Daniel David: Aceste planuri-cadru sunt în primul rând pentru elevi. Scopul este să reușim ca cele opt competențe-cheie să fie cu adevărat competențe pe care liceenii să le dobândească

[jp_post_view]
Foto: Cristian Nistor / AGERPRES Foto
Ministrul Educației și Cercetării a spus că „este momentul acestor planuri-cadru pentru liceu”, planuri care „sunt pentru elevi”. În cadrul conferinței de presă de joi, 30 ianuarie, în care a prezentat pe scurt propunerile de planuri cadru pentru elevii de liceu, promise până acum în ultimii ani de cel puțin trei miniștri ai Educației, Daniel David a mai spus că „nu contează care ministru începe acest proces. Trebuie început de dragul elevilor”.

Ministrul Educației și Cercetării a subliniat în conferința de lansare a propunerilor de planuri cadru pentru liceu, că acest proces (n. red de lansare a planurilor cadru) trebuie început pentru elevi.

„Acesta trebuie să fie mesajul. În primul rând, nu vreau să le legați de numele meu, nici nu știu ce formă vor fi și până la sfârșit. Sunt planurile pe care orice ministru în această fază trebuie să le pună în dezbatere publică pentru a ajunge după aceea într-o variantă finală. (…) Scopul este să reușim ca cele opt competențe-cheie să fie cu adevărat competențe pe care liceenii o să le dobândească„, a spus ministrul.

Declarația integrală a ministrului Educației și Cercetării pe acest subiect

Trebuie să înțelegem că este o problemă extrem de importantă, pentru că esența, fundamentul pe care îl avem acum a fost pus în urmă cu peste 20 de ani. Lumea s-a schimbat, statutul României s-a schimbat, nu mai putem merge cu ceea ce avem în acest moment. Reformele s-au întâmplat și primele rezultate par să fie interesante în zona învățământului primar, în zona gimnaziului. Este momentul acestor planuri-cadru pentru liceu. Când pornim această consultare și dezbatere publică, vreau să avem toți minte un lucru: aceste planuri-cadru sunt în primul rând și o spun foarte clar, pentru elevi. Scopul este să reușim ca cele opt competențe-cheie despre care tot vorbim cu toții în spațiul public să fie cu adevărat competențe pe care liceenii o să le dobândească. Ca să simplific, cele opt competențe-cheie pentru mine, într-un limbaj de interfață, care prinde sau peste autoritățile locale, cam acesta este contextul general pe care pe care îl văd.

Vorbim cinstit, am pornit de la planurile-cadru care au început să fie gândite imediat după apariția legii învățământului superior, deci din 2023, pe care le-am analizat în mare parte. Lucrurile mi s-au părut foarte în regulă, fiindcă s-a lucrat practic cu echipe care au implicat specialiști. Am adus unele lucruri cu echipa cu care am venit eu, dar nu contează. Repet, cine sau ce ministru începe acest proces. Acest proces trebuie început de dragul elevilor. Acesta trebuie să fie mesajul. În primul rând, nu că sunt planurile-cadru, nu vreau să le legați de numele meu, nici nu știu ce formă vor ieși până la sfârșit. Sunt planurile pe care orice ministru în această fază trebuie să le pun în dezbatere publică pentru a ajunge după aceea într-o variantă finală. Când vorbesc de dezbatere publică, vreau să înțelegeți foarte clar, c-o iau la modul serios, adică vom pune detalii mâine ora 18:00 (n. Red vineri, 31 ianuarie) adică efectiv planurile de învățământ cu materii (…)


Mâine, după ora 18:00 vor fi afișate, vom culege informații la o adresă de email pe care o vom comunica timp de o lună, o lună și o săptămână. Probabil că până prin 6 martie. În această perioadă am planificat deja și o să vedeți mâine în ce zile acele întâlniri pentru a extinde consultarea publică într-o logică de dezbatere națională în patru mari centre academice și după aceea vom avea și o întâlnire online pentru cei care nu pot participa la cele patru întâlniri, vom analiza serios feedback-urile și dacă lucrurile merg bine și eu sunt convins că sub aspectul ideilor pe care vi le-am spus la început și sub aspect educațional lucrurile funcționează bine, si le pot asuma, la sfârșitul lunii mai să le adoptăm, să începem lucru la programă”.

Informații de context

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, care a prezentat joi, 30 ianuarie planurile cadru pentru liceu a spus că se va consulta cu experți, inclusiv din străinătate, înainte de lansarea lor în dezbatere publică. Într-o emisiune la Euronews România, David a precizat că abordarea sa va fi una care are la bază experții în educație și consultarea profesorilor și a oamenilor din sistem.

