„Cred că a fost o greșeală de-a lungul timpului că profesorii nu s-au bătut mai mult pentru un salariu decent”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, la DCNews, pe 21 iulie. El a susținut că profesorii trebuie să renunțe la practicile nesustenabile și să lupte pentru salarii de bază decente, în loc să compenseze prin ore suplimentare.
„Mesajul meu către profesori a fost: haideți să ne batem pentru salarii mari și, de exemplu, să lăsăm numărul ăsta de ore libere cât mai mic, să ducem orele în sistem la titular, la suplinitor, la cei care sunt pe viabilitate și plata cu ora să reprezinte mai degrabă excepții, să nu reprezinte un set de bune practici în învățământul”, a declarat Daniel David.
Declarațiile ministrului Daniel David
Moderator: Să vă mai rog să încercați să explicați și problemele legate de norma didactică, creșterea acesteia cu cu 2 ore și reducerea cuantumului la plata cu ora și să ne descrieți puțin raportul acesta între între norma de bază și plata cu ora
Daniel David: „Aici cred că a fost o greșeală de-a lungul timpului că profesorii nu s-au bătut mai mult pentru un salariu decent.
Eu le-am și spus, după ce normalizăm și corectăm aceste mecanisme din sistemul nostru, aveți în mine un partener ca în noua lege a salarizării, debutantul și asistentul să pornească cu salariu mediu brut pe economie.
Moderator: Ei ies în stradă, Domnule ministru, de 30 de ani…
Daniel David: Așa este. Numai că au acceptat o serie de mecanisme care sunt nesănătoase. Înțelegeți, spre exemplu, ce am făcut cu normele didactice. Noi am pus niște limite pe care le regăsesc și în alte țări europene, doar că nu sunt sustenabile, privind numărul de copii într-o clasă, numărul minim, numărul maxim, numărul de copii pentru a avea o școală cu personalitate juridică, adică să ai director plătit, ceea ce a dus la foarte multe ore libere, adică eu sunt titular într-o școală și mai sunt și ore pe care le iau la plata cu ora mai bine plătite.
Mai bine plătite, fiindcă se raportau nu la timpul de lucru pe care-l ai ca profesor, ci doar la activitatea de predare. Ori un profesor în preuniversitar și universitar este plătit pentru un timp de lucru de aproximativ 40h/săptămână din cele 40h/săptămână, în medie, 18 sunt ore de predare la clasă. Deci, dacă socotim pe săptămână, 3,6 da. Și atunci, în loc să raportez salariul la tot timpul de lucru, l-ai raportat numai la cele 18h și ai ajuns în situația un pic interesantă, în care ora luată la plata cu ora valora mai mult decât ora din timpul tău de lucru pentru care luai un salariu. Era preferabil să ai multe ore libere la plata cu ora, fiindcă îți puteai completa foarte bine veniturile.
Nu este condamnabil, doar că statul, în acest moment, nu-și mai permite lucrul acesta. De exemplu, în 2025, zona asta de plata cu ora. Ca să înțelegeți iarăși la ce ne raportăm, zona de plata cu ora a ajuns la aproximativ 3 miliarde, spre 3 miliarde, în timp ce în 2022 aveam în jur de 1,5 miliarde, deci un efort semnificativ, foarte mare. Iarăși, intenție bună, nesustenabilă, iar mesajul meu către profesori a fost: haideți să ne batem pentru salarii mari și, de exemplu, să lăsăm numărul ăsta de ore libere cât mai mic, să ducem orele în sistem la titular, la suplinitor, la cei care sunt pe viabilitate și plata cu ora să reprezinte mai degrabă excepții, să nu reprezinte un set de bune practici în învățământul.
Eu cred că primul pas, dacă îl obținem, este de a avea punctul pentru profesorul debutant sau asistent universitar, să fie salariul mediu brut pe economie și după aceea se modifică în funcție de gradele didactice pe care le ai, în funcție de vechime. Cred că este un punct foarte bun astăzi și decent și unul pe care-l putem apăra, după ce ne facem ordine în sistem cu norma.
Ei bine, corectăm acest lucru, îl corectăm, e drept, forțați de această situație de criză, dar de aici vine mesajul meu pozitiv pentru profesori: e greu pe termen scurt, eu repet, înțeleg că afectezi confortul profesorilor, care aveau o normă deja așezată și acum trebuie să își mai aducă 2 ore în diverse forme, doar că, dacă nu facem, din toamnă, oricum se va bloca totul. Dacă o facem, va fi un disconfort pe termen scurt, dar pe termen mediu și lung putem construi și reforma în educație și statutul profesorului, inclusiv prin salarii”.
86 comments
Și eu care mă asteptam să aud discuții ample, legate de rezultatele, competențele ,performantele și profesonalismul cadrelor din ziua de azi. Hmmmm ! Care vă tine cureau,mergeti in privat.
Domnule ministru. Imi pare rau sa spun dar sunteti complet rupt de realitate. Am dreptul la 16 ore de cativa ani buni. Am avut acest privilegiu DOAR un singur an. Dupa aceea nu a mai venit nimeni pe orele libere si am fost nevoiti sa le luam tot noi. Stiti ca directorii trebuie sa apeleze la pensionari ca nu mai sunt profesori de fizica, chimie, biologie, matematica?
Va rog sa-mi spuneti cum pot sa iau 18 ore cand la clasa sunt prevazute 4 ore/saptamana? Chiar NU mai doresc sa ajut acest sistem bolnav care sa stiti ca m-a imbolnavit si pe mine.
Buna ziua. Am sa va raspund eu.
