școlar a conducerii unităților de învățământ”. În condițiile de detașare pe funcție de conducere există criterii impuse prin care cel detașat nu trebuie să fi fost sancționat disciplinar sau să fi avut alt calificativ în afară de „foarte bine” în ultimii ani școlari. Am solicitat Ministerului Educației și Cercetării clarificări în acest caz, iar în momentul primirii răspunsului, îl vom publica.
Revenind la profesoara RN, aceasta era încadrată legal pe viabilitatea postului, din 2021, notează raportul. Cu toate acestea, pentru anul școlar 2024-2025, conducerea Liceului Tehnologic Motru și cea a ISJ Gorj au făcut Proiectul de încadrare astfel încât orele ce i s-ar fi cuvenit acesteia să dispară sau să fie atribuite altor cadre didactice. Raportul Ministerului arată clar: „Planul de școlarizare pentru anul școlar 2024–2025 a fost modificat/schimbat față de anul 2023–2024, existând suspiciunea unei acțiuni premeditate cu scopul de a diminua numărul de ore de discipline tehnice, astfel încât să nu mai existe ore ce ar fi putut fi atribuite doamnei RN.” Aceasta nu a fost nici măcar menționată ca profesor la școala respectivă în anexele Proiectului de încadrare pentru anul școlar 2024-2025, adică nu apare nici ca angajat pe perioada de viabilitate, nici ca titular, nici ca debutant și nu e menționat nicăieri că profesoarei angajate pe viabilitatea postului i s-a redus de fapt în totalitate norma didactică de predare, notează Corpul de control. Iar Inspectoratul a avizat acest proiect al școlii.
După o serie de petiții făcute la minister de cadrul didactic, Direcția Generală de Management al Resurselor Umane din Ministerul Educației a trimis ISJ Gorj adresa 469/26.02.2024 prin care a solicitat „cu celeritate” „revocarea avizului ISJ privind proiectul de încadrare întocmit la nivelul Liceului Tehnologic Motru pentru anul școlar 2024-2025”, cât și „corectarea proiectului de încadrare” al liceului.
Conducerea Ministerului Educației a suplimentat cu o clasă Planul de școlarizare al Liceului Tehnologic Motru. Era vorba despre o clasă de liceu, seral clasa a XI-a, tocmai pentru ca profesoara de economie să primească orele cuvenite.
Cu toate acestea, deși ISJ a revocat avizul, așa cum îi cerea ministerul, conducerea Liceului Tehnologic Motru ignoră cerințele superiorilor ierarhici și retrimite la inspectorat un nou Plan de încadrare modificat însă fără să o încadreze în acesta și pe profesoara RN. Concret, clasa respectivă, suplimentată direct de minister, a fost pusă la profilul „mecanic”, nu la cel „economic/administrativ/poștă”, așa cum solicitase ME. Iar ora de economie-educație antreprenorială de la clasa nou înființată a fost dată unei alte profesoare, care era titulară și avea deja ore în alte două școli, dar care a solicitat întregirea normei la această a treia școală (LTM – Liceul Tehnologic Motru). Față de echipa de control aceasta a recunoscut că a fost sfătuită de directoarea LTM „că ar fi bine să aleagă orele de economie și educație antreprenorială pentru că se predă la toate clasele și au mai multă siguranță față de orele de economic, administrativ, poștă”, conform raportului. Concluzia Corpului de control: întregirea normei didactice a profesoarei respective „s-a realizat cu intenția de a utiliza orele de economie, educație antreprenorială, astfel încât să nu mai existe posibilitatea încadrării RN, conform documentului de numire”.
Mai mult, ISJ Gorj nu a aplicat recomandările Ministerului privind asigurarea încadrării RN și a favorizat redistribuirea orelor către alți profesori. Raportul consemnează: „Conducerea ISJ GJ nu a respectat dispozițiile ierarhice stabilite de către conducerea Ministerului Educației și nu a pus în aplicare prevederile cu privire la încadrarea doamnei profesor RN.”
Suspiciuni de conflicte de interese în conducerea Liceului Tehnologic Motru
Conform Legii 198/2023 a învățământului preuniversitar, conducerea unei unități de învățământ preuniversitar din România este asigurată de următoarele organisme și persoane:
- Consiliul de administrație – este principalul organism de conducere al unității de învățământ preuniversitar de stat (cu excepția unităților din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională). Președintele consiliului de administrație este directorul unității de învățământ.
