Daniel David: Autoevaluarea profesorilor trebuie confirmată de consiliul de administrație. Părinții care sunt în consiliu ar trebui, dacă le pasă de copiii lor, să aibă o atitudine mai obiectivă când se uită pe ea

18.308 vizualizări
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com
Părinții care fac parte din consiliul de administrație al școlii sunt și ei responsabili atunci când vine vorba despre evaluarea profesorilor, a afirmat ministrul Educației, Daniel David, în podcastul Friendly Fire. „Autoevaluarea profesorilor trebuie confirmată de consiliul de administrație. Părinții care sunt în consiliu ar trebui, dacă le pasă de copiii lor, să aibă o atitudine mai obiectivă când se uită pe ea”, a susținut ministrul.
  • Fișa de autoevaluare presupune ca profesorii să își acorde singuri punctaje pentru mai multe criterii care țin de activitatea didactică, progresul elevilor, implicarea în viața școlii, activitatea extracurriculară sau dezvoltarea profesională.

Potrivit ministrului, atunci când autoevaluarea unui profesor este validată în consiliul de administrație, părinții care fac parte din aceste consilii au responsabilitatea să manifeste „o atitudine obiectivă”: „autoevaluarea trebuie să fie confirmată de către consiliul de administrație, în care ai profesori, colegii tăi și ai și pe părinți și uneori ai și elevi. Deci, iarăși, forma este acolo. Acum ce să fac eu, dacă consiliul de administrație, ca să nu aibă discuții și probleme, cum s-a autoevaluat profesorul… Mecanismul n-ar trebui să fie atât de ușor de corupt, în condițiile în care părinții care sunt în consiliul de administrație ar trebui, dacă le pasă de copiii lor, ar trebui să aibă o atitudine mai obiectivă când se uită pe autoevaluare”, susține acesta.

Redăm dialogul cu ministrul Daniel David pe acest subiect:

Moise Guran: În România, în evaluarea profesorilor, ceea ce se numește inspecție este un număr de dresaj cu copii. Altfel spus, copiii știu dinainte lecția.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Știți că nu acela este mecanismul principal.

Moise Guran: Care este mecanismul de evaluare al profesorilor?

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Nu trebuie să ne bazăm pe acele inspecții doar, acele inspecții se fac din când în când. Se fac uneori și în situații când sunt probleme. Voi trebuie să știți, și toată lumea trebuie să știe, că noi avem o evaluare anuală pentru profesori. Evaluarea anuală se face pe mai multe dimensiuni, inclusiv calitatea actului educațional, performanța copiilor și are două componente. Unu: întâi te autoevaluezi.

Moise Guran: Asta este o chestie birocratică. Toată lumea se autoevaluează foarte bine.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Bun, eu spun, este autoevaluarea, care după aceea trebuie să fie confirmată de către consiliul de administrație, în care ai profesori, colegii tăi și ai și pe părinți și uneori ai și elevi. Deci iarăși forma este acolo. Acuma ce să fac eu, dacă consiliul de administrație, ca să nu aibă discuții și probleme, cum s-a autoevaluat profesorul…

Vlad Petreanu: Mecanismul acesta este, practic, ușor de corupt, el nu funcționează.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: N-ar trebui să fie atât de ușor de corupt, în condițiile în care părinții care sunt în consiliul de administrație ar trebui, dacă le pasă de copiii lor, ar trebui să aibă o atitudine mai obiectivă când se uită pe autoevaluare.

Vlad Petreanu: Este un mecanism inventat de noi?

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Nu, este un mecanism care există și altundeva. Și atunci, cum vreți să evaluez, ce să facem?

Vlad Petreanu: Găsim unul care să meargă.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Eu am propus, de exemplu, profesorilor le-am spus că, știți, pe lângă autoevaluare și evaluarea consiliului de administrație, hai să luăm în calcul și feedbackul elevilor. Au fost niște reacții foarte, foarte critice: cum adică elevul să mă evalueze pe mine? Nu-i vorba că te evaluează sub aspectul conținutului.

