Daniel David: Contează memorarea, dar nu în varianta în care o făceam noi. Când informația se află la un click de telefon, este o mare greșeală a memora lucruri pe care le memoram eu, de exemplu, când nu exista internetul sau nu exista telefonul mobil

[jp_post_view]
Foto: UBB
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că memorarea contează, „dar nu în varianta în care o făceam noi”. Acesta a spus că este o mare greșeală „a memora lucruri pe care le memoram eu, de exemplu, când nu exista internetul sau nu exista telefonul mobil”. Soluția oferită de ministrul Daniel David se referă la faptul că „ar trebui să memorăm mai degrabă strategiile prin care știm cum să accesăm informații”. Declarațiile au fost făcute la podcastul „Dialog liber”.

„În acest moment, ar trebui să memorăm mai degrabă strategiile prin care știm cum să accesăm informații, strategiile prin care învățăm cum să prelucrăm informațiile ca să le transformăm în cunoaștere. Deci, contează memorarea, dar nu în varianta în care o făceam noi”, a spus acesta.

Moderator: Următoarea întrebare vine de la domnul Ciprian Ciucu, primar. Dânsul întreabă scurt: este posibilă educația sau un proces de învățare fără memorare?

Daniel David: „Sigur că nu, dar este foarte important ce memorezi. În lumea de astăzi, când informația se află la un click de telefon, a memora lucruri pe care le memoram eu, de exemplu, când nu exista internetul sau nu exista telefonul mobil, este o mare greșeală. Copiii nu o să o facă, se plictisesc și părăsesc, ca să spun așa, sub aspectul motivației, școala. Chiar dacă sunt fizic acolo, mintea lor este altundeva.

În acest moment, ar trebui să memorăm mai degrabă strategiile prin care știm cum să accesăm informații, strategiile prin care învățăm cum să prelucrăm informațiile ca să le transformăm în cunoaștere. Deci, contează memorarea, dar nu în varianta în care o făceam noi. Când ai cunoștințele sau informațiile accesibile, este – poate folosesc un cuvânt mai greu, dar suntem la un podcast și nu suntem într-un context formal – o prostie.

Nu văd de ce ne-am pune să mai memorăm date peste date în zona istoriei sau alte lucruri. Îmi pui o întrebare, știi unde le găsesc și important este cum procesez informația respectivă. Trebuie să memorezi metoda de prelucrare, nu informația respectivă.”

Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „în mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea”. Aceasta a precizat că „memorarea are un rol de bază în învățare, spune psihologia cognitivă, pentru că al nostru creier nu poate să lucreze dacă nu are cu ce.”

Amintim că Unitatea de Cercetare în Educație a transmis, într-un răspuns pentru Edupedu.ro, că „dacă examenele naționale rămân bazate pe memorare, reforma curriculară nu va schimba realitatea din sălile de clasă”. Răspunsul vine în contextul în care proiectele cu noile-planuri cadru de liceu au fost puse în consultare publică și instituția a fost întrebată care ar trebui să fie legătura dintre planurile-cadru/programe și examene/metoda de evaluare a competențelor.

  • Unitatea de Cercetare în Educație este, de fapt, fostul Institut de Științele Educației transformat în direcție a CNPEE (Centrului Național de Politici și Evaluare în Educației – n.red) în timpul mandatului de ministru al Monicăi Anisie, în perioada Guvernului Orban. Edupedu.ro a solicitat cercetătorilor punctul de vedere în privința proiectelor de planuri-cadru pentru liceu, fiind pentru prima dată în perioada dezbaterilor când aceștia se exprimă public pe această temă.

În decembrie 2024, profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „orele trebuie să fie mult mai practice”. „Evident, copiii au nevoie să înțeleagă practic cum stau lucrurile și la ce le folosesc. Noi nu mai putem veni să fim niște mașini de scris în fața lor”, a precizat acesta.

Citește și:
În mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea, deși memorarea are un rol de bază în învățare, spune Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație
Dacă Evaluarea Națională și Bacalaureatul rămân bazate pe memorare, reforma curriculară nu va schimba realitatea din sălile de clasă, susține Unitatea de Cercetare în Educație a Ministerului Educației și Cercetării

5 comments
  1. Ministrul tocmai a spus ceva de forma: dragi copii, nu este nimic rau in a fi prosti. Iar eu, in calitatea mea de ministru, voi face tot ce-mi sta in puteri sa va conving ca este asa.

    Pentru ca ministrul a spus: mai importanta este memorarea strategiei legata de obtinerea informatiei, nicidecum a informatiei. Logica asta este similara cu cea a studentului care inventeaza noi si noi metode de a copia, petrecand mult mai mult timp pentru aceasta decat pentru a asimila informatia solicitata.

  2. >> este posibilă educația sau un proces de învățare fără memorare?
    Nu stiu de ce isi pierde vremea David cu raspunsuri la asemenea intrebari de prost gust.

    Ar trebui sa vorbim despre cum sa se desfasoare predarea si invatarea in scoala. Pastram modelul chinezesc cu dictare si tone informatii bagate in capul copilului sau vrem un model vestic, cu invatare experientiala, rezolvare de probleme, invatare activa, experimente.

  3. Poate aplicati si pentru examenul de titularizare aceasta strategie. Poate nu va mai fi necesar sa memoram si sa reproducem informatii invechite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Șefii Centrului Național de Evaluare și ai Comisiei Naționale de Bacalaureat invitați să dea explicații la comisia de învățământ din Senat, marțea viitoare, în cazurile de suspiciune a scurgerilor de subiecte de examen, anunță senatorul USR Ștefan Pălărie

Șefii Centrului Național de Evaluare și ai Comisiei Naționale de Bacalaureat invitați să dea explicații la comisia de învățământ din Senat, marțea viitoare, în cazurile de suspiciune a scurgerilor de…
Vezi articolul

Școala în vremea Omicron – cazul Spaniei: Situație dificilă în școli, deși numărul profesorilor absenți la nivel național este mic, iar procentul elevilor de 5-11 ani care s-au vaccinat cu prima doză se apropie deja de 50%

Școlile din Spania se confruntă cu probleme considerabile cauzate de numărul profesorilor și elevilor care stau acasă, în plin val Omicron, deși, la nivel național, procentul cadrelor didactice care nu…
Vezi articolul

Noile planuri-cadru pentru liceu nu o să mărească durata anului școlar, spune ministrul Educației / Va crește ponderea componentei de specialitate, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii – Daniel David

Noul ministru al Educației, Daniel David, a declarat, la Digi24, referitor la noile planuri-cadru pentru liceu, că „trunchiul comun va fi mult mai bine gândit pentru a acoperi acea parte de…
Vezi articolul