- Directorul – reprezintă persoana care conduce unitatea de învățământ, fiind și președintele consiliului de administrație. Directorul este numit în urma unui concurs național și are atribuții de management, coordonare și reprezentare legală a unității. Directorul poate fi detașat de către inspectorul școlar general, dacă postul este vacant, până la finalul anului școlar sau până la organizarea concursului.
- Directorul adjunct – acolo unde organigrama prevede această funcție, directorul adjunct sprijină directorul în activitatea de conducere. Devine membru al consiliului de administrație dacă este ales de consiliul profesoral.
- Consiliul profesoral – format din totalitatea cadrelor didactice din unitatea de învățământ, este prezidat de către director și are rol consultativ și decizional, în anumite situații.
Corpul de control al Ministerului Educației a constatat că în ianuarie 2024 a fost modificată componența Cosiliului de Administrație al Liceului Tehnologic Motru. Redăm exact concluziile din raport:
- „Domnul NR, având calitatea de observator sindical, este sotul doamnei director ALR. Astfel, gradul de rudenie poate influenta Hotărârile Consiliului de Administratie, existând riscul ca drepturile personalului angajat al unității de învăţământ să nu fie reprezentate cu obiectivitate;
- Domnul GP, având calitatea de reprezentat al agentului economic, este sotul doamnei profesor AMP, încadrată cu ore de economie, educatie antreprenorială, disciplină la care putea fi încadrată si doamna profesor RN. Calitatea de membru în Consiliul de Administratie a domnului GP poate influenta modalitatea de vot pentru obtinerea unor drepturi ale unor angajati, în detrimentul altora;
- Domnul RRA, având calitatea de reprezentat al Consiliului Local al Municipiului Motru, este sotul doamnei profesor IDA în cadrul LTM, astfel încât, calitatea acestuia de membru în Consiliul de Administratie poate influența modalitatea de vot;
- Doamna profesor RR deține în paralel atât calitatea de secretar al Consiliului de Administrație al LTM, cât si calitatea de secretar al Consiliului Profesoral al LTM.
- Toate aceste constatări duc la suspiciunea existenței unor conflicte de interese ce ar putea influența procesul decizional la nivelul unității de învățământ.
- Din analiza continutului proceselor verbale ale Consiliului de Administratie al LTM, hotărârile adoptate de către membrii prezenti nu sunt rezultatul unui proces de transparentă institutională si nu există o diversitate de opinii sau alte puncte de vedere consemnate;
- Domnului VD, care are calitatea de membru în Consiliul de Administratie, ca reprezentant desemnat al primarului, îi este interzisă participarea la sedintele organizate, fiind revocat conform Hotărârii Consiliului de Administratie nr. 908/ 01.02.2024, pentru următorul motiv: „aduce prejudiciu procesului instructiv-educativ al liceului”. Argumentul invocat de către membrii Consiliului de Administratie, conform proceselor verbale, este că acesta se opune majorității si votează împotrivă, pe motiv că hotărârile sunt luate prin încălcarea prevederilor legale”.
Neregulile găsite la Inspectoratul Școlar al Județului Gorj în 2024 de Corpul de control al ME:
„Analizând conținutul proceselor verbale ale Consiliului de Administrație al ISJ GJ, se constată deficiențe grave în stenografierea ședințelor de lucru și anume:
- nu se precizează numărul cu care acesta funcționează, câte persoane sunt prezente la ședință și dacă este îndeplinită condiția de cvorum de ședință;
- hotărârile adoptate de către membrii prezenți nu sunt rezultatul unui proces de transparență instituțională, în sensul că nu sunt introduse noi puncte pe ordinea de zi și că nu există o diversitate de opinii sau alte puncte de vedere;
- punctele de pe ordinea de zi nu sunt analizate și dezbătute, ci sunt menționate lapidar;
- hotărârile adoptate nu sunt luate ca urmare a exprimării votului de către cei prezenți, precizându-se în marea majoritate a cazurilor afirmația: „membrii CA aprobă”;
- de asemenea, nu s-a putut identifica cine conduce ședința de lucru și nici persoana care prezintă/propune, în vederea dezbaterii, ordinea de zi și problematica fiecărui punct analizat;
- nu s-au identificat puncte de vedere ale observatorilor sindicali.
- în redactarea proceselor verbale se uzitează acronime, făcând dificilă analizarea și dezbaterea punctelor de pe ordinea de zi și argumentarea hotărârilor adoptate”.