Informații de context

Potrivit art. 19 din noul ROFUIP:

(1) La şedinţele consiliului de administraţie participă de drept, cu statut de observator, reprezentanţii federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar care au membri în unitatea de învăţământ şi ai asociaţiei de părinţi membre a federaţiilor părinților/reprezentanților legali cu activitate relevantă la nivel naţional. În cazul unităţilor de învăţământ gimnazial, liceal sau profesional, după caz, participă cu statut de observator și preşedintele consiliului şcolar al beneficiarilor primari.

(3) În funcție de problematica abordată, la şedinţele consiliului de administraţie pot participa și alte persoane/sunt invitați și alți observatori, conform prevederilor Metodologiei-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin ordin al ministrului educației.

(4) Preşedintele consiliului de administraţie convoacă observatorii la toate şedinţele consiliului de administraţie.

(5) În consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de nivel liceal/ postliceal și profesional, după caz, cu excepția unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică care organizează exclusiv învăţământ tehnologic, din cota rezervată părinților/reprezentanților legali un loc este repartizat, cu drept de vot, unui reprezentant al beneficiarilor primari care a împlinit vârsta de 18 ani.

(6) În consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ care şcolarizează doar nivel postliceal cota aferentă părinților/reprezentanților legali revine reprezentanţilor beneficiarilor primari.

Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


30 comments
  1. Domnule ministru, babaiete…. mai ai multe idei de-astea rupte de realitate? tu ai idee cam care părinți intra in CA uri? AIA AGREATI DE PRIMAR SI DIRECTOR, BA! Asa ca NU va fi veci o evaluare corectă a alora care sunt din afara gastii si eventual isi doresc performanta si isi vad de treaba lor. Pe cuvant, cred ca e contagioasă boala asta politrucita, când ajungi la București te contaminezi…

  2. Când profesorul va fi profesor și elevul va fi elev. Din păcate unii aşa zişi profesori nu au ce căuta la catedră, nu au răbdare, nu iubesc copiii, nu au vocație, sunt indiferenți. Copiii simt şi ín funcție de comportamentul profesorului ,iubesc și materia, sau nu!

    1. Dar ce facem cu parinții care refuză sa îşi ducă copiii la terapie. Ce facem cu copiii agresivi…Sunt atât de multe probleme. Cea mai grava este refuzul parinților de a trata copilul cu probleme. Protecția Socială nunare parteneriat cu Ministerul Învățământului. Suntem în 2025!

  3. consiliul părinților, consiliul elevilor sunt niște prostii.In general școală trebuie sa fie o reduta fără influente din afara. Regulat profesorul stabilește întâlniri inviduale cu parintii unde vor discuta despre elevul respectiv. Asta trebuie sa fie singurul contact cu profesorul.In schimb ministerul trebuie sa se asigure ca primeneste regulat profesorii care vin la școală doar pentru leafa. Legile trebuie sa fie mult mai flexibile în asa fel încât absolut oricine nu numai din învățământ, sa se teama ca va fi zburat.

    1. Profesorii să dea examene și sa fie evaluați pana ies la pensie si voi senatori, deputați, vă înscrieți pe o lista de partid și merge să fiti și fara BAC!
      Oare nu ar trebui ca voi toți, cei din politică, de la ultimul primar si pana la ministrii si presedinte, să nu aveți dreptul să candidați sau sa fiți numiți decat după ce ați sustinut in concurs serios și să aveți cel puțin 5 ani vechime in domeniul respectiv?! Dați voi un exemplu de bună practică și abia după aceea să veniți cu pretenții la alte categorii profesionale.
      Tăiați toate pensiile si veniturile speciale și abia după aceea să cereți solidaritate!

  4. cred ca trebuie evaluare și autoevaluare și la miniștri și la inspectori și la directori și pe urma profesori, majoritatea sunt numiri politica fără competența dar care își permit sa evalueze.