1) Asa doresc parintii
2) Copii nu tot timpul sunt arenti la explicatiile de la tabla, nu-i intereseaza si spun merg la meditatie si invat.
Este tristul adevar!
TOVARASE, din guvernul actual, ești cea mai jalnica persoana!Total pe lângă realitate! Nu mai frustra atâția oameni care chiar fac din vocatie ce au de facut. Du-te acasă!
Nu vă e rușine, sunteți incapabil doar gargară.
Minunat, domnule ministru. Facem filozofie, dar ne spetim în ipoteze: dacă/atunci.
Un singur profesor, propus a fi ministru, a solicitat să fie respectată legea, în legătură cu procentul pentru învățământ (6%),iar de aici rezultau și elementele filozofice, legate de salarizarea profesorilor. Este vorba de eruditul psiholog Mircea Miclea.
Cele mai multe comentarii sunt din partea profesorilor ( este f corect) , dacă îmi permiteți o întrebare: de ce este nevoie sa se facă pregătire( meditații) cu 99, 9% din copii , dacă dvs. va faceți treaba? pe lângă faptul ca nu declarați extra venitul pe care l obțineți din aceste ore de pregătire?
99.99% din copii fac meditații, vă promite ”Elena”. De unde a scos ea procentul ăsta? Din cwr.
Buna ziua. Am sa va raspund eu.
1) Asa doresc parintii
2) Copii nu tot timpul sunt arenti la explicatiile de la tabla, nu-i intereseaza si spun merg la meditatie si invat.
Este tristul adevar!
aici fiscul e de vină , cât despre salarii sunt prea mari in funcție de tipul lucrat !
va promitem ca vor face cel putin dublu fata de pana acum, ca sa nu picati de mincinos. Va promitem ca vor face meditatii la toate materiile, ca sa nu mai exagereze/minta unul si altul care habar n-au ca elevii de azi la capitolul disciplina si interes sunt pe cota de calamitate. Eu copilului meu cand a mers la scoala i-am spus ca notele sunt ale lui, nu ale mele, asa ca e treaba lui. Cand a mers la liceu am mai adaugat, vezi ce faci sa nu-mi crape obrazul de rusine cu tine. A facut doar 3 luni de meditatii la matematica, sa am eu siguranta ca stie. A intrat la facultate la fara taxa.
Evident, d-l ministru nu știe sau se face ca nu știe, deși vine din sistem. Cele 40 ore pe săptămână cuprind norma de predare la clasa și activitățile complementare (evaluări, corectare, pregătire metodica și personala, activități cu elevii/studenții, completare fise, formulare…. etc.). Când cineva ia câteva ore la PO le ia cu tot cu aceste activități, nu face ora la clasa ca la birou și pe urma nu-l mai interesează. Ca urmare este fals ca ora la PO se plătește mai mult decat ora norma. Dacă raportam ora de predare la 40 ore, celelalte activități cine le plătește sau cine le face?. Am lucrat 50 de ani în sistem și știu ce vorbesc.
Corect, acelasi lucru vroiam sa-l spun.
Chiar daca acceptam rationamentul ministrului cu raportarea la cele 40 de ore, calculul nu este corect, rationamentul nu este corect pana la final. De ce ? Pentru ca inclusiv o ora suplimentara presupune inca una anexa pentru pregatirea ei.
Asa ca si daca raporteaza ora suplimentara de predare la 40 si plateste mai putin pe ora de predare, e acelasi lucru, pentru ca ar trebui sa plateasca doua ore, adica sa plateasca si ora de predare si ora anexa celei de predare. La fel cum plateste la salariu si orele de predare si orele anexe, adica 40 de ore nu 18.
Ați punctat foarte corect. Plata cu ora nu se face doar pentru ora de predare, ci se face pentru încă cel puțin o oră de timp de lucru care presupune pregătirea orei de predare, activități conexe sau evaluarea lucrărilor de control.
Este practic o altă dezinformare din partea ministrului, bazându-se pe faptul că oamenii care nu sunt în sistem, nu cunosc aceste aspecte.
Ce va oprește domnule ministru sa creșteți salariile ? Trebuie sa ne batem cu dumneavoastra sau cu cine pentru salarii decente ?
Auzi ba trebuia sa ne batem mai mult cu ministerul , care e condus de el , pentru salarii !
Daca ii sa o luam pe interpretarile moderne ar trebui sa ți se faca dosar penal pentru instigare la violenta !
Visteria goala , asta îl oprește. Mai bine că gândiți cine ne-a împiedicat să obținem acele salarii mai mari. Dacă nu găsiți răspunsul vi-l dau eu. Liderii sindicali ne-au trădat de fiecare data, dar nu am auzit niciodată să cereți demisia lor. întotdeauna cereți demisia ministrului. Ar trebui sa incepem din curtea noastră , prin schimbarea liderilor sindicali care au făcut averi colosale pe spinarea noastră. Merg la negocieri dar au semnate deja planurile prin care ne TRĂDEAZĂ!