Inspectoarea școlară generală, Marcel Mrejeru, conducea singură inspectoratul, constată Corpul de control, deși avea și doi inspectori școlari generali adjuncți – nu existau decizii de delegare a atribuțiilor pentru cei doi adjuncți. La aceștia din urmă nu ajungeau reclamațiile depuse în cazul de la Liceul Tehnologic Motru
„La data efectuării controlului, doamna inspector școlar general nu delegase atribuții celor două doamne inspector general adjunct, neavând decizii emise în acest sens.
În nota de relații a doamnei inspector școlar general adjunct, se precizează: „nu îmi este adusă la cunoștință și nu îmi este înaintată nicio adresă/sesizare/petiție/invitație etc…” și nici „nu mi-au fost delegate prin decizie niciun fel de atribuții în perioadele în care inspectorul școlar general nu a putut să și le exercite”.
De asemenea, celălalt inspector școlar general adjunct, afirmă faptul că: „nu am informații despre existența unor petiții / nemulțumiri ale cadrelor didactice sau părinților de la Liceul Tehnologic Motru”.”
În plus, Inspectoratul nu a trimis liceului Motru un raport anterior al corpului de control al Ministerului Educației, care conținea măsuri pe care școala trebuia să le aplice.
Copy-paste în notele de relații date de inspectoarea șefă și doi subalterni
„Conținutul Notelor de relații oferite de către doamna profesor dr. Marcela Mrejeru, inspector școlar general al ISJ GJ, și domnul RP, inspector pentru managementul resurselor umane din ISJ GJ, este identic”, notează raportul.
La fel, „Nota de relații a doamnei LA, inspector școlar pentru managementul resurselor umane din ISJ GJ, conține doar un paragraf diferit față de conținutul Notelor de relații ale celor două persoane menționate anterior”, se mai arată în document.
Raportul mai arată că în acest caz consilierul juridic al inspectoratului școalr județean a fost un simplu spectator, fără să se implice „în vederea identificării și soluționării aspectelor reclamate de către cele două doamne profesor referitor la încadrare”.
Ce măsuri impunea raportul Corpului de control, în cazul RN, în 23 aprilie 2024:
- Încadrarea doamnei profesor RN cu orele de economie, educație antreprenorială și economie aplicată rămase neocupate după încadrarea titularilor, la LTM, și avizarea proiectului de încadrare corectat.
- Consilierea doamnei RN pentru participarea la etapa de mobilitate în vederea modificării duratei contractului individual de muncă.
- Monitorizarea componenței Consiliului de Administrație al LTM pentru eliminarea suspiciunilor de conflicte de interese.
- Cercetare disciplinară a doamnei director LTM pentru nerespectarea prevederilor legale și a dispozițiilor Ministerului Educației.
- Evaluarea anuală a activității manageriale a conducerii LTM pentru anul școlar 2023-2024, raportat la constatările raportului.
- Încetarea detașării doamnei LA din funcția de inspector pentru managementul resurselor umane, pentru neaplicarea dispozițiilor legale.
- Evaluarea anuală a activității doamnei LA pentru anul școlar 2023-2024.
- Încetarea detașării domnului RP din funcția de inspector pentru managementul resurselor umane, pentru neaplicarea dispozițiilor legale.
- Evaluarea anuală a activității domnului RP pentru anul școlar 2023-2024.
- Încetarea detașării doamnei Marcela Mrejeru din funcția de inspector școlar general la ISJ GJ, pentru neaplicarea dispozițiilor legale.
- Evaluarea anuală a activității doamnei Marcela Mrejeru pentru anul școlar 2023-2024.
Cazul profesoarei RN ilustrează un eșec grav de autoritate și o rețea de complicități instituționale care sfidează Ministerul Educatiei. Raportul de control descrie în detaliu modul în care ISJ Gorj și conducerea Liceului Tehnologic Motru au ignorat legislația, ordinele, recomandările și măsurile transmise oficial, anulând dreptul unui cadru didactic la continuitate și tratament echitabil.
Comisia de mobilitate era condusă de inspectoarea școlară generală, deși aceasta nu ar mai fi avut dreptul să o conducă, potrivit raportului: „Comisia de mobilitate, prin doamna inspector școlar general, profesor dr. Marcela Mrejeru și inspectorii pentru managementul resurselor umane, au obstrucționat candidatul în a-și depune dosarele și nici nu au oferit consiliere în privința întocmirii acestora.”