  5. Totuși ceva ar fi frumos sa se schimbe, sunt profesori care vin la ore și dictează dintr-o carte.Dacă le pui întrebări sau ceri o explicație,pe subiectul dictat nu știu sa răspundă. Au niște diplome cumparate(asa ca Becali) după care vin sa predea la catedra.Ar trebui făcută o curățenie, nu facem decât sa scoatem generații de copii analfabeți funcționali puși numai sa memoreza nu sa înțeleagă conținutul materiei predate

    1. Draga Elena, inainte de a-i numi pe unii ”analfabeti functionali”, cu respect iti atrag atentia că nu e o corect ceea ce ai scris, ar mai trebui sa treci pe la scoală. Corect este: analfabeti functionaL !!!! Deh, la politica si educatie toata lumea se pricepe!

  6. Nu înțeleg de ce profesorul este întotdeauna cel condamnat,?!
    SA STEA DOMNUL MINISTRU IN ȘCOALĂ TIMP DE 8 ORE DUPĂ CE A STAT 5 CU ELEVII DIN ZILELE NOASTRE SI APOI SA VORBEASCĂ ASTFEL!!!
    NU NUMAI SALARIILE MICI SUNT O CAUZA PENTRU CARE NU VIN ABSOLVENȚII IN ÎNVĂȚĂMÂNT CI SI ATMOSFERA DIN SCOLI SI PENTRU CĂ STIU CA PROFESORII SUNT VINOVAȚII DE SERVICIU!!!
    EU AU VĂZUT ASTA CA ELEVI, S-AU DISTRAT PE SEAMA PROFESORILOR SI BINEÎNȚELES CĂ NU VOR SA AJUNGĂ IN LOCUL LOR!!!
    NU VI SE PARE LOGIC?!?

  7. Zi de zi, ministrul asta scoate niste perle. Du-te acasa, David, ca ai dat-o în bara. Muta-te înapoi la universitate, esti rupt de realitatea din preuniversitar. Nu mai bine vine parintele si preda el? Ca vad ca se pricepe la tot. E abilitat la orice. Mare ti-e gradina. Asta vrea sa ne enerveze. Asa facea si Abramburica. In fiecare zi cate o ineptie. Asta va fi Abramburel. Avusese niste sclipiri dar de cand cu Nicușor, a luat-o pe aratura.

  8. Autoevaluarea este corecta daca oglindeste activitatea personala….cred eu..
    Parintii din CA sunt sub presiunea parcursului propriilor copii,nu comenteaza…ministrul a pomenit din nou de feedback furnizat de beneficiarii primari,aici este pericolul,ha,ha..

  9. De unde cunosc părinții profesorii și activitatea lor didactică la clasa? Ferească Dumnezeu! Sa și de-a cu părere habarniștii despre ce? cu ce autoritate profesionala își pot da cu părerea? 👎👎👎👎👎👎

  10. Profesorii universitari de cine sunt evaluați?
    Ei scot specialiștii pe piața muncii!!!
    Cum ma poate evalua un părinte care nu-mi cunoaste activitatea didactica?
    Ne-ati luat orice forma de autoritate, ne-ati luat demnitatea și vreți de la noi performante?????

  11. Domnule ministru dumneavoastră a-ti vazut vreodată cum arata fisa de evaluare, autoevaluare de va permite-ti sa vorbiți asemenea inepții??

  12. Pare rupt de realitate.
    Așa se face dintotdeauna.

    Nicio autoevaluare nu rămâne neevaluată ulterior de altcineva (CM, CA) si apoi raportată în CP.

  13. Consiliul de administrație al școlii?!? Cum vrea directorul așa votează? Părinții sunt marionete. Uneori, nu știu de ce au fost chemați. Sunt constatări sigure! Nu am soluția necesară. Știu sigur însă ca au aterizat la Catedră multe nulități. Sufocă partea pozitivă!