Citind comentariile mi-am adus si eu aminte de ultima greva a profesorilor si de trădarea pe fata a sindicatului .Sindicatele sunt mana în mana cu PSD ,asta am remarcat eu de aceea nu am menționat si alte partide ,,am văzut acest lucru din prisma mea ca sindicalist .Am avut o mare dezamăgire când l-am văzut pe Brătianu la marea adunare a pesedistilor în cămăși albe prezidata de Dragnea . Liderii de sindicat vorbesc frumos ,spun ce vrei sa auzi ,au venituri imense ,sunt acolo de când lumea ,pt ei asta este doar o afacere profitabila .Este si vina noastră a membrilor de sindicat ca ne mulțumim doar sa plătim cotizația si în rest nu ne mai implicam ,probabil si din acest motiv liderii fac ce fac .Scuze ca m-am abătut de la subiect dar mi-am adus aminte de acel eveniment si mi-a părut rău atunci pt profesori
Minciuni! Datorează scuze profesorului de sport din București care a făcut greva foamei în ger, până i-au degerat picioarele, i-au fost amputate și a ajuns la Centrul social Cupa, pentru oamenii fără adăpost din sector 3. Dar, nu contează lupta altora…
Plata cu ora poate fi și 10 lei . P.entru membrii de partid,directori și familie acestora este totuși un câștig ( deoarece orele respective nu le vor face invocând in fața elevilor,colegilor și părinților tocmai cuantumul plății mult prea mic) .Unde mai pui că fiind neatractive (pecuniar ) muritorii de rând le vor refuza. Si astfel partidul va avea numai de câștigat ! Pe deoparte elimina din sistem incomozii iar pe de altă parte mărește simbriile membrilor de partid.
” disconfort”…???? „un disconfort pe termen scurt”????
Asta inseamna pt dl ministru DD toate aceste masuri IMPOTRIVA profesorilor si a invatamantului romanesc?!
Introducerea a doua ore in plus de predare e un mic „disconfort” care inseamna alte 4-6 sau mai multe ore de pregatire a acelor 2 ore in plus la clasa. Cresterea numarului de copii in clasa e un alt „disconfort,” in conditiile in care numarul nu e mic nici acum si in conditiile in care creste de la o generatie la alta numarul de elevi cu CES, dar mai ales numarul de elevi cu probleme educationale elementare (altfel spus: „fara cei 7 ani de acasa”). In acelasi timp profesorii merg la scoala cu topuri de hartie, bureti si markere si alte asemenea cumparate de ei din salariile lor de profesori, salarii care nu cresc (un alt MITITEL „disconfort”), iar munca lor, prin cresterea normei, este, de fapt, si mai puternic devalorizata, desconsiderata, in timp ce costul vietii creste in mod accelerat. Iata, deci, o insignifianta serie de MICI „disconforturi,” nu-i asa, domnule ministru DD?!
Si asta doar asa, „pe termen scurt,” dupa cei 35 de ani de pana acum, in care invatamantul a tot pierdut la capitolul „confort” pt salariati!
Sunt multi profesori in prag de pensie acum, care nu s-au simtit niciodata „confortabil” in calitate de profesori, care au tot sperat ca situatia in invatamant se va imbunatati, dar, ajunsi la pensie, constata dezamagiti ca „disconfortul” in invatamant se poate amplifica la nesfarsit, iar pensiile profesorilor sunt de cele mai multe ori cel putin jenante.
Sunt profesori tineri, care, incurajati de protestul de acum doi ani, au sperat ca promisiunile politicianiste de atunci pot deveni realitate, iar acum se vad fortati sa se adapteze „disconfortului,” sau sa iasa din sistem cat mai rapid.
Dl ministru DD ii acuza tot pe profesori ca au acceptat de zeci de ani salarii prea mici (deci recunoaste ca profesorii au salarii prea mici!) pt eforturile prea mari pe care le fac prin activitatea la scoala, dar uita ca ultimul protest al profesorilor (de acum doi ani) a fost batjocorit si suspendat de ministrul anterior al educatiei impreuna cu politicul si liderii sindicali si, culmea, dl DD, in calitate de ministru al educatiei, accepta acum si dumnealui salarizarea necorespunzatoare a celor pe care, ca ministru, ii reprezinta si isi da primul acordul ca profesorii sa mai suporte inca o imensa nedreptate, inca „un disconfort”!!
Ati cumpanit bine aceste declaratii pline de nepasare si cinism, domnule ministru David, de la inaltimea fotoliului dv confortabil de ministru? Oare distanta mare, de la nivelul confortului dumneavoastra pana la realitatea din clasa preuniversitara v-a facut sa nu puteti deslusi clar realitatea din invatamantul romanesc preuniversitar?!
PS: de ce oare comentariul acesta, transmis ieri, nu a aparut?! Nu e prima. data cand ma „cenzurati,” desi nu vad ce motive ati avea, domnilor de la edupedu!
Va sparea acum, cand il scriu a doua oara??
Domnul ministru e un demagog desavarsit. Dupa ce nu aplica aceleasi masuri si învatamantului universitar unde norma nu s-a marit, vine si ne spune ca nu suntem salarizati corespunzator din vina noastra! Politician pana in varful unghiilor….
La ce bun sa se bata pentru un salariu mai bun? Să aibă din ce tăia haita din care faci parte, stimabile?
Bună ziua! Pentru a reforma sistemul de învățământ, ar trebui , mai întâi, reformate SIDICATELE din educatie. Acestea au aratat ca nu le pasa absolut deloc de soarta profesorilor, desi sunt platiti de acestia prin cei 1% sau chiar mai mult din fondul de salarii brut.Pare putin, dar calculati si voi cât inseamna aceste procente la nivelul unui județ, sau la nivelul întregii tari. Și ce au făcut liderii sindicali pentru profesori de-a lungul timpului???