Cum a fost posibila numirea Marcelei Mrejeru ca director al unei școli, după destituirea dintr-o funcție de conducere a ISJ și după reevaluarea calificativului său
Cu toate aceste masuri, în februarie 2025, Marcela Mrejeru a fost numită prin detașare director la Școala Gimnazială „Constantin Săvoiu” din Târgu Jiu. Nu există nicio dovadă că evaluarea cerută de Minister fusese finalizată. Nici nu există menționat vreun calificativ „Foarte bine” aferent perioadei pentru care era în analiză, singurul calificativ care i-ar permite ISJ să o numească prin delegare într-o funcție de conducere. Mai mult, raportul precizează explicit că funcționarea ISJ Gorj sub coordonarea ei a fost marcată de lipsă de delegare a atribuțiilor, blocarea unor sesizări și lipsa consultării echipei.
Punct de vedere al autorului: Această numire sfidează principiile legale privind funcțiile de conducere, dar mai ales sfidează autoritatea Ministerului Educației. Este o reinstalare în sistem a unei persoane revocate în baza neregulilor, constatate și documentate de experți, într-o altă funcție de management.
Cazul RN și al numirii Marcelei Mrejeru nu este unul singular. Mulți profesori consultați de Edupedu.ro arată că este vorba despre un comportament emblematic pentru modul în care funcționează rețelele de putere și obediență în școlile „prietene” cu puterea politică. Dincolo de jargonul administrativ, este vorba despre un abuz dublu: al unui profesor blocat și al unui sistem care se protejează pe sine. Raportul Ministerului nu este doar o radiografie. Este un rechizitoriu. Singura întrebare reală este: ce face Ministerul mai departe?
13 comments
Anul acesta au mai comis-o și în alte spețe persoanele ( Competente) care conduc Inspectoratul școlar Gorj, fac reguli cu dedicație pentru a favoriza pilele la concursuri .Inspectoare care bate cu pumnul în masă că felele ei din comisia x trebuie să ia Gradație De Merit indiferent ce se întâmplă .Vechea poveste scădem punctajul la cine nu trebuie să ia sub cele care ,, merită ” și se bazează pe faptul că profesorii nu se complică sa conteste sau să reclame . Rusine oameni josnici ….
Nu este un caz singular, ci doar un exemplu, din păcate… În general, aproape toate inspectoratele școlare și cei mai mulți directori de unități școlare abuzează într-un fel sau altul semănând teroarea și absolutismul!… Mă mir că situația prezentată pare senzațională…
teribil: citez din articol „…. MEN …..a suplimentat planul de școlarizare cu o clasă serală, pentru ca ea să poată primi ore, …….”
Cum bai? adica a facut o clasa noua (de seral) pt a avea careva ore?
Era nevasta presedintelui cumva sau cum?
Asta e precum Iohannis care isi dadea o lege doar pt el sa aiba loc in parlament dupa parasirea functiei.
Adica o clasa cu elevi fictivi, ca se stie ca la serale si postliceale nu se frecventeaza si sunt trecuti din burta.
Domnul Bolojan ce zice? sunt bani de aruncat astfel?
Uite unde se arunca banii, iar altiit rebuie sa aiba TVA ul marit si alte probleme.
Nimic din ce scrie in articol nu este adevarat!Pentru NB ,cadru didactic suplinitor este posibil orice.Anual,in perioada miscarii de personal Corpul de Control al Ministerului ( aceiasi oameni) vin in control la LTMotru pentru a face presiuni pentru aceasta suplinitoare,cu rude in acest Minister.Pana la urma ,toate abuzurile celor din Corpul de Control se vor dovedi,cu atat mai mult cu cat exista suficiente dovezi.Chiar in faimosul raport se specifica”desi am aprobat special o clasa pentru NB…”Cum adica special pentru un cadru didactic? Ar fi multe de spus,dar toate aceste abuzuri ale unor functionari din Ministerul Educatiei vor fi descoperite.
„În cazul meu, o profesoară care nu a promovat examenul de titularizare predă la o școală din centrul orașului, în timp ce eu sunt nevoită să merg într-un sat aflat la 70 km distanță. Mai mult decât atât, deși am avut continuitate la o școală, directorul mi-a spus să nu mai vin, pentru că a fost trimisă o altă fată, cu o notă mai mică decât a mea. Am sesizat acest lucru, însă corpul de control nu a făcut nimic. Toți sunt „mână-n mână”. Ne chinuim degeaba, pentru că sistemul e corupt.”
Va salut! Vă pot ajuta cu ceva? Vă mulțumesc!