    1. Foarte bine a-ți punctat, parte din cei din consiliul de administratie sunt lingăii vătafului de școală iar unii părinți sunt acceptați in consiliu tot la propunerea acestuia. Nu se va schimba nimic deoarece lucrez printre ei și vad toate ticăloșiile din sistem

  14. De fapt ce dorește acest domn ministru?
    Sa spună sincer, dacă vrea sa ne discrediteze,îl putem ajuta.
    Putem pune notele exact pe merit,putem lăsa corigenți, respectiv repetenți exact pr merit, putem sa facem stânga împrejur atunci când ne agresează verbal un părinte nemultumit de nota pe care o are copilul său care..”se meditează” și „știe tot acasa”.etc

  15. @ The stray, împăratul e gol, e un habarnist, habar nu are ce criterii sunt in raportul acela de autoevaluare, singurul punct din acea autoevaluare îl reprezintă relația cu părinții, și aceea punctata minimal. E o aberație să ceri in cuantificarea evaluării acelui profesor, relația cu părinții, care e fie complexa, foarte interpretabila de ambele părți, fie poți să o ignori , fiindcă suntem oameni , pot exista păreri divergente, dar nu ne tragem de par sau ne batem unii cu alții. Aici, doar daca sunt cazuri evidente de comportament violent, școală poate lua atitudine, fara sa mai fie vorba de notari sau evaluări. Pe bune? Omul asta iese zilnic, chiar zilnic , cu năstrușnicii. Daca celor din guvernarea viitoare le place de omul propus de Ciolacu, in continuare, din start vor avea un vot în minus pe viitor.

  16. Trebuie privita problema astfel: elevii sunt beneficiarii actului didactic, profesorii sunt prestatorii de servicii si parintii sunt cei care platesc serviciul. Nu mi se pare corect ca evaluarea sa fie preponderent facuta de catre prestator, deoarece nu poate sa fie obiectiv si nici de catre elev, deoarece este minor si nu sustine financiar serviciul. Feedback-ul parintilor ar trebui sa fie foarte important si sa fie cerut la nivel de clasa, de-a lungul anului scolar, nu prin reprezentare, ca in prezent.
    In acest fel, s-ar reduce absenteismul si neimplicarea anumitor cadre didactice, precum si teama de bulling, deoarece parintii sunt direct interesati de o formare educationala adecvata.

    1. Prestator de servicii e cel care vinde țelină în piață. Doamnă dragă, părinții sunt părinți pentru că au făcut s*x neprotejat măcar o dată în viață. Asta nu-i califică să evalueze munca reală a unui om care se chinuiește cu copilul să-i deschidă mintea, să îndrepte apucăturile greșite, să-l instruiască și să scoată om din el.

      Să dea feed-back în ce domeniu și la ce nivel de înțelegere? Cine-i verifică pe părinți dacă măcar înțeleg ce face sau nu face un profesor? Prea puțini părinți sunt interesați de ce știe sau poate de fapt copilul, ei vor note mari și aia e cam tot. E singurul criteriu pe care l-ar aplica – e bun cel care dă note mari, nu note pe merit.

      O rezolvăm și pe asta – 10 toată lumea, stați jos.

    2. Sunt cadre didactice care merita respectul, dedicate, dornice sa daruiasca tot ce au invatat, dar exista si cadre didactice care nu inteleg pentru ce sunt acolo. Un exemplu concret povestit de fetita mea si confirmat de toti copiii din clasa, doamna de religie vine la ora fara sa lucreze nimic cu ei, le cere liniste si dansa sta pe trei telefoane.Personal vad atatea probleme in sistemul de invatamant ca nu vad cum ar mai putea fi remediate.