Tot profesorii vinovați…
Din pacate pt dvs, si din fericire pt o tara intreaga, nu veti mai fi ministru pe termen lung, si asta va fi motivul cel mai bun pt ca promisiunile electorale pe care le faceti sa nu mai fie indeplinite pana la urma. Suferiti acum, ca pana la urma tot nu va fi mai bine. Tocmai cand credeam ca nu se mai poate intampla nimic nou mai eau decat a fost deja in sistem, vine nea Caisa si strica tot sistemul. Domnule ministru, am o idee mai buna decat a dumneavoastra. Vreti sa schimbati sistemul in bine si sa faceti ceva cu invatamantul pt care chiar sa va pomeneasca lumea? Dati-va demisia. Oricum nu veti ramane in functie mai mult de luna septembrie si o stiti foarte bine.
Dar despre colegii universitari care nu dau pe la ore cu saptamanile dar incaseaza salarii indecent de mari nu zici nimic domnu ministru?
Bla-bla-bla
V-am taiat salariile, dar sa fiti multumiti ca ajutati invatamantul.
Atentie, nu a taiat doar prin marirea normei (acelasi salariu la mai multe ore) ci si prin plata batjocoritoaee a orelor suplimentare si taiarea normei de hrana (pentru majoritatea angajatilor).
Ne spune acest ministru unde scrie ca masurile luate sunt temporare? Unde scrie termenul pana la care vor fi aplicate?
Ne spune cum afecteaza elevii vare vor invata iarasi in clase supraaglomerate?
Voi merge la scoala cu sentimentul ca am ajuns bataia de joc a unui protejat politic. Profesori valorosi ai tarii, Mircea Miclea si Radu Gologan considera ca masurile din invatamant sunt gresite. Pe ministru il doare drept in pix!
Ne-am obișnuit cu minciunile ministrului.
Este jignitor să afirmi ca profesorii nu au luptat pentru salarii decente, în condițiile în care, inclusiv la ultima grevă, s-a cerut explicit acest lucru.
Legea salarizării despre care se discută de ani buni nu a ajuns în Parlament.
Ministrul nu cunoaște deloc sistemul și nici îi dorește să îl cunoască.
Face afirmații nechibzuite și tratează cu dispreț totalitatea profesorilor din preuniversitar.
Nu suntem prosti. Ministrul este nemernic.
Evident, d-l ministru nu știe sau se face ca nu știe, deși vine din sistem. Cele 40 ore pe săptămână cuprind norma de predare la clasa și activitățile complementare (evaluări, corectare, pregătire metodica și personala, activități cu elevii/studenții, completare fise, formulare…. etc.). Când cineva ia câteva ore la PO le ia cu tot cu aceste activități, nu face ora la clasa ca la birou și pe urma nu-l mai interesează. Ca urmare este fals ca ora la PO se plătește mai mult decat ora norma. Dacă raportam ora de predare la 40 ore, celelalte activități cine le plătește sau cine le face?. Am lucrat 50 de ani în sistem și știu ce vorbesc.
dl Ministru nu știe ,doar crede!
Dle ministru! Legea salarizării bugetarilor a apărut din 2017! Știți, probabil, că s-a aplicat diferențiat! Nici azi învățământul nu este salarizat după această lege! Despre ce vorbiți?
Sa taie gradațiile de merit care sunt doar sinecuri date unde trebuie, nu sa taie indemnizația de hrana care este un drept la supraviețuire! 👎👎👎👎👎👎👎👎
Adevărat,gradațiile de merit nu sunt date celor care merită.Sunt unități de învățământ unde numărul gradațiilor de merit( profesori și personal didactic auxiliar) depășește 60 % din personalul încadrat.Daca se analizează rezultatele școlare se constată regres total, fără rezultate la evaluare și bacalaureat.Verifica cineva dacă acele documente puse în dosarele de gradații sunt reale ?
Domnul psiholog își construiește justificările pentru a putea trăi liniștit cu râul produs unei țări întregi. Nu aș dori să fiu în mintea dumnealui, dar pare că alimentează permanent un vulcan de resentimente, acuzații și culpabilizări la adresa profesorilor. Pe cele mai multe, din ce am observat, le și verbalizează și împărtășește public, probabil căutând inconștient o pedeapsă care să-l răscumpere. La cât feedback negativ primește, pare nesatisfăcut. Sper să fie suficient de puternic psihic și să conștientizeze că cele mai multe corecții nu se vor răsfrânge doar asupra identității personale, ci și asupra tuturor titlurilor pe care, cu atât de multă emfază, le proiectează drept scuturi personale. Da, un ou stricat, o brânză mucegăită, un scuipat, un pantof nu ating doar individul, dar ating și toate instituțiile care au creditat individul, iar odată cu năclăirea personală, sunt năclăite și titlurile, și instituțiile care le-au acordat. Dacă domnul ministru ar ține la educația sa, nu ar scuipa, nu ar arunca ouă clocite, brânzeturi fermentate sau pantofi în direcția educației altora. Și nu ne-ar obliga nici pe noi să facem asta.
Pe scurt, este vina voastră că aveți salarii mici, nu ați luptat îndeajuns!
Orele suplimentare șunt mai bine plătite decât orele din normă, o să corectăm acest lucru ca să ajungă mai mici.
Găsiți voi 2 ore pe undeva, important e sa economisim, trebuie să fiu apreciat de șeful meu.
Când va fi mai bine(asta a spus-o și când a fost dată ordonanța „trenuleț”), adică niciodată(spun eu), veți avea salarii mai mari.
Până atunci, suportați!
Evident ca amintesc despre norma europeana, despre numărul minim și maxim ai elevilor unei clase, dar omit să spun că asta înseamnă mai putine norme, profesori care intră in restrangere, mai puțini tineri in sistem.
Avem un partener de încredere în David, toată nădejdea în el.
Concluzie:
Un politruc, un manipulator ordinar, un demagog, un habarnist rău intenționat care trebuie demis urgent. Primul pas, dacă se vrea o schimbare.
