Daniel David: Aștept să văd măsurile propuse de Guvern privind reducerea deficitului bugetar, dar nu se pune problema scăderii salariilor sau a concedierilor în zona Educației și Cercetării. Cât timp eu sunt ministru, în cercetare nu reducem personalul

1.537 de vizualizări
Foto: © LCVA | Dreamstime.com
Ministrul Educației a dat asigurări „că nu se pune problema reducerii salariilor sau a concedierilor în zona Educației și Cercetării. Cât timp eu sunt ministru al Educației și Cercetării, în cercetare nu reducem personalul. Avem prea puțini cercetători față de ce avem nevoie”. Daniel David a făcut această declarație înainte de ședința de Guvern de miercuri, 18 iunie. Amintim, discuții privind o posibilă creștere a normei didactice au apărut în contextul reducerii deficitului bugetar. În aceste zile pe plan politic se formează noul Guvern care trebuie să ia măsuri privind reducerea deficitului. Ministerul Educației și Cercetării ar reveni PNL în noul guvern, Potrivit surselor G4Media.ro.

Ministrul Educației Daniel David a spus că nu se pune problema scăderii salariilor în învățământ, sau a concedierilor „în zona de educație și cercetare”.

„Aștept să văd măsurile, ca voi (n. red măsuri de reducere a deficitului bugetar), dar nu se pune problema reducerii salariilor sau a concedierilor în zona educației și cercetării. Cât timp eu sunt ministru al educației și cercetării, în cercetare nu reducem personalul. Avem prea puțini cercetători față de ce avem nevoie”, spune David.

Înainte de a intra la ședința de Guvern de miercuri, 18 iunie, ministrul a spus că ieri la discuțiile pe care le-a purtat cu liderii de sindicat a încercat „să clarifice niște zvonuri și interpretări distorsionate”.

„În primul rând, așa cum știți, ieri am avut o întâlnire cu sindicatele. Eu cred că sindicatele, prin ceea ce reprezintă, se ocupă cu protecția drepturilor propriilor membri, ceea ce este un lucru în regulă. Mă uitam peste mesajul legat de protest și în ciuda discuțiilor pe care le-am avut ieri, în care am încercat să clarificăm niște zvonuri și interpretări distorsionate, văd că încă se mixează, ca să spun așa, în mesajul sindicatelor, lucruri absolut reale, pentru care fac bine că se bat, cu zvonuri și cu interpretări distorsionate. Acest lucru mă dezamăgește foarte mult. Nimeni n-a vorbit niciodată de desființarea titularizării, nimeni nu a vorbit niciodată de reducerea personalului din institutele de cercetare nimeni nu a vorbit de 8 ore în unitățile de învățământ. Am vorbit de 8 ore dacă ești plătit 8 ore. Poți să lucrezi pentru educație de acasă, poți să lucrezi de la bibliotecă, trebuie să fii dedicat celor 8 ore pentru care ești plătit”, a spus Daniel David înainte de ședința de Guvern.

Informații de context

Edupedu.ro a semnalat încă din februarie anul acesta intenția Guvernului de a mări norma didactică a profesorilor.

Marți, 17 iunie, liderii de sindicat au fost chemați la minister de către ministrul Educației pentru a discuta despre nemulțumirile profesorilor, printre care și această posibilă intenție de a mări norma didactică. Au participat liderii celor trei sindicate: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“, chemați pentru a clarifica lucrurile și a porni cu toții de la o bază reală”.

Joia trecută, pe 29 mai, în contextul pregătirilor pentru formarea unui nou guvern după alegerile prezidențiale și demisia celui actual, G4Media a scris că liderii și negociatorii partidelor care ar putea forma viitoarea coaliție guvernamentală au pe masă mai multe propuneri de măsuri pentru a scădea deficitul bugetar scăpat de sub control. Printre ele ar fi și creșterea normei didactice la profesori.

Sindicatele din Educație au reacționat imediat într-un comunicat comun și au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de a majora norma didactică a profesorilor. „Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc”, se arată în comunicatul sindicatelor.

Autoritățile nu au prezentat niciodată o analiză științifică sau pe bază de date din sistem despre normele profesorilor, există doar un total anual a numărului de norme pe tipuri de cadru didactic – titular, suplinitor calificat, necalificat. De asemenea, în contextul discuțiilor despre o eventuală creștere a normei didactice de predare, nu există nicio susținere publică a demersului sau o identificare a unei probleme la nivelul Ministerului Educației, unde ministrul Daniel David recent a publicat un raport cu problemele identificate în cele 5 luni de mandat și soluțiile acestora.

Ministrul Educației și Cercetării s-a poziționat față de subiect luni, 2 iunie: „Nu se pune problema în acest moment. Hai să vedem dacă va fi cazul, prin raportare la practicile europene. Dacă avem prea multe ore față de media europeană, putem să scădem. Dacă avem prea puține, putem discuta creșterea, dar în același timp cu onorarea unor angajamente pe care le-am făcut față de profesori, inclusiv în legătură cu salariul pentru debutant”.