    3. mai, fato, ce le stii tu pe tăte. ce stii tu despre profesor (atentie, nu prestator, că nu suntem la salon sau la bordel sau la hotel, na) ? ai abilitatile, competentele necesare? nu! atunci, vezi-ti de meseria ta! evaluarile trebuie facute doar de catre cei in domeniu. parintii pot semnala doar pe partea comportamentala, si aceea foarte interpretabila, in conditiile in care azi avem parte de generatii de parinti si copii snow-flake. faptul ca tu incerci sa generalizezi, da o nota proasta caracterului tau.

    4. @elena, iti dai seama despre ce ineptii vorbesti? cred ca nu realizezi. )))
      sa presupunem ca tu esti profesor, talent ai…si vine un parinte betiv, altul drogangiu sau analfabet functional (tipare tot mai des intalnite) si ti-ar spune verzi si uscate despre tine, ti-ar conveni? sau soferul de camion (toata stima pt.meserie, dar e vorba despre competente, nu?) ? sau vanzatoarea din piata (idem).
      tu chiar crezi ca e ca la carciuma, cine plateste, comanda muzica sau cum? )))

  17. profesorii când vor face evaluarea ministrului ?

    daca domnia sa oferea 7 sistemului educațional păstorit de un an de domnia sa, profii nu l trec clasa ….

  18. Si stimabilul parinte membru CA de unde stie ca eu m- am evaluat bine? Merg mai departe, daca acel parinte are patru clase, fara sa jignesc pe nimeni, de unde va sti cum m- am autoevaluat? Totusi predau limbi straine deci nu cred ca toata lumea se descurca cu ele. Imi aduc aminte primul an cand elevii faceau fed backul lá sfarsitul anului scolar. nu O sa uit privirea diabolica ce au avut, au scris repede ce au considerat dupa care au sters si au dat un altfel de punctaj.Ah, nu erau cei mai isteti elevi …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul de fizică Laurențiu Badea: „Asta ni se transmite de la nivelurile ierarhice superioare”, informal, că trebuie să existe o notă pe modul / Mai mulți profesori spun că modulele actuale au impact negativ asupra predării, evaluării și gradului de încărcare resimțit de elevi

Efectul trecerii de la semestre la module se vede în majoritatea școlilor din România, iar în cele mai multe acest efect înseamnă o abundență a evaluărilor, arată într-un material experții…
Vezi articolul

Andreas Schleicher, fondatorul PISA: Calitatea educației nu o poate depăși niciodată pe cea a profesorilor / Într-un sistem educațional performant, fiecare profesor ar trebui să aibă un mentor și să fie mentor pentru altcineva

„Capacitatea sistemului de a atrage cei mai talentați profesori în cele mai provocatoare săli de clasă și de a aduce la conducere cele mai competente persoane în cele mai dificile…
Vezi articolul

VIDEO Cîmpeanu, despre salariile profesorilor: Mi se pare greșit să fie acordate creșteri salariale otova, trebuie date pe anumite criterii de performanță. Nu neapărat pe excelență sau elitism, este mult mai greu sa duci un elev de la nota 5 la nota 6, decât să-l duci de la 9 la 10

Mi se pare greșit să fie acordate creșteri salariale otova, spune ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a declarat la Digi24 că aceste creșteri pe care le va propune să fie…
Vezi articolul

Irina Broscaru, inspector școlar: Nota minimă de promovare a examenului național de definitivare este 8. Promovarea examenului de definitivat înseamnă poarta de intrare și avansare în cariera didactică

Irina Ștefania Broscaru, inspector școlar general adjunct din Dolj, a declarat, pentru TVR Craiova, că „nota minimă de promovare a examenului național de definitivare este 8”. Promovarea examenului de definitivat…
Vezi articolul

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, despre norma didactică: Salariile profesorilor trebuie să crească, dar asta vine cu responsabilități. Dacă ești plătit pentru opt ore, stai opt ore în școală

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat, în cadrul podcastului Friendly Fire, că dorește creșterea salariilor profesorilor, însă acest lucru presupune responsabilități pentru dascăli. Astfel, ministrul a redeschis subiectul…
Vezi articolul