Datoria guvernului este de asigurarea unei echități in limitele bugetare. Nu poți să dai cui cere cat vrea. Acum că venitul mediu pe bugetari și instituții de stat a sărit de 8000 lei, iar in privat este sub 5000. Privatul nu are de ce sa plătească nimic în plus. venitul mediu pe bugetari și pe instituțiile statului, trebuie redus la 3000 lei, până se acoperă pagubele și ajungem la un echilibru.
Nu cunoașteți salariile din învățământ, daca veniți cu cifre din astea! Nu stiti ce se întâmplă in spatele celor 18 ore de predare.
Atât vă spun: majoritatea am salvat democrația, peste 3 ani majoritatea va spune pass, să vină cine-o vrea! Nu i-am lăsat să dea foc țării dar ne dati voi nouă; ăia sa dea foc tuturor, să știm una si bună.
Nu se vor corecta aceste nedreptăți, să fiți sănătoși cu democratia voastră!
majoritatea se mobilizează maxim doar în situații critice de aceea am ajuns aici .Hai sa fim tot timpul mobilizați si sa nu-i mai lăsăm de capul lor ,nu-i vinovata democrația ca nu vrem sa luptam zilnic pt ea si sa o păstrăm
Yuidlkddds,
sunteti dezinformat!
Pe langa problema negasirii celor 2 ore (sau a mai multe ore ca în cazul meu, eu fiind titulara în 2 scoli am fost anunțată ca titularii cu norma întreaga din unitate vor primi ore din norma mea) în disciplina pe care o predai sau în alta disciplina trebuie sa mergi la completare de norma iar de acolo dosariada, inspecție la clasa (cu întrebarea când s-ar efectua elevii fiind în vacanta deși bănuiesc ca se poate susține și fără elevi) ierarhizarea candidatilor, refuzul ne motive discreționare căci comisia nu este obligata sa ți le justifice.
Îmi pare rău, sper să reușiți să vă completați norma; văd un stres dar totuși sunteți titular.
Ma gândesc la tinerii foarte buni care nu vor putea să își găsească un loc de muncă…
Clar, David este groparul sistemului de învățământ.
al elevilor*
Tovarășul David, că de obicei, halucinează, nimic altceva!… Evident că nu are argumente pentru nimic.!…
„…să ducem orele în sistem la titular, la suplinitor, la cei care sunt pe viabilitate și plata cu ora să reprezinte mai degrabă excepții, să nu reprezinte un set de bune practici în învățământul.” Domnule ministru, cei cu viabilitate au un statut aproape de titular, cum să îi considerați excepție? Ei sunt deja pe un post… sau în multe cazuri, au fost până nu ați mărit norma și vor deveni suplinitori. Probabil că încă nu v-ați făcut temele, așa cum ar fi trebuit, privind sistemul de învățământ preuniversitar, altfel nu văd de ce să faceți aceste (și atâtea) afirmații ireale.
Salari mari la cadrele didactice unde se vede performanță în elevi deoarece sunt foarte mari față de performanța care o oferă !!!
Ai scris în ebraică?
Cred că trebuie să te întorci la școală!
Domnul ministru David o tot da în sus și în jos cu cu orele luate de cadrele didactice la plata cu ora, dar pentru o buna informare, ar trebui sa știe ca, prin metodologiile de mobilitate a cadrelor didactice, catedrele trebuiau constituite cu maxim 22 ore de predare pe săptămână. Deci cu maxim 4 ore mai mult decât norma de 18 ore. Nu spune nimic de cele 2 ore făcute „gratis” de cadrele didactice cu grad I si peste 25 de ani vechime ( cele intre 16 si 18 ore pe saptamana) care si acelea sunt in numar foarte mare, dar necontabilizate de comunicatele ministrului. Acolo unde se depășeau catedrele la constituirea lor cu mai mult de 4 ore săptămânal era din start o „greșeală” a directorilor care trebuia corectata de ISJ-uri la verificarea încadrării. Deci, dacă existau astfel de situații, nu era vina unui cadru didactic oarecare. Situațiile de depasire a celor maxim 22 ore din catedrele apăreau si ,atunci, când neexistând cadre didactice disponibile care sa acopere orele rămase libere, acestea erau împărțite de directori, la recomandarea si aprobarea ISJ, la profesorii existenți in școală. In proporție de 90% din cazurile aberante de depasire a normelor și plata cu ora apăreau in aceasta ultima situație. Domnul David nu știe sau nu vrea sa știe ca, în afara centrelor de județ(uneori chiar și acolo) nu mai prea există profesori disponibili( as aminti aici de matematică, fizica, chimie sau limbi străine)care sa predea aceste ore în plus fata de catedre. In noile condiții in care nu se decontează naveta, numărul de elevi într-o clasa crește, siguranța personala este precară, iar respectul arătat față de cadrul didactic este la cote minime, nu vad ce cadre didactice tinere vor mai accesa sistemul de învățământ. De asemenea, cum un cadru didactic nu este obligat sa predea mai mult decât ii este norma,si din prisma faptului ca, în discursurile domnului ministru si a primului ministru, profesorul care a avut ore la plata cu ora este vinovat de toată degringolada bugetară a ultimilor ani, sunt curios cine va preda orele rămase disponibili in noul an scolar. Cel mai probabil o sa-i oblige pe directori sa se „descurce” ceea ce se va traduce cel mai probabil inbpresiuni asupra cadrelor didactice sa ia ore peste catedre, deci din nou orele „ilegale” care scufunda finanțele tarii in mlastina deficitelor nesustenabile. Cred ca, toate aceste masuri luate ad-hoc in sistemul de învățământ, au fost propuse de oameni care nu au intrat la catedră niciodată si nu cunosc realitățile sistemului. Contabiliceste vor rezolva o problemă stringenta, se vor bate pe spate unul pe celalalt si se vor felicita, dar vor lăsa în urma un haos pe care nu îl vor putea gestiona cu adevărat. Si stimați cititori puteți fi siguri ca nu aceasta este cauza ineficientei sistemului de învățământ. Ca încheiere asta sa vad cum va reacționa masa cadrelor didactice in perioada următoare. Primul test e sesiunea de toamna a bacalaureatului.