Pentru toate cadrele didactice din învățământ activitatea didactică totală presupune 40 de ore pe săptămână de lucru propriu-zis, incluzând și activități conexe predării – vezi aici mai multe detalii referitoare la modul în care este reglementată norma didactică.

Recent, ministrul Educației a spus în contextul discuțiilor privind norma didactică: „Salariile profesorilor trebuie să crească, dar asta vine cu responsabilități. Dacă ești plătit pentru opt ore, stai opt ore în școală“.

Liderul FSLI, Simion Hăncescu, a spus că la întâlnirea de marți, 17 iunie, cu ministrul Daniel David, acesta „a nuanțat și a recunoscut foarte direct faptul că este conștient că nu ai cum să iei o asemenea măsură, aceea ca profesorul să stea în școală 8 ore”. „Nu avem spațiu și mulți petrec oricum toată ziua la școală făcând naveta”.

Declarația ministrului a stârnit un val de reacții din partea profesorilor care i-au răspuns ministrului public. Profesoara de informatică Iuliana Șerban: „Aș sta 8 ore în școală dacă îmi puneți la dispoziție birou, pauză de masă și dacă la finalul celor 8 ore mi se respectă dreptul la viață privat”.

Citește și:
Simion Hăncescu l-a confruntat pe ministrul Daniel David pe declarația acestuia ca profesorii să stea 8 ore în școală: A nuanțat și a recunoscut foarte direct faptul că este conștient că nu ai cum să iei o asemenea măsură, nu avem spațiu și mulți petrec oricum toată ziua pentru școală fiind navetiști
Marius Nistor, lider sindical: Elevii vin la ore miercuri. Profesorii vor purta ecusoane cu sloganuri. Nu vorbim de o afectare a examenelor / Simion Hăncescu: Începutul de an școlar viitor e posibil să fie perturbat cu proteste, dacă vor fi măsuri care vor lovi în colegii noștri 
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, despre norma didactică: Salariile profesorilor trebuie să crească, dar asta vine cu responsabilități. Dacă ești plătit pentru opt ore, stai opt ore în școală
Daniel David: Cum crești prestigiul profesiei didactice? Cu un salariu foarte atractiv, astfel încât cei mai buni studenți să-și dorească să ajungă în învățământ
Daniel David: Salariul profesorilor este primit pentru 8 ore pe zi, pentru 40 de ore pe săptămână și nu se reduce la numărul de ore de predare. Salariul implică și pregătirea pentru predare, activități administrative

5 comments
  1. Onor ministerul a declarat război fierbinte profesorilor de economie?După cum arată noile planuri-cadru așa se pare.

  2. Stimabilul nu stie ce spune in alte zile. Iata stire din 5 iunie aici pe Edupedu. Puneti-o dub nasul lui sa priceapa CA NU TE JOCI CU CUVINTELE SI ARUNCI FUMIGENE.
    ,, Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat, în cadrul podcastului Friendly Fire, că dorește creșterea salariilor profesorilor, însă acest lucru presupune responsabilități pentru dascăli. Astfel, ministrul a redeschis subiectul măririi normei didactice, motivând că profesorii trebuie să stea opt ore la școală pentru a îmbunătăți mediul educațional și legătura cu elevii”.
    OPT ORE IN ȘCOALĂ.
    Si avum spune ca niciodată nimeni a spus etc. El o fi un nimeni se pare. Doamne, mare ti-e gradina!

  3. România are nevoie de cercetare și atât deoarece în prezent România cel mult se joacă de-a cercetarea, mimează competența și inovația. Suntem campioni la scientometrie, repetenți la descoperiri care să aibă un impact semnificativ la nivel societal.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reprezentanții studenților cer autorităților române să sprijine studenții și profesorii refugiați din Ucraina și să le ofere programe și acces la învățământul superior românesc. ANOSR cheamă tinerii în fața ambasadei Ucrainei, joi seara, în semn de solidaritate

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită autorităților române să sprijine studenții și cadrele didactice care vor fi grav afectați de războiul din Ucraina și să le acorde…
Vezi articolul

Propriul meu fiu a dat Bacalaureat după acest sistem de organizare din 1995. Îmi place să cred că nepoții mei vor avea șansa să dea un Bacalaureat mai adaptat secolului 21 – Ministrul Sorin Cîmpeanu, despre examenul pe care vrea să îl schimbe, pentru absolvenții de liceu

„Bacalaureatul este organizat după Legea 84 din 1995. Nu a fost nicio schimbare până acum. Deja, propriul meu fiu a dat examen după acest sistem de organizare din 1995. Îmi…
Vezi articolul