Ministrul a spus că noile planuri-cadru vor fi gata de implementat din 2026, după ce vor fi gata noile planuri cadru cu toate etapele lor, cu programe, cu manuale, cu profesori pregătiți”.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, spune că pregătirea profesorilor de liceu pentru a putea preda după noile programe școlare este „o chestiune de luni”. Daniel David a spus într-un interviu pentru Europa Liberă România că își dorește ca acest lucru să înceapă din toamnă. Lucrurile sunt însă corelate cu lansarea noilor planuri cadru. Amintim, spre finalul lunii ianuarie, noile planuri cadru vor fi lansate în dezbatere publică și dezbătute în patru mari centre universitare, a spus ministrul în prima sa conferință de presă de la numirea sa în funcție.

În interviul pentru Europa Liberă a fost întrebat și dacă elevii care intră acum la liceu vor avea manualele noi din toamnă. „Nu pot promite acest lucru, fiindcă nu știu cât va dura dezbaterea publică. Nu uitați: nu vreau să bifez o dezbatere publică. (…) sunt diverse etape: planul cadru, care trebuie lucrat și pe care nu știu când o să-l adoptăm, eu cred că repede, cred că în această primăvară. Dar depinde ce ne va spune dezbaterea publică. (…) Eu ce pot să spun că, rezonabil este – și asta aș putea să o promit într-o societate normală – că toate lucrurile (n. red manualele și pregătirea profesorilor) ar trebui să poată să fie implementate de anul anul viitor, 2026-2027″, a spus Daniel David.

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis.  Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.

Citește și:

Elevii de clasa a XII-a de la profilul tehnologic și vocațional vor termina cursurile în același timp cu cei de la profilul teoretic / Vor fi 34 de săptămâni pentru toți elevii – propuneri din noile planuri-cadru pentru liceu 2025
Liceele vor putea avea clase de intensiv și pe alte discipline, nu doar pe limbi moderne și informatică, la specializările filologie, științe sociale, matematică-informatică și științe ale naturii, spune Gabriel Vrînceanu, șeful serviciului Curriculum din Minister
Gabriel Vrânceanu, șeful serviciului Curriculum din Minister, despre noile planuri-cadru pentru liceu: Școala va avea o provocare de a găsi soluții pentru organizarea orelor cu elevi de la clase diferite / Implementarea CDEOȘ este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată modular
Noile planuri-cadru pentru liceu permanentizează organizarea pe 5 module a anului școlar, precum și săptămânile Școala Altfel și Verde – potrivit propunerii lansate în dezbatere de Ministerul Educației
Noile planuri-cadru pentru liceu: Trunchiul comun va avea 65% din ore în clasele a IX-a și a X-a, 35% în clasele XI-a și a XII-a / Curriculumul de specialitate crește la 45% din ore în ultimii doi ani de liceu – ministrul Daniel David


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Răspunsul ministrului Educației la întrebarea „Ce ne dorim să producă liceul?”: Absolventul trebuie să aibă calificări care să îi permită să intre pe piața muncii, dacă își dorește

Întrebat care este rolul educației preuniversitare, ministrul Educației, Daniel David, a afirmat că școala românească trebuie să formeze atât specialiști pregătiți pentru piața muncii sau pentru continuarea studiilor, cât și…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu anunță posibila amânare a noilor planuri cadru pentru liceu: „Am depășit 10 mii de propuneri de modificare, practic nimănui nu-i convin / Poate ar fi cazul să luăm o mică pauză și să ne mai gândim un pic”

„Poate ar fi cazul să luăm o mică pauză și să ne mai gândim un pic”, a declarat la Realitatea PLUS ministrul Educației, Sorin Câmpeanu, referitor la noile planuri-cadru pentru…
Vezi articolul

Ghid de Admitere la liceu 2021. Cum se completează fișa de admitere, cum se face calculul mediei pentru repartizarea computerizată, care este calendarul pentru perioada următoare și ce noutăți au fost introduse anul acesta

În perioada 16-22 iulie 2021, candidații și părinții lor pot completa fișele pentru admiterea la liceu 2021, potrivit calendarului publicat de Ministerul Educației. Primul pas în alegerea opțiunilor este identificarea…
Vezi articolul

Instanța a respins cererea primarului Băluță pentru evacuarea clădirii Colegiului Național „Gheorghe Șincai” în vederea începerii lucrărilor de reabilitare

Judecătoria Sectorului 4 București a respins miercuri cererea primarului Daniel Băluță pentru evacuarea Colegiului Național „Gheorghe Șincai” în vederea începerii lucrărilor de reconsolidare a clădirii. Amintim că Primăria Sectorului 4…
Vezi articolul

Andronescu 2009-2019. Când a desființat Școlile de Arte și Meserii: „liceele tehnologice sunt mai bine pregătite”. Când a văzut rezultatele la BAC 2019: „îi trimitem să învețe o meserie, pentru că nu ne naștem egali”

Anul acesta „îi trimitem pe cei care poate au mai puține abilități teoretice spre a învăța o meserie”, susține ministrul Educației despre absolvenții clasei a VIII-a care acum susțin Admiterea…
Vezi articolul