Curs de acomodare pentru elevii care nu au fost înscriși la școală în ultimii doi ani școlari. Părinții vor depune la inspectoratul școlar o cerere pentru participarea copiilor la aceste grupe unde sunt predate noțiuni de limba română

454 de vizualizări
Lipsa de implicare a unor părinți în educația copiilor
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Părinții sau reprezentanții legali ai copiilor care nu au parcurs ultimii doi ani școlari în România vor depune o cerere la inspectoratul școlar pentru participarea elevului la grupe de acomodare în cadrul cărora sunt predate noțiuni de limbă, cultură și civilizație românească, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul nr. 3.899 din 28 martie 2023, ordin ce aprobă metodologia pentru organizare acestor cursuri.

În metodologie se arată că inspectoratele școlare vor pune la dispoziția părinților un model de cerere care să cuprindă informații în vederea alegerii grupei și unității de învățământ la care să se desfășoare cursurile, cum ar fi adresa de domiciliu a elevului, unitatea de învățământ frecventată de elev, intervalele de timp în care poate participa la cursurile de acomodare.

Tot inspectoratele școlare vor desemna școlile la care se face repartizarea elevilor pentru care s-a solicitat înscrierea în grupe de acomodare și stabilirea formei de organizare și desfășurare a cursurilor.

Art. 5. — „Grupele de acomodare se constituie, de regulă, la începutul anului școlar. În cazul în care se constată creșterea numărului de elevi veniți pe parcursul unui an școlar, astfel încât ar deveni imposibilă înscrierea acestora în grupele existente, în condițiile actualei metodologii, inspectoratele școlare pot decide constituirea de grupe de acomodare noi pe parcursul anului școlar.

Numărul elevilor care formează o grupă

Conform metodologiei, grupele sunt formate, în medie, din 11 elevi, dar nu mai puțin de 8 elevi și nu mai mult de 14 elevi. În cazuri justificate, cu avizul și la propunerea ISJ/ISMB, Ministerul Educației poate aproba organizarea de grupe al căror efectiv depășește numărul maxim sau este sub numărul minim de participanți prevăzut mai sus, astfel încât să fie asigurat dreptul de participare la grupele de acomodare pentru solicitanți.

Art. 6 – „(3) Elevii pot fi organizați în cadrul a 3 grupe/categorii de vârstă/niveluri de studiu, ținându-se cont de nivelul inițial de cunoaștere a limbii, culturii și civilizației românești de către elevi, după cum urmează:

a) grupa/categoria de vârstă 6—10 ani/nivelul învățământului primar;

b) grupa/categoria de vârstă 11—14 ani/nivelul învățământului gimnazial;

c) grupa/categoria de vârstă 15—18 ani/nivelul învățământului liceal.”

Cursurile pot fi organizate față în față, online sau în format hibrid

Forma de organizare și desfășurare a cursurilor poate fi cu prezență fizică/față în față, online sau în format hibrid. Forma de organizare și desfășurare se stabilește de către inspectoratul școlar, în baza unei analize și a consultării unităților de învățământ preuniversitar care organizează cursul, ținând cont de situația elevilor care sunt înscriși în cadrul grupelor și de resursele unităților de învățământ preuniversitar, astfel încât să permită participarea tuturor elevilor înscriși la cursuri.”

Propunerea pentru orarul cursului fiecărei grupe de acomodare este elaborată la nivelul școlilor desemnate să organizeze cursurile și este transmisă spre avizare către inspectoratul școlar.

Art. 7 stabilește că fiecare grupă de acomodare, respectiv fiecare elev înscris beneficiază de două ore de curs pe săptămână, pe durata întregului an școlar, cu respectarea structurii anului școlar respectiv.

În situația în care înscrierea și participarea elevului nu s-au realizat de la începutul anului școlar, astfel încât numărul total de ore de curs de care are dreptul să beneficieze să fie de cel puțin 72 de ore, atunci copilul beneficiază de curs de două ore pe săptămână, pe durata anului școlar în care a început frecventarea cursului și pe durata anului școlar următor.

Ce profesori susțin aceste cursuri

Cursurile sunt susținute, de regulă, de către cadre didactice care dețin diploma de studii superioare absolvite în specializarea „Limba și literatura română”.

Art. 12. — „Ministerul Educației poate organiza, în parteneriat cu Institutul Limbii Române și/sau alte organizații, activități de formare a profesorilor care predau cursul de la grupele de acomodare și schimburi de experiență ale acestora cu profesorii care predau cursul de Limbă, cultură și civilizație românească în școli din străinătate, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 454/2008 pentru aprobarea Proiectului Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului privind predarea cursului de Limbă, cultură și civilizație românească în unități de învățământ din state membre ale Uniunii Europene.

Art. 13. — Profesorii care susțin cursul la grupele de acomodare vor beneficia, cu prioritate, de accesul la activități de formare în domeniul predării limbii, culturii și civilizației românești.”

Cum se face plata profesorilor

În metodologie este menționat că profesorii sunt plătiți cu ora/cumul, în condițiile legii. Plata profesorilor care predau la grupele de acomodare se face din bugetele unităților de învățământ care organizează cursul.

DOCUMENT Ordinul poate fi consultat mai jos:

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultatele elevilor de la evaluările standardizate să nu fie un criteriu de evaluare pentru activitatea profesorilor – amendament al sindicatelor din învățământ la proiectul legii Deca

Sindicatele din Educație solicită ca rezultatele elevilor de la evaluările standardizate să nu fie un criteriu de evaluare pentru activitatea profesorilor, potrivit amendamentelor trimise Ministerului Educației. În documentul obținut de…
Vezi articolul

BREAKING Școala va decide dacă dorește și dacă are condiții pentru ca profesorii să facă testarea în școală, dacă nu testele vor fi administrate la domiciliu sub supravegherea părinților. Rezultatul testului va fi trimis în scris sau prin e-mail dirigintelui, anunță ministrul Educației

„Testele vor putea fi administrate la domiciliu, de către părinți sau sub supravegherea părinților sau a reprezentanților legali, sau în școală. Atunci când există dorința colegilor – cadre didactice –…
Vezi articolul

Profesorii și angajații din școli, anunțați de sindicate că au semnat contractul colectiv de muncă abia după ce au făcut acest lucru. Motivul – pentru ca la banii de concediu să fie luată în calcul și indemnizația de hrană, plus alte beneficii / Niciun cuvânt despre închiderea grevei generale – document

Cei doi lideri sindicali, Marius Nistor și Simion Hăncescu, au trimis un comunicat comun către membri celor două federații, la câteva ore după ce ministrul Educației a anunțat semnarea contractului…
Vezi articolul

Sindicat al profesorilor: Nu există certitudini în ceea ce privește ultima etapă a creșterilor salariale preconizate, printr-o viitoare lege a salarizării / Noile grile de salarizare pentru profesorii și angajații din Învățământ, majorate cu 50% față de grila din actuala lege a salarizării, au fost trimise la Ministerul Muncii, transmite Ministerul Educației

Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara a transmis că „nu există certitudini în ceea ce privește ultima etapă a creșterilor salariale preconizate (printr-o viitoare lege a salarizării unice)”. În luna august,…
Vezi articolul

Patru ani de studenție pentru viitorii profesori de Limba română, care să fie pregătiți să folosească și resursele digitale la clasă – ceruți Ministerului Educației de Facultatea de Litere de la Universitatea Al. I. Cuza din Iași. Decana Claudia Tărnăuceanu: Studenții trebuie pregătiți cu o înțelegere solidă a domeniului, cu abilități pedagogice și învățați să folosească tehnologia modernă cu elevii – INTERVIU

Facultatea de Litere de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași se alătură demersului inițiat de decanele Facultăților de Litere și de Limbi și Literaturi Străine (FLLS) de la…
Vezi articolul