Pe langa problema negasirii celor 2 ore (sau a mai multe ore ca în cazul meu, eu fiind titulara în 2 scoli am fost anunțată ca titularii cu norma întreaga din unitate vor primi ore din norma mea) în disciplina pe care o predai sau în alta disciplina trebuie sa mergi la completare de norma iar de acolo dosariada, inspecție la clasa (cu întrebarea când s-ar efectua elevii fiind în vacanta deși bănuiesc ca se poate susține și fără elevi) ierarhizarea candidatilor, refuzul ne motive discreționare căci comisia nu este obligata sa ți le justifice.
Acest domn va pune pe butuci învățământul romanesc. Aștept sa își dea demisia , ca asa a spus ca este cu ea pe masa daca scad salariile si este cineva dat afara din învățământ. De acum inainte prin anularea burselor, invatamanul va avea cel mai mare procentaj de absenteism din istoria lui.
Cat despre salariile profesorilor , ele vor rămâne tot asa nesemnificative deoarece acești oameni nu au înțeles niciodată ca ei sunt baza educatiei si au fost păcăliți ani la rand de o clasa politica ostila de niște miniștrii care nu au avut niic in comun cu educația. de niște oameni fara onoare. Iar acest domn ministru vine si ne vorbește de salarii…. si da vina pe voi pe.profesori ca nu ați știut sa va cereți salariile!!! Elegant nu?
Dacă își da demisia ați vrea dvs. Să preluați această funcție și să arătați tuturor celor nemulțumiți cum se rezolva problema învățământului românesc. Cu mulțumiri anticipate.!
Un mincinos ordinar sau a fist oe alta planetă?🤮🤬🤬🐷
Nu mă interesează pe termen lung, domnul Ministru.
Am prins facultatea comunistă, repartiția, salariul mic, acum înainte de pensie bătaia de joc. Cine mai crede în poveşti?
Măcar pentru cei cu peste 30, 35 de ani vechime trebuia să lăsați 18 ore.
ce demagog!
Cât de dezamăgitor. Nu cunoaște. Numărul de norme din învățământul preuniversitar = numar de norme de baza + numar de norme la PCO. Plata unei ore la PCO, care este o ora de predare, este egala cu plata unei ore de predare din funcția de baza, e logic. Dacă se dorește plata unei ore la PCO, ca o ora din norma de baza, de ex. ca o ora de organizare, activități extra curriculare, este ca si cum compari mere cu pere. Prin majorarea nomei de predare cu 2 ore se diminuează fondul de salarii cu 10%, atât. Ce nu ia in calcul dl. ministru, e ca pt. normele la PCO nu se plătesc indemnizatii de concedii de odihna. Deci, din perspectiva financiara, încadrarea la PCO este foarte bună pentru buget. Dacă aceleași norme la PCO se vor constitui norme de baza, trebuie sa ia in calcul cheltuieli MULT MAI MARI (fiecare astfel de norma include indemnizație de 62 de zile). La final, se va constata ca dl. ministru a fost mințit si economiile nu vor apărea.
Domnul ministru este total rupt de realitate. Chiar și după mărirea normei didactice sunt mii de ore care nu vor putea fi acoperite. Sunt curios cine va mai accepta plata cu ora dacă va fi plătit cu max. 37 lei net pentru o oră
În fine, poate așa e, cum spuneți…Doar că mulți nu aveau plata cu ora, ci abia îsi completau norma. Sau cei „vechi”, gradul I, care aveau 16 ore, norma …Care nu aveau oricum plată cu ora. Eu inca sper ca măcar cei cu peste 30-35 vechime in învățământ, care sunt aproape de vârsta limită de pensionare și care aveau 16 datorita uzurii, să aibă tot 16…Chiar sfidare să adăugați celor în vârstă încă 4 ore. Mulțumesc anticipat dacă țineți cont de sugestie și dați un amendament pentru cei cu peste 35.
Nici gând!!! Uita sa specifice că noua ni se mărește cu 4 h/ săptămână ,in condițiile in care nu intinerim!!!! Vor să pună pe butuci tot!!!! Să fim mulți și proști! Crede că ne aburește cu tertipurile lui de psiholog ,care cunoaste psihologia maselor!!! Când oare vom avea și noi politicieni care își iubesc poporul și care vor înțelege că distrugerea unei națiuni pornește de la distrugerea educației! Exact cu noi au început așa zisele masuri de reducere a deficitului, noi suntem cei mai mari evazioniști!!! Să le fie rușine, uita că niște învățători și profesori i- au învățat carte!
Ce naiba vorbește de 3,6? N-are nicio logică!
A gasit vinovatul… Tot noi, ce psiholog bun esti! Asa e, am fost fraierii de serviciu, masa de manevra, poate ne vom trezi si vom face o revolutie, ca vad ca asta vrei… Du-te acasa, mah, esti plin de ura fata de noi.
Ce perfidie la DD!! După ce a făcut toate mizeriile posibile, acum spune altceva. Doar spune.
Demisia. Atât.
Este un escroc ordinar. Acum doi ani, universitarii nu au făcut grevă în in frunte cu acest ……A fost bine că le-a crescut leafa pe spinarea celor din preuniversitar? Cred că avem cel mai odios ministru, bipolar, demagog, fripturist, un coate goale…….Ar fi multe de spus, ii rog pe cei din breasla lui să-l caracterizeze.
Asta-i buna!? Nu ziseși d-ta zilele trecute că profesorii „au contribuit mult la deficitul bugetar”? Nonsensul acesta l-am înțeles atunci ca un reproș că noi am fost părtași la criza economică și că trebuie să salvăm țărișoara noastră cu bulversarea totală a sistemului de învățământ.
Acum ne reproșați că nu „„ne-am bătut mai mult pentru un salariu decent”!? Hotărâți-vă în care luntre vă așezați în dilema deja cunoscută „gândeală/răzgândeală”.
Nu ar fi mai bine să ne lăsați în suferința noastră și, cât mai este timp, prea puțin, în ceasul al 13-lea, să resetați toată această degringoladă și să lăsați totul așa cum a fost, într-o situație de criză și într-o logică normală a mobilității personalului încă în desfășurare, aproape încheiat, prin concursul național de titularizare.
Îi veți chema pe aceștia să le acordați posturi și catedre care nu vor mai fi prin mărirea normei didactice? E timpul ca această joacă impardonabilă cu destinele colegilor dv., mai neînsemnați, e drept, priviți mai de sus, să înceteze.
În mod normal, ar trebui să aveți un gest la degetul mic, acela cu care să apăsați butonul RESET.
Având în vedere suma infimă, de două miliarde în contextul bugetului național, care s-ar compensa prin multe alte posibilități, o sumă și aceea incertă, dedusă din condei de contabil pentru economisire, ar fi pentru dv. un pas mic, dar istoric pentru tot învățământul românesc.
Asta ar fi adevărata salvare a lui. Într-o situație de criză se va crea o criză și mai mare. Greu reparabilă.
Nici în timpul celor două războaie mondiale, crize majore, capitale, care puneau sub semnul întrebării însăși existența poporului român, nu s-au modificat legile educației, pilonul esențial împotriva împrăștiere în cele patru puncte cardinale.
Criza reală este aceea de management, de lipsă a soluțiilor pertinente, care se vede la orice apariție pe ecrane. Se iau decizii numai din pix, prin calcule elementare, înmulțiri și împărțirii, pentru care nu trebuie prea multă carte. Empatie, umanitate, cultură, triste amintiri…
De ce nu suplimentați norma și la cadrele didactice din Universități?
Chiar nu vedeți câtă risipă se face prin acceptarea orelor cu plată la cei din universități? Se plătesc ff mulți bani la plata cu ora în învățământul superior!
Daca nici asta nu e verde în față pt profesori că trebuie să renunțe la dinozaurii din sindicate, dar și la cei ce se visează acum viitori dinozauri din sindicate….
🧨 Ministrul Daniel David are tupeul să dea vina pe profesori pentru salariile mici și haosul din educație?! Serios?! După zeci de ani în care clasa politică a făcut ce-a vrut cu școala, după ce au furat, au tăiat, au ignorat, acum ni se spune că e vina noastră că salariile sunt mici, că abandonul e mare, că elevii nu au acces la educație de calitate?
💬 E ca și cum agresorul vine să-ți spună: „E vina ta, că n-ai țipat mai tare.” Exact așa face și ministrul: mută responsabilitatea de la cei care au avut puterea, la cei care au fost mereu sacrificați.
📉 Hai să spunem lucrurilor pe nume:
– politicienii au făcut legile
– politicienii au distrus planurile cadru
– politicienii au împărțit banii
– tot ei au redus finanțarea educației
– și tot ei au lăsat profesorii să se descurce cu salarii rușinoase și dotări inexistente.
📢 Nu, domnule ministru, vina nu e a profesorilor. Vina e a celor care au guvernat, a celor care au tăcut, a celor care și-au pus clientela în funcții în loc să construiască un sistem funcțional. Nu mai merge cu manipularea. Lumea s-a trezit!
huliganii se bat. profesorii se ocupă de educatie
nu mi dau seama…e cinic…e arogant ?
Da ! Așa pare cinic și arogant! De sus se vede altfel! RUSINE! Dar trebuie sa susțină măsurile lor, din toamna Demisia.Orele de practica pedagogica sunt 12 lei , total luna.
Aha, deci oricum ai lua-o, tot vina profesorilor e.
Ei sunt de vina ca au salarii mici, ei sunt de vina pentru situatia in care au ajuns finantele tarii, ei sunt de vina pentru orice.
Atata abureala post modernista, izvorata din putul gandirii iluministe a ministrului Daniel David nici ca am mai pomenit! Nu stiu cum vine faza cu salarii mai mari, pentru profesori atata vreme cat imaginea se creioneaza de la sine: de azi incolo vom lucra mai mult pe salarii mai mici. Matematica este simpla, de incepatori.
Moare Daniel David de grija profesorilor……pe bune???
Ba noi ne-am bătut, ca să aibă el de unde tăia acum. Nu-l trezeste nimeni la realitate? Chiar nu realizeaza ce catastrofa a produs? Ma intreb serios daca e sanatos mintal.
Nu e prea târziu nici din toamna. Eu sunt pentru GREVA
Unde este plata cu ora la invatatori?
” disconfort”…???? „un disconfort pe termen scurt”????