Este soc si groaza in fiecare inspectorat. Numai incompetenti care freaca menta ca sa isi justifice salatiile. Atata trafic de influenta ca in ultimii 10 ani nu am pomenit. Ca sa ajungi din rural in urban la pretransferuri, clar iti trebuie pile. Cand vor disparea metehnele astea?? Politicul a distrus toata meritocratia. Ne-am saturat.
DESFIINȚAȚI INSPECTORATELE. PUNCT. NU ARE CE CAUTA POLITICUL IN SCOLI. In consilii de administrație, consilierii de la primarie nu participa dar duc trafic de influenta pentru diverse favoruri.
Instanța s-a pronunțat! http://portal.just.ro/54/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=9500000000180525&id_inst=54
Doamna director, ati omis sa precizați faptul ca procesul castigat de dumneavoastră este singular, unitatea scolara a pierdut alte 7-8 procese intentate de doamna prof. NR. Ati uitat sa precizati faptul ca si elevii au câștigat in instanță procese impotriva unitatii scolare! De ce nu spuneți ca școala are conturile blocate de executor, deoarece trebuie sa platiti daune doamnei prof. NR. Nu a fost doar o vizită a CC al ministerului, au fost 7, toate spun ca impotriva doamnei prof. NR au fost mai multe abuzuri, dupa cum a constatat si instanța. In luna martie a fost din nou CC, inca așteptăm concluziile! Într-adevăr, ISJ Gorj a refuzat sa ia atitudine impotriva abuzurilor, au fost schimbați inspectori scolari si generali! Degeaba, este o frăție greu de înțeles!
Vicepreședinte U.S.L.I Gorj: Badea Alin Marian
Bună ziua! Numele meu este Rușeț Adela Lelia, sunt director al Liceului Tehnologic Motru și consider că înainte de publicarea acestui material, în calitatea dumneavoastră de jurnalist obiectiv, corect și imparțial, trebuia să verificați aspectele prezentate, atât la ISJ Gorj cât și la unitatea școlară Liceul Tehnologic Motru, dacă acestea se confirmă sau nu, dacă sunt reale sau nu, totodată ar trebui să verificați dacă există suspiciuni cu privire la un posibil trafic de influență la nivel de minister în favorizarea unui cadru didactic salariat, respectiv: ordin de modificare a planului de școlarizare al liceului cu suplimentarea unei clase pentru un cadru didactic, mai mult decât atât, stabilirea profilului clasei în funcție de specializarea cadrului didactic favorizat, nerespectarea etapelor de mobilitate de către cadrul didactic favorizat și multe alte exemple de încălcare a legii pentru favorizarea unui cadru didactic suplinitor! Un raport de control al unei instituții publice niciodată nu este o radiografie, cu atât mai mult un rechizitoriu, el este un act administrativ ce poate fi contestat în instanță! La întrebarea dumneavoastră: ,,ce face Ministerul mai departe”? aș dori să aflu și eu răspunsul, întrucât solicit de aproximativ 4 luni de zile audiență la domnul Ministru al Educației și Cercetării, domnul Daniel David, pentru a-i aduce la cunoștință abuzurile repetate la care am fost supusă de către funcționari din minister și pentru a-l informa cu privire la suspiciuni de trafic de influență din partea unor funcționari din minister, pentru posturile din învățământ. Aștept cu interes să fiu contactată pentru lămuriri și mai multe detalii.
Mrejele trebuie trimisă la catedră cat mai repede. Mihai Weber susține o persoană mai mult decât controversata. Asta face PSD în Gorj.
e plin de astfel de cazuri, în care directorii și inspectorii de la ISJ încalcă legea, fie acționând într-un fel, nelegal, fie închizând ochii la nedreptăți și ilegalități… Chiar și secretarele au tot felul de acțiuni să le zicem abracadabrante (de exemplu, una își angajează fiul de ani de zile pe un post pe care școala nu îl scoate niciodată pe lista posturilor… îl angajează ca profesor asociat… poate citește și măcar de la anul se mai oprește. Sau dacă sunt mai multe în situația aceasta o intra un pic de teamă în ele, deși nu cred). Ca o concluzie: totul în învățământ ar trebui restructurat, pornit de la 0!!!
Da.Secretariatul ar trebui monitorizat cu camere video ,ca în orice sala de clasa.Acolo se fac cele mai multe șmecherii, de acolo pornesc toate problemele dacă sunt lăsate sa își facă de cap.Sunt niște obraznice!