Asta inseamna pt dl ministru DD toate aceste masuri IMPOTRIVA profesorilor si a invatamantului romanesc?!
Introducerea a doua ore in plus de predare e un mic „disconfort” care inseamna alte 4-6 sau mai multe ore de pregatire a acelor 2 ore in plus la clasa. Cresterea numarului de copii in clasa e un alt „disconfort,” in conditiile in care numarul nu e mic nici acum si in conditiile in care creste de la o generatie la alta numarul de elevi cu CES, dar mai ales numarul de elevi cu probleme educationale elementare (altfel spus: „fara cei 7 ani de acasa”). In acelasi timp profesorii merg la scoala cu topuri de hartie, bureti si markere si alte asemenea cumparate de ei din salariile lor de profesori, salarii care nu cresc (un alt MITITEL „disconfort”), iar munca lor, prin cresterea normei, este, de fapt, si mai puternic devalorizata, desconsiderata, in timp ce costul vietii creste in mod accelerat. Iata, deci, o insignifianta serie de MICI „disconforturi,” nu-i asa, domnule ministru DD?!
Si asta doar asa, „pe termen scurt,” dupa cei 35 de ani de pana acum, in care invatamantul a tot pierdut la capitolul „confort” pt salariati!
Sunt multi profesori in prag de pensie acum, care nu s-au simtit niciodata „confortabil” in calitate de profesori, care au tot sperat ca situatia in invatamant se va imbunatati, dar, ajunsi la pensie, constata dezamagiti ca „disconfortul” in invatamant se poate amplifica la nesfarsit, iar pensiile profesorilor sunt de cele mai multe ori cel putin jenante.
Sunt profesori tineri, care, incurajati de protestul de acum doi ani, au sperat ca promisiunile politicianiste de atunci pot deveni realitate, iar acum se vad fortati sa se adapteze „disconfortului,” sau sa iasa din sistem cat mai rapid.
Dl ministru DD ii acuza pe profesori ca au acceptat de zeci de ani salarii prea mici pt eforturile prea mari pe care le fac prin activitatea la scoala, dar uita ca ultimul protest al profesorilor (de acum doi ani) a fost batjocorit si suspendat de ministrul anterior al educatiei impreuna cu politicul si liderii sindicali si, culmea, dl DD, in calitate de ministru al educatiei, accepta acum si dumnealui salarizarea necorespunzatoare a celor pe care, ca ministru, ii reprezinta si isi da primul acordul ca profesorii sa mai suporte inca o imensa nedreptate, inca „un disconfort”!!
Ati cumpanit bine aceste declaratii pline de nepasare si cinism, domnule ministru David, de la inaltimea fotoliului dv confortabil de ministru? Oare distanta mare, de la nivelul confortului dumneavoastra pana la realitatea din clasa preuniversitara v-a facut sa nu puteti deslusi clar realitatea din invatamantul romanesc preuniversitar?!
De promisiuni suntem satuli!
Cum nu ne-am batut pentru salarizare decenta?
Mereu nu au fost bani pentru Educatie iar PIB-ul este 3%.
Cat va fi PIB-ul Educatiei dupa aceste taieri, cel mai mic din lume?
Serios? D-le ministru, sunteți departe de realitate….sunteți în politică!! Trist! Faptul că tot încercați să ne convingeți de ceva insistent, înseamnă, psihologic vorbind…. știți dv…că doar sunteți în domeniu! Trist!!!!!
Să-l vedem cum va acoperi acele ore libere rămase. Că nu va mai dori niciun titular/suplinitor și nici măcar pensionar să ia. Să vedem cu cine vor face elevii ore😁
Deci e clar, nu vor să plătească munca depusă. De ce nu se atinge de gradația ce merit? De ce nu mărește salariul debutantului? Adică profesorii sunt de vină că s-a ajuns aici! Este o nesimțire fără margini!
Cum nu ne-am batut, nu trebuia sa fie inca o indexare in ianuarie sa ne apropiem de salariul mediu pe economie?
Ce ar fi sa maresti de la 1 septembrie la salariul mediu pe economie.
Deja are ca scop batjocorirea profesorilor prin aceste declarații.
DEMISIA!
Omul nu intelege ca functia de ministru nu i se potriveste si ca ceea ce face nu este reforma. Face doar din capul lui si nicio idee nu e logica, oricat ai vrea sa il banuiesti de bune intentii. E pus sa distruga tot ce functioneaza mai bine sau mai putin bine. Nu repara, nu reformeaza, doar strica. Vrea sa faca o treaba care merge slab cu mai putini oameni, mai putine scoli, mai putini directori, mai multi elevi intr-o clasa. Pentru ca asa arata la seful de partid ca e bun economist.
Bai, la tine asta inseamna reforma in invatamant? Nici notiunea de reforma, sensurile acesteia nu le cunosti. Du-te ba’ acasa ca daca isi pune mintea si o femeie de serviciu din minister poate sa ia masuri mai utile decat tine. Nu ai viziune, esti paralel cu educatia in toate sensurile ei. Pe la orice emisiuni mergi, una spui, alta gandesti si altceva faci. Nu mai pacalesti pe nimeni.
nu va supărați dumneavoastră vă măriți salariile în mod natural fara sa bateți pentru ele ,de ce un profesor nu ar putea avea un salariu decent fara sa fie nevoie sa se bata pentru acesta ?
Nu înțeleg cum vine asta ca oral a plata cu ora este mai mare decât ora din norma didactica. Oricât as face calculele nu-mi iese!
Nu-mi vine să cred că nu se îneacă în propria ipocrizie.
Cum nu-i crapă obrazul